Duna: Hra o dobývání a diplomacii

Sdílet
Sdílet
Sdílet
V průběhu časů lidé vedli různé boje a války – kvůli území, víře, slávě, moci nebo zlatu –, a tak bylo jen otázkou času, než se budou vést boje o další surovinu. Nyní se jedná o nejvzácnější známou látku ve vesmíru, koření zvané melanž, které prodlužuje lidský život, dokáže zlepšit zdraví a poskytuje uživateli zvláštní psychické schopnosti. Duna: Hra o dobývání a diplomacii u vás doma rozprostře dobrodružství z dnes již kultovního románu Duna od amerického spisovatele Franka Herberta.

Svižnější a agresivnější verze původní deskové hry Duna

V posledních letech zažívá svět Duny určitý comeback, velký vliv na tento fakt má i film Duna z roku 2021. V herním odvětví se pak o znovuoživení slavného románu postarala desková hra Duna: Imperium. V digitálním světě PC her je v předběžném přístupu titul Dune: Spice Wars, za kterým stojí zkušené vývojářské studio Shiro Games.

Deskovou hru Duna: Hra o dobývání a diplomacii přináší na český trh vydavatelství Blackfire. Titul je určený pro 2–4 hráče a doba hraní se pohybuje mezi 30–75 minutami čistého herního času. Vaším cílem je kontrola nad planetou Arrakis, též známou jako Duna. Pokud jste hráli původní deskovou verzi Duny, ze které tato hra vychází, budou vám některé komponenty připadat velmi povědomé.

Hrací deska, která znázorňuje povrch planety v podobě kruhové mapy s jednotlivými typy oblastí, je funkčně totožná se svým předchůdcem. Po výtvarné stránce je herní plán však rozhodně přehlednější, než tomu bylo u předchozích verzí. Sluší se zmínit, že designery hry jsou Bill Eberle, Jack Kittredge, Peter Olotka, Greg Olotka a Jack Reda, ilustrátorem hry je Casey Davies. Ve světě deskových her se tedy jedná o samá zvučná jména, tím spíše, že všichni designéři mají zkušenosti z předchozích verzí Duny.

Arrakis se skládá z různých typů oblastí, hlavní typy oblastí jsou složeny z menších území. Největší část planety je pokryta písečnými dunami. Na některých oblastech naleznete i specifický symbol, který signalizuje výron koření – na takovém místě se tedy objeví nové koření, které můžete sebrat. Dalším typem jsou skalnaté oblasti, kde jsou vaše jednotky v bezpečí před písečnými červy. Dále je tu pět temných oblastí, které symbolizují pevnosti. Ty jsou jedním z klíčů k výhře, ale k tomu se ještě dostanu. Posledním typem oblasti je Polární lísta, na které se nedá bojovat, a vaše jednotky zde jsou chráněny před bouří nebo písečným červem. Jedná se tedy o neutrální oblast.

Cílem hry je stát se pánem písečné planety Arrakis – toho dosáhnete tím, že na konci 3., 4. nebo 5. kola budete ovládat zároveň tři pevnosti. Pokud se to nikomu na konci 5. kola nepodaří, kouká se na to, kdo má nasbíráno nejvíce koření, a pevnosti, které ovládáte, se počítají jako pět bodů koření. Hraje se tedy celkem na pět kol, ale první dvě kola se nepřihlíží k vítězným podmínkám – ty začínají platit až od zmíněného 3. kola. Počtem kol se rozhodně nenechte zmást, každé kolo má totiž sedm fází (vše je přehledně zobrazeno na centrálním hracím plánu).

Nejde o pouhý klon nebo parazitování na známém titulu

O tom, že se nejedná pouze o tupou napodobeninu nebo titul parazitující na známé značce, svědčí i množství příslušenství. V krásné ilustraci zde na třech listech karetního děrného štítku naleznete žetony koření, žetony vůdců a hráčům série dobře známá bitevní kola, nebo spíše disky. Ilustrace je převzata z filmové adaptace a tomu tedy odpovídají i tváře vůdců jednotlivých frakcí. Zmíněné bojové disky jsou pak přišpendleny dohromady a obě poloviny se proti sobě volně posouvají.

Každý z hráčů si vybere jednu ze čtyř dostupných frakcí, kterými jsou Harkonnenové, Impérium, Atreidové a Fremeni. Každá frakce má vlastní kartu a žetony ve své barvě. Na kartě frakce naleznete její popis, a v čem jsou její výhody či nevýhody. Například Fremeni mají jakožto domorodci na planetě v základu (zdarma) již pět jednotek vojáků ve verbovacím území. Každá frakce má 20 jednotek vojáků, které jsou reprezentovány patřičnými žetony. Všichni mají pět velitelů, kromě Atreidů, kteří jich mohou mít sedm. Zmínění velitelé vedou vojáky do boje a každý má rozdílnou sílu, s kterou je potřeba počítat a která je zobrazena na žetonu daného velitele. K přesunu jednotek pak dochází postupně v rámci fáze každého kola.

Na první pohled se zdají být frakce vybalancovány. To však neplatí, pokud budete hrát proti zkušenějším hráčům. Místy mohou některé frakce působit znatelně silněji než ostatní, samozřejmě tedy záleží i na stylu hráče a na tom, jaké karty v určitý moment použije. Pokud by však proti sobě nastoupili zkušení hráči, kteří by neudělali po dobu hry žádnou taktickou chybu, je o vítězi od začátku rozhodnuto.

Karty života a smrti

Kromě těchto zmíněných prvků jsou ve hře karty, které se dělí do čtyř typů. Naleznete zde karty zrádců, na kterých jsou vyobrazeni všichni velitelé, kteří jsou ve hře. Na začátku hry tento balíček zamícháte a každý z hráčů si vezme čtyři karty, z nichž si jednu vybere. Vaším cílem je vybrat si toho nejsilnějšího velitele protivníkovy frakce a tajně si jej nechat. Pokud hrajete například za Fremeny, bude vaším cílem si nechat (pokud budete mít štěstí) barona Harkonnena, který má hodnotu síly 6 bodů. Jedná se o velmi podstatný prvek hry, který dokáže citelně ovlivnit její průběh, protože v momentě, kdy váš soupeř půjde do boje s tímto velitelem, vy vytáhnete vaši kartu zrádce, respektive ji odkryjete, a tím souboj okamžitě vyhráváte.

Dalším druhem jsou karty bitvy, které, jak jejich název napovídá, mají své uplatnění v bitvách. Najdete zde útočné karty, obranné karty a poté karty s různými podpůrnými efekty, které můžete v klidu označit jako support karty.

Mezi balíčky karet naleznete karty koření. Ty slouží zejména k určení, kde bude nový výron koření a v jakém počtu. V těchto kartách se však schovávají karty s písečnými červy, které vám řeknou, na jakém území se objeví písečný červ, a tedy kde jednotky (i s kořením) zmizí v jeho útrobách.

Posledním balíčkem karet je tržiště. Na těchto kartách například naleznete, v jaké fázi se smí dané karty použít, nebo můžete získat pohyb navíc, zvednutí počtu koření, navýšení síly jednotek apod.

„Písek pouště je lehký jako vzduch, leč tomu, kdo jej dýchá, přináší smrt“ – Elver Zakar

Duna: Hra o dobývání a diplomacii je hlavně dynamická bojová hra, diplomacii zde rozhodně nenajdete. Souboje probíhají formou zmíněných bitevních disků. Na tomto disku si nastavíte číselnou hodnotu, která odpovídá maximálnímu počtu vašich jednotek v daném poli, a můžete zvolit samozřejmě i menší hodnotu, pokud věříte, že i tak vyhrajete. Do kruhového výřezu na disku poté umístíte velitele (pokud jej chcete v boji použít). Následuje možnost použití útočné karty a obranné karty – tyto karty se rozhodně nevyplatí podceňovat, použití jedu či štítu je stejně efektivní jako zrádné, a to kolikrát i pro jeho uživatele.

Následuje odkrytí bitevních disků a porovnání sil. Zde přičtete bonusy z bitevních karet, síly z velitelů – pokud vám velitele tedy protivník nezabije – a následně dané území získáte, nebo jej ztratíte.

Bude to chtít trochu trpělivosti a otrkání se

Jak jsem již zmínil, ilustrace odpovídají filmové adaptaci, což rozhodně není na škodu. Karty mají s hezké obrázky, včetně popisků. Mohu vám zaručit, že po rozbalení hry si projdete všechny karty – ne abyste si četli popisky, ale abyste se podívali na všechny obrázky. Vše je navíc přehledné a díky lokalizaci také dobře srozumitelné.

Tato hra má však jedno velké úskalí a tím mohou být pravidla. Jedná se o titul žánru „land control“, tudíž musíte zabírat území, shromažďovat koření, řešit karty, bojovat, obchodovat, verbovat jednotky a do toho zde jsou ještě píseční červi a bouře, která se šíří Arrakisem v návaznosti na hod kostkou. Ze začátku vám rozhodně zabere pár partií, než se do hry plně ponoříte. Ne však kvůli tomu, že by byla extrémně složitá, ale právě z důvodu, že toho nabízí tolik.

Hru Duna: Hra o dobývání a diplomacii můžete zakoupit například zde.
GP uvozovky

Duna: Hra o dobývání a diplomacii nabízí svižné dynamické herní tempo, avšak jde zde spíše o dobývání než o diplomacii. Ani se pořádně nerozkoukáte a už budete bojovat o území, na kterém je výron koření. Myslíte si, že máte silného velitele, a umístíte ho do bitvy, ale váš protivník použije jed nebo kartu zrádce a rázem se bitva znatelně mění. Krásné ilustrace vás dozajisté nadchnou a vy se budete do hry rádi vracet.

Klady

velmi svižné tempo
rozdílné síly frakcí dělají hru nesmírně dynamickou
vysoká znovuhratelnost
mnoho příslušenství, velké množství karet a žetonů
krásné ilustrace

Zápory

ze začátku složitější
čistě válečné ovládání území, není zde žádná diplomacie
v závislosti herní situaci mohou některé frakce být silnější než jiné
0

Doporučujeme

Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitteru
Sdílet na LinkedIn