Ve světě her, kde se to jen hemží meči, kouzly a střelnými zbraněmi, se občas objeví titul, který na to jde úplně jinak. Titul, který odhodí všechny konvence a zeptá se: „A co kdyby byla vaše skoro jediná zbraň… vaše noha?“ A přesně takový je GLUM (ne ten z Prstenů, tam mi Gollum mi způsobil trauma). Hra, která si hrdě říká „first-person booter“ a jejíž koncept je tak absurdně jednoduchý a zároveň geniální, že jsem se musel smát od první minuty. A pak jsem začal hrát a smích se smísil s čistým, neředěným nadšením. A to je hra stále v předběžném přístupu!
Zdroj: igdb.com
Není nad poctivou kopačku
Jste GLUM, ošklivý antihrdina, který je shodou okolností poslední nadějí království. A vaším úkolem je nakopat zadek všemu, co se vám postaví do cesty. Doslova. Zapomeňte na míření a přebíjení. Tady prostě držíte tlačítko, nabijete svůj kop a pošlete nepřítele letět deset metrů vzduchem. A to je jen začátek. Proč do někoho jen tak kopat, když ho můžete s gustem nakopnout do obřího mlýnku na maso? Nebo do železné panny? Nebo ho prostě jen skopnout z útesu? A udělat u toho HAZAAAAAAAA.
Kromě klasického kopu můžete i hodit svou botu jako bumerang nebo zvedat předměty a kopat do nich za letu, čímž z nich uděláte smrtící projektily. Hratelnost je neuvěřitelně rychlá, plynulá a hlavně uspokojující. Každý dobře mířený kop, který pošle tři nepřátele na sebe jako kuželky, je malá oslava. A do toho plníte bizarní vedlejší úkoly, jako je házení kuřat do studny pro uvězněného chlápka nebo přikládání krys na hořící hranici. Je to prostě praštěné a neuvěřitelně přirozené. Ať to bude znít jakkoliv, máte pocit, jako byste vážně už někdy kuřata házeli.
A teď se musíme vrátit na zem. Protože i když je ten základní nápad a hratelnost naprosto fantastická, GLUM ve své současné podobě není ani tak hra v předběžném přístupu, jako spíš technologické demo, za které si zaplatíte. Obsah neustále přibývá, a je to super. Já jsem ve hře strávil přibližně čtyři hodiny, než moje nakopávací éra skončila. Do budoucna je tak obrovský potenciál. Nyní to ale tak slavné není.
Zdroj: igdb.com
GLUM má kouzlo ošklivosti
Nutno ještě podotknout, že jsem narazil na obrovské množství bugů. Od drobných grafických glitchů až po pády hry. Nebylo jich mnoho, hra není nějak extrémně technicky náročná, ale je to stále nedokonalost. Co je ale pozitivní, tak vývojáři si z toho dělají legraci na úvodní obrazovce.
Vizuálně hra nikoho neoslní. Je to takový semi-karikaturní styl, který trochu připomíná Dishonored (omlouvám se, ale od Bygone Dreams jsem na ta přirovnání trošku skoupější). Má to své kouzlo a atmosféru, ale rozhodně to není hezká hra. Co si tedy vlastně myslím? Je to těžké. Jádro hratelnosti GLUM je geniální. Je to ta nejlepší nakopávačka, co jsem hrál od FIFA 2007. Ale ten obal, ve kterém je to zabalené, je prostě nedodělaný.
Moje doporučení? Přidejte si hru GLUM do seznamu přání a počkejte. Sledujte vývoj, a až autoři přidají víc obsahu a opraví největší chyby, běžte do toho bez váhání. Pokud chcete autory podpořit a zahrát si na pár hodin skvělou, ale velmi krátkou a nestabilní ukázku, prosím. Potenciál je tu obrovský a já se nemůžu dočkat, až uvidím plnou verzi.