Vaporum: Lockdown intro

Vaporum: Lockdown – do útrob podmořské základny

10. 4. 2021
Zdroj náhledu: Fatbot Games

Když v roce 2017 slovenské vývojářské studio Fatbot Games vydalo hru Vaporum, byl to jakýsi krok do tajemných vod. Přeci jen dungeon crawler hry v tomto stylu byly již poněkud historie a málokdo věřil v úspěch. Nakonec se však stal pravý opak a hra se stala velmi úspěšnou. Díky tomuto úspěchu mohl spatřit světlo světa i prequel Vaporum: Lockdown, který se na Steamu těší vysokému hodnocení.

Jaký otec, taková dcera

Jak jsem již uvedl, jedná se o prequel, tedy příběh se odehrává před hlavní hrou Vaporum. Pro mnoho mladých slečen je otec bezesporu prvním mužem, kterého ve svém životě poznají. Otec vytváří prvotní obraz muže a určitého idolu. Pro Ellie Teller byl otec odjakživa obdivovaným životním vzorem a nezměnilo se to, ani když odešel od rodiny, aby mohl pracovat na tajném vědeckém výzkumu. Tento výzkum se prováděl uvnitř tajné základny uprostřed hlubokého oceánu. Ellie byla od přírody velmi bystrá a zvídavá dívka, a tak když dospěla v ženu, nebylo překvapením, že se vydala po stopách milovaného otce ve snaze jej nalézt a znovu se s ním setkat. Jednoho dne byla však podobně jako její tatínek přizvána do tajemného velkolepého výzkumu na podmořském dně. Samozřejmě již od začátku máte divné tušení, že věci nejdou podle plánu, a výzkum se rázem změní v boj o přežití a poznání pravdy.

Vaporum: Lockdown port

Když to funguje, tak to nespravuj!

V roli mladé Ellie se jednoho krásného dne vypravíte na rutinní údržbu. Nicméně po opravě portálů a nahození proudu se nedopatřením podaří utéci některým pokusným subjektům, které se ihned pouštějí do likvidace personálu. Aby toho nebylo málo, proti personálu komplexu se najednou obrátí i roboti, kteří byli součástí základny a prováděli různé úkony. Začíná tak hra na kočku a myš a vaší hlavní prioritou je přežít a dostat se z této noční můry živí.

Příběh a celkový dojem z Vaporum: Lockdown je velice povedený a staví na vysoko nastavených měřítkách jako prvotní Vaporum. Z hraní budete mít kolikrát pocit, že hrajete BioShock, či dokonce Narcosis, což z atmosférického hlediska není vůbec na škodu.

Skáču po dílkách

Gameplay Vaporum: Lockdown, respektive pohyb, vám zpočátku (pokud se s tímto žánrem setkáváte poprvé) může připadat dosti krkolomný. Někteří hráči popisují své pocity ve smyslu, že se ocitli v FPS tahové šachovnicové strategii. Určitým způsobem se jim dá dát za pravdu. Pohyb ve Vaporum: Lockdown je rozdělen na dílky, tedy jedno stisknutí klávesnice je přesun o jeden dílek jako na šachovnici. Ke změně – respektive otočení – se tak na klávesnici použijí klávesy Q a E, díky kterým se otočíte o devadesát stupňů doleva nebo doprava, a následuje pohyb WASD vždy o jedno pole. Rozhlédnout po okolí se můžete za využití myši, která slouží i při útocích a interakci s okolními předměty.

Pokud na tento pohyb nejste zvyklí a ovládání je pro vás  novinkou, můžete mít ze začátku problémy. Zabrat vám dají hlavně určité části hry, kdy musíte načasovat uhnutí letícímu projektilu nebo ohnivé kouli. 

Vaporum: Lockdown koule

Když to nefunguje, tak do toho majzni

Soubojový systém je ve Vaporum: Lockdown rozdělen do dvou podob. S protivníky máte možnost bojovat v rámci tahů nebo v reálném čase. Tahový souboj je prakticky stejný, jako známe z jiných her, a tedy vaše útoky se střídají s protivníkovými. Tohle má za následek klidnější a mírnější tempo.

Pokud si však zvolíte druhý způsob, souboje dostávají relativně svěží vítr a můžete se těšit na dynamické střety. V rámci tohoto způsobu budete moci uhýbat před ranami nepřátel a maximálně pracovat s převážně koridorovým prostředím.

Prostředí je velmi dobře propracované a plné pastí, vrat a jiných libůstek, které můžete využít ve svůj prospěch. Některé protivníky například nebudete moci s vaši stávající výbavou zneškodnit, není tak nic snazšího (a škodolibějšího) než je nalákat do propasti, zavřít za mříže nebo nahnat do toxického plynu.

Vaporum: Lockdown plyn

Sebrat, co se dá

Ve Vaporum: Lockdown jsou rozmístěny různé úschovny v podobě krabic, skříněk a bedýnek. V těchto úschovnách se nachází mnoho užitečných předmětů – třeba cihly, které mohou sloužit k zatížení otevírače dveří, nebo i různé štíty, tyče, střelné zbraně a mnoho dalšího vybavení.

Je jen na vás, jaké zvolíte vybavení a jakým směrem se hodláte vydat. Můžete si tak nasadit zbroj obránce, válečníka, střelce nebo vyznavače moderních technologií, který je zaměřen primárně na užívání futuristických vynálezů.

Mráz jako z Bioshocku

Krom vylepšení v podobě výzbroje je ve Vaporum: Lockdown také určitý strom schopností. Dovednostní body, které získáváte eliminací nepřátel, můžete pak rozdělit do atributů, které vám vylepší například ovládání tupých nebo sečných zbraní, zvětší procentní šanci na blok se štítem, sníží zpětný ráz u pušek apod.

Samozřejmě nechybí ani libůstky, které známe i z jiných her, a není od věci zmínit zmrazení jako ze hry Bioshock. Při správně navolených dovednostech můžete tak nepřátele zpomalit zmrazením, popálit nebo na ně vyslat elektrický výboj. V tomto aspektu je hra opravdu bohatá, tedy nejen co se týče různých předmětů, nepřátel, ale také co se týče těchto útočných libůstek.

Vaporum: Lockdown

Krásné prostředí podmořské základny

Graficky se jedná o velmi povedené dílo, které má rozhodně v dnešní době co nabídnout, a na maximálním nastavení si grafiku opravdu vychutnáte. Detailní zpracování zbraní, nepřátel, ale i celkového okolí je opravdu povedené, včetně ničení specifických předmětů. V tomto směru se hře opravdu nedá nic vytknout.

Hru doprovází navíc velice příjemný soundtrack a kvalitní ozvučení. Příběh je vyprávěn pomocí různých zvukových záznamů a útržků. Hlavní hrdinka i všechny ostatní postavy ve hře jsou namluvené a dabing se opravdu povedl.

Hra se opravdu povedla a dělá dobré jméno svému předchůdci. Vaporum: Lockdown nabízí kvalitní příběh v líbivém grafickém zpracování. Zaujme však i velké množství předmětů a vybavení v kombinaci s řešením různých hádanek, které potrápí mozkové závity. V určitých fázích je však dílkovitý pohyb s ovládáním lehce chaotický a při unáhlených stiscích klávesy může končit smrtí

Klady
  • dva způsoby soubojového systému
  • promyšlené hádanky
  • grafické zpracování
  • příběh s perfektní prezentací
  • množství předmětů a vybavení
  • rozsáhlý vývojový strom
  • kvalitně navržené úrovně a koridory
Zápory
  • mírný stereotyp
  • v některých situacích kostrbaté ovládání
Platforma PC
  • Datum vydání 15.09.2020
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.