V poslední letech se můžeme setkat se stále větší vlnou remasterů nebo přímo remakeů starších titulů, které si v době svého vydání získaly oblibu hráčů po celém světě. Dnes se podíváme na titul z oblíbené série s mechy, která započala svou cestu již v roce 1995. Front Mission 2: Remake je taktická hra s klasickým tahovým systémem soubojů na mřížce, která se odehrává v nebezpečném světě mechů.
zdroj: zdroj: Forever Entertainment
Návrat do budoucnosti?
Hned ze začátku se sluší připomenout, že série Front Mission se skládá z celkem patnácti hlavních her, které dokázaly pokrýt bezmála čtvrtstoletí, tedy konkrétně od roku 1995 do roku 2019. V roce 2022 vyšel následně první remake, Front Mission 1: Remake. Jak jsem uvedl v úvodu, tak nás bude aktuálně zajímat Front Mission 2: Remake, kdy původní hra (Front Mission 2) je považována za jednu z nejlepších z celé série. Sluší se připomenout, že původní Front Mission 2 vyšel v roce 1997.
Hlavní devizou, která provází celou sérii je její vypravěčský přístup a dějové zasazení. Série se odehrává na přelomu 21. a 22. století a točí se kolem vojenských konfliktů, politických intrik mezi mocnými nadnárodními uskupeními a jejich členskými státy. Přestože každá hra série využívá samostatný příběh, všechny se váží k většímu zastřešujícímu ději, který zahrnuje celou sérii. Na to, abyste si tedy vychutnali jednotlivé tituly série, nemusíte nutně znát příběhy všech předešlých her (i když to rozhodně nebude na škodu a pomůže vám to spousty věcí lépe pochopit), ale bohatě vám stačí příběh hraného titulu. Ovšem zde je první velký problém remaku. A tím jsou chyby v textu, někdy je to opravdu děs. Je to tím horší, že veškerá komunikace a vyprávění je právě formou textu bez dabingu, takže to chce mít opravdu dobrou znalost angličtiny, ale také fantazie, abyste si dokázali kolikrát domyslet, co se vám hra vlastně snaží říct.
To zabolí o to více, že se jedná o remake, který je oproti remasteru přepracování titulu při zachování klíčových postav a příběhových prvků.
zdroj: Forever Entertainment
V jednotě členských států je jejich největší síla
Příběh Front Mission 2 se odehrává v roce 2102, což je dvanáct let po událostech z první hry, v oblasti Alordeshi (dnešní Bangladéš). Vznik OCU (Oceania Cooperative Union – Oceánské družstevní unie) na počátku 21. století vedl k rychlé industrializaci rozvojových zemí, jako je právě zmíněná Bangladéš. Země, ve které se nacházelo mnoho válečných továren, se po prvním Hauffmanském konfliktu, jež se odehrál v roce 2070, dostala na první příčky ekonomicky silných zemí na celém světě. V roce 2080 se však hospodářský rozmach začíná silně zpomalovat, a to zejména v důsledku úbytku zahraničních investic a stažení několika silných výrobců ze země. OCU nabídne o pět let později Bangladéši zahraniční pomoc za předpokladu, že vstoupí do unie a poskytne své válečné závody k výrobě zbraní a válečných strojů. Bangladéšská ekonomika se na krátkou dobu vzpamatovává během druhého Huffmanského konfliktu. Po válce však proti OCU sílí značná nenávist, což má za následek, že se v roce 2094 Bangladéš přejmenovává na „Alordéšskou lidovou republiku“. O necelé čtyři roky později provedla alordéšská armáda státní převrat, který se sice nezdařil, však ještě více posílil podporu nenávisti proti OCU, která nakonec vyvrcholila státním převratem v roce 2102. A tady začíná vaše cesta za dobrodružstvím, kdy hra primárně sleduje tři členy OCU, desátníka Ashe Faruka, kapitána Thomase Norlanda a zpravodajskou důstojnici Lisu Stanleyovou.
zdroj: Forever Entertainment
Hurá do světa mechů!
Princip průchodem hry Front Mission 2: Remake jsou jednotlivé mise, které se střídají s cutscénami a případnými následnými rozhovory postav. Struktura misí je s ohledem na dnešní dobu zastaralá a jediné, co se prakticky mění, je počet jednotek a krajina.
Na začátku si můžete nastavit rozmístění hrdinů na bitevní mapu, která je tvořena mřížkovými políčky a hurá do boje. Titul si zachovává svůj tahový systém soubojů na mřížce, kde ovládáte své hrdiny, tedy konkrétně jednotky Wanzers.
Jedná se o obrovské mechy, které můžete znát z titulů jako TitanFall nebo Shogo: Mobile Armor Division. Určitou novinkou je systém AP, tedy akčních bodů, který přidává strategickou hloubku. Samozřejmostí je tedy omezený počet akcí, které může jednotka za kolo vykonat. Bez toho, aniž bych zacházel do velkých detailů a dalších faktorů ovlivňujících AP, tak je zde sympatický „friends AP systém“. Spřátelené jednotky, které spolu sousedí v určité vzdálenosti poskytují více AP, a zároveň taková přesila snižuje AP nepřátelům.
Dostatečný počet AP je základ a klíček k úspěchu. Každý protiútok nebo obrana stojí AP, a pokud dojdou, je daná jednotka více zranitelná a má z postih nedostatku AP. Funguje to vzájemně, jak na vás, tak na nepřátele. Pokud se tedy seskupíte kolem daného cíle, tak jeho obranyschopnost znatelně klesne nebo bude prakticky zanedbatelná. Tak jako v každé hře tohoto žánru, tak sousedící jednotky přidávají další možné bonusy nebo postihy (ano, tyto bonusy existovaly již dříve).
Existuje však jeden prvek, který se táhne žánrem tahových strategií jako koule na noze, a je to systém procentuálního úspěchu a náhody. Tělo Wanzera je rozděleno na čtyři hlavní části, které představují také hitpoints. Jde o tělo, dvě ruce a nohy. Každá tato část má vlastní počet HP. Můžete tak postupně vyřadit nepříteli zbraně (které má v rukou), nebo mu zabránit v pohybu a dalších funkcích. Zní to dobře, kdyby to nepodléhalo náhodě, protože si nemůžete vybrat, na kterou část budete mířit. Ona zmíněná koule na noze je procentuální šance na zásah. Prakticky se nacházíte jedno políčko od nepřítele a máte šanci na devadesátiprocentní zásah a přesto můžete minout.
Pokud nemáte štěstí a myslíte si, že to už nemůže být horší, tak vězte, že může. K dispozici máte také speciální schopnosti, ty se bohužel většinou samospouští v tu nejméně vhodnou chvíli. Jsou navíc velmi chaoticky vysvětleny a text je plný chyb.
Ovládání a uživatelské rozhraní nejsou popravdě moc intuitivní a zpočátku budete dost bloudit, nebudete vědět co přesně zmáčknout a díky chabým popiskům se to ani kolikrát nedozvíte. Pohled z izometrické perspektivy pak můžete lehce ovlivnit otáčením kamery.
zdroj: Forever Entertainment
Přizpůsobte si Wanzera (mecha) k obrazu svému
Vaše plechové miláčky, tedy zároveň bitevní mechy si můžete poměrně slušně vylepšit. Nejenže můžete měnit různé části jako zbraně, štíty i pohonné jednotky, což ovlivňuje výkon a efektivitu v boji, ale také nátěr a vzhled.
Vizuální stránka Front Mission 2: Remake je oproti originálu z roku 1997 samozřejmě lepší, uhlazenější a doplněna o lehké efekty. Můžete se těšit na vojenské základny, města, lesy a zároveň můžete sledovat jak se postupem hrou dřívější části v průběhu války mění v doutnající trosky. Tu a tam můžete vidět nápis v bengálštině. Velká část bitev se bohužel odehrává na nevýrazném a pustém venkově. Ozvučení je na uspokojivé úrovni a odráží dobu, ve které vznikl původní titul. Soundtrack je nicméně stále skvělý, aby ne, je od Noriko Matsuedy, který je znám svým osobitým stylem.
zdroj: Forever Entertainment
Front Mission 2: Remake je pokračování kultovní série, které přináší vylepšení v oblasti vizuálu a hratelnosti. Bohužel se to neobešlo bez problémů, které jsou hlavně v lokalizaci, což v rámci faktu, že má hra bohatý příběh, dokáže narušit celý požitek. Na titulu je bohužel znát poměrně zastaralá herní struktura. Přesto se však jedná o příjemné RPG, které dokáže zaujmout, zázraky rozhodně však nečekejte a koupi důkladně zvažte.