Deadlink – logiášek

Deadlink – neonová arénovka jak z 90. let

26. 5. 2023

Deadlink je akční střílečka z pohledu první osoby, která kombinuje prvky roguelike s poutavým příběhem a dynamickou akcí. Autorem této futuristické zábavy je společnost Gruby Entertainment. Jako agent jste vysláni na nebezpečné mise, abyste zlikvidovali pochybné podniky vedené zkorumpovanými konglomeráty. Účelem recenze je poskytnout vám celkový pohled na tuto hříčku a zodpovědět otázku, zda se jedná o zábavný titul. Předem bych vás měl upozornit, že gamesa je ve fázi předběžného přístupu, proto článek nemusí odpovídat nové verzi hry.

Přeneste se do kyberpunkového těla a bojujte proti korporátním hajzlíkům

Příběh nebývá v roguelike titulech středem pozornosti, ale Deadlink přináší kompetentní premisu a musím říct, že funguje velmi dobře. Hrajete za agenta, který pomocí experimentálního zařízení zvaného Deadlink přenáší své vědomí do robotického těla. Společně s robotem jste vysíláni na nebezpečné mise s cílem eliminovat podezřelé obchody, za nimiž stojí nepoctivé konglomeráty.

Na to, že se jedná o předběžný přístup, mě překvapilo, jak moc je příběh rozvinutý. Deadlink si zamilujete, pokud jste typ hráče, který si potrpí na kodexy obsahující rozšiřující informace. Aby vývojáři z Gruby Entertainment udrželi vaši pozornost na všech frontách, dali si na tom opravdu záležet. Proto jsou k dispozici poměrně rozsáhlé záznamy, kde se dočtete o postavách, se kterými se setkáte. Současně se dozvíte o nepřátelích, zbraních, robotech, vašich vylepšeních atd. Je toho zde opravdu hodně.

Když se akční střílečka setká s roguelike prvky, vznikne robotická smršť!

Vypracovaný kodex však tvoří jen malé procento celkového obsahu, jejž Deadlink nabízí. Když se řekne arénová střílečka z pohledu první osoby, většině lidí se vybaví legendy 90. let jako DOOM nebo Quake. Tyto dvě hry jsem však nezmínil náhodně. Deadlink posouvá jejich neúprosnou hratelnost na jinou úroveň. DOOM a Quake byly a stále jsou velmi rychlé akční střílečky ve kterých máte sotva čas se nadechnout. Jakmile jste vstoupili do určité lokace, objevily se kolem vás hordy nepřátel, jež jste museli porazit. V případě recenzovaného titulu tomu není jinak, nicméně jsou zde přidány roguelike prvky.

Inspirace těmito hrami a snaha vytvořit funkční celek s roguelike či rogue-lite mechanikami není ojedinělým případem. Nedávno jsem pro vás recenzoval projekt Perish od nezávislého studia ITEM42. Ten se snažil zkombinovat rychlou akci s rogue-lite mechanikami, což se mu do jisté míry dařilo. Přestože Perish bylo dobře zpracované, Deadlink ho v mnoha ohledech dokáže překonat, a to nejen z hlediska hratelnosti, ale i po stránce dějové.

Kombinace, se kterou vývojáři z Gruby Entertainment přišli, funguje skvěle. Máte agenta, který pomocí nervového spojení přenáší svou mysl do robotického těla. S tímto automatickým subjektem se pak vydává do válečné vřavy. Robotické tělo je zničeno, pokud vás protivníci porazí. Potom můžete začít úplně od začátku. V laboratoři si vyzvednete odměny (o nichž si povíme později) a celý proces zopakujete. Opět přenesete svou mysl do jiného robotického těla a tak dále a tak dále. Abych byl upřímný, tento nápad mě velmi nadchl: má totiž hlavu a patu. Zvláště se mi líbí myšlenka, že nehrajete za nadpřirozeně silného jedince, jenž dokáže lusknutím prstů porazit miliony nepřátel. Je to obyčejný člověk, ovládající mechanické tělo, které je odolnější, než je on sám.

Hrajte a získávejte – laboratoř jako zdroj pro zlepšování

Když jsme nakousli laboratoř, rovnou si o ní promluvíme. Výzkumné zařízení je do jisté míry hlavní nabídka hry. Právě tady si můžete přečíst Kodex, promluvit si s lékaři nebo s personálem, který doplňuje příběhové pozadí. Je poněkud nešťastné, že dialogy jsou jednostranné a nelze do nich zasahovat, odpovídat nebo klást otázky. Kdo ví? Třeba vývojáři takovou možnost v budoucnu přidají. Současně se odtud vydáváte do tvrdého boje proti špatným organizacím. Ještě předtím si však musíte vybrat mezi třemi různými těly robotů. Ve skutečnosti máte na začátku k dispozici pouze jednoho mechanoida, k dalším dvěma musíte získat přístup. Laboratoř je skvělým místem pro poskytování zpětné vazby autorům a zlepšování schopností vaší postavy.

Jedna z věcí, co se mi opravdu líbila, je, že se v místnosti prochází personál. Buď si čtou, nebo něco vytvářejí. Uznávám, že se jedná o opakující se činnosti, ale hře to dodává jisté kouzlo a pocit celistvosti. Pokud jde o zpřístupnění robotů, nemusíte se obávat žádného druhu platby. Jediné, co musíte udělat, je prozkoumat lokace a prostě hrát. Touto činností dříve nebo později odemknete všechny tři typy. Zároveň získáte potřebné věci pro zlepšení svých dovedností. K tomu budete vydělávat herní měnu, žetony a materiály skrze likvidace nepřátel. Tyto prostředky lze získat dvěma způsoby. Prvním je prosté hraní, zabíjení protivníků, zejména pak bossů, ze kterých jich padá nejvíce. Druhý způsob: jakmile vyčistíte lokaci, objeví se trojice různých cest do jiné části mapy. Jedny dveře vám umožní vylepšit zbraně, další otevřít obchod a poslední zlepšit vaše schopnosti. Někdy však místo obchodu můžete získat peníze, zkušenosti nebo jen žetony.

Pro zpřehlednění celého chaosu, který jsem právě rozpoutal, vám přináším vysvětlení těchto vylepšení. Jak bylo uvedeno výše, během procesu likvidace získáváte žetony, peníze a materiály (zkušenosti). Tyto položky slouží k upgradu dovedností v laboratoři, například k získání více životů, štítů, přidání dashe, lepších odměn za poražené nepřátele atd. Ve virtuálním prostředí (při pobytu v těle robota) je možné vylepšovat skilly nebo zbraně. Můžete získat čipy, díky nimž kupříkladu lze rychleji přebíjet, snášet větší poškození, získat ohnivou nebo otrávenou střelu. Jindy můžete obdržet rychlejší dobu cooldownu, zvýšení rychlosti pohybu nebo úderu na blízko, získání štítu či životů atd. Úpravy, které se provádějí v laboratoři, jsou permanentní, zatímco ostatní platí pouze pro dané kolo.

Krvavý titul, kde sexshopy nejsou dostupné, ale válečné zóny ano!

Deadlink vás odměňuje za agresivní hru a nesmírně trestá za obrannou nebo nehybnou činnost. Souboje probíhají v arénové podobě a jsou procedurálně generované… aby se neopakovala žádná pasáž. Střelba je brutální a nekompromisní. Po celou dobu se musíte vyhýbat a kličkovat po lokaci, abyste se nesetkali se smrtícími ranami. Na celé mapě jsou rozesety kruhové zářivé koule zvané C-Balls, jimiž si doplňujete munici, nechybí ani staré dobré skokanské můstky. Typy nepřátel se pohybují od průměrných pistolníků a šermířů až po robotické droidy a obří zápasníky sumo s obrovským štítem.

To vše je doplněno zabijáckým kyberpunkovým soundtrackem, při němž vám bude tuhnout krev v žilách stejně jako při poslechu Micka Gordona ve hře DOOM. Krvavé souboje se odehrávají v asijských ulicích města, kde všude září neonové barvičky, a to dokonce i v sexshopech… do nichž bohužel nemůžete vstoupit. Jakmile postoupíte v příběhu, můžete v uličkách města a v chodbách korporací hledat vzácná vylepšení. Většinou budou ukrytá v elektrických jističích, ale není to pravidlem a mohou být skrytá v čemkoliv.

Z tohoto důvodu je prostředí do jisté míry destruktivní. Nečekejte však nic velkého, nebudete ničit domy ani vozidla, zato lze rozbít menší předměty, jako jsou kamery, poklopy, sklo, nebo rozházet jízdní kola. Narazíte také na bezdomovce, který se stane milým zlodějíčkem. Můžete u něj zkusit štěstí a získat vzácná vylepšení, pokud máte velké množství peněz. Problém spočívá v tom, že je bude hledat v bednách, ve kterých je převážně harampádí. Proto ve většině případů odejdete obraní o peníze a pěkně naštvaní. Jediná dobrá věc na tom je, že za hledání nechce zaplatit více než deset zlatých.

Deadlink – slibný mix her s nedostatky v obsahu

Deadlink je rozhodně dobrým mixem odlišných her. Proto jsem velmi zvědavý, jakým směrem se vývojáři vydají a co nového nabídnou. Bohužel i tento titul má několik nedostatků. Hra je stále ve fázi předběžného přístupu, a přestože má co nabídnout, velmi rychle omrzí. Je to dáno tím, že jakmile získáte přístup ke všem třem postavám, prakticky nemáte důvod pokračovat dál. Jistě, můžete sbírat materiály, abyste si odemkli všechny permanentní schopnosti, a vytvořit si z nich krvežíznivého terminátora. Jenže jakmile to dokončíte, co dál? Deadlink nenabízí žádnou kooperaci, ani vedlejší mise, ba co víc, nemůžete žádným způsobem upravovat robota… což je do jisté míry škoda.

Deadlink je akční střílečka z pohledu první osoby, která kombinuje prvky roguelike s napínavým příběhem. Odehrává se v kyberpunkovém světě, v němž hrajete za agenta, který je vyslán na nebezpečnou misi, aby zničil zkorumpované konglomeráty. Díky podrobnému kodexu, jenž poskytuje informace o postavách, nepřátelích, zbraních a vylepšeních, je příběh překvapivě dobře propracovaný. Hratelnost připomíná klasické arénové střílečky z 90. let, jako jsou DOOM a Quake, nicméně je doplněna o skvělé prvky. Jedinečná kombinace rychlé a dynamické akce s roguelike mechanikami odlišuje Deadlink od ostatních her podobného žánru. Celkově se jedná o velmi slibný titul.

• hra má překvapivě rozvinutý příběh, přestože je stále ve fázi předběžného přístupu
  • obsahuje rozsáhlý kodex se spoustou informací o postavách, nepřátelích, zbraních, robotech a vylepšeních
  • kombinuje rychlou akci arénových stříleček, jako jsou DOOM a Quake, s roguelike mechanikami