Rok se s rokem sešel a na naše počítače i herní konzole se přiřítil další ročník virtuálního Mistrovství světa vozů Formule 1 od studia Codemasters a Electronic Arts. Nový díl s příhodným názvem F1 24 se snaží navázat na svého, řekl bych, velmi povedeného předchůdce F1 23 a do toho přinést i několik zajímavých novinek. Jednou z nejzásadnějších změn je přepracovaný jízdní model a taky upravený systém kariéry, který vám nově umožní projít celou kariéru závodníka i s některou ikonou současného startovního roštu. Jak se nový díl povedl a zda má co nabídnout také majitelům loňského ročníku, vám ukáže naše dnešní recenze.
Nejdříve naše tradiční kritika ohledně absence Formule 3
Bohužel, v čem se ani nejnovější F1 24 nikam neposunul, je samotná licence. Stále se budeme muset spokojit pouze s královskou třídou Formule 1 a juniorským šampionátem Formule 2. Fakticky každým rokem doufám, že se management EA konečně chytne za hlavu a implementuje do hry i tolik žádaný šampionát Formule 3. Věřím, že se nejedná jen o mé přání, ale i přání všech pravých fanoušků. Jak už jsem psal minulý rok, F3 by do hry vnesly větší impuls a tak nějak by daly hráči větší a realističtější možnost začít opravdu od píky a vypracovat se z absolutního nováčka až po legendu Formule 1. Takhle celá kariéra působí trochu jako ochuzená o takovou tu třešničku na pomyslném dortu, a co je možná ještě horší, každým rokem je tento pocit stále větší. Nehledě na fakt, že letos se ještě více ke kolosu Formule 1 přiblížil i ženský šampionát F1 Academy, tudíž možností k budoucímu rozšíření licence je hned několik.
Bez příběhového Break Pointu, zato s přepracovanou kariérou
Pokud jste čirou náhodou čekali nějaké pokračování příběhového režimu Break Point z ročníků F1 2021 a F1 23, budete v tomto ohledu taktéž zklamáni. Codemasters se příběh rozhodl u F1 24 absolutně ignorovat, a pokud se nějaké další pokračování dvojice hrdinů Aidena Jacksona a Devona Butlera chystá, pravděpodobně jej uvidíme až v nadcházejícím ročníku F1 25. Nutno však podotknout, že díky této absenci se mohli vývojáři plně zaměřit na vylepšování jiných aspektů hry. Jednou z novinek je přepracovaná kariéra, která se meziročně rozšířila o několik nových funkcí. Asi tou nejzásadnější novinkou je možnost projít si kariérní režim v kůži některého z jezdců ze současného startovního roštu. Možná vám to doteď ani nedošlo, ale možnost zazávodit si za některého pilota byla většinou dostupná jen v režimu Grand Prix a kariéra vám vždy nabídla jen vámi vytvořeného pilota. Tato funkce zde samozřejmě zůstává i nadále, stejně jako kariérní režim pro dva hráče. Pokud byste si ale chtěli vybrat svého oblíbence a prodrat se s ním až na samotný vrchol, máte konečně tu možnost. Sluší se také říci, že soupiska jezdců v kariéře nečítá jen jména z Formule 1, ale také kompletní jezdeckou sestavu z Formule 2, včetně českého závodníka Romana Staňka.
Když už zmiňujeme Formule 2, trošku očekávaně se ve hře F1 24 nachází kompletní licence loňské sezóny, nikoliv té aktuální s úplně novými monoposty. Pokud jste se tedy těšili, že si i ve virtuální juniorské sérii vyzkoušíte pozměněná auta, budete si muset počkat do nadcházejícího F1 25. Zpátky ale ke kariéře. Další novinkou je pozměněný systém reputace, zvaný systém Driver Recognition. Ten vám na základě vašich výkonů na trati a chování v zákulisí může otevřít dveře k novým kontraktům a přestupům. Čím větší reputaci a zkušenosti získáte, tím více možností se vám v kariéře odemkne. Například se budete moci zúčastnit tajných jednání s konkurenčními týmy či se dostanete i k různým zákulisním informacím o vašem závodním voze, které by vám jinak byly skryty. Samozřejmě, veškeré tyto informace a zkušenosti můžete pak využít ve svůj prospěch ve zmíněných jednáních s konkurenčními týmy a stát se tak atraktivním pilotem například pro nějakou mistrovskou stáj. Tento systém reputace je za mě rozhodně povedený a dovolí vám mnohem více využít získané zkušenosti ve svůj prospěch.
Poslední kariérní novinkou je nový režim Challenge Career, v němž se vžijete do role některého z reálných jezdců a v předem daných scénářích a úkolech se porovnáváte s ostatním hráči pomocí online žebříčku. Jedná se sice o drobnost, ale v jádru zajímavý režim, ve kterém si můžete vyzkoušet různé výzvy a vyzkoušet si, jak vlastně zdatný a zkušený pilot jste v porovnání s reálnými hráči. K tomu všemu soutěžíte i o obdobu jezdeckého titulu, přičemž trofej vždy získá jen ten, kdo se v daném žebříčku umístí nejvýše.
Zdroj: Electronic Arts
Velké změny v jízdním modelu, pro někoho ale nepříliš pozitivní
Celkem narovinu je asi nutné říci, že série F1 od Codemasters si nikdy nehrála na nějakou příliš realistickou simulaci, a pokud jste si v nastavení vyloženě nevypnuli všechny asistenty, co jste mohli, dostali jste na stůl ve výsledku spíše takový mix arkády a simulace. Rozhodně se nedá této sérii upřít fakt, že díky velkým možnostem nastavení se do hraní mohl vložit opravdu každý a ve virtuálních F1čkách si našel to své jak absolutní nováček, tak i neotřelý veterán. Ve skrytu duše jsem doufal, že tento koncept budou vývojáři dále rozvíjet a další roky zdokonalovat. Ano, nový díl F1 24 přináší několik zajímavých inovací, jako je mnohem realističtější chování pneumatik a jejich opotřebení, ale máme tu i několik změn, které působí, no, jak to říct, tak trochu kontroverzně. Při mém prvním spuštění jsem byl mile překvapen, že dokáži bez nějakých větších problémů vozidlo uřídit hned při prvním závodě – obvykle mi trvalo pár hodin, než jsem se s některými vypnutými asistenty dokázal trochu vyjezdit a na jízdní model si navyknout. V letošním roce jsem se do tempa dostal téměř okamžitě, čemuž se mi zprvu nechtělo vůbec věřit, a začal jsem pátrat, který asistent ještě potřebuje vypnout. A i když jsem si nakonec dokázal tak nějak nastavení přizpůsobit, nedokázalo mě to zbavit pocitu, že mám oproti minulým rokům nad monopostem až příliš tak velkou kontrolu a moje závodění probíhá až moc dobře a bez nějakých větších zaváhání.
Vysvětlení je prosté. Codemasters jednoduše do F1 24 implementoval větší kontrolu nad monopostem, která vám hlavně v soubojích dá větší oporu a možnosti k riskování. Tvůrci se chlubí, že na jízdním modelu pracovali v úzké spolupráci s trojnásobným mistrem světa Maxem Verstappenem, z čehož lze usoudit, že zážitek z jízdy bude asi ještě více odpovídat skutečným formulím. Jde nicméně o to, zda se překopaný jízdní model zavděčí všem, především dlouholetým příznivcům série. Na první dobrou to totiž vypadá, že F1 24 se začíná brodit ve vodách větší arkádovosti, což může být a bude pro mnohé nepřekousnutelný oříšek. Samozřejmě já osobně jsem nikdy v reálné formuli neseděl, takže nelze úplně posoudit, jak moc „dobře“ se reálná formule ovládá. Dá se však říci, že díky těmto okolnostem se možná poprvé v historii série dostaneme do bodu, kdy bude pro hraní mnohem lepší gamepad než volant, což na první pohled opravdu tak vypadá.
Naproti větší přístupnosti jde však přetáčivý smyk, do kterého se v letošním ročníku dostanete mnohem častěji, nežli tomu bylo v minulosti, a pokud náhodou nějaký obrubník netrefíte správně, dostanete se do hodin, než byste řekli švec. Na stranu druhou však může být někdy větší přetáčivost i ku prospěchu a dovolí vám některé průjezdy zatáček projít takovým „rally“, díky němuž získáte nějaký ten čas k dobru, což platí především o kvalifikacích. Z celkového hlediska jsem ale z jízdního modelu na rozpacích. Musím se přiznat, že mě osobně nadchnul, ale dovedu si představit hráče, kteří budou na tyto radikálnější změny reagovat negativně.
Zdroj: Electronic Arts
Vizuální stránka se taktéž posunula
Závěr naší recenze bude tradičně patřit technické a vizuální stránce. Nový ročník F1 24 doznal znatelných změn, zvláště na některých tratích, které nyní působí o něco živěji a reálněji. Jde například o detailnější belgický okruh Spa-Francorchamps či bývalé letiště, na němž nyní dominuje slavná trať Silverstone. Ty jsou snad pro každého reálného i virtuálního závodníka brány jako dlouholeté legendy, které do Formule 1 prostě patří. Dále doznaly pozitivních změn také obličeje jezdců, které jsem sice nikdy moc nekritizoval, jelikož mi tento nedostatek nepřišel až tak důležitý, avšak oproti předchůdcům jsou podobizny jezdců o něco věrohodnější.
F1 24 mohu tradičně pochválit i z pohledu technické stránky. Optimalizace je u nových F1 24 skvělá. Za celou dobu hraní jsem neměl se hrou žádný velký problém, takže v tomto ohledu mohu být zcela pozitivní. Nyní už nezbývá nic jiného než se vrhnout na naše klasické závěrečné hodnocení a udělit hře výslednou známku.
Zhodnotit F1 24 je docela těžký úkol, jelikož zde musíme zmínit několik vážných aspektů. Na jednu stranu dostanete téměř od základu překopanou kariéru, která vám nyní nabízí větší možnosti pro váš kariérní růst. Na stranu druhou nám ale vývojáři přinesli upravený jízdní model, který má svým zpracováním o něco blíže k arkádě a tak nějak nám dává načuchnout, že se EA a Codemasters rozhodli zpřístupnit tento díl většímu počtu hráčů. Ačkoliv může být tento krok pro mnohé pozitivní, najde se také hodně hráčů, kteří budou tento krok nenávidět. Doporučit tak F1 24 můžeme především těm fanouškům a hráčům, kteří netouží po nějaké velké simulaci a chtějí si u hraní také oddechnout. Pro ostatní bych spíše doporučil pokouknout po starším F1 23, který má jízdní model takřka dokonalý. Sedm bodů z deseti.