Od počátku věků naši předci upínali své zraky na oblohu. Zářícímu Slunci připisovali podobu Boha a na noční obloze, mohli spatřit Měsíc a hvězdy. Možná právě proto, že život přišel z vesmíru, to lidstvo vždy táhlo pomyslně k němu, k počátku existence „zpět“. O to větší touha vydat se do vesmíru pak nastala, když vědci nalezli v lidské DNA zakódované informace, které obsahují mezihvězdné souřadnice. Ty možná zodpoví otázku, jak a proč ve skutečnosti opravdu vznikla lidská rasa. ISS Vanguard vás vezme na mezihvězdnou cestu do tajemných a nebezpečných koutů vesmíru ve snaze nalézt dávná tajemství, která možná odhalí více, než na co bylo lidstvo připraveno.
Zvučná jména jako záruka úspěchu?
ISS Vanguard je kooperativní desková hra pro jednoho až čtyři hráče od společnosti Awaken Realms, na český trh ji přináší vydavatelství Albi. Jde o deskovku, která je velmi založena na příběhu. Za ním stojí Andrzej Betkiewicz a Krzysztof Piskorski, kteří pracovali na hrách Tainted Grail, spolu s Pawłem Samborskim a Marcinem Świerkotem, kteří mají na svém kontě hry Nemesis nebo S.T.A.L.K.E.R. The Board Game. Jak jistě chápete, už tato zvučná jména jsou určitou předzvěstí, že se nebude jednat o ledajakou hru. Příběh je navíc plný těžkých voleb, zvratů a větvících se dějových linií. Sluší se zmínit, že za ilustracemi stojí taktéž věhlasná jména jako Piotr Gacek, Patryk Jędraszek, Ewa Labak a Dominik Mayer. Pro znalé hráče se tak jedná o téměř kompletní tým lidí, kteří stojí za hrami Tainted Grail a Nemesis.
Jak jsem již zmínil, ISS Vanguard je desková hra založená na sci-fi příběhu, který si bere inspiraci z filmů, a dokonce najdete silnou spojitost i se sérií Mass Effect. Na příběh a kampaň je kladen velký důraz. Nejde však o to, že byste byli svázáni a dopředu tušili, jak to dopadne, ale spíše o celkové pojetí. Z tohoto důvodu vám mohu pouze prozradit, že v daleké budoucnosti rozluští tým vědců v lidské DNA zakódovanou galaktickou mapu se souřadnicemi. Ty posádku ISS Vanguard zavedou až na samý okraj známé galaxie, kde se možná dozvědí více, než v co doufali.
Kampaň má větvený příběh, ve kterém rozhodnutí hráčů formuje vývoj mise, a interakce s různými postavami dokáže značně ovlivnit její následky. Zároveň se nejedná o eliminační hru. Když některá postava zemře, nutně nekončíte, ale můžete ji nahradit jiným členem posádky. Každá ztráta však citelně bolí a může mít dalekosáhlé následky. Kampaň a příběh nabízí mnoho zvratů i nečekaného odhalování, řešení různých situací a nutnost rozhodovat, když vaše rozhodnutí ovlivní nejen chod hry, ale také životy vaší posádky. Nebudou chybět ani různá nebezpečná střetnutí a souboje.
Kdo si hraje, nezlobí
Hned ze začátku musím zmínit fakt, že tato hra rozhodně není pro každého. To není jen z důvodu velkého množství komponent, ale také kvůli času, který hra zabere. Jde tedy o kooperativní hru pro 1–4 hráče, doporučený věk je od 12 let a doba hraní je uváděna 120+ minut. A to plus není jen tak náhodou. 120 minut vám při trochu šikovnosti zabere jedna mise, ale celá hra a její dokončení, pokud jste ve světě deskovek už ostřílení a nebudete se zbytečně nikde moc zdržovat, zabere zhruba 40 hodin, a když si dáte záležet, tak klidně i dvojnásobek. Což někomu může imponovat, ale někoho to může naopak odradit. Odradit může i příprava hry, na kterou potřebujete dostatek prostoru i možnost tam rozehranou partii nějaký čas nechat, protože po třech hodinách ji ukládat (byť je všechno hezky v boxech a přehledné) a pak zase připravovat může být nepraktické.
Mechanismus, který může potenciální hráče odradit, je také přítomnost hracích kostek, které zde hrají zásadní roli. Ovlivňují zranění, úspěch, neúspěch nebo i přímé nebezpečí. Někdy se sice dají obejít, ale je to za poměrně vysokou cenu.
Další prvek, který nemusí sednout každému, je kooperace, neboť můžete hrát jak sólo, nebo s kamarády, a tady je opět nutné brát v potaz viz výše. Jde o příběhovou kooperativní hru, tedy pokud se vždy sejdete ve stejné sestavě a budete schopni se dohodnout, je všechno v pořádku.
Každý hráč je vedoucí jedné ze čtyř sekcí, kterými jsou bezpečnost, věda, průzkum a technika. Pokud se nedokážete shodnout na postupu v určité situaci, rozhoduje vedoucí bezpečnostní sekce. A tím se již dostávám k samotnému hraní.
Na začátku si tedy určíte, kdo bude zastupovat jakou sekci, rozdělíte si desky sekcí a připravíte si zbylé komponenty, k čemuž vám slouží pravidla. Na první pohled vás může příprava a následná hra trochu děsit, ale bát se nemusíte. Výhodu samozřejmě budou mít hráči, kteří mají za sebou trochu složitější tituly jako třeba Scythe. Hlavně z důvodu rychlejší orientace, a to jak v pravidlech, tak v rozhraní karet. Pro úplné nováčky ve světě deskovek to bude přece jen trochu zmatečné, ale ne zcela nemožné. Budete akorát muset dát hře trochu víc trpělivosti a času, ale věřte mi, bude to stát za to.
Hurá do vesmíru!
Ke hře tedy dostanete již zmíněná pravidla, ale nemusíte se je nutně učit nazpaměť. Tvůrci také vytvořili skvělý tutoriál, který uvede do hry po straně příběhu i po straně hratelnosti. Seznámíte se téměř se všemi jejími mechanismy a už máte hezky rozjetý start, posléze se přesunete do hlavního příběhu a jen postupně nabalujete obsah, mechaniky a pravidla. Ve hře to funguje tak, že prostě hrajete se základem, co vám dal tutoriál, a jak se setkáte s něčím novým, vezmete pravidla, kouknete, vyřešíte podle nich a jedete dál. Po pár průzkumech (misích) už pravidla nebudete ani potřebovat.
Ve hře tedy zastupujete vedoucího jedné ze čtyř různých sekcí, kterými jsou sekce vědecká, technická, průzkumná a bezpečnostní. Neznamená to, že byste se vtělili do některého hrdiny nebo přímo do postavy, ale protože ISS Vanguard je velká loď, má i spoustu členů posádky, u nichž budete mít možnost najímat je do týmu a také je různě vylepšovat.
Hra je rozdělena do dvou hlavních fází, které se pravidelně střídají. První je řízení lodi, které se provádí v lodní knize. Jde o šanon, který zahrnuje různé sektory na lodi, jako je můstek, ošetřovna, kam můžete dávat raněné, a památník, kam dáváte zemřelé, hlavní úkoly, vedlejší úkoly a morálku posádky ISS Vanguard. Najdete tam třeba i strojovnu a další sektory, včetně kasáren, kde můžete cvičit členy týmu a zároveň rekrutovat nováčky, výzkumnou laboratoř či hangár s výsadkovými loděmi, takže zde naleznete kompletní správu lodi.
V určité fázi lodní knihy dojde k tomu, že je čas připravit se na výsadek. V tomto ohledu hraje roli další komponent, kterým je Atlas planetárních soustav. Zde naleznete všechny soustavy ve hře. Vy si nejdříve zvolíte, do jaké soustavy byste chtěli letět (pokud na to máte dostatek zdrojů, energie a zásob). Následně zvolíte planetu nebo těleso, kam byste se chtěli podívat, a v návaznosti na to dostanete pokyny, co musíte udělat.
Vyberete si výsadkovou loď (ano, každá výsadková loď má své statistiky včetně výhod a nevýhod), připravíte zdroje, vezmete si výbavu, připravíte členy výsadku a jdete do akce. Respektive jdete na sestup, což je taky určitá fáze hry, kdy pomalu sestupujete na prozkoumávaný objekt, až (když jde vše podle plánu) pomalu přistanete.
Plníme mise a prozkoumáváme tajemství
V okamžiku přistání nastává druhá velká fáze hry, kterou je průzkum. Ten se odehrává v knize Planetopedie, kde máte několik vesmírných těles, která budete prozkoumávat. Každé vesmírně těleso má několik lokací a do prostoru těchto lokací se posléze dávají kartičky bodů zájmu. Každá lokace zahrnuje různé informace nebo pokyny, například že máte přejít k záznamu XY, který odkazuje na komponent Palubní deník (který tvoří příběh). Tam máte všechny tyto záznamy a vždy, když vás hra takto vyzve, přečtete si patřičný záznam, zjistíte potřebné informace, případně získáte nějaké zdroje a posunete se dál.
Průzkum probíhá skrze vaše naverbované postavy, které máte u svých sekcí na kartě. Nutno zmínit, že ty platí pro konkrétní misi a není nutné stále hrát s jednou postavou. Dost pravděpodobně vám většina postav stejně více než dvě mise nepřežije. Ale zpět k průzkumu a lokacím. Na tělesech, a tedy mezi lokacemi, se pohybujete, provádíte různé operace a akce v rámci mise. Průzkum pak zakončíte splněním mise a následným návratem na ISS Vanguard. Členové výsadku mohou i zemřít, případně mohou nastat další okolnosti, které zapříčiní, že se raději rozhodnete odletět zpět a neriskovat životy posádky.
V tomto okamžiku se vracíte zpět do lodní knihy, kde si nalistujete stranu nalodění, vyložení nákladu a ošetřovnu pro případné zraněné. Pokud byl někdo vážně zraněn, nastává hod kostkou, abyste zjistili, zda tento člen přežil, nebo nikoliv.
„Alea iacta est (Kostky jsou vrženy)“ – Gaius Julius Caesar
Přišel čas říci si něco bližšího o kostkách, které budete používat v jednotlivých částech. Ty představují typ činností, které můžete provádět, vaše zdraví nebo počet akcí a tahů, které vám zbývají. Kostky jsou rozděleny do tří barev, každá z nich má k dispozici odlišné symboly, ale kombinace symbolů se na jednotlivých kostkách liší.
Tyto kostky máte umístěny na své hráčské desce (deska sekce), kde máte prostor jak pro ně, tak i pro vašeho člena posádky. Ten má schopnosti a vlastnosti, které může za určitých podmínek využít. Může se jednat i o schopnost opětovného hodu kostek, pokud se vám první hod nepovedl, přesun do jiného sektoru, získání nového efektu, rozšíření některé vlastnosti a podobně.
Členy posádky jsou pak kartičky, na nichž každý člen má základní hodnost a je bez přiřazení k sekci. Vy si výběrem do dané sekce vlastně zvolíte, kam daný člen týmu bude směřovat, a dáte kartičku do příslušného obalu, na kterém je symbol, barva sekce a hodnost. Členové posádky však někdy mají dost nevyvážené dovednosti, což může v určitých situacích zadělat na pěkný problém.
Každá sekce má svůj vlastní barevný boxík, kde máte sloty na příslušné karty, kostky a obaly s hodnostmi. Sekční karty máte při sobě na hráčské desce. Tyto karty obsahují různé efekty spolu s hodností, která je může používat během hraní, a za určitých podmínek tak můžete i ovlivnit hody kostkami. Je však nutné říci, že každá taková akce si za to něco vezme a všechno má svou daň. I přesto se jedná o dobrý způsob, jak můžete ovlivnit hod kostek.
Nyní nastal čas, abychom se trochu podívali na zmíněný boj. K němu může dojít při některých průzkumech, když narazíte na překážky zvané hrozby. Vždy dostanete instrukce, kdy a za jakých okolností se objeví a jaké je jejich chování. Na kartě takové hrozby je i přesný popis, jak útočí, tedy jak může poškodit (zranit) vaše postavy, a zároveň jak se s ní vypořádat. Většinou útočí na postavy ve stejné lokaci, kterou sdílejí, a k eliminaci jejich stopy budete muset některé symboly (kostky) hodit vícekrát. Nelze nicméně zcela předvídat, kdy se tyto hrozby objeví. Můžete se na ně pouze duchaplně připravit, ale rozhodně se nevyplatí je podceňovat. ISS Vanguard totiž velmi rád trestá nepřipravenost a lehkovážnost.
A takto vlastně pomalu postupujete hrou a dostáváte se na konec velkolepého příběhu. Prozkoumáváte, plníte úkoly, řešíte situace na různých planetách či vesmírných tělesech, získáváte další potřebné informace, bavíte se a najednou koukáte a zjistíte, že musíte vstát a jít do skutečné práce nebo školy. Abyste hru dokončili, musíte projít všechny mise v systému založeném na kampani, takže není možné hrát průzkum jednotlivých planet mimo kampaň. Zároveň není nutnost prozkoumat úplně všechno, a jakmile si myslíte, že jste připraveni, můžete se vrhnout na závěrečnou misi.
ISS Vanguard vás zaujme na první pohled
Dostáváme se ke zpracování. Hra vás zcela jistě zaujme na první pohled, tak velká krabice s hrou je přece jen poměrně vzácnost. Je toho zde opravdu hodně. Naleznete zde:
4 dvouvrstvé desky sekcí, 9 detailních miniatur, 75 unikátních plastových kostek, 20 planetárních desek, 28 kartonových figurek, 36 unikátních obalů na karty posádky, 119 žetonů a ukazatelů, 16stránkovou operační knihu, 24stránkovou knihu mapy soustav, 40stránkovou lodní knihu, 48stránkovou knihu pravidel, 112stránkovou knihu záznamů, 1 prolog ve formě komiksu, 1 látkový sáček, 1 desku na lodní knihu, 1170+ karet a další komponenty. Ano, opravdu čtete správně, přes 1200 karet. Naštěstí k tomu jsou i boxíky pro příslušné sekční karty, které v nich udržují určitý řád.
Všechno je krásně a precizně zpracované. Ilustrace jsou povedené a mohu vám zaručit, že vám zabere spoustu času seznámit se plně s kartami a prohlédnout si je všechny.
ISS Vanguard je obrovská hra s rozvětveným sci-fi příběhem, která silně připomíná některé sci-fi filmy a videohry. Hratelnost a komplexnost všech komponent, jak fungují dohromady, včetně vyprávění příběhu a mechanik zasouvání kartiček do slotů, práce s lodní knihou a průzkumem, všechno funguje parádně. Není to však rozhodně hra pro každého, jde o velký závazek a chuť hrát déle než jedno odpoledne.