El matador – logo

El Matador – český Max Payne

19. 6. 2021
Zdroj náhledu: Plastic Reality Technologies

Pamatujete si ještě ty starší tituly jako Korea: Forgotten Conflict nebo Loco Commotion od českého studia Plastic Reality Technologies? Pokud ne, budete určitě znát jejich poslední hru z roku 2006, díky které se dostali do povědomí širší skupiny hráčů – řeč je o El Matador.

Inspirace je jednoznačná

Samotní vývojáři uvedli, že se záměrně nechali silně inspirovat prvním dílem hry Max Payne od finského studia Remedy. To se podle mě stalo této hře osudným, protože hráčská komunita mohla tyto dva tituly srovnávat, co se grafické či technické stránky týče. Bohužel ani v jednom případě to nedopadlo dobře. Přesto nemůžeme tomuto titulu upřít, že se mohl ve své době pyšnit docela pěkným grafickým zpracováním.

Zdroj: Plastic Reality Technologies

Příběh nikterak nezaujme

Jmenujete se Victor Corbeta, jste agentem DEA a vaše mise je pomoct místní protidrogové policii v Kolumbii s bojem proti drogovému kartelu. Příběh na první pohled nevypadá vůbec zle. Titulů s tímto námětem moc není… jediný, který si teď vybavím, je Ghost Recon Wildlands. Problém ale je, že samotný příběh v El Matadoru není nijak prohlubován a slouží zde spíš jen jako vyplnění prostoru mezi misemi. Vždy na začátku dostanete informaci, že se v lokalitě nachází jeden z drogových bossů, a to je vlastně celé. Jediné aspoň malé plus stojící za zmínku je český dabing. Ovšem samotnému dabingu nakonec velmi škodí slušná spisovná mluva, která se do hry absolutně nehodí a likviduje tím i samotnou atmosféru.

Zdroj: Plastic Reality Technologies

El Matador a Bullet Time

V úvodu jsem zmiňoval, že se El Matador inspiroval Maxem, a proto ani zde nemůže chybět všemi milovaný Bullet Time (režim zpomaleného času). Ten budete opět používat proti hromadě nepřátel, kteří na vás budou nabíhat s jediným cílem – vysypat do vás co nejvíce nábojů. Umělá inteligence nepřátel se nedá nazývat ani inteligencí, protože buď jen nehybně stojí na místě, nebo se v pravidelných intervalech rozhodnou vyklonit zpoza krytu. Můžeme teď polemizovat, jestli první díl Maxe Payna předvedl dostatečně líbivou inteligenci nepřátel, když se tu tak trochu vozím po El Matadorovi. Do jisté míry musím uznat, že nikoliv. V jiných aspektech ale rozhodně dominoval a díky tomu se stal kultovní sérii.

Umělá inteligence

Zdroj: Plastic Reality Technologies

Teď to může znít, že umělá inteligence je natolik špatná, že byste se mohli postavit doprostřed lokality a pomocí Bullet Time všechny postřílet, aniž by si vás někdo všiml. Opak je pravdou, titul má sice pořádně natvrdlá NPC, ale zato dávají pěkně znatelné poškození. Nemluvě o tom, že jsou na milimetr přesní, jak kdyby je učil sám Johnny Rambo, který také snad nikdy neminul. Zmíněný režim pro zpomalení času vám ovšem moc výhod nepřidá. Funguje podobně jako v prvním díle Maxe Payna, kde Bullet Time zpomalil jak nepřátele, tak i vás samotné. Naštěstí je na každém místě dostatek lékárniček, bez kterých se opravdu neobejdete.

Technické problémy

El Matador je starším titulem, a proto po technické stránce neočekávejte žádné novější vymoženosti, na které jste dnes zvyklí. Tento fakt by ovšem v celkovém hodnocení titulu nijak neškodil. Problém bohužel nastává, že novější technologii titul špatně snáší, a může se vám tedy stát, že si hru nemusíte ani zahrát. Osobně jsem kvůli recenzi musel vytáhnout starší notebook, ale ani na něm titul neběžel vůbec plynule. Skoro jsem měl za to, že jsem koukal na špatnou parodii filmu Matrix.

Nechci úplně tvrdit, že je El Matador opravdu špatnou hrou. Přeci jen si našel své fanoušky, ale jestli jich bylo dost na to, aby pokryli aspoň z poloviny veškeré výrobní náklady, je otázka, na kterou dodnes neznáme odpověď. Pokud by se tvůrci rozhodli udělat remaster nebo nový díl s ohledem na dnešní poměry a požadavky hráčů, možná by to mohlo dopadnout o něco lépe.

El Matador měl dobrý potenciál, kterého se tvůrci bohužel nedokázali plně zhostit, ať už kvůli financím, nedostatku času nebo nedostupnosti důležitých technologií. Přesto se ale nejedná o úplně špatnou hru, která by si zasloužila skončit v zapomnění. Titul obsahuje technické problémy a nedostatky, ale zároveň vám nabízí lehkou parodii na slavnou sérii Max Payne.

• Datum vydání 08.09.2006
  • Michal Mráz