Mnohdy není potřeba disponovat vysokým rozpočtem, desítkami spolupracovníků, světoznámým jménem ani promyšlenou reklamou. Triple-A hry si z našeho času dokážou ukrojit klidně i stovky hodin nebo nás odradit v prvních pár minutách. Přesto jsou to právě tituly menšího formátu, které jsou jasným důkazem toho, že i z nízkorozpočtového projektu může vzniknout dost zajímavý kousek, máte-li tu správnou myšlenku. FAR: Lone Sails nejspíše hlubokou myšlenku má, ale špatně čitelnou. Hra je prvotinou švýcarského nezávislého studia Okomotive.


Zdroj: Okomotive
Nejasné otazníky hned ze začátku
Malá dívka, velké problémy
Abyste udrželi svůj netradiční dopravní prostředek v chodu, bude zapotřebí ho neustále dopovat palivem. To budete nacházet během své výpravy různě pohozené na cestách opuštěného světa. Zastánci ekologického přístupu asi nebudou dvakrát nadšeni, ale v této těžké chvíli to holt nepůjde jinak, protože základní pohonný systém je založený na spalování. Jako pohonnou hmotu lze také kromě kanystrů s benzínem využít různé krabice, knihy a další odhozené předměty, dokonce i výbušné barely. Cokoli, co jde spálit, o kousíček naplní váš ukazatel energie a vy tak ujedete o několik metrů dál.
Přestože se může zdát, že budete mít o palivo nouzi, není tomu tak. Ať už se rozhodnete zatáhnout za brzdu pokaždé, co na cestě uvidíte jakékoli volně pohozené předměty, nebo naopak zvolíte rychlejší styl hraní typu „nezastavujeme, máme zpoždění“, nestane se, že byste byli zcela na suchu. A kdyby tato situace vskutku nastala, popadnete naviják, vytáhnete svaly z kabelky a odtáhnete vozítko k nejbližší čerpací stanici (pouze vtip, ale toto se mi ani jednou nestalo).
Více možností, více práce
Během hraní přibývají další mechaniky, které vám mají přidělat práci, ale zároveň ulehčit průchod. Upgradovat vozidlo je možné na předem určených místech, ke kterým se musíte nejprve dopravit. Pomocí nenáročných hádanek, sestávajících ze sérií jednoduchých úkonů provedených ve správném pořadí, si na stroj postupně namontujete lepší a odolnější kola, svařovací stanici, sací zařízení (abyste nemuseli neustále zastavovat a vycházet sbírat předměty na cestách) či velice užitečné plachty. Jakmile se vlaječka na vršku vozidla začne třepetat ve větru, je to znamení pro vztyčení plachet, abyste ušetřili vzácné palivo. Vítr totiž dokáže vaši suchozemskou loď ekologicky roztlačit do běžné rychlosti.
Čím více možností, tím více práce pro vás. Na scénu totiž nastupuje také taktizování. Musíte být vnímaví a sledovat, kdy bude vítr dost silný na to, aby nahradil spalované palivo. Stejně tak je dobré využít obou možností, máte-li v cestě strmý kopec, a naopak obě varianty nepoužívat, sjíždíte-li z kopce dolů. Nahromadění a vypuštění většího množství páry vám také na malý moment dokáže zvýšit rychlost, ale pozor na kolize s překážkami. Ty jsou obzvláště nepříjemné. Ačkoli se vaše vozítko může zdát na první pohled mohutné a silné, stačí sebemenší náraz, pozdě stažené plachty či bouře a už máte zaděláno na problémy. Pak už nezbyde nic jiného než zastavit, vše uhasit, opravit a výprava může pokračovat.
Výtvarno nadchne
Šedo-hnědá paleta barev celého vizuálu působí pochmurně tím správným stylem, že se vás okamžitě zmocní pocit nejistoty. Krásně s touto pochmurnou škálou kontrastně působí červená barva, která je chytře použita na úbor dívenky, výstražné světlo ohlašující poruchu či požár a samozřejmě na důležité prvky v pozadí, které byste neměli přehlédnout. Červená barva zároveň slouží jako nápověda hádanek, protože označuje některé páčky a tlačítka. Jde o jednoduchý prvek, který přímo nepoutá vaši pozornost, ale zároveň si ho všimnete, jste-li poblíž a tápete. Když jedete na plný plyn, v pozadí za vámi ubíhá zapadající slunce s červánky, nebo když ujíždíte před právě vybuchující sopkou, je to skutečně pastva pro oči. FAR: Lone Sails prezentuje svůj svět jako umělecké dílo s mnoha detaily, ale trošičku zapomíná na tu hratelnou stránku.
Zmínit musím také audiovizuální stránku hry. I bez jediného vyřčeného či psaného slova se skvěle vcítíte do té mrazivé atmosféry, zejména díky zvolené hudbě v pozadí. Hromobití, dunění, blesky, výbuchy, řinčící alarm a další zvuky vás pokaždé vyvedou z poklidné nálady za doprovodu relaxačního soundtracku a vy hned víte, že je něco špatně.