Deadside dřevěná chata v ruských lesích

Deadside – dočkej času...

19. 8. 2021

Vývojářské studio Bad Pixel stále čeká na titul, který všem vyrazí dech. Možná právě proto vložilo mnoho úsilí do hry s názvem Deadside, jež v předběžném přístupu vyšla minulý rok v dubnu. Sami autoři hru označují za hardcore PvP střílečku s prvky survivalu. Dostála hra skutečně svému označení? A jakou šanci má v boji proti Day-Z nebo SCUM? To se dočtete v dnešní recenzi.

Deadside střelec za autem

Klasický začátek

Hned na začátku opakuji, že Deadside se stále nachází v předběžném přístupu. Proto následující řádky budou zhodnocením dosavadního obsahu anebo připomínkami.

Máme před sebou klasické PvP. Zapnete hru, vyberete server a vytvoříte postavu. Na výběr máte ze sedmi mužských vzhledů a jsem přesvědčená, že v rámci zachování rovnováhy (což se teď musí) se brzy objeví i možnost hrát za ženu. Serverů je mnoho a hráči je částečně vytěžují zpravidla po odpoledni a večer. Pokud jich chcete vyzkoušet více, ukazuje se, kde a kdy jste naposled hráli. Každý server (vyjma oficiálních) má navíc vlastní start-up. Takže někde můžete po spawnu začínat s nožem, ruční zbraní, vysílačkou a aspoň jednou konzervou - sodovkou, ale jinde máte jen nůž a zapalovač. Lovce achievementů předem varuji, že pokud si chcete dělat nějaký úspěch s progresem (např. Gurmeta = zkonzumuj všechny druhy nápojů a jídel), musíte tak učinit pouze na jednom serveru. Pokud se připojíte jinam, dosavadní postup se vám anuluje. Velmi otravné je to v případě achievementů kvůli kterým musíte nesčetněkrát zabít AIčka tou či onou zbraní. Doufám, že toto se co nejdříve opraví.

Deadside inventář

Když je hlad a žízeň

Slíbený otevřený svět se v Deadside rozrůstá pomalu. Zatím je k využití pouze část mapy. A jelikož je možnost autorunu, dá se přeběhnout za relativně krátký čas. Nachází se zde cca tři safe zóny s tradery a několikero vesniček. Deadside je hra ruského vývojářského studia, takže k vidění jsou azbukou psané nápisy a slovanské prostředí. Nesmí chybět ani sídliště, kde bohužel není možnost paneláky jakkoliv lootovat. Osobně bych uvítala přítomnost malých vybydlených obchůdků. Tam je aspoň šance narazit na kus žvance nebo něco k pití. Uhašení žízně je totiž trošku problematické. Pokud najdete plechovky s limonádou, jste v suchu. Ale jakmile máte smůlu, nebo jste je už vypili, můžete se velmi lehce dehydratovat. Pít z přírodních vodních zdrojů nejde a nikde jsem nenatrefila na pumpu či studnu. A mimochodem, pokud najdete flašku vodky nebo samohonky, vypít ji a tedy ani opít se nejde. Alkohol lze použít pouze na výrobu healu.

Jako datel

Deadside bunkr

Oceňuji, že jako nepřátele (protihráče nepočítám) nemáte proti sobě už tolik ohrané zombíky, nýbrž jen ozbrojence. Míra nebezpečnosti relativně hloupých AIček (ale bacha, umí otvírat i dveře ) závisí na palebné síle, počtu a armoru. I s pouhou pistolkou a troškou skillu, lze jejich okupované území relativně dobře vyčistit. Problémem může být snad jen air drop nebo crash helikoptéry. Navíc tyhle artikly protihráči rozhodně nedávají zadarmo. Nepřátelé řízení umělou inteligencí u crashe disponují dost silným armorem a navíc i dávají velmi vysoké poškození. Lépe teda na tyto akce jít s partou než sám. Výhra v podobě dobrých zbraní nebo oblečení je lákavá. Pistolí je na výběr celá řada. Od několika druhů brokovnic až po sniperky. Módování je samozřejmostí, byť je na něm ještě potřeba zapracovat. Prozatím je dost omezené.

Pokud je člověk unavený z běhání nebo se potřebuje vyléčit a do vesnice je daleko, jde samozřejmě postavit základnu. Potřebujete kladivo, sekeru či motorovku (tu ale doporučuji spíše prodat – dostanete za ni slušné prachy), hromadu stromů, hřebíky a dávku trpělivosti. Zkrátka klasický způsob stavění. Proti nezvaným hostům si svoji pevnost zabezpečíte číselným kódem. A pokud náhodou nějaký záškodník bude nahodile zkoušet kombinace, při opakovaném pochybení mu hra dá několikaminutovou stopku. Snad nás vývojáři o rabování cizích base neochudí a tohle je jen dočasné. Stejně jako naprostá pasivita stromů, do kterých můžete sekat sebe-déle a i tak nebudou nést stopu jakéhokoliv poškození. Úplně posekat také nejdou. Takže jste vlastně jen takový datel.

Deadside stodola na louce

Zbytečně komplikované ovazování šrámů

Spousta hráčů by jistě ocenila i zkrácení doby craftění a trošku lepší interakci s předměty. Příklad – jste zranění a potřebujete obvaz. Jelikož nemáte profesionální, vycraftíte si vlastní. Vycraftěnou věc musíte sebrat a vložit si do inventáře a poté z inventáře bandáž vložit na jednu pozici z nabindovaných kláves. A teprve po zmáčknutí správného čísla věc použijete. Tento systém funguje naprosto u všech předmětů. Bohužel!

Optimalizace funguje skvěle. Občas se stane, že proti vám stojí nepřítel za neviditelnou texturou a vy ho nemůžete trefit. Co ovšem nejvíce kazí dojem z hraní, je prozatimní chudost na obsah. Ano, můžete s kamarády prozkoumávat mapu, střílet, lootit a postavit si základnu. Ale to je tak asi všechno. Na obrazovce vám budou vyskakovat zprávy o misích, ale když se na místo dostanete, opět to tam můžete leda vystřílet. Žádný přesný pokyn, co dělat. Nadšení z takového hraní většinou nemá dlouhé trvání. Také ona slíbená hardcore realističnost je brána dost pofidérně. Když je člověk postřelen, stačí se odklidit na klidné místo a po nějaké době se vám dokonce přidá pár bodů v HP. Auto-run je super (zvlášť když ještě chybí auta či motorky), ale reálně přece nikdo nemá nekonečnou staminu.

Tyto střípky po zapadnutí do sebe vytvoří gamesku, která má před sebou ještě běh na dlouhou trať. Je ale fajn, že si již v této rané fázi našla několik příznivců, jejichž zpětnou vazbu vývojáři jistě ocení. Vždyť pro onu nepolíbenost zcela novou hrou a fakt, že je stále možnost velkých změn, si titul své obdivovatele jistojistě najde. Zahraniční magazíny vkládají do hry velké naděje a je hodnocena velmi kladně. Nicméně dle mého názoru mohlo studio s uvedením hry ještě počkat a vydat ji dotaženější o pár měsíců později. Velké procento hráčů totiž naprosto oprávněně sáhne právě po titulech zmiňovaných na začátku (Day-Z, SCUM). Vše tedy nyní záleží hlavně na vývojářích, jak budou svůj produkt posouvat dále. Konkurence je opravdu veliká a oni určitě nechtějí, aby Deadside byl zakopán do hlíny průměrnosti a polozapomnění. Po uvedení hry do plné verze máme v plánu tuto recenzi pochopitelně zaktualizovat.

Recenzi pro Gaming Professors napsala Jana Hykešová

• s každým updatem jsou vidět pokroky
  • velký výběr střelných zbraní