Gotham Knights - Cover

Gotham Knights – návrat do Gothamu

27. 10. 2022

Když se zpráva o smrti neohroženého Batmana rozšíří po celém Gothamu, je to pro největší padouchy ve městě ten správný signál. Gangy vyrazí do ulic, aby se postavily místní policii, rabovaly a ničily majetek beze strachu, že jim do obličeje přistane kovový batarang. Nikdo z nich však netuší, že Batmanovo místo zaujme skupina jeho chráněnců: Nightwing, Red Hood, Robin a Batgirl.

Vaším úkolem je nejen zjistit pravdu o jeho smrti, ale také převzít kontrolu nad Gothamem, jejž postupně ovládají gangy. Pomáháte policii, která vás nenávidí, chráníte nevinné lidi a likvidujete největší padouchy. Za hrou Gotham Knights stojí studio Warner Bros. Games Montréal a účelem této recenze je říci vám, zda tento titul stojí za vaše těžce vydřené (nemalé) peníze.

Chemie mezi postavami neexistuje

Myslím, že většina hráčů, kteří hráli trilogii o Batmanovi, si zamilovala nejen fantastický zážitek, atmosféru města a její akci, ale také postavy. V noci byl Temný rytíř velmi pesimistický a podezíravý a ve dne byl jako Bruce Wayne známý coby sebestředný, nezodpovědný playboy a záletník. Protože byl velmi podezřívavý, nedokázal lidem věřit, až na několik výjimek v podobě Alfreda, detektiva Jima Gordona, Robina a Batgirl. Proč se o tom vůbec zmiňuji? Už jen proto, že takový Batman prostě byl, a proto bylo úžasné sledovat chemii, která mezi ním a výše zmíněnými postavami existovala. Všichni aktéři se navzájem určitým způsobem doplňovali, díky čemuž byl celý příběh soudržný. Chemie, která tak dobře fungovala v původní trilogii, zde mezi novými hrdiny zcela chybí.

Nepomáhá ani to, že vývojáři z Warner Bros. Games Montréal vytvořili pro čtveřici pouze jeden archetyp jejich charakteru, kterého se drží po celou dobu. Pokud se podíváme na Bruce, ten bral svou roli Batmana vážně a svým způsobem to byla vražda jeho rodičů, která ho přiměla vyhlásit zločinu válku navždy. Všichni jsme viděli jeho morální a charakterový vývoj. Ovšem naši hrdinové nic z toho nemají. Všichni jsou to mladí lidé, jež donedávna vedl mentor, jenž zemřel, a oni teď musí růst v jeho šlépějích, i když na to nejsou připraveni.

Tady začíná můj problém s Gotham Knights. Jak už jsem řekl, všechny postavy dostaly jen jeden rys, kterého se drží po celou dobu. Pokud jste četli komiksy a zajímáte se o svět Batmana obecněji, víte, jaké vlastnosti mají Nightwing, Red Hood, Robin a Batgirl mít, a pokud jste je dříve milovali, teď vás budou neskutečně štvát. Například do teď nedokážu pochopit, proč Nightwing řeší ukradenou pizzu.

Komiksová rychlohistorie s Gaming Professors

Richard „Dick“ Grayson alias Nightwing patřil do rodiny cirkusových akrobatů, která byla zavražděna. Bruce Wayne se v něm vidí, protože i on se jako malý kluk musel dívat na smrt svých rodičů, Richarda adoptuje a udělá z něj prvního Robina. Richard je inteligentní, milý a pozitivní člověk, který se nebojí vtipkovat, aby odlehčil situaci. Zde začíná problém, Warner Bros. Games Montréal z něj udělaly sarkastického blbce, který místo toho, aby se staral o důležité věci, řeší svou ukradenou pizzu.

Barbara Gordonová, známá také jako Batgirl, je dcerou zesnulého detektiva a Batmanova přítele Jima Gordona. Barbara je inteligentní a fyzicky zdatná mladá žena, která si v šestnácti letech vytvořila svůj první kostým podle svého hrdiny, Temného rytíře. Stejně jako ostatní si ji Batman vezme pod svá křídla. Následně se seznamuje s Richardem, který v té době vystupoval coby první Robin. Richard se však do Barbary zamiluje a propadne jí. Kvůli tomu, že ji Joker střelí do břicha a kulka jí rozdrtí páteř, skončí Barbara na invalidním vozíku. Ve hře Gotham Knights je Barbara vykreslena jako nesympatická a otravná dívka, která má potřebu všem ukázat, kdo je tady ve skutečnosti počítačový génius, a nebojí se každou chvíli tasit svaly z kabelky… kam se na ni hrabe Hulk. Jason Todd, známý také jako Red Hood, byl vždy problémovým klukem, se kterým se Batman setkal ve svých začátcích, když se spolu s dalšími dětmi pokoušel ukrást pneumatiky z Batmobilu.

Bruce v něm viděl potenciál a udělal z něj druhého Robina. Problémem však je, že oba mají odlišné názory na jednání se zločinci. Zatímco Temný rytíř nezabíjí a používá pouze uspávací prostředky, Jason velmi rád používal střelné zbraně, granáty a díky své neuvěřitelné fyzické síle byl vůči nim mnohem agresivnější. Nakonec se jejich cesty několikrát rozešly, ale i přes tyto rozdíly byl vždy Batmanovi věrný. Jednoho dne Todda a jeho matku zavraždil všemi oblíbený Joker. Nebylo by to však DC a komiksy, kdyby nebylo cestování v čase, a díky jedné události – Crisis in Time Superboy – se Jason Todd opět vrátil mezi živé. Red Hood je v Gotham Knights vykreslen jako agresivní kluk, který se s mnohými nechce kamarádit, a jediné, na co se zmůže, je nekonečné stěžování si na to, jak hrozný byl jeho návrat mezi živé.

Tim Drake, známý také jako třetí Robin (později jako Red Robin), byl obyčejný velký fanoušek, který díky svým detektivním schopnostem dokázal odhalit pravou identitu Batmana a Graysona. Po smrti Jasona Todda přišel mladý Tim za Richardem. V té době bojoval se zločinem jako Nightwing a požádal ho, aby se k Wayneovi vrátil, protože potřebuje parťáka. V komiksech i jinak působí jako docela sympatický mladík, ale v této hře z něj udělali ufňukaného kluka, co si neodpustí žádnou poznámku o tom, že Bruce je mrtvý (a to každou chvíli, kdybyste to náhodou zapomněli).

Chápu, že je to videohra zasazená do bůhvíjakého vesmíru, ale kdyby zachovali aspoň některé aspekty jejich vztahu, mohlo by to fungovat mnohem lépe. Například Richard a Jason se zpočátku nesnášeli, ale v pozdějších letech našli společnou řeč. V tomto titulu je to spíš tak, že Richard se snaží všechny komandovat, a navíc dává hloupé sarkasmy, a Jason ho má těžce u zadele. Stejně tak Grayson má mít téměř bratrský vztah s Timem, ovšem ten zde také zcela chybí, nemluvě o tom, že Barbara i Nightwing k sobě chovají náklonnost (v komiksu se několikrát pokoušeli být spolu), nicméně zde to vypadá spíše na vzájemnou antipatii.

Vyrážíme do ulic bojovat proti zločinu

I když si stěžuji, že scénáře postav jsou naprosto špatné, příběh samotné hry je stále nejsilnějším aspektem. Doufal jsem, že kromě zápletky budou vedlejší pasáže stejně dobré jako v trilogii o Batmanovi, ale šeredně jsem se mýlil. Mise s Mr. Freezem nebo šílenou Harley jsou však opravdu zábavné a budou vás bavit. Bohužel Gotham Knights nabízejí velmi obyčejnou a průměrnou městskou akci plnou nudných a nezajímavých aktivit. Většinou budete bojovat proti gothamským gangům, které mají totožné modely postav. Největším problémem však je, že jsou generovány na stejných místech s neustále se opakujícími úkoly. Vlastně ani nespočítám, kolikrát jsem vešel do stejného klubu se shodným počtem nepřátel, a ke všemu byli pokaždé na jednom a tom samém místě.

Mezi volitelné aktivity patří závody na Batmanově motorce, sbírání odhozených batarangů nebo hledání deníků. Občas se naskytnou příležitosti, jako je záchrana napadených policistů, zabránění hackerskému útoku na důležité informace, vyšetřování vraždy nebo zajištění, aby vězni neutekli během převozu. Jedná se o opakující se vedlejší úkoly, které plníte stále dokola, abyste zvýšili úroveň své postavy a odemkli lepší vybavení. Je sice hezké, že můžete měnit obleky superhrdinů a jejich zbraně, ale opakující se předměty se liší pouze statistikami, což má na hratelnost minimální vliv.

Gotham Knights je přinejmenším velmi dobrá bojová hra. Bojový systém je uspokojivý, příjemně rychlý a dobře vyvážený. Ačkoliv se jednotliví hrdinové liší spíše v kosmetických detailech, je stále zábavné je střídat a mlátit nepřátele různými způsoby. Osobně se mi nejvíce líbila Batgirl, už jen proto, že má v těch kostýmech zatraceně pěkný zadek – alespoň je na co koukat, což se nedá říct o zbytku skupiny. Ačkoliv se mi potyčky opravdu líbily, rychle omrzí, protože na rozdíl od Arkhamu zde nemůžete provést protiútok. Například když jste hráli za Batmana, mohli jste protiúderem strhnout protivníkovi zbraň a pak ho s ní zabít. Díky tomu byly souboje mnohem akčnější a zábavnější, protože Bruce měl v repertoáru opravdu dobré chvaty, kterým se nic nevyrovná. Jediné, co v Gotham Knights můžete udělat vždy, jsou úskoky do stran.

V některých částech hry musíte jednat tiše, aby vás nikdo nemohl odhalit. Upřímně, moc jsem nepochopil, proč vývojáři tyto tiché pasáže přidali, když se většinou jedná o vedlejší úkoly nebo bonusové cíle, které vám dávají další suroviny nebo zkušenostní body. Zmíněné zdroje získáváte plněním hlavních úkolů a vedlejších aktivit nebo jejich nalezením v bednách – ano, i Gotham Knights má své bedny.

Základna je váš kamarád

Na této hře se mi velmi líbí možnost kdykoliv přepínat mezi postavami. Pokud hrajete za Nightwinga a chcete si vyzkoušet Batgirl, stačí v základně přistoupit ke kostýmu zvoleného hrdiny a tím převezmete jeho kontrolu. Základna bude vaším dobrým přítelem, protože v ní můžete provádět další činnosti, jako je nácvik bojových dovedností a jejich vylepšování, výroba kostýmů, zbraní nebo obarvování motorky. Trochu mě zklamalo, že nemůžete volně mluvit s ostatními postavami, dokud to příběh nedovolí. Vývojáři se to sice snažili kompenzovat tím, že nechali postavy automaticky vést určité dialogy, ale jejich monology pokaždé přeskočíte, protože se vám nechce čekat, než domluví, abyste mohli pokračovat v příběhu.

Ovladač vs. klávesnice

Co se týče ovládání, Gotham Knights mi přišel trochu nepohodlný, alespoň ohledně klávesnice. Pokud máte ovladač, ať už z Playstationu, nebo Xboxu, rozhodně doporučuji hrát s ním. Přece jen se vám bude díky tomu lépe sedět v pohodlném křesle. Zároveň budete mít všechna potřebná tlačítka hned po ruce, takže nebudete muset zběsile mačkat.

Klávesnice má standardní rozvržení, které můžete znát z jiných her, nebo spíše klasickou konfiguraci WASD, kde horní část čísel slouží k aktivaci vašich superschopností. Pokud se však chcete léčit, musíte stisknout Y, přivolání vaší motorky je na tlačítku R, a pokud hrajete online kooperaci s přáteli nebo chcete aktivovat foto režim, musíte stisknout C. Není to nic hrozného, koneckonců existují tituly, co mají mnohem divočejší nastavení, ale přesto mi tato městská akce přišla na ovladači pohodlnější.

Vyplatí se titul kupovat?

Otázkou je, zda se vyplatí koupit Gotham Knights, a odpověď není jednoznačná. Celkově si myslím, že chemie mezi postavami je špatná, protože z jedné udělali sarkastického blbce a z druhé ufňukané individuum… ale to je jen můj názor a někdo se mnou může souhlasit, jiný ne. Stejné to může být i s vedlejšími úkoly, osobně mi jejich opakování přišlo otravné, protože jediné, co se na nich změnilo, byl vzhled nepřátel, jinak jejich modely, útoky a rozložení byly stejné.

Příběhově je Gotham Knights slušné vyprávění, které vás dokáže vtáhnout do děje, i když mi prostředí Sovího tribunálu přijde nevhodné. Souboje jsou stále dynamické, ale nemohou se rovnat tomu, co jsme zažili v arkhamské sérii. Po třiceti hodinách strávených ve hře však mohu říci, že Gotham Knights je zcela nová hra, která si zachovává atmosféru batmanovského světa. Rozhodně bude zajímavé sledovat, jakým směrem se studio Warner Bros. Games Montréal skutečně vydá. Batman je mrtvý a vývojáři se nyní mohou rozhodnout, zda jeho plášť převezme například Nightwing, jako v komiksu, nebo zda Bruce znovu oživí.

Nedokážu však upřímně odpovědět, zda se vyplatí Gotham Knights koupit, protože pokud toužíte po staré batmanovské akci, jakou byla série Arkham, tato hra vám ji nedokáže poskytnout. Pokud však hledáte titul, který se snaží zachovat ducha série, ale přesto nabízí něco nového, určitě si ho pořiďte, nicméně počkal bych si na nějaké slevy a opravné aktualizace. V různých diskuzích na internetu jste pravděpodobně zaznamenali, že Gotham Knights má nějaké problémy. Bohužel je to ale podobné jako u Cyberpunku 2077, u nějž většina lidí hlásila, že hra běží plynule, zatímco druhá skupina měla problémy. Osobně patřím do druhé skupiny, občas se mi stalo, že se Gotham Knights sám vypnul, což bylo v některých misích opravdu nežádoucí. Při jízdě po městě na motorce se mi nenačetla mapa a buď na motorce, při běhu, či v letu jsem se zasekl, nebo jsem se propadal texturami.

Gotham Knights je průměrná městská akce, kterou sráží dolů nekonečně se opakující vedlejší úkoly, stejné typy nepřátel a lokace. Z dějového hlediska nelze našim rytířům nic vytknout, titulu se podařilo vylepšit hutnou atmosféru série a přidat skutečného padoucha. Chemie mezi postavami mohla být o něco lepší, přece jen mají být tým. Jediné, co by mohlo kazit soudržnou depresivní atmosféru, jsou případné sarkastické „haha“ momenty Nightwinga. Gotham Knights je však hra, která si zachovává ducha arkhamské série a zároveň nabízí zcela nový pohled.

• grafické zpracování
  • možnost hrát za libovolnou postavu
  • dynamické a rychlé akce