Dreamscaper – úvodka

Dreamscaper – čel svým nočním můrám, zemři, vrať se a zkus to znovu

3. 8. 2021
Zdroj náhledu: igdb.com

Téma lidského podvědomí je nejen pro herní tvůrce zajímavým prostředím, ve kterém mají zcela volnou ruku. Jakým způsobem se rozhodnou ztvárnit říši snů a hrdinovy noční můry, je otázkou jejich kreativity a divákovy představivosti. Malé nezávislé studio Afterburner Studios, jehož všechny členy byste spočítali na prstech jedné ruky, sídlí v San Franciscu a tvoří ho zkušení herní vývojáři. Jejich společná prvotina Dreamscaper je sice už nějaký ten pátek stále v předběžném přístupu, i přesto v nynější fázi působí skvěle.

Vařila myšička kašičku a do rendlíčku dala střílečku, mlátičku, dobrodružnou adventuru, puzzly, RPG, snové surrealistické prostředí, crafting, roguelike, akční souboje… to vše nakonec smíchala dohromady a vznikl z toho Dreamscaper. Tento mix několika herních žánrů dohromady překvapivě působí velmi vyváženě a hratelnost s akcí nabitými souboji je skvěle dotažená. Je vidět, že na titulu pracují lidé se zkušenostmi, protože celý koncept má hlavu a patu. Vývojáři mnohdy v předběžném přístupu naslibují hory doly a nakonec nesplní ani polovinu. Toho se ovšem u Dreamscaperu bát nemusíte, protože tvůrci zůstávají nohama pevně na zemi.

Noční můry, deprese a další děsy

Dreamscaper bere myšlenku vnitřního boje a postavení se strachu vstříc ve vašich nočních můrách, které vás mohou sužovat jak ve spánku, tak během dne. Vžijete se do role dívky Cassidy, která v říši snů bojuje se svými tíživými děsy a depresemi, aby unikla před tragickými okamžiky jejího života před deseti lety. Cassidy stále dohánějí stíny minulosti, a proto se rozhodla přestěhovat z rodného města Backhill, aby začala novou etapu života s čistým štítem. Zápletka nezní nijak originálně, ale věřte, že se v tomto titulu najde spousta důvodů, proč vás Dreamscaper jednoduše pohltí.

Samotná hratelnost je rozdělena do dvou rovin závisejících na tom, jestli Cassidy zrovna spí, nebo je vzhůru. Jakmile usne, je postavena před nebezpečné nepřátele jejího snového podvědomí, ve kterém s nimi musí svádět nekonečné boje. Právě snová stále měnící se prostředí jsou až surrealisticky pojata a jejich originální zpracování i rozmanité zasazení tvoří silnou vizuální identitu celého titulu. Hlavní náplní hry je procházení jednotlivých úrovní, sbírání předmětů, upgradů a porážka finálního bosse, tedy zhmotnění jedné z jejích nejnegativnějších emocí a vzpomínek. Protože jde také o roguelike titul, smrt vás bude provázet na každém kroku. Cassidy se při každé smrti probudí se zrychleným tepem a vy budete muset začít od úplného začátku, jakmile se opět uložíte ke spánku.

Druhá rovina se odehrává v reálném světě města Redhaven, ve kterém se hlavní protagonistka dlouho neohřeje. Všechny noční můry mají totiž dopad na její psychickou stránku, a tak po většinu času vytváří umělecké dárky pro několik málo osob ve svém okolí. Budování přátelských vztahů vám bude napomáhat k lepší duševní vyrovnanosti a získání pasivních schopností pro budoucí boje, díky kterým budete o to silnější. S jednotlivými NPC se Cassidy může sejít například v kavárně a popovídat si. Tím postupně poznáváte osobnosti daných postav, pomalu zapadáte do tamější společnosti a navazujete sociální kontakty, které Cassidy tak moc potřebuje k vyléčení její ztrápené duše. Některé rozhovory jsou trochu otřepané a klišé, na čemž by vývojáři mohli ještě lehce zapracovat, ale dobrou zprávou pro některé bude to, že nejsou povinné a dají se přeskočit či úplně ignorovat.

Akční souboje vás neskutečně pohltí

Prvním a možná největším tahounem hry je rozhodně zábavný a povedený soubojový systém okořeněný nekompromisními roguelike mechanikami. Cassidy při každém novém pokusu nakopat své depresivní výplody fantazie dostane jinou počáteční zbraň. Jednou to jsou boxovací rukavice, katana či obrovské kladivo a jindy třeba házecí dýky, ale najdete zde i bizarnosti jako jojo a všemožná kouzla. Během pobíhání po dané lokaci můžete narazit na různé upgrady, nové a lepší zbraně, vzpomínky, jednoduché puzzly a samozřejmě na spoustu nepřátel.

Porážkou bosse se dostáváte automaticky do další lokace, kde na vás budou čekat silnější protivníci, ale také lepší vybavení. Zpočátku jsem neměla problémy se vypořádat s jedním enemákem za druhým a hra pěkně odsýpala. Postupem času jsem ovšem hodně rychle začala pociťovat stupňující se náročnost. Nepřátelé zasazují silnější rány a zkouší na vás různé triky, mají jiné pohyby a stále přibývají nové typy, u kterých dopředu neznáte jejich fígle. K tomu všemu přidejte různé pasti a nástrahy. Ve snovém světě Dreamscaper je velice jednoduché zemřít a pro přežití to chce pořádnou dávku rychlých reflexů, trochu taktizování, postřeh i štěstí.

Jako trénink na Dark Souls

Klíčový je i váš arzenál a bojové schopnosti, protože se na vás kolikrát sesype několik nepřátel najednou se záludnými útoky. Pomocí vykrytí střel štítem se vyhnete pzásahu a rychlými úskoky se dostanete do bezpečí, a ještě s nimi můžete způsobit poškození, máte-li equipnutý nějaký vedlejší efekt. Kombinace útoků na dálku, správně načasované parírování a kritické zásahy na blízko mi nejednou zachránily zadek. Naštěstí vás na budoucí šarvátky připraví minimapa, na které díky trefným ikonám přehledně vidíte, jestli v další místnosti čeká boss, obchod, vybavení, odměna či logická puzzle hádanka.

Ne všechen design je dokonalý

Druhým velkým tahounem je samotná vizuální stránka. Každý kousek je ručně kreslený a celý koncept působí, jako byste se dívali na rozpohybované plátno umělce zrovna při jeho múzou políbeném tvoření. Prostředí přesto nijak nenarušuje přehlednost, takže se v něm při boji neztrácíte, a tvoří spíše takovou příjemnou kulisu doplňující takřka mrazivou atmosféru. Možná mě trochu děsí, že postavy nemají obličej, ale to je pravděpodobně úmysl tvůrců.

Společně se skvěle laděným hudebním doprovodem celá scéna působí přesně tak snově, jak má. Z každého poraženého nepřítele dostanete loot a ten se právě na pozadí určitých lokací špatně hledá, protože je znázorněný jako malá světýlka. Už kolikrát se mi stalo, že mi minimapa označovala místnost jako nedokončenou, protože jsem někde přehlédla jedno malinké světýlko na světlém pozadí, takže s ním úplně splývalo. Všeobecně je loot hodně na jedno brdo a předměty vypadají dost podobně, takže ve výsledku ani nevíte, co to vlastně sbíráte… samá barevná světýlka, mezi kterými jen sporadicky rozeznáte nějaké vylepšení. S tím se pojí také herní měna, bez které se nového vybavení zkrátka nedočkáte. Během jednoho pokusu jí získáte relativně málo, ale v obchodě i při craftingu jí musíte vydat docela velké množství, což vyžaduje hned několik pokusů za sebou. Nejen tedy že jsou obchodní položky drahé, ale jejich cena navíc roste s vaším progresem.  

Každá smrt vám umožní se připravit na další pokus pomocí jednoduchého systému craftingu všemožných vylepšení. Připravte se na boj, snažte se přežít co nejdéle, a nakonec opět zemřete, abyste tento cyklus mohli opakovat. Předběžný přístup zatím nenabízí kompletní správu postavy a úplný konec, zato mi můžete věřit, že si i tak užijete zábavy více než dost. Vývojáři slibují, že se plné hry snad brzy dočkáme, protože je její vývoj takřka kompletní.

Dreamscaper má skvělé herní mechaniky, pohlcující a návykovou hratelnost, překrásné prostředí, příjemnou hudbu, hlubokou myšlenku a zejména zapálené vývojáře, kteří se titulu věnují na 200 %. Neustálé aktualizace a naslouchání zpětné vazbě komunity ukazují, jak moc je do tohoto projektu vloženo času a lásky. Příznivá cena je dalším plusem, díky kterému si toto poutavé dobrodružství užijete skoro za hubičku. Menší detaily mohou tvůrci ještě doladit před vydáním plné verze hry, takže jsem zvědavá, kam až se Dreamscaper posune v budoucnu. Ovšem už nyní mi titul přijde takřka dotažený.

Klady
  • příběh má větší myšlenku, než se na první pohled zdá
  • hudba
  • nádherné umělecké pojetí grafiky
  • zábavný combat systém
  • dvě roviny vyprávění příběhu, což mění i samotnou hratelnost a vizuál
  • velice přívětivá cena
Zápory
  • občas narazíte na nudnější puzzly
  • některé kulisy se často opakují
  • drahé vylepšování a obchodní položky vzhledem k rychlosti shromažďování herní měny
Platforma PC
  • Datum vydání 05.08.2021
  • 0.0

    Doporučujeme

    Nikola Erlebachová

    Indie a RPG hry jsou její slabostí a rozhodně se tím netají. Jako prcek nakoukla do pootevřených dveří herního světa díky Mariovi na starých žlutých kazetách. Dovnitř ji úplně vtáhla až její druhá polovička a od té doby si svět bez her neumí představit. Umělecká duše, která nevyhledává jen nejnovější kousky, ale občas sáhne také pro starší tituly, nejlépe s pořádným metalovým soundtrackem.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.