Perish – logiáš

Perish – temná cesta do Elysia

25. 10. 2023
Zdroj náhledu: ITEM42

Všichni určitě známe ten nepříjemný pocit, jakmile skončí naše oblíbená série. Potom marně hledáme podobný titul, aby nám vyplnil vzniklou prázdnotu po naší srdcovce. Pusté místo mám v srdci od chvíle, kdy se brilantně uzavřel DOOM Eternal. Právě od tohoto dne se snažím najít podobné tituly, které by mohly sérii určitým způsobem konkurovat. Naštěstí pro nás existuje mnoho titulů, jež se o to pokoušejí, a na jeden takový se podíváme v dnešní recenzi. Dámy a pánové, představuji vám Perish, titul od nezávislého studia ITEM42.

Příběh jen aby se neřeklo

Perish nabízí příběh, který zde vlastně nemusí být. Po spuštění titulu se ocitnete v roli Amyetriho. Vaše postava je probuzena z dlouhého spánku neznámou kněžkou. Upřímně, pokud by mě někdo probudil ze spánku s tak okouzlujícím úsměvem, jako má tato kněžka, určitě bych ji něčím přetáhl přes hlavu a šel zase spát. Doopravdy, až uvidíte její oslnivý úsměv, nejraději byste se zase zabili. Nicméně vám objasní, s jakým cílem musíte projít očistcem, pokud chcete získat přístup do Elysia. Bohužel tento výlet nebude snadný, protože musíte nejprve porazit všechny démony a ohavnosti, co zde číhají. Děj hry Perish nezní zas tak špatně, ale ve finále je naprosto zbytečný. Ptáte se proč? Protože tento projekt není postaven na zápletce, ale na hratelnosti, kombinující rogue-lite mechanismy.

Vyrovná se to DOOMovi?

Předtím, než vás titul uvrhne do očistce, musíte projít tutoriálem. V něm se naučíte používat zbraně nebo kopat do nepřátel ve stylu historické Sparty. První zbraň, co dostanete, je zlomený meč nebo jakýsi nožík. Pokud se někdy ocitnu v očistci, rozhodně chci brokovnici, protože párátko, které zde dostanete, dělá boj s ostatními démony dost otravným. Nejhorší na nožíku je, že se nedá vylepšit. Jakmile dokončíte tutoriál, objevíte se ve velkém sále pojmenovaném jako Pantheon. V něm uvidíte svou okouzlující kněžku, která vás probudila z věčného spánku. Vedle ní je situován poměrně rozsáhlý stůl, na němž budete později nakupovat nebo vylepšovat svůj arzenál.

Za ní je mohutná hvězdná brána, kterou budete znovu a znovu procházet. Zpočátku počítejte s tím, že se bude opravdu umírat, poněvadž proti nepřátelům, již vládnou dlouhými kopími, máte k dispozici pouze zlomený nůž. Pantheon, ve kterém sídlí kněžka, a tato kouzelná brána budou prostory, kam zavítáte nejčastěji. Jakmile jste poraženi, oživíte se v sarkofágu. Projdete skrze Pantheon a vydáte se do brány abyste se přenesli zpět do arén. Ve skutečnosti musíte projít celé místo od jeho začátku, takže nečekejte, že se vylíhnete přesně tam, co vás porazili. Do jisté míry to někomu přijde otravné, ale jak jsem již řekl, v tomto titulu jsou rogue-lite prvky.

Vyrážíme do akce

Co musím u tohoto projektu vyzdvihnout, jsou akční pasáže. Podobně jako DOOM, i Perish nabízí rychlé a dynamické souboje, při kterých se zapotíte. Kromě toho, že na počátku vládnete zlomeným párátkem, má vaše postava několik es v rukávu, než získáte lepší zbraně. Nejvíce budete využívat rychlý úskok. Ano, i tato mechanika zde existuje, ale je omezena na jedno použití. Její výhodou sice je, že se poměrně rychle dobíjí, ale pokud si nedáte pozor, protivníci vám stejně dají na zadek. Další schopností vaší postavy je házení. Po nepřátelích můžete metat granáty nebo rovnou čepele nožů. Jediné, co skvělé dynamice podkopává nohy, je bohužel grafika hry. Nechápejte mě špatně. Samotné scenérie vypadají kvalitně a řecká mytologie, na které je hra založena, je opravdu skvělá. Jenže nepřátelé jsou podivní a jejich animace občas působí dost bizarně. Někdy jsem měl pocit, jako by byli po lobotomii.

Nicméně se nejedná o velký problém, podle nějž bych hodnotil celkovou kvalitu gamesky. Herní měna, jež padá z nepřátel, se nazývá Danake a můžete si za ni koupit důležité předměty. Ve výbavě se nachází například byzantské dělo, kladivo, Apollónův luk, revolver, několik pistolí nebo mečů. Kromě toho si lze koupit prsteny pro získání bohatství, více životů, lepší poškození vrhacích dýk nebo pouzdro, abyste jich mohli nosit více. Případně je možné nakoupit efekty, jimž se ve zdejších obchodech říká koruny. Pokud vám to nestačí, můžete si koupit skiny pro svou postavu, spotřební materiály nebo orfické obřady. Orfické obřady jsou výzvy, jež musíte splnit během svého masakrování. Aby Perish nebyl jednoduchý, přijdete po smrti o veškerý majetek.

Proto při své cestě budete postupovat takřka takticky. Jakmile dokončíte úroveň, vstoupíte do takzvané záchranné zóny, ve které vám nehrozí sebemenší nebezpečí. Tady je na výběr, zda budete pokračovat a riskovat, že vás porazí nepřítel. Případně se vrátíte na začátek do Pantheonu a nakoupíte si nové vybavení. V tomto případě přísloví risk je zisk platí dvojnásob, koneckonců bez nového vybavení se o moc dál nedostanete. Čím dále totiž postupujete, tím horší a těžší protivníci jsou. Do jisté míry by se dalo říct, že Perish dokáže držet zběsilé tempo DOOMu, nicméně jsou zde některé mechaniky, které titulu příliš nesvědčí.

Perish v určitých aspektech pokulhává

Hra Perish není zpočátku lehká, což je určitě pozitivní, ale má to háček. Jak už jsem uvedl, když zemřete, opakují se všechny jednotlivé kulisy od začátku. To by nebyl problém, nebýt opakujících se úkolů, které musíte splnit, abyste se posunuli dál. Bohužel se to týká i typů nepřátel, ti se objevují vždy na stejném místě a se shodnou výbavou. Pokud tedy zemřete několikrát za sebou, naučíte se jejich pozice nazpaměť. Získáte tak mnohem rychlejší reakce, díky nimž bude váš průchod mnohem snazší.

Několikrát se mi z nevysvětlitelného důvodu stalo, že mi padaly snímky, načítání trvalo delší dobu a textury se vykreslovaly o něco pomaleji. Tyto technické problémy se však vyskytovaly pouze při spuštění hry. Pokud tedy kosíte jednoho démona za druhým, tyto závady se samy opraví a objeví se znovu při dalším zapnutí. Pochopitelně je možné, že tyto problémy se vyskytly pouze u mě, a u vás nemusí. Zmiňuji to jen pro případ, abyste věděli, že se některé potíže mohou vyskytnout. Titul jinak běží bez větších chyb.

Příjemně mě překvapila česká lokalizace, ačkoliv nelze však očekávat profesionální překlad bez diakritických chyb. Rozhodně se nejedná o texty, z nichž polovina chybí nebo jsou kombinací anglických a českých slov, jen z větší části postrádají čárky, tečky apod. Některé věty nebyly prozatím přeloženy, ale ty nejdůležitější, jako jsou úkoly, popisy vybavení, kodex nebo příběhové dialogy, přeloženy jsou.

Perish je rychlá a dynamická střílečka, která za ostatními tituly stejného žánru zaostává kvůli drobným nedostatkům. Řecká mytologie, na níž je hra založena, je dobře implementována. Animace nepřátel jsou trochu zvláštní, ale není to nic, za co by Perish získala minusové body. Horší už jsou opakující se úkoly a znovuoživování démonů na stejných místech. Nicméně i přesto se jedná o zajímavou záležitost, při jejímž absolvování si můžete ve třech dalších hráčích užít celkový zážitek.

• možnost hrát ve čtyřech
  • řecká mytologie
  • hudební doprovod