Jednou rozkvetu i já 1 – úvodka

Jednou rozkvetu i já 1 – jaké to je milovat?

12. 6. 2023

Myslím, že jsme se všichni dostali do situace, kdy jsme měli dost zabíjení démonů, kradení aut, zachraňování vesmírů, flirtování s opačným pohlavím a spousty dalších věcí. Naštěstí pro mě přišlo české nakladatelství Crew, jež ve spolupráci s Animefest do svého repertoáru zařadilo novou mangu s názvem Jednou rozkvetu i já. Už ze samotného názvu je jasné, že půjde o naprosto romantickou záležitost, která bude dostatečně sladká na to, abych se vrátil k brokovnicím, metalu a arénám plným démonů. Recenzní výtisk byl však příjemným překvapením a my si ho dnes rozebereme.

Svět:
Rok vydání:
Redakce:

Lettering:

Nio Nakatani
Nio Nakatani
CREW
Jednou rozkvetu i já
Lucie Uhlířová, Pavlína Paraiová
184
brožovaná
květen 2023
9788076793378
Petr Kabelka,
Eliška Kabelková Vítová
Veronika Vondrová

Zdroj: Crew

Cesta k poznání skrze neznámé city

Příběh románu Jednou rozkvetu i já sleduje emocionální cestu dvou mladých dívek, které jsou ještě na střední škole. Nejprve se setkáváme s Jú Koito, žákyní prvního ročníku, jejíž znalosti o lásce, emocích a všem, co s tímto tématem souvisí, jsou velmi bohaté. Jenže ji nikdy doopravdy nezažila, poněvadž není schopna se zamilovat. Do jejího života vstupuje žákyně Tóko Nanami z druhého ročníku, která je od prvního stupně nejobdivovanější a nejžádanější dívkou… nejen ze strany chlapců, ale i dívek. Přestože má několik žádostí o milostný vztah, pokaždé to dopadne stejně, odmítne je. Cesty hrdinek se propletou, jakmile začnou volby do studentské rady. Může jejich přátelství rozkvést v něco romantického, co obě dívky naučí pravému významu lásky?

Romantika, přátelství a vášeň ve světě mladých

Premisa začíná pomyslnou nevinností. Vidíme Jú, jak leží na posteli a poslouchá své oblíbené písničky. Rázem sedí ve škole a kamarádky se jí ptají, jestli už se rozhodla, do kterého školního spolku chce chodit. Nejprve projevuje zájem o kroužky zaměřené na atletiku, házenou nebo badminton. Kamarádka se ji ovšem snaží přesvědčit, aby se přidala k basketbalovému oddílu. V tu chvíli se objeví zachránce a nabídne jí, aby se přidala ke školní radě. V den, kdy má jít do klubovny, je svědkem odmítavého postoje neznámé dlouhovlasé studentky vůči chlapci, který ji požádal, aby s ním chodila.

Brzy se ukáže, že dotyčná osoba se jmenuje Tóko – je charismatická, přátelská a k Jú velmi laskavá… to však ještě nikdo netušil, co z toho vzejde. Pokud o manze nic nevíte, možná si myslíte, že jde o klasický středoškolský romantický příběh. Svým způsobem byste měli pravdu. Akorát se nejedná o milostný příběh mezi chlapcem a dívkou, ale o takzvané yuri (vztah mezi dvěma dívkami). Pokud se vám toto téma nelíbí, Jednou rozkvetu i já není nic pro vás. Rozhodnete-li se však mangu zkusit, prozradím vám, že nic zvláštního se zde nekoná. Co tím myslím? No, nechci, aby to znělo zle, nicméně chápu, že jsou mezi námi lidé, které pohoršuje pohled na dvě líbající se ženy, natož na muže. Proto vás chci předem upozornit, že to zde nenaleznete, alespoň ne v tomto prvním dílu. Není tu žádné skutečné líbání, jen malé polibky, žádné osahávání – pokud nepočítáte objímání – ani nahota, nic.

Zdroj: Crew

Zajímavá tematika

Ačkoliv se manga Jednou rozkvetu i já zaměřuje především na vývoj vztahu mezi hlavními představitelkami, zaobírá se také některými zajímavými tématy. Jedním z nich je otázka, jaké to je, když je pro vás někdo výjimečný. Dalším je, jaké to je, pokud někoho milujete, ale on vám lásku neopětuje. Myslím, že s druhou otázkou má zkušenost každý, proto všichni známe odpověď. Je to dost bolestivá věc, kterou bych nepřál nikomu, ani svému největšímu nepříteli. Posledním „skoro“ tématem by mohla být otázka, proč jsou někteří rodiče schopni odsuzovat své děti jen proto, že mají jinou orientaci. Pevně doufám, že toto téma bude v druhém dílu více rozvinuto.

Netroufám si říct, že bych to od této mangy očekával, protože jsem do ní šel s čistým štítem a vědomím, že si od ní vlastně nic zvláštního neslibuju. Jelikož jsem věděl, o čem je, předpokládal jsem, že půjde o typický příběh o mladých dívkách a o vývoji jejich vztahu. Proto mě velmi překvapilo, že jsem si při čtení všiml narážek na výše uvedená témata. Rozhodně to manze Jednou rozkvetu i já dodává jisté kouzlo a já se moc těším na druhý díl, který vyjde v srpnu.

Více než jen manga

Co mě na Jednou rozkvetu i já docela zklamalo a mrzelo, je její délka. Manga je rozdělena do pěti kapitol s celkovým počtem sto sedmdesáti čtyř příběhových stran. To není zrovna málo, ale také to nestačí k tomu, aby se postavy naplno projevily. Tento problém však není negativem jen pro Jednou rozkvetu i já, ale i pro jiné mangy či komiksy. Poslední stránky přinášejí malou předzvěst druhého dílu a představení autorky Nio Nakatani. Nakatani vysvětluje, že recenzovaný příběh je její prvotinou. Poznamenává také, jak se dostala k možnosti napsat lesbický román, jelikož to byl vždy její sen. Pokud vás manga neláká, protože ji nechcete nebo nemáte čas číst, mám pro vás dobrou zprávu. V Japonsku se série Bloom Into You (Jednou rozkvetu i já) stala komerčně úspěšnou a dala vzniknout mediální franšíze, která zahrnuje anime, light novely, divadelní hru a antologii manga spin-offů. V tomto případě vás bude nejvíce zajímat třináctidílné anime vycházející pod stejným názvem Bloom Into You. Mějte však na paměti, že anime může zkazit události z připravované mangy. Podívejte se na naše recenze knih.

Jednou rozkvetu i já je emotivní manga o vývoji vztahu dvou středoškolaček. Příběh se dotýká zajímavých témat, jako je láska bez vzájemnosti a přijetí odlišností. Přestože se manga zaměřuje na romantický vztah, neobsahuje žádné explicitní scény. Hlavní její nevýhodou je délka, jež neumožňuje plnohodnotný vývoj postav.

• dobré téma
  • charismatické postavy
  • přístup ke klíčovým tématům