F.E.A.R. 3 je přímým pokračováním svých dvou předchůdců z let 2005 a 2009. Bohužel tento díl přinesl spíše zklamání. Titul ztratil veškerou atmosféru a z parádní hororové akce se změnil v čistokrevnou střílečku. Za hrou stojí Day 1 Studios.
Dva rivalové se vrací
F.E.A.R. 3 navazuje na překvapivý závěr F.E.A.R. 2, ale vrací se k hlavnímu hrdinovi původního F.E.A.R., geneticky upravenému supervojákovi známému jako Point Man. Události z konce F.E.A.R. 2 rozpoutaly ve městě Fairport paranormální katastrofu biblických rozměrů. Point Man se tam chce vydat, aby pomohl svému bývalému kolegovi z jednotky Delta Force, který se ocitl uprostřed chaosu. Point Man však není sám, na cestě je i jeho vraždící bratr Paxton Fettel. Point Man mu sice v prvním díle vpálil kulku do mozku, ale Fettel se takovou maličkostí, jako je smrt, nehodlá nechat odradit. Bratři uzavřou nesnadné spojenectví, ale i přes napětí mezi nimi se příběh vyvíjí předvídatelně.
Grafika bolí, zvuk zachraňuje
Ve chvíli, kdy jsou bratři konfrontováni bolestivou skutečností své společné minulosti, je příběh důstojně uzavřen, ale po jeho skončení se nekoná žádné překvapení nebo přetrvávající strach. Do podvědomí se nezapojuje ani vizuální stránka. Grafika hry F.E.A.R. 3 je prostá a nedosahuje současných standardů. Výsledkem je, že strašidelné obývací pokoje, ulice města a místnosti bistra, kterými se prodíráte, nejsou zdaleka tak strašidelné, jak by měly být. Prostředí postrádají přesvědčivou úroveň detailů, aby vás plně vtáhly do příběhu. Zvuky jsou mnohem efektivnější: hlasité výbuchy nebo střelby přidávají na intenzitě samotných přestřelek a éterické kvílení doprovázející vize duchů může být trochu zneklidňující.
Můžete si zahrát oba… ale
Point Man i Paxton Fettel jsou oba hratelné postavy, ale abyste si mohli odemknout možnost hrát za Fettela v samostatné kampani, musíte nejprve odehrát každou etapu za Point Mana. Bez ohledu na to, za kterou postavu hrajete, je F.E.A.R. 3 především koridorová střílečka, ve které se pohybujete z jedné malé oblasti do druhé, neustále obklopení skupinami nepřátel. Ačkoli se základní akce v průběhu hry příliš nevyvíjí, přestřelky zůstávají napínavé. Pistole, brokovnice, útočné pušky a další zbraně, jež budete moct používat, jsou výkonné a díky plynulému ovládání je míření či střelba potěšením. Výhodou jsou útoky na blízko, včetně kopu smykem, který dokáže nepřátele odhodit jako hadrové panenky.
Nejčastěji budete bojovat se soukromou armádou Armachamu a tito nepřátelé vás budou držet ve střehu útoky na vaše pozice, i když občas dělají hlouposti, jako je zaseknutí při sestupu ze schodů. Všechny oblasti, ve kterých se odehrávají přestřelky, poskytují dostatek příležitostí ke krytí, nicméně mnoho z nich je zničitelných, takže je vzrušující zběsile přebíhat z jedné pozice na druhou ve chvíli, kdy je vaše krytí rozmetáno na kusy. F.E.A.R. 3 zabraňuje tomu, aby se přestřelky staly nudnými, tím, že mezi nimi poskytuje atmosférické přestávky.
Například několik klidných minut strávených navigací po supermarketu buduje napětí, než začnou létat kulky. Přestože Point Man a Paxton jsou imaginární mašiny na zabíjení, občasná příležitost nad nimi převzít kontrolu a protivníkům důkladně znepříjemnit život je velmi zábavná. Na několika místech kampaně se můžete zmocnit dvou typů obrněných energetických obleků. Díky těmto mohutným konstruktům vypadají útoky vojáků Armachamu směšně a sestřelování vrtulníků z oblohy zevnitř jednoho z těchto strojů je lahodnou ochutnávkou ničivé síly
Dvě různé hratelnosti
Jako Point Man budete mít v boji výhodu díky svým nepřirozeně rychlým reflexům. Ty vám umožňují na krátkou dobu spustit zpomalený pohyb, což vám usnadňuje připravit dokonalý headshot nebo se vypořádat s ohromným množstvím útočníků. Možnost přepnout se do zpomaleného režimu není ve střílečkách nic nového, ale i tak je skvělé vidět, jak vzduch vibruje v důsledku průletu zrychlené kulky kolem vaší hlavy, nebo sledovat zbytky nepřátel, jak explodují na krvavou kaši. Paxton sice postrádá vybroušené reflexy svého bratra, ale vynahrazuje to jinými skvělými schopnostmi.
Jako přízrak nemůže ovládat zbraň (i když je stále zranitelný kulkami), ale dokáže zvedat bezmocné nepřátele do vzduchu a střílet z ruky smrtící dávky energie. Zvládne také ovládnout tělo nepřítele z druhého konce místnosti na poměrně velkou vzdálenost. Během doby posedlosti se vyčerpává ukazatel síly, a pokud dojde, vrátí se zpět do přízračné podoby. Zabíjení nepřátel však za sebou zanechává psychickou energii, kterou můžete použít k doplnění ukazatele energie a prodloužení doby držení, což vás vybízí k riskování a neschovávání se za krytem příliš dlouho.
Jeho schopnosti jsou dobré i v režimu pro jednoho hráče, ale teprve v kooperativní kampani Paxton skutečně zazáří. Hráč ovládající Paxtona může zavěšovat nepřátele do vzduchu, zatímco Point Man do nich pumpuje kulky. Paxton se může přiblížit k tělu vzdáleného protivníka a obklíčit skupinu nepřátel, zatímco Point Man pak může spustit svůj bullet-time a zaútočit zepředu. Díky neustálé možnosti koordinovaně využívat vzájemně se doplňující schopnosti bratrů je radost spolupracovat s parťákem a kooperativní hratelnost hru odlišuje od mnoha stříleček, kde mají všichni hráči stejné schopnosti.
Kampaň pro F.E.A.R. 3 ve výsledku nijak nevybočuje z řady. Je zde minimum překvapení nebo výrazných momentů a ti, kteří si pamatují neúprosně strašidelnou atmosféru a lekačky z původního F.E.A.R., mohou zalitovat, že tato hra je spíše vojenskou střílečkou s lehkými hororovými prvky. Ale přestože vás F.E.A.R. 3 nevyděsí, je to solidní střílečka, jež dokáže uspokojit od začátku do konce… zejména co se týče kooperativního režimu.