Když zabrouzdám ve statistikách a podívám se na titul, ve kterém jsem strávila dosud nejvíce odehraných hodin svého života, není to žádné velké RPG ani MMO, nýbrž nemilosrdný survival. Zřejmě na tom hodně z vás bude podobně, ne-li stejně, protože přesně tento typ her je jeden z těch největších žroutů času. Se survivaly se dnes doslova roztrhl pytel. Na trhu jich najdete hned celou řadu a stále jich přibývá jako hub po dešti. Společného mají to, že se hráčům velmi často nabízí v rámci předběžného přístupu, a díky bohu za to. Frozen Flame je jedním z takovýchto kandidátů, kteří se hlásí o pozornost.
Stanete se spasitelem?
U survival titulů je příběh jednou z věcí, které vás na hře vyloženě nezajímají, ale pokud je dobře nastíněný, může váš gameplay příjemně okořenit. Frozen Flame nabízí možná trošku klišé zápletku, ale v žádném případě nemohu říct, že by mi to nijak zvlášť vadilo. Ve zkratce se vaše dobrodružství bude odehrávat ve starobylém světě Arсana, kterému kdysi vládli draci. Slovo „kdysi“ je přitom velice důležité nepřehlédnout. Poté, co země přišla o své pány, byla mohutná silueta ledové citadely zahalena do temnoty. Ovládla ji totiž bytost s nesmírnou silou, která postupně ničí Arcanu tak, že po ní šíří vlny zkázy. Zastavte nepřítele dříve, než stihne celou zem zmrazit do věčného ledu. Zachránit svět může pouze hrstka hrdinů obdařených mocí Frozen Flame a vy samozřejmě budete jedním z nich.
Nemyslete si, že se tyto informace dozvíte hned po spuštění hry. Do Arcany budete vhozeni naprosto bez sebemenšího kontextu a nebudete vědět takřka nic. Vaším úkolem bude objevovat střípky příběhu roztroušeného po mapě a dávat si je do souvislostí. Předešlým odstavcem jsem vám ušetřila trochu práce a možná do pomalých začátků poskytla trochu směřujícího světla… poděkovat mi můžete později. Už takto v prvních odstavcích lehce naznačuji jeden z problémů Frozen Flame, a to, že hra k vám nebude ani na začátku, ani v jejím průběhu zrovna moc sdílná. Zkrátka se drží snahy vás nenásilně nutit k tomu, abyste si vše zjistili sami, což je u survivalu naprosto běžné, kdyby to nebylo hnáno do extrému. O některé věci by zkrátka bylo namístě se s hráči podělit, ale o tom až později.
Pomaloučku, polehoučku…
Abychom si to napřed ujasnili, Frozen Flame je survival RPG v otevřeném světě s tím vším, co byste od něj očekávali… tedy skoro se vším, protože se titul stále nachází v předběžném přístupu a plno věcí do něj ještě nebylo přidáno. Těšit se můžete na systém craftingu, stavbu, hromadění surovin, dungeony, spousty nepřátel, alchymii, souboje s bossy, obstarávání potravy i úkoly spojené s příběhem či vedlejšími aktivitami. Nikde však nezmiňuji PvP, jízdu na zvířatech či veřejné servery pro více hráčů, protože přesně tyto mechaniky ve hře prozatím chybí. Předběžný přístup vývojářům umožňuje čerpat inspiraci z tolik důležité zpětné vazby přímo od hráčů a provádět změny za pochodu, dokud hra nebude připravená k plnému vydání. Pro studio Dreamside Interactive je Frozen Flame vůbec prvním počinem a krásně se na tomto příkladu ukazuje důležitost předběžného přístupu těchto projektů. Protože titul stále není kompletní, bude na něj nahlíženo s určitou rezervou.
Frozen Flame není, podle mého skromného názoru, tolik náročným survival titulem, než na co jste běžně zvyklí. Nenutí vás hlídat si hromadu životních funkcí či potřeb pro to, abyste vůbec mohli fungovat. Ani k vám není tolik nemilosrdný v případě smrti a už vůbec vás například nezatěžuje správným skladováním potravin pro co nejdelší čerstvost. Na druhou stranu si Frozen Flame dokáže najít své vlastní způsoby, jak vám hraní ztížit. Přesto si však stále myslím, že se jedná o dobrý startovací titul pro ty, kteří se survivaly nemají až tak velké zkušenosti a potřebují je nabrat.
Klikej jako o život a snad se něco stane
Předběžný přístup hráčům kromě počáteční oblasti prozatím nabízí další dvě lokace. Centrem Arcany je obrovský vznášející se ostrov, kolem nějž se rozprostírá hromada menších taktéž levitujících kousků země. Každá oblast má své nejen specifické klima a nabízí jedinečné prostředí s hromadou nových surovin, ale je i domovem čtyř či více minibossů. Abyste se dostali do další lokace a získali nové schopnosti i materiály, každému z nich budete muset nabídnout obětinu, vyvolat jej, porazit a jeho trofej umístit na příslušný oltář s portálem. Tento princip vás nenásilně nutí být neustále ve střehu, a protože vyvolání minibosse stojí často dost cenné suroviny, tak i objevovat svět jejich hledáním.
Soubojový systém na mě upřímně působí mírně neohrabaným dojmem, protože je na něm ještě potřeba vyladit hromadu věcí. Vaše postava se nepřátelským útokům může bránit tak, že jejich rány vykryje, nebo se jim naopak pokusí vyhnout. K dispozici máte rychlé i těžké útoky a pár speciálních schopností, které si odemknete skrze strom dovedností. Hlavním problémem ovšem je, že i při krytu můžete dostat zásah, tlačítko pro útok najednou přestane reagovat (i když máte dostatek energie) nebo vás podrazí pomalé přepínání mezi zbraněmi… a to můžete být rádi, že si zbraň vyměníte, protože kolikrát ani to nevyjde na první pokus.
Tohle není Dark Souls, ale přesto ho napodobíme
Asi si dokážete představit, jak moc frustrující to je obzvláště ve víru boje. Strategii souboje na dálku pomocí magické hole či luku ne vždy jde aplikovat, a tak musíte sáhnout po palici či meči. Do budoucna doufám, že typů zbraní přibude více, protože bych si ráda vyzkoušela dýky nebo kopí, aniž bych za jeho nákres musela utrácet majlant u kováře. Ještě jsem nezmínila ukazatel výdrže. Přestože můžete používat magickou hůl, dosud zde není implementován ukazatel many… a kdo ví, jestli vůbec bude. Různé zbraně vám při útoku berou různé množství výdrže, a než opět naberete dech, není pro vás možné v útocích pokračovat. To vše stále dává smysl, ale ve výsledku to vypadá tak, že můžete se zbraní máchnout tak třikrát a jste na suchu. A to už vůbec nechtějte útočit s onou magickou holí, protože ta si z vaší vytrvalosti ukrojí největší a podle mě dost nesmyslnou daň.
Souboje s minibossy a samotný boss po vstoupení do portálu jsou samozřejmě největšími výzvami s nejpravděpodobnější možností, že z nich nevyváznete živí. Po Arcaně se navíc potuluje hromada nebezpečných tvorů, kteří vám ve vteřině zakroutí krkem, jakmile si nedáte pozor. Snad vývojáři více popustí uzdu fantazii a přidají další typy protivníků, protože zatím je jejich soupiska poměrně krátká. Frozen Flame smrt ve hře trestá způsobem podobným soulslike titulům. Při sběru materiálů, jejich opracování, stavbě, plnění úkolů, při boji a prakticky při všech činnostech dostáváte zkušenosti neboli Flame k získání nového levelu. Jakmile nastane smrt, nepřijdete o vybavení a celý obsah inventáře, jak tomu je u velké části survival her, nýbrž na místě skonu ztratíte veškeré nabrané zkušenosti pro následující level a ty zůstanou na místě, dokud si je nevyzvednete. Pochopitelně o ně nenávratně přijdete, pokud zemřete ještě před jejich sebráním. Možná jsem měla raději metodu penalizace skrze vybavení, protože u toho mě nemrzelo tolik, když jsem o něj přišla.
Drahota virtuálního světa
Další pro mě nepříjemnou věcí je rychlé opotřebování a ničení – pozor – pouze určitého vybavení. Je logické, že čím více s daným nástrojem pracujete, tím rychleji podléhá zkáze, ale ještě jsem nezažila, že by to bylo až tak rychle a týkalo se to čistě hrstky případů. Zatímco jídlo se nekazí, ani pokud jej necháte v bedně pod přímým sluncem, některé nástroje a zejména zbraně vám po chvíli vypoví službu. Jak jsem však psala, netýká se to všech. Přijde mi, že se vývojáři snažili dostat hráčům do hlavy a předvídat jejich jednání, aby jim titul ztížili, protože většina raději zvolí zbraně na dálku, které jim dovolí zůstat v bezpečné vzdálenosti a přitom nepřátelům udělovat poškození. Abych to dále nerozmazávala, luky a magické hole se ničí podstatně rychleji než třeba takový obouruční meč. Přišlo mi, že stejným nešvarem trpí i sekera a pochodeň. Nechtějte ani vidět ty přemrštěné náklady na opravy železných nástrojů. Nakonec s velkou pravděpodobností skončíte tak, že většinu času budete běhat a hledat suroviny.
Podobný problém znatelně pocítíte během soubojů, ale i při stavbě, protože nikdo nepřežije v divočině bez střechy nad hlavou a ve Frozen Flame to platí dvojnásob. Správně a strategicky umístěná základna vám dokáže poskytnout střechu nad hlavou, odpočinek, zázemí i bezpečí. Stavba malé chatrče vás ovšem bude stát nemalé úsilí, protože k jejímu uskutečnění bude zapotřebí shromáždit značné množství materiálu. Stavba samotná poskytuje základní prvky pro budování, jako je zeď, okno, dveře, podlaha, pár typů střechy a zábradlí, ale postrádá větší rozmanitost pro kreativní hráče. Ani možnosti dekorací nenabízí mnoho příležitostí, jak si své příbytky zkrášlit. Předběžný přístup se zaměřuje hlavně na užitkovost a já doufám, že se můžeme těšit i na další stavební prvky.
To ještě zdaleka není vše, Horste. U Frozen Flame jsem pochytila určitou snahu simulovat realitu v takových případech, v jakých byste to zrovna nečekali. Příkladem může být to, že nejen stavba, ale i stoly a další vybavení nejen pro crafting mají svou vlastní životnost, chcete-li odolnost. Když je umístíte na nezastřešený podstavec, budou se ničit. Zároveň s tím si však všimnete, že i samotný podstavec postihl stejný osud. Hra vám neřekne, proč a na jakých místech vaše výtvory budou chátrat. Přijďte si na to sami.