Gas Station Simulator – happy

Gas Station Simulator – těžký život benzíňáka

19. 10. 2021

Přemýšleli jste někdy o tom, jak těžká práce musí být provozovat čerpací stanici uprostřed pouště ve vysokých teplotách? Pokud ano, odpovědí na vaši otázku bude hra Gas Station Simulator, ve které se ujmete role majitele právě jedné takové čerpací stanice. Tuto hru představuje vývojářský tým z DRAGO Entertainment Studios, jež můžete znát díky jejich dřívějšímu titulu Treasure Hunter Simulator.

Děj může být poměrně kontroverzní, jednak totiž hrajete za osobu, o níž vlastně nic nevíte, neznáte její jméno ani důvod, proč se chce stát majitelem čerpací stanice atd.… Ale na druhou stranu chápu, že pro některé hráče mohou být náznakem příběhu už jen úkoly, které získáváme od našeho strýce. Rozhodnutí o tom, zda hra příběh má, nebo nemá, tentokrát raději nechám na vás. Gas Station Simulator začíná ve vašem autě, právě když projíždíte kolem rozbité čerpací stanice „Dust Bowl Gas“. Poté, co zjistíte, že je na prodej, se k ní okamžitě vrátíte a koupíte ji.

Renovace začíná

Jakmile se po dlouhých dvanácti hodinách probudíte, bude vaším úkolem začít pomalu odstraňovat odpadky kolem vašeho polorozpadlého pozemku. Díky tomu získáte hned od začátku svého nejlepšího přítele: koště. Velmi často budete po svých zákaznících muset uklízet, a to proto, že po sobě zanechávají pěkný nepořádek – otisky bot, odpadky rozházené po zemi, leklé ryby… Občas jsem si připadal, jako bych hrál House Flipper, což mi kupodivu i přes můj odpor k uklízení tolik nevadilo. Je to možná tím, že se při každém vyhození do popelnice zobrazí vaše skóre, abyste se mohli neustále překonávat. Vaším dalším přítelem může být malířský váleček, s nímž postupně odemykáte nové typy barev, jak zvyšujete úroveň své hlavní budovy.

Strýček Skrblík

Strýček je taková tajemná výuková postava, jež vám bude radit nejen po telefonu, ale i skrze e-mail. Sice vám poskytne finanční příspěvek na rozjezd vašeho podnikání, ale nebyl by to Skrblík, kdyby jej nechtěl vrátit. Celkově se s touto postavou setkáte fyzicky během hry jen jednou.

Nákupy

Na jednotlivých úrovních se odemykají nové předměty, například na druhé úrovni si můžete zakoupit cigarety, dále pak noviny, pečivo, klobouky aj. Mírně mě zklamala absence možnosti pohrávat si s cenami, chtěl bych totiž policistům účtovat vyšší cenu než ostatním zákazníkům, ale to je jen drobný detail.

Jak bude vaše podnikání růst, budete muset častěji doplňovat sortiment. Pokud zjistíte, že vám něco dochází, sáhněte po svém spolehlivém počítači. Jeho prostřednictvím si můžete objednat nejen sortiment, ale také pohonné hmoty, náhradní díly na vozidla, odvoz odpadu, dekorace nebo výzdobu, a případně si najmout zaměstnance.

Po vytvoření objednávky budete několik minut čekat na příjezd dodávkového vozidla s vaším nákladem. Pro mě osobně bylo vždy nejhorší objednávat palivo u Elona Muska, jelikož vaše palivová nádrž je blízko výjezdové silnice. Jakmile Elon přijede dotankovat, ostatní zákazníci začnou netrpělivě troubit, že to skoro vypadá, jako byste byli v centru Prahy. Pokud je ale troubení opravdu otravné, můžete se chopit svého věrného a kouzelného koštěte, s nímž můžete auta z čerpací stanice doslova vymést.

Garáž, pokladna, pumpa a minihry

Ať už objednáváte prodejní sortiment nebo náhradní díly pro vozidla, potřebujete nejprve garáž. Tu získáte postupováním hrou. Dříve než začnete zběsile nakupovat, budete ji muset nejprve vyklidit, poněvadž je plná nepořádku. Jen je škoda, že není možné využít toho velkého medvěda ani ty bubny. Jakmile budete mít garáž – jež bude sloužit jako skladiště – řádně uklizenou, můžete zadat první objednávku. Stejně jako u Elona si počkáte několik minut, než u dveří skladu zastaví náklaďák. Nebojte se, že byste jeho příjezd zmeškali nebo na něj zapomněli, neboť bude troubit jako pominutý, dokud neotevřete dveře.

Tankování vozidel doprovází jednoduchá minihra, jež spočívá v tom, že ve správný okamžik musíte pustit tlačítko, díky němuž tankujete. Pokud se vám to podaří, dostanete malé spropitné, pokud ne, přišli jste o několik litrů benzínu navíc.

Pokladna opět funguje na jednoduchém principu, při kterém je nutno podržet tlačítko pro posun, aby se rozjel pokladní pás, z něhož převezmete zákazníkův nákup. Ten následně musíte rychle prohnat skenerem čárových kódů a vhodit do nákupního košíku. Pokud to zvládnete bez jediné chyby, dostanete opět spropitné, pokud ne, zákazník nebude nadšený a vy nedostanete nic.

Denis, postrach okolí

Aby toho nebylo málo, bude po vaší pumpě pobíhat malý vandal jménem Denis, který zničí vaše čerstvě vymalované stěny. Abyste ho zahnali, budete po něm muset začít házet různé předměty, dokud se nezalekne – házení odpadků po jeho osobě je docela fajn způsob, jak se zbavit stresu.

Pokud se však nechcete s tímto titulem nervovat, ale pouze se starat o svou benzinovou pumpu, je možné jej jednoduše vypnout v nastavení hry. Vývojáři sem tuto příjemnou možnost umístili a je jen na vás, zda se chcete Denisem trápit, nebo ne.

Party, party!

Postupným vylepšováním svého podniku se vám zpřístupní autobusová zastávka, ke které přijede speciální večírkový autobus. Pokud ve chvíli, než tuto možnost odemknete, budete mít zaměstnance, bude to pro vás o něco jednodušší. Pokud tomu tak není, čeká vás poměrně dlouhá a chaotická noc. Nejtěžším úkolem je, že pokud budete skutečně odkázáni sami na sebe, musíte zvládnout všechny své pracovní pozice. Jestliže to ale dokážete, může vám pařmenský autobus vydělat docela dost peněz.

Písečná bouře

Upřímně řečeno, když mi strýc zavolal, že se něco stane, čekal jsem něco opravdu velkého, a to se také stalo. Jenže to bych nebyl já, kdybych na tom nenašel něco špatného. Jakmile na vás přijde písečná bouře, ničeho se nebojte, protože všechny věci fungují normálně, jako by se nic nedělo. Nastane pouze to, že kolem vás budou hromady písku, a to je vše. Je třeba přiznat, že kromě hromady písku vám také poškrábe barvu na fasádě benzinové pumpy. Během bouřky můžete klidně stát venku a nic se vám nestane. To samé platí pro zákazníky a jejich vozidla, písečná bouře zde funguje jen jako kosmetický doplněk hry, což mi trochu vadilo.

Po skončení bouře nezbývá nic jiného než vzít svůj historický bagr, který se prakticky pořád přehřívá, a jít uklízet. Právě bagr je dalším prvkem, jenž mě zklamal. Přestože se k jeho použití dostaneme prakticky jen na samém začátku hry a během písečných bouří, docela rád bych dostal možnost jej vylepšit nebo si koupit nový.

Nebylo by špatné zahrnout nějaké mechanismy, aby bylo možné zabarikádovat okna, zamknout dveře a nedovolit zákazníkům vycházet ven. Také bych docela rád viděl převrácená auta a další různé věci. Samozřejmě si uvědomuji, že takové vychytávky jsou velmi nákladné a nemusejí vždy dobře fungovat. Pokud by to však vývojáři z DRAGO Entertainment dokázali do hry zakomponovat, bylo by to úžasné. To je však čistě můj osobní názor, se kterým mnoho hráčů nemusí souhlasit.

Žádná interakce s okolím

Poněkud mě zklamalo, že nemůžete interagovat se zakoupenými dekoracemi ani s prostředím, jež je součástí hry. Je docela skličující, že za pár dolarů můžete maximálně zrenovovat čerpací stanici: zakoupíte lavičky nebo židle a zákazníci to nevyužijí ani neocení. Pokud by zákazníci nebo zaměstnanci využívali například okolní prostory k sezení, opírání se nebo ke čtení, bylo by to o něco lepší. Vlastně není nutné čerpací stanici ani renovovat, můžete ji ponechat v základním ošuntělém provedení. To proto, že jakákoliv renovace neovlivní jejich sympatie či antipatie vůči vám. Reagovat budou pouze na zápach odpadkového koše nebo otisky bot – což vám poskytuje nulovou motivaci k modernování.

Je rovněž škoda, že nemáte možnost komunikovat se svými zákazníky. Určitě by nebylo na škodu, kdybychom s nimi mohli prohodit pár slov nebo jim nabídnout jiný sortiment výrobků, které třeba zatím nemáte vystavené. To by Gas Station Simulatoru dodalo zajímavější přístup a rozhodně by to zvýšilo jeho důvěryhodnost.

To platí i pro samotné zaměstnance. Kromě toho, že jim za směny, na kterých se „nadřou“, můžete vyplácet minimální mzdu, můžete také pracovníkům nařídit změnu jejich pracovní náplně nebo je rovnou propustit. Možná je to jen můj osobní názor, nebo jsem jen příliš náročný, ale i zde bych rád viděl lepší interakci. Věřím, že nejsem jediný, kdo by chtěl mít lepší kontrolu nad pracovníky, aby bylo možné nějakým způsobem regulovat jejich mzdy, zvyšovat jejich kvalifikaci nebo je posílat na dovolenou a podobně.

Být, či nebýt zlodějem?

Jak budete postupovat hrou, získáte později nástroj, pomocí kterého se můžete vloupávat do cizích vozidel. Ani to zde však nefunguje dvakrát dobře. Samotné vloupání probíhá prostřednictvím poměrně jednoduché minihry, při níž se pouze musíte trefit na správné místo, jinak se nástroj rozbije. Nejlepší na tom je, že můžete vykrást i policejní auto – problémem však je, že na vaše počínání nikdo nereaguje. Proto můžete auto v klidu vykrást a jeho majitel vás bude pouze pozorovat.

Nebylo by špatné, pokud by vás majitel přistihl při činu a chtěl vás zmlátit, nebo případně zatknout, pokud by šlo o policii. Takto nemáte žádnou motivaci vykrádat tato vozidla, poněvadž se jedná o velmi jednoduchý mechanismus, při němž nemáte žádnou výzvu.

Gas Station Simulator je opravdu těžké hodnotit, protože na jednu stranu se jedná o docela zábavný titul, díky kterému se na dlouhou dobu přikováte k židli. Ale na druhou stranu je to také hra plná nedodělků a chyb. Pokud se do ní opravdu ponoříte, můžete všechny úkoly splnit za méně než pět hodin. Mluvíme však čistě o úkolech. Pokud ale chcete vlastnit všechny ozdoby, co hra nabízí, může to dohromady nabídnout celkem slušný herní víkend.

• odpočinková hra
  • na nějaký čas zabaví
  • česká lokalizace