SCUM intro

SCUM – přežít za každou cenu!

10. 7. 2021
Zdroj náhledu: igdb.com

Survival titulů je v posledních letech na herní scéně celá řada. Nedávno jste se mohli dočíst o survival hře z prostředí amerického divokého západu This Land Is My Land, ve které jste se mohli dostat i do fáze, že jste jen léčili zranění a nemoci. SCUM od chorvatského studia Gamepires posunuje survival prvky (nebo chcete-li prvky přežití) ještě o kousek výš. V této hře se budete muset zaměřit (skoro) na úplně všechno ve vašem herním těle.

Hra na život a na smrt

Příběh hry SCUM je jako Hollywoodu a znalcům může lehce připomínat filmy jako Útěk z Absolomu nebo Živý terč. Ve hře se totiž vžijete do role trestance, který je spolu s ostatními vyhozen na vězeňském ostrově. Aby toho nebylo málo, tak všichni vězni jsou zároveň soutěžícími v televizním pořadu ve stylu reality show. Tuto zvrácenou reality show má na svědomí megakorporace TEC1, která vězně postavila proti sobě a samozřejmě na nich vydělává díky vysokým sázkám. Boj o přežití na mapě pro 64 hráčů začíná.

SCUM se liší od současných titulů ve své kategorii hned několika aspekty. Tyto aspekty můžeme rozdělit na survival mechanismy a prvky z battle royale. Kromě menšího počtu hráčů hra také postrádá zmenšující se mapu. To má za následek daleko klidnější a hlubší zážitek, který vám více dovolí se bez stresů (na to jsou tu jiné mechanismy) zapojit do hry.

Problémy přežití jako ve skutečném světě

Samotná herní mapa je poměrně rozsáhlá. Rozprostírá se na 144 kilometrech čtverečních, což už je pořádná rozloha. Počítejte tedy s tím, že ze začátku, než se budete utkávat s ostatními soutěžícími reality show, ujdete hodně kroků.

Dalším tahákem, krom povedeného zasazení příběhu, jsou i již zmíněné survival prvky. Jedná se o jedno z hlavních lákadel, ale také to může i hodně hráčů odradit, protože ze začátku působí celý přehled životních funkcí poměrně drsně, až chaoticky.

Starosti a vrásky na čele vám bude totiž kromě „klasických“ životních potřeb dělat i krevní tlak, pestrost stravy, počet zdravých zubů a doplňování vitamínů, což je jen chabý výčet všech simulačních prvků, které hra obsahuje. Je zde navíc také velmi důmyslný systém zvlhčování a vysoušení, který se hráči musí naučit používat, aby mohli regulovat svou vnitřní tělesnou teplotu.

Pohyb je také velmi důležitý – pokud budete jen jíst, vaše postava bude obézní. Na to se krom malé výdrže nabalují další problémy jako v reálném životě, takže krevní tlak, puls, přehřívání atd. Tohle je prostě jeden z nejlepších, nebo alespoň nejpropracovanějších, survival simulátorů, co herní svět zažil.

Nicméně se nejedná o žádnou kontroverzi nebo nic nereálného. Hra je v tomto smyslu velmi věrná skutečnosti. Faktem je, že jste na ostrově vězňů a chcete přežít za každou cenu. A pokud jste někdy sledovali nějaký z kurzů přežití, jistě si vybavíte, jak většina instruktorů říká „i škrábnutí se může zanítit“.

Zdroj: igdb.com

SCUM lámal rekordy hned od začátku

Sluší se zmínit, že díky těmto faktům se SCUM hned první den stal velmi populární a podle Steam Charts hru hrálo v jeden okamžik kolem 250 tisíc hráčů. Tento velký a neočekávaný zájem se ale stal pro hru spíše negativní reklamou. Servery velký zájem hráčů nezvládaly, a tak hra stále padala a silně se lagovala. To se samozřejmě odrazilo na „smíšených“ až „negativních“ recenzích na Steamu. V jeden okamžik se dokonce zdálo, že hra je mrtvá a nikdo ji nehraje. Jeden čas ji tak opravdu drželi při životě hlavně streameři a skalní fanoušci.

Za tu dobu hra prošla však celou řadou vylepšení, rozšíření a posíleny byly rovněž i servery. V současné době hraje stabilně hru kolem 10–15 tisíc hráčů.

Mírná nevole u některých hráčů

Když se nebude brát v potaz, že hra je pro některé hráče silným survivalem, v jednu chvíli i jinak vyvolala velkou vlnu negativních názorů, a to zejména prvkem úprav a tvorby postavy.

Tvorba postavy je zde opravdu velmi detailní a propracovaná záležitost. Tetování však vězňů silně ohrožovala existenci samotné hry. V rámci tvorby postavy a tetování bylo totiž možné mít i nacistické symboly, a tak se objevovaly například symboly třetí říše nebo některá čísla spojená s pravicovým extrémismem. Mohli jste tak mít klasické symboly, které porušují mezinárodní zákony nebo podněcují k rasové a etnické nesnášenlivosti.

Studio v počátku nasadilo spíše striktní postoj. V následném prohlášení pak jasně vyzývali, že pokud se někomu něco ve hře nelíbí nebo nějaký prvek dotyčného uráží, ať hru prostě nehraje. Kdyby se začaly odstraňovat kontroverzní prvky jako kadění, zabíjení ostatních nebo pojídání lidského masa, tak se ze hry stane tuctovka, po které nikdo ani nevzdechne. Záhy však přišlo nové prohlášení, ve kterém se vydavatel omlouvá a nechává kontroverzní obsah ze hry vymazat. Nyní se každý další obsah pečlivě zkoumá, zda nebude pobuřovat nebo způsobovat až nadmíru kontroverze.

Zdroj: igdb.com

Frustrující začátky

Co může však celkově odradit, jsou frustrující začátky. Hra je opravdu poměrně složitá na naučení všech prvků a celkově je i obtížné se v ní (ze začátku) dobře orientovat. Proto i někteří zkušenější hráči nahráli na youtube instruktážní videa pro začátečníky. Tato videa vám toho dají rozhodně nejvíce do začátku a ušetří vám mnoho zklamání a vztekání se ve smyslu „jak to, že to nejde“, „cože?“, „co to má být“, „k čemu je tohle?“ nebo „to jako vážně na tohle mohu zemřít?“

Ke hraní SCUM je opravdu dobré plně porozumět mechanismům a prvkům Metabolismus, Zdraví, Nemoci a Vitamíny. Jedině pak, si budete moci hru v klidu vychutnat.

Tutoriál ve hře není bohužel plně dostačující, a i když se snaží, tak prostě nedokáže plně osvětlit její mechanismy a logiku. To může být pro některé hráče překážka. Prakticky je princip hraní však stejný jako v jiných survival hrách. Musíte si v prvé řadě obstarat základní živiny a základní vybavení, alespoň na obranu. Pak se můžete pouštět do větších akcí, nebo se může do akce vrhnout samozřejmě ihned, ale to se dá přirovnat prakticky k sebevraždě.

Zdroj: igdb.com

Unreal Engine odvádí dobrou práci

Po grafické stránce je hra opravdu povedená. Pokud máte tu možnost hrát na maximální detaily a ve 4K, dočkáte se opravdové potěchy pro oko. Hra je plná detailů a barev. Střídání dne a noci je v určitých pasážích opravdu pěkné. Můžete také přepínat mezi pohledem z třetí osoby a z vlastního pohledu. Vše funguje dobře a zbraně, předměty, stíny, vše na výbornou. Krajina i venkovní prostředí jsou povedené a nedá se jim nic vytknout.

Samotné zabíjení, ať už hráčů nebo zvířat, je taktéž dobře propracované a porcování zvířátek na maso může slabším povahám zamávat s žaludkem.

Co už je však horší, je jasně viditelný pokles grafických detailů v interiérech různých budov. Tedy nejedná se o žádný průšvih, ale rozdíl je prostě patrný. Dalším nešvarem jsou lagy, když je na jednom místě větší počet hráčů, to se však děje spíše ve větších zastavěných plochách.

Ve hře je samozřejmě, tak jako u her tohoto typu, velké množství předmětů a vybavení. Zde je nutné opět zmínit perfektní provedení, včetně výroby těchto předmětů.

Po zvukové stránce se nedá hře nic vytknout. Zvukové efekty prostředí, zbraní a dýchání při běhu jsou opravdu uvěřitelné.

Předběžný přístup

Hra je zatím stále v předběžném přístupu, takže některé věci se mohou ještě změnit. Vývojáři na hře stále pracují a přicházejí stále s novými prvky. Navíc komunikují i s komunitou a pravidelně podávají informace o novinkách.

Hru můžete sledovat na Steamu.

SCUM je opravdu zvláštní hra. Na jedné straně ji budete nenávidět a na druhé ji budete zbožňovat. Titul má úžasný, možná až fanatický smysl pro survival prvky a mechanismy přežití. Pokud jste hráli například DayZ, tak zde budete jako doma. Jestli jste však v herním stylu survival her nováčkem, tak pro vás začátky budou těžké. Nicméně, když dáte hře šanci, anebo ještě líp, když si najdete kamarády na společné hraní, dočkáte se úžasných herních zážitků, které budete jinde hledat těžko.

Klady
  • perfektní survival systém
  • velmi mnoho vybavení a předmětů
  • zasazení hry na ostrov plný vězňů
  • grafika
  • ozvučení
  • kombinace PVP a PVE
Zápory
  • nedostačující tutoriál
  • chaotický systém craftingu
  • opakující se budovy
  • když je na jednom místě hodně hráčů, hra se všem laguje
Platforma PC
  • Datum vydání 29.08.2018
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.