IXION – vzhůru ke hvězdám

Sdílet
Sdílet
Sdílet
Vesmír od nepaměti přitahoval lidskou mysl a zvídavost. Z určitého pohledu se v budoucnosti může jednat o místo, které bude záchranou pro lidskou civilizaci. Mezi možnostmi, jak zachránit lidstvo v případě, že se naše planeta stane neobyvatelnou, je i přesunout jej do vesmíru. V budovatelské strategii IXION, ve které budete odolávat nástrahám vesmíru, lidským potřebám a důvěře ve vaše velení, se ujmete správcovství vesmírné stanice Tiqqun, poslední naděje lidstva.
IXION future

IXION aneb počátek Sirotků oblohy

V poslední době se to budovatelskými strategiemi, která zahrnují správu města či komunity a zároveň zahrnují survival prvky, tedy prvky přežití, jen hemží. Dalším přírůstkem do této kategorie je IXION, nejnovější titul studia Bulwark Studios, které do tohoto žánru přináší osobitý svěží vítr.

IXION se odehrává v blízké budoucnosti, konkrétně v roce 2049. Země je kvůli lidské chamtivosti, bezohlednosti, válkám a různým biologickým pokusům na pokraji kolapsu. Nyní se však pohled lidstva upíná na vesmírnou stanici Tiqqun, chloubu lidské technologie a důvtipu. Odpočítávání, které běží po celém světě, představuje milník nového času a plné použití VOHLE enginu, s pomocí něhož se budou lidé ve vesmírných stanicích jako Tiqqun moci pohybovat vesmírem. Něco se však pokazí a vám se otevírá cesta za záchranou lidské civilizace.

Je jasně patrné, že příběh je kombinací několika různých děl a čerpá z mnoha sci-fi konceptů, včetně postapokalyptické éry. Pokud si vzpomínáte na recenzi izometrického RPG Colony Ship, které je inspirované dílem Sirotci oblohy od amerického spisovatele Roberta A. Heinleina, zde by se s určitou nadsázkou dalo mluvit o prequelu zmíněného titulu či literárního díla. Příběh sice není nějak zvlášť originální, je však docela poutavý a dokáže vás zaujmout a dostat do děje, což u většiny budovatelských strategií moc často nebývá. Způsob, jakým se určité události odvíjejí, ve vás vyvolá nutkání a zvědavost, co bude dál. Velkou roli na tomto faktu mají i epické filmové záběry s kombinací s grafikou a efekty přímo ve hře. Ke grafické stránce se však ještě dostanu.

Využít každý kout je základ úspěchu

Když spustíte hru, čeká na vás překvapení v podobě absence sandboxového režimu, který je u tohoto herního žánru zvykem. Je to rozhodně škoda, protože v rámci možností, co hra nabízí, by se opravdu hodilo si některé věci v klidu osahat, a ne vrhnout se rovnou do kampaně. V rámci zvolení nové hry ani nemáte na výběr z obtížností, tedy další bod, který může některým hráčům vadit. V určité fázi hry, řekněme tak ve třetí čtvrtině, se navíc začnou kupit různé náhodné události, které jsou kolikrát opravdu extrémní a jen při nich doufáte v menší zlo.

S hrou vás seznámí v rámci prologu stručný tutorial, který vás naučí základy. Dozvíte se, jak je to se surovinami, budováním, zdrojem potravy a lidské síly apod. Mnoho věcí však před vámi zůstane ukryto. Co se rozhodně vyplatí brát na zřetel, je myšlení dopředu a efektivní využití každého políčka místa, které v daném sektoru máte. Herní mapa, respektive prostor, kde můžete budovat, se nachází na vesmírné stanici Tiqqun a je rozdělena do šesti sektorů, které jsou obdélníkového tvaru. Postupem hrou je budete moci otevírat a zpřístupňovat si tedy další prostor na stavbu potřebných budov. Zde je ovšem opět cítit svázanost kampaní. Na to, abyste mohli otevřít další sektor, potřebujete něco vyzkoumat či postavit specifickou budovu, případně vybudovat silnější solární panely na Tiqqun. Tato možnost však v rámci kampaně může být do určitého okamžiku uzavřena v rámci mise, a to i přesto, že jinak byste díky dostatku surovin a technologií mohli klidně pokračovat.

Jak jsem již naznačil, výstavba se odehrává v šesti obdélníkových sektorech stanice Tiqqun. Po zpřístupnění patřičných technologií také můžete přímo na Tiqqun namontovat silnější solární panely, které potřebujete jako jeden ze zdrojů energie, nebo třeba i silnější trysky, pevnější plášť apod. V rámci hry se totiž musíte starat nejen o to, co se děje ve vaší stanici a v jednotlivých sektorech, ale také co se děje ve vesmíru kolem vás. Nebezpečí může číhat opravdu všude, může se jednat o různé roje vesmírného smetí či pásy asteroidů, ale také konkurenční stanice, které nebudou váhat poslat na vás rakety. Zde se však opět projevuje svázanost ve hře – konkurenční stanice na vás může poslat rakety, vy můžete maximálně aktivovat protiraketový systém. Bohužel, tento princip neférovosti se vyskytuje u mnoha her i mimo tuto kategorii.

Tiqqun je vaše sektory rozdělené město

Jak jsem již naznačil, velká část hry se odehrává v interiéru vesmírné stanice Tiqqun, tedy v sektorech. Správa exteriéru pak probíhá formou shromáždění dostatku potřebných surovin a jednoduchého zvolení toho, co se má vybudovat. Jde o pasivní strukturální vylepšení a modernizace vesmírné stanice. Následně se můžete kochat, jak se vám Tiqqun mění před očima.

Zmíněné suroviny můžete získávat několika způsoby. Základním, který vám hra ukáže, je odklízení materiálu z nově zpřístupněných sektorů, to vám však vydrží pouze na krátko. Hlavním zdrojem surovin je pro vás vesmír, tedy lépe řečeno mapa planetárního systému, který budete prozkoumávat a kam budete posílat své těžební, nákladní a výzkumné lodě. Vesmír je dalším příjemným prvkem hry IXION. Každý systém nabízí spoustu obsahu jak k těžbě a získání surovin, tak k průzkumu, ale také i ke kolonizaci. Jedná se o podstatnou součást hry, protože mnoho úkolů a misí vyžaduje právě pohyb vesmírem, ať už v rámci jednoho planetárního systému, nebo využitím VOHLE enginu a přesunutím se dále v příběhu kampaně. Kromě nutnosti průzkumu vesmíru ve snaze nalézt zdroje či postoupit v rámci misí můžete nalézt také vedlejší úkoly, které nabízejí různé zdroje a speciální události.

Další způsob je využívat odpad, protože budovy, které máte na stanici, včetně posádky, prostě odpad produkují, a jeho efektivní využití se tedy jeví jako příjemná alternativa. Tím se dostávám k budovám, které budete moci stavět napříč sektory. Škála budov je opravdu pestrá, najdete zde budovy pro vaši posádku, kde po zabydlení můžete vidět i prádlo na balkoně, ošetřovny, různé továrny, výzkumné centrum a budovy na produkci potravin, ale také energetické generátory nebo již zmíněnou budovu na třídění odpadu a jeho využití. Největší výzvou je efektivní správa všech zdrojů, posádky a struktury v aktivních sektorech.

Spokojená posádka je základ. Ale jak toho docílit?

V rámci posádky, o kterou se musíte starat, jsou zde nahodilé události, které tíží obyvatele vašeho vesmírného městečka. Tato mechanika vyžaduje, abyste si vybrali z různých akcí, které vedou k různým výsledkům. Tyto požadavky se zobrazují jako ikonka lupy u jednotlivých budov. Pamatujete, jak jsem psal výše o menším zlu? Pointa je v tom, že na základě toho, jak spravujete Tiqqun, ale také jak řešíte tyto události či požadavky posádky, stoupá nebo klesá důvěra obyvatel ve vaše velení.

Některá rozhodnutí, která jste nuceni učinit, jsou většinou bezvýchodná, a vy tak máte na výběr, zda důvěra ve vás klesne o pět bodů, nebo pouze o tři. Může se však také jednat o rozhodnutí, na kterých závisí život a smrt posádky, případně získání či ztráta různého materiálu apod. Naštěstí, až se lépe seznámíte s hrou, je zde možnost některé následky vašich rozhodnutí napravit nebo minimálně opět zvýšit důvěru ve vaše schopnosti, a to bez toho, aniž byste výrazně ovlivnili příběh hry.

S důvěrou úzce souvisí systém řízení šestice sektorů jako samostatných měst. Sektory jsou na sobě nezávislé, pokud jde o posádky, zdroje a podobně. To znamená, že budete muset spravovat více sektorů najednou a zároveň se vypořádat s různými výzvami. Zásoby v jednom sektoru nemohou poskytovat automaticky zdroje do jiného sektoru, takže musíte zvolit správné řízení a distribuci zdrojů pro udržení stability v sektorech. V tomto aspektu hra obsahuje velmi užitečné zobrazení zásobovacích linií, díky kterým přehledně uvidíte tok zdrojů přes sklady a ostatní budovy. U každého sektoru máte možnost nastavit jeho vlastní specializaci. Můžete mít sektor, který bude zaměřený výhradně na produkci jídla, propagandu nebo třeba i zmíněný odpad či recyklaci mrtvých členů posádky.

Nechybí ani poměrně rozsáhlý technologický strom, který se dělí do několika úrovní, od základních T1 až po pokročilé T3. V rámci zpřístupnění specifických technologií provádíte ve vědecké laboratoři technologický výzkum na základě pevně daného pořadí priorit. Každé vylepšení má po odemknutí sadu dalších menších vylepšení, většinou se jedná o zvýšení statistik, jako je zvýšení kapacity lůžek ošetřovny, lepší produkce jídla nebo zvýšení rychlosti Tiqqun. V oblasti výzkumu se však nachází další možný problém, který může zejména začátečníky v tomto žánru potkat. Jde o snadné vyčerpání vědeckých bodů, což může na podstatně dlouhou dobu znemožnit jakýkoli podstatný pokrok. Je tedy potřeba si pořádně promyslet jejich distribuci a řídit se jasně danými prioritami.

Grafika, která pohladí a zahřeje

IXION nabízí velmi intuitivní uživatelské rozhraní, a to včetně různých ukazatelů spotřeby energie, důvěry a zdrojů. V některých hrách může být zejména ve finálních fázích složité se správně zorientovat. Zde to neplatí, zejména díky již zmíněnému rozhraní a také rozdělení do sektorů, mezi kterými jednoduše vybíráte. Otázkou tedy je, jak moc jste byli pečliví, využili místo a sami se snažili stavět přehledně. Zároveň vám ukazatele vždy stručně řeknou, co si vyžaduje vaši pozornost a akci.

Po grafické stránce je hra opravdu povedená. Pokud se budete kochat pohledem na Tiqqun, můžete v rámci rotace s kamerou vidět i okolní planety a jiné vesmírné objekty. Hra světla a stínů ve spojitosti s vesmírem působí opravdu fantasticky a ještě více prohlubuje atmosféru. Taktéž budovy a jejich provedení je velmi působivé, můžete vidět různé detaily jako zmíněné prádlo na balkoně, práci ve vědecké laboratoři či produkci potravy v různých budovách. Taktéž je zde znázorněna výstavba, když pracovník v robotickém obleku podobném tomu z filmu Alien staví budovu. Působivé, i když nemilé, pak jsou požáry těchto budov. V celé hře najdete jemné vizuální detaily, které vdechují život různým prvkům a prostředí, v němž se IXION odehrává.

Ozvučení hry je působivé, výstavba budov v sektorech a následné efekty a zvuky opravdu připomínají mechanické město v útrobách nějaké stanice a dodávají osobité kouzlo. Pochvalu si zaslouží také soundtrack, který se povedl, a jeho poslech při hraní ještě více prohlubuje atmosféru. V poslední řadě musím zmínit dabing, dabéři se do svých postav opravdu vcítili a skvěle se povedl i elektronický hlas vašeho A.I. pomocníka.

GP uvozovky

IXION je budovatelská strategie, která vás v rámci strhující výpravy vtáhne do hlubin temného a neprobádaného vesmíru. Titul nabízí poutavý příběh a způsob, jakým se některé události odvíjejí, vás prostě bude táhnout dál. Správa vesmírné stanice Tiqqun, která se skládá z jejího vnějšku a zároveň kontroly šesti sektorů, prostě zabaví. Možnost prozkoumávat vesmír, kolonizovat planety a přitom ještě více vylepšovat Tiqqun, je i díky grafickému stylu hry opravdu poutavá. Některé hráče může odradit poměrně vysoká obtížnost v určitých fázích hry, pokud jí však dáte čas, budete trpěliví a poučíte se z chyb, stává se z tohoto titulu opravdový zážitek nejen pro fanoušky žánru.

Klady

příběh a zasazení hry
budování v rámci šesti sektorů
pestrá paleta budov
možnost kolonizace planet
průzkum a těžba zdrojů ve vesmíru
hratelnost
grafika a vizuální efekty
ozvučení, soundtrack, dabing

Zápory

žádná volba obtížnosti, hra je v pozdější fázi někdy dost nevyvážená a nezkušené hráče žánru může odradit
některá rozhodnutí jsou spíše volbou mezi menším zlem
absence sandboxu
0

Doporučujeme

Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitteru
Sdílet na LinkedIn