Hordelord - smršť, která nezná slitování

17. 9. 2025
Zdroj náhledu: Fatbot Games

V aréně, kde každý výstřel rozhoduje o životě (nebo spíše o smrti), vás Hordelord, nový akční titul od slovenských Fatbot Games, které můžete znát díky úspěšnému titulu Vaporum a jeho prequelu Vaporum: Lockdown, vrhá do víru nekončících vln protivníků. Tato spin-off hra z univerza Gravelord se soustředí čistě na akční složku bez zbytečných příběhových zdržovaček, zato s maximálním adrenalinem a vybičovaným tempem. Už od první chvíle, kdy se hlavní hrdina ocitne uprostřed krvavé arény, je jasná jedna věc. Tady se nešetří, tady není čas na rozjímání o vaší první lásce, tady se bojuje o život a tady se zběsile skáče. Hratelnost staví na žánrové čistotě a syrové akci, přesně tam, kde má v poctivých aréna shooter hrách být.

„Snažme se žít tak, aby až nebudeme, plakal na našem hrobě i hrobník.“

Hordelord se definuje jako arena mobility shooter, tedy arénová střílečka, kde stojí v popředí mobilita, brutalita a rychlé rozhodování. Samozřejmě, že i zde najdeme určitý příběh, tedy zárodek vyprávění, byť jednoduchého. Ocitáte se v roli Queeda, hrobníka, který se rozhodl zaujmout samotného Smrťáka. Aby si vysloužil práci hrobníka v jeho službách, musí prokázat, že zvládne nemožné: postavit se nekonečným hordám pekelných nepřátel. Nehledejte tu žádné komplexní lore, spíše motivace, která vám dá důvod chopit se zbraní a rozsekat na kousky všechno, co se vám odváží postavit do cesty. Pro někoho může být tak minimalistický příběh zklamáním, ale k žánru arénové střílečky se hodí perfektně. Vše zbytečné jde stranou, zůstává jen čistý herní zážitek. Hlavně je potřeba mít stále na paměti, že se jedná o spin-off ze světa Gravelord.

Jak jsem již zmínil, titul je arénová střílečka z pohledu první osoby, která vsází na mobilitu, likvidaci nepřátel a rychlé rozhodování. Hra nabízí dva hlavní režimy. První se jmenuje Horde Mode ačelíte v něm omezenému počtu vln nepřátel, přičemž každá další vlna je těžší než ta předchozí. Jasná struktura a možnost sledovat svůj postup krok za krokem. Druhý režim nese název Endless Mode. V něm jde čistě o to, jak dlouho přežijete. Vlna za vlnou sílí a vy musíte improvizovat, dokud vás neudolají vlny nepřátel a nepřijde definitivní smrt.

Oba režimy mají své kouzlo. Horde Mode je skvělý na kratší hraní, kdy chcete rychlý uzavřený zážitek. Endless Mode naopak testuje vytrvalost a schopnost adaptace.

Základem je pohyb. Pokud se rozhodnete vyčkávat a stát na místě nebo, jak se říká, „kempit“, tak bude brzy po vás. Dash, dvojskok, teleportace, všechny mechaniky podporují akční styl hraní. Hra vás odměňuje za agresivní styl a pobízí k riskování. Ti, kdo dokážou využít vertikalitu arény a kombinovat střelbu s akrobatickým pohybem, mají navrch. Tempo je šílené, chvilka nepozornosti znamená okamžitou smrt. A právě tohle udržuje adrenalin neustále vysoko.

„Malej, ale šikovnej“

Tímto mottem ze známé pohádky by se hra dala skvěle charakterizovat. Ačkoli Hordelord není klasickým roguelike titulem, využívá některé jeho nejzábavnější prvky. Po každém runu máte k dispozici nové tarotové karty, alt-útoky nebo posílení, která mění průběh vašeho hraní. Každý pokus je jiný.

Tarotové karty přinášejí speciální bonusy jako silnější zbraně, větší výdrž nebo třeba efekty, které mění fungování útoků. Kombinace karet dokáže z původně obyčejné brokovnice udělat pekelný stroj na zabíjení.

Tohle experimentování je hlavní důvod, proč se k Hordelordu vracet. Ano, prostředí se časem může okoukat, protože je titul poměrně malý a nabízí skromnou šestici rozdílných arén, ale právě různorodé synergie a kombinace schopností zajišťují, že každý run je unikátní. Roguelike smyčka funguje přesně tak, jak má. Smrt není trest, ale pozvánka k dalšímu pokusu.

Zbraňový arzenál je brutálně zábavný. Zbraně mají dostatečnou váhu a každá se používá jinak.  Samozřejmě nechybí ani hrobníkova lopata. Kromě té je k dispozici pistole jako pomyslná základní zbraň. K ní máte brokovnici, což je klasika s ohromující silou na krátkou vzdálenost, rotační kulomet nebo třeba granátomet. K tomu všemu ještě přičtěte alt-útoky, tedy sekundární útoky vašich zbraní.

Za zmínku rozhodně stojí pestrá paleta nepřátel, kteří sice mají jediný cíl, a to rozsápat, roztrhat a rozstřílet vás na cucky, ale dokážou vás opravdu potrápit. Nicméně, jak už tomu v arena shooter hrách bývá, spoléhají hlavně na počet než na nějaké hluboké AI myšlení. V tom jsou možná nebezpečnější, než by se zdálo. Nepřátelé jsou rozmanití a nutí vás reagovat odlišně a měnit váš přístup při jejich likvidaci. Nechybí rychlí běžci, střelci,létající potvory, těžkooděnci, jedovatí psi a samozřejmě ani bossové.

Nepřátelé útočí ve velkém počtu a kombinacích, takže klíčem k přežití není jen rychlá muška, ale takétaktické rozhodování. To je další moment, kdy se ukazuje, že Hordelord není „jen další střílečka“, ale hra, která nutí přemýšlet i pod tlakem.

Hordelord je jako cesta do 90. let

Grafika je stylizovaná a jasně čitelná. Arény využívají ostré barvy, výrazné kontury a vizuální efekty, které vám okamžitě řeknou, co se děje. I v chaosu desítek nepřátel vždy poznáte, odkud přichází nebezpečí. Vizuální styl se inspiruje retro estetikou devadesátkových stříleček, ale nepůsobí zastarale. Naopak kombinuje jednoduchost s moderními efekty a výsledkem je vizuál, který je zároveň nostalgický a svěží. Exploze a krvavé cáry dávají hře brutální energii, ale jsou rovněž podány tak stylově, že to nepůsobí samoúčelně.

Hudba a zvukové efekty jsou jedním z nejsilnějších prvků hry. Každá zbraň má výrazný zvuk, který vás nutí cítit její sílu. Brokovnice hřmí, výbuchy burácí a rychlé dávky kulometu vás ženou kupředu.

Hudba je agresivní, rytmická a přesně kopíruje tempo hry. S každou vlnou zrychluje, graduje a tlačí vás k dalšímu boji. Dohromady to vytváří adrenalinový soundtrack, který vás prostě chytne a nenechá vydechnout.

Hordelord je ideální titul pro hráče, kteří hledají rychlou návykovou arénovou střílečku s výrazným retro-nádechem a moderním zpracováním. Je to lehce roguelike, ale hlavně senzační nářez, který svým stylem a energií vtáhne i ty nejnáročnější fanoušky akce. Díky kombinaci svižného pohybu, rozmanitého arzenálu a napínavých vln nepřátel se stává jednou z nejintenzivnějších arénových stříleček ve svém žánru. V jednoduchosti je prostě síla.

Klady
  • rychlé tempo a nekompromisní hratelnost
  • variabilita díky roguelike prvkům, každý run je jiný, žádný není stejný
  • zábavný arzenál zbraní
  • rozmanití nepřátelé
  • stylizovaná grafika
  • dynamické ozvučení
Zápory
  • chybějící hloubka v příběhu, minimalistická motivace nemusí uspokojit každého
  • pro někoho příliš jednoduchá struktura
  • možný pocit repetitivity po delším hraní, omezený počet arén se časem okouká
Platforma PC
  • Datum vydání 18.08.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 30 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.