V moři nezávislých titulů se čas od času objeví hra, která zaujme už jen svým námětem. Když k tomu přidáme koncept tahové strategie, zasazené do středověkého, fantasy, otevřeného světa spolu s hutným příběhem, tak je jasné, že se jedná o něco výjimečného. Takovým titulem je Glorious Companions, RPG s tahovými souboji s prvky sandboxové strategie od polského studia Ancient Forge. Je ale opravdu tak výjimečné, jak se prezentuje?
zdroj: Ancient Forge
Žoldnéři na život a na smrt
Hra slibuje komplexní správu žoldnéřské družiny v originálním fantasy světě, dvě znepřátelené frakce, osobitý příběh, souboje v tahovém stylu a příchuť steampunkové technologie. Zdá se vám to lehce povědomé? Nejste sami, titul z izometrického pohledu, který je zasazen do středověkého fantasy světa, ve kterém spravujete svou skupinu žoldnéřů, takový je Wartales. Ten si drží velmi vysoká hodnocení mezi fanoušky i herními kritiky. Proto je na místě se ptát, zda bude Glorious Companions schopno držet krok nejen s Wartales, ale také s ostatními tituly v této herní kategorii.
Jak už jsem nastínil, slibovaný koncept a zasazení zní opravdu lákavě, jenže jak už to bývá, mezi vizí a skutečným zážitkem může být propast. A v tomto případě je poměrně hluboká.
zdroj: Ancient Forge
Glorious Companions vás zavede do světa plného magie, zbraní a pradávné hrozby
Děj se odehrává v rozlehlém světě jménem Terscara. Po stovky let staré válce panuje mezi dvěma dominantními frakcemi, kterými jsou lidé zvaní Valrenay a ještěřími humanoidy zvanými Scarres křehké příměří. Scarres se zřejmě smířili se svou rolí druhořadých obyvatel Terscary. Nebo alespoň chtějí, aby si to lidé mysleli. Ve skutečnosti věří v proroctví, které slibuje příchod mocného Krvavého náčelníka, který jim pomůže zvítězit nad lidmi.
O tom, že se něco špatného děje, není pochyb. V poslední době stále více lidí začalo hlásit podivné události, které se děly kolem kamenných monumentů, obrů zvaných Naalané. Někteří dokonce tvrdí, že viděli, jak Naalané mírně naklánějí hlavy. Tváří v tvář odhalené krizi se král Valrenay rozhodl povolat všechny odvážné, aby odhalili příčinu problému a jednou provždy ji vyřešili.
Vy se ujmete role velitele malé žoldnéřské skupiny, která může pracovat pro obě frakce, nebo sledovat své vlastní zájmy. V rámci dvou příběhových kampaní lze objevovat skrytá místa, plnit mise a rozvíjet členy družiny. Každé rozhodnutí může ovlivnit vztahy s frakcemi, a tím i přístup k úkolům, obchodníkům a odměnám.
Hlavní dějová linie se točí okolo hledání tzv. krystalů stvoření, mocných artefaktů, které můžete nalézt všude po světě, zpravidla ale v nebezpečných podzemních komplexech. Každý „krystal stvoření“ představuje výzvu s vlastním bossem a unikátními mechanikami. Právě tyto segmenty jsou často to nejlepší, co hra nabízí, souboje tu získávají váhu a design dungeonů přináší pocit napětí.
Samozřejmostí je i poměrně obsáhlá škála vedlejších úkolů, které bohužel rychle upadnou do stereotypu. Prakticky se skládají z typu doruč předmět, znič bandity, najdi ztraceného obchodníka. Jsou přítomné ve všech městech, ale místo rozšíření světa často jen natahují herní čas. I když potěší, že některé vedlejší úkoly mají alespoň vliv na reputaci u jednotlivých frakcí. S vedlejšími úkoly se dostávám k jednomu (budou bohužel další) zásadnímu negativu. Některé vedlejší úkoly jsou lidově řečeno „bugnuté“ a nedají se splnit. Jedná se hlavně o „count“ úkoly, kdy musíte zabít například určitý počet pavouků, medvědů apod. To je i důvod, pokud patříte mezi achievement huntery, tak nemůžete splnit hru na 100 %, protože tyto „count questy – achievementy“ prostě nezískáte, jelikož se třeba nespawnuje správný počet daných nepřátel nebo se počty, které zabijete, jednoduše nezapočítávají.
zdroj: Ancient Forge
Dvě strany jedné nedotažené mince
Na samém začátku jste v tomto nebezpečném světě jen vy, nevrlý, ale věrný sluha vaší rodiny a starý zrezivělý meč. Než se dostanete k partě ostřílených žoldáků, před kterými se všichni mají na pozoru, tak budete muset projít celou řadou bitev, v nichž se budete muset spokojit s partou lajdáckých budižkničemů, vyzbrojených holemi, vidlemi nebo jen palcáty. I z této sebranky se však dá vypracovat pevná parta, která se nezalekne ničeho.
Vaše jednotky získávají zkušenostní body úměrně svému přínosu na bojišti. Pošlete je trénovat do kasáren domobrany nebo si osvojit nové schopnosti do vzdálených svatyní a o pár dní později se vrátí silnější. Zároveň hraje důležitou roli i výbava, na kterou je dobré se zaměřit. Celkově však jsou RPG prvky poměrně plytké. Každá frakce nabízí čtyři základní třídy. U Valrenay jde např. o Brawlera, Engineer, Castera a Arbalestera, zatímco Scarres mají své ekvivalenty s lehkými variacemi v dovednostech. V teorii to znamená strategickou rozmanitost, ale v praxi se ukazuje, že rozdíly jsou spíše kosmetické. Vzhledem k tomu, že můžete postavám libovolně přidělovat zkušenostní body (LP) do statistik jako je Síla, Obratnost nebo Inteligence, mizí výrazné herní archetypy. Všichni mohou být „všechno“. Což je škoda, protože základní vizuální a příběhové koncepty tříd jsou povedené. Jenže absence hlubší specializace snižuje potřebu týmové synergie. Jednoduše řečeno, jedná se o jakýsi základ, který neurazí, ale nezaujme. S ohledem na jiné podobné tituly se však dá označit tento koncept za plytký.
Samotné rozdíly mezi frakcemi pak nejsou jen kosmetické, ale mění přístup k některým úkolům, zázemí ve městech a dokonce i k celkovému tempu hry. Scarres působí drsněji, zaměřují se více na přímý boj, Valrenay mají širší záběr. Nicméně ani jedna z frakcí není herně komplexní, po pár hodinách zjistíte, že rozhodnutí s kým hrát je spíše otázkou stylu než taktické hloubky. Pochvalu si však zaslouží stylizace. Architektura, zbraně i ikonografie frakcí jsou výrazné a pomáhají vytvářet dojem rozdílných kultur. Tohle se rozhodně povedlo.
zdroj: Ancient Forge
Tahová hratelnost s dobrým záměrem, zajímavou strukturou, ale slabou hloubkou
Jak jsem zmínil v úvodu, základem hry jsou tahové souboje, které se odehrávají na čtvercové mapě. Každá postava má Action Points (AP) a Movement Points (MP), což je koncept známý z klasických tahovek. Musíte tak volit mezi pohybem, útokem, krytím a použitím předmětů. Zní to dobře, ale v praxi dochází k problémům.
Nepřátelé bývají slabí, umělá inteligence chaotická a bitvy často skončí během několika málo kol. Hra tedy neposkytuje dostatek výzvy ani prostoru pro taktický rozvoj. Navíc je zde výrazná nerovnováha mezi bojovými a magickými schopnostmi, některé buildy dokáží vyčistit mapu dřív, než se protivník stihne nadechnout. Opět je to škoda, protože titul potenciál rozhodně má.
zdroj: Ancient Forge
Glorious Companions jako cesta do minulosti
Vizuálně Glorious Companions připomíná spíše starší tituly a graficky tedy nečekejte žádné pastvy pro oko. Jednoduché textury, statická prostředí, málo výrazné animace. Svět působí ploše a dungeon pasáže často trpí osvětlovacími bugy (např. denní světlo v jeskyni). Z hlediska stylizace je však cítit snaha, barvy jsou syté, postavy rozpoznatelné a prostředí různorodé.
Zvukově hra potěší narátorem, který přidává scénám vážnost. Hudba je ale střídmá a někdy zcela chybí tam, kde by podkres výrazně zvýšil atmosféru. Efekty útoků a magie působí základním dojmem, žádná extáze pro audiofily, ale ani urážka. Celkově tedy takový standard.
Co bohužel nemohu opomenout je technický stav, a to přestože hra byla dlouhé roky v předběžném přístupu (a v jednu dobu vypadala, že ji vývojáři dokonce opustili) a dostala po vydání celou řadu oprav.
Glorious Companions je sužována celou škálou bugů, a to od zamrzlého inventáře, přes chybějící quest ukazatele, až po nesmyslné chování AI. Hráči na fórech často popisují, že museli restartovat progres kvůli nepřekonatelné chybě. Optimalizace je také nevyvážená, hra běží plynule na Steam Decku, ale trhá se na některých strojích s vyšším výkonem.
Glorious Companions je titul, který má srdce na správném místě. Nápad s využitím tahových soubojů, koncept otevřeného světa zasazeného do fantasy středověku, včetně RPG prvků, magie a zbraní je v základu velmi lákavý. Nedotaženost mechanik, poměrně dost bugů a chyb napříč hrou je to, co jinak slibný titul sráží hodně dolů. Bohužel to nezachrání ani atmosféra a souboje s bossy nebo zajímavý svět a lore.