Hellblade: Senua’s Sacrifice – cesta zákoutími lidské mysli

Share on facebook
Sdilet
Share on twitter
Sdílet
Share on linkedin
Sdílet
Zdroj: igdb.com
Od tvůrců her Heavenly Sword, Enslaved: Odyssey to West a DmC: Devil May Cry přišla tato poněkud brutální cesta hrdinky skrze mýty a šílenství. Hra je zasazena do doby vikingů, zlomená válečnice Senua se musí vydat bojovat do vikingského pekla za duší svého milého Diliona. Hellblade: Senua’s Sacrifice byla vytvořena ve spolupráci s neurovědci a lidmi, kteří zažili psychózu a mají s ní zkušenosti. Tato hra vás vtáhne přímo do Senuiny rozervané mysli.

Hellblade – cesta do lidské mysli

Hellblade: Senua’s Sacrifice se ve vás snaží vyvolat a udržet pocit hrůzy, úzkosti a strachu, proto maximálně využívá vše ze svého arzenálu, jako například perspektivu kamery, světlo, zvuk, vizuální efekty a boj. Nečekejte ale žádné opravdu děsivé příšery, žádné jumpscary ani nic z tradiční hororové jízdy. Hellblade se dotýká něčeho naprosto děsivějšího, čímž je lidská mysl. A v tom je hra velmi úspěšná. Možná to je i díky neurovědcům, kteří se na ní podíleli.
Vývojáři z Ninja Theory spolupracovali totiž s celým týmem specialistů na duševní zdraví, profesorů psychologie a zároveň i s pacienty, kteří se zotavují ze své psychózy. Proto je vyobrazení halucinací a bludů hlavní hrdinky Senuy tak živé, upřímné a děsivé. Od vidění útržků reality až po putování bludištěm, ve kterém vás vede truchlící duch. Každá maličkost, kterou uděláte, leckdy překračuje hranici mezi mýtem a děsivou nevyhnutelnou realitou. Každá bitva, kterou svedete, každá hádanka vás vrací k základnímu tématu a zážitkům psychózy (jedná se o stav mysli, která není schopná oddělit halucinace od reality).
senua

Zdroj: igdb.com

Zde začíná příběh Senuy

Hra začíná tím, že se keltská válečnice z klanu Piktů, Senua, která trpí už od dětství těžkou psychózou (kvůli níž je označena za „prokletou“) jako její matka Galena, vrací do své vesnice. Senua uprchla z vesnice poté, co z ní její otec, klanový druid Zynbel, chtěl odstranit temnotu (psychózu) mučením a týráním. Myslel si totiž, že ji i její matku tímto přístupem vyléčí. Neuspěl, a tak se rozhodl Senuinu matku upálit na kůlu, protože došel k závěru, že smrt je jediné řešení. Vesnice byla po jejím odchodu napadena vikingy. Poté, co Senua zjistí, že její drahý Dilion byl během napadení obětován severským bohům, hlasy v její hlavě ji donutí vymyslet si úkol, že musí zachránit duši Diliona a ušetřit ho tak zatracení v rukách Hely.
Při úvodních titulcích vidíme, jak Senua pádluje kolem spálených a na kůlech nabodaných těl. Netrvá to dlouho a začne slyšet jakýsi šepot, který postupně zesiluje, vkrádá se vám do levého ucha a poté i do pravého. Najednou ale slyšíte šepot všude kolem sebe, až není možné rozeznat, kolik tu na vás najednou mluví lidí.
Zdroj: igdb.com

Není děsivé vidět, ale slyšet

Hellblade využívá 3D binaurální zvuk (zvuk, jenž má v jednom uchu větší frekvenci než v druhém, a tudíž je v jednom více intenzivní), aby vytvořil pro hráče co nejděsivější atmosféru. Leckdy je proto ve hře děsivější to, co slyšíte, než to, co vidíte. Téměř po celou dobu hry je přítomno v Senuině mysli několik hlasů. Hlasy Senue fandí, vysmívají se, varují ji (například v soubojích, kde vám vaše hlasy mohou zachránit život). Díky hlasům se můžete cítit dost nesví, neboť hlasy na vás hovoří ze všech stran, a občas se vám bude těžko soustředit, jelikož na vás neustále někdo mluví.
Toto chytré využití zvuku hraje i velkou roli dále ve hře. Na jednom místě se Senua ocitne v naprosté tmě, kde tápe po dobu minimálně deseti minut. K navigaci tady musíte využít svůj sluch. Slyšíte ozvěny svých kroků, ale v jednu chvíli zaslechnete i nelidské vrčení, které signalizuje, že ve tmě je něco s vámi. Tato kombinace naprosté tmy a děsivých zvuků ve vás vyvolává pocit strachu a úzkosti, že vás něco dřív nebo později napadne.
Zdroj: igdb.com

Surt, Valran a Bestie

Na své cestě Senua potká Drutha, kterého zajali vikingové. Vypráví jí, jak byl jako otrok svědkem jejich hrůzných zločinů a sám se i některých zúčastnil, protože si myslel, že takový život je lepší než smrt. Po cestě vypráví Senue norské báje a mytologii, aby tak zaměstnal její mysl, hlasy nebyly tak silné a ona z nich nezešílela. Druth jí také dá dvě mise, zabít Surtha a Valrana, vůdce klanů Severních mužů. Po jejich zabití získá Senua přístup do Helheimu, kde se domnívá, že zachrání Diliona.
Druth po skončení obou misí odchází z její mysli a nechává ji v rukou Stínu. Stín navádí Senuu skrze Helheim. Po cestě složí Odinovy zkoušky a získá legendární meč, který dokáže porazit temnotu. Senua vezme meč ze stromu bolesti a cestuje hluboko do hory zabít Bestii. Potom ještě musí čelit samotnému Stínu (jejímu otci Zynbelovi). Senua si uvědomí, že otec se neuměl vyrovnat s matčinou psychózou a myslel, že smrt je jediné řešení. Dále pak pokračuje až k bohyni Hele.
Zdroj: igdb.com

Jak na souboje?

Pokud čekáte, že hra vám ukáže nějaký bojový tutoriál, jste naprosto vedle. Jediné, co vám hra ukáže, je lehký a těžký výpad a krytí a vzápětí na vás pustí hordu nepřátel, která nemá konce. Avšak pozor, je tu jedna velmi zajímavá věc. Pokud Senua během souboje zemře, objeví se znovu, ale její paží se začne šířit hniloba. Pokud se hniloba dostane až k hlavě, Senua zemře trvale a váš dosavadní pokrok bude ztracen. Tímto vás hra nutí o každém vašem výpadu, úskoku a vykrytí přemýšlet, a ne jen bezmyšlenkovitě naběhnout mezi nepřátele a začít je rubat. Za mě je Senua se svým mečem v soubojích dost pomalá a těžkopádná, ale i to měl být zřejmě záměr vývojářů. Je však potřeba také uvést, že růst hniloby se nevztahuje pouze na boje s bossy, ale na veškerá úmrtí ve hře. Jestli je tato hrozba reálná, musíte zkusit sami, já k tomu odvahu nenašla.

Indikátory zdraví, výdrže…

Pokud čekáte, že něco z toho v této hře uvidíte, tak vás bohužel zklamu. Kolik života, zdraví či výdrže vám zůstalo či vám zbývá, je asi největší záhadou, protože nikde není žádný ukazatel. Jediné, co vám indikuje ztrátu života, je narůstající zbarvení na obrazovce a pažíche Senuy.

Jak probíhá boj

Setkáte se tu s příšerami pomalými i rychlými, některé útočí ve vlnách, jiné vás zase naopak obklíčí. Je potřeba mít rychlé reflexy a poslouchat své vnitřní hlasy, to je klíčem k úspěchu. Po pár bitvách si už budete jistější v kramflecích. Pak jsou tu samozřejmě bitvy s bossy, to už je ale krapet jiná káva. Každý boss má totiž svůj unikátní styl boje, který se i v jeho průběhu mění. O to však máte větší radost, když nad nimi zvítězíte. Senua má navíc tajnou schopnost Focus (soustředění), která se vám v těchto soubojích bude dost hodit.
boj
Zdroj: igdb.com

Opravte most rozšířeným vnímáním

Jedním velkým překvapením může být pro hráče i fakt, že frekvence řešení hádanek předstihla frekvenci soubojů. Pokud shlédnete 25minutový bonusový dokumentární film, který je součástí hry, s názvem Hellblade: Senua’s Psychosis, zjistíte, proč tomu tak je. Psychiatr Paul Fletcher v něm říká, že: „lidé začínají ve světě vidět vzorce. Začínají proto propojovat věci, které by jinak nespojovali.“ Toto je základním tématem všech hádanek v Hellblade. K jejich řešení tak potřebujete rozšířené vnímání (Seninu schopnost Focus), pozorovat okolí a hledat vzorce. Díky tomu můžete opravovat mosty, skládat runy pro otevření zámků a objevovat skryté cesty.
Chcete-li odemknout určité dveře, musíte najít runy, které jsou na nich vyznačené. Tyto runy jsou pak zasazeny někde v prostředí. Může to být stín paprsku vrhnutý na zeď, zavěšená větev opřená o sloup atd. Díky schopnosti Focus by se vám daná runa měla objevit a otevřít runovou pečeť na dveřích. Můžete se tu setkat i s opravováním mostu, toho docílíte, že najdete správný úhel, odkud na most koukat. Abyste se dostali do další lokace, je však nutné odhalit všechny hádanky.
GP uvozovky

Hellblade rozhodně není jen příběhem o získání mrtvého milence z podsvětí ani žádný epický příběh o pomstě. Je to spíše o zkušenosti, výchově a kontextualizaci psychologické odlišnosti v době vikingů a Keltů. Téměř každý aspekt hry, ať už jde o boj, hádanku, průzkum, je záměrný a ukazuje na téma toho, co lidé v té době nazývali „prokletím“. Hra velice úspěšně splétá metafory smutku a ztráty do základních herních mechanismů a bohatého folklóru. A čeká vás na konci happy end? Zachrání Senua svého milého Diliona? No, to už si budete muset zjistit sami.

Klady

grafické zpracování
děsivá atmosféra
hudební zpracování
hlasy a jejich našeptávání
souboje s bossy
příběh

Zápory

pomalá Senua v soubojích
žádný indikátor zdraví, výdrže atd.
0

Doporučujeme

Share on facebook
Sdilet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Share on linkedin
Sdílet na LinkedIn