Khôra Zlatý věk – náhledovka

Khôra: Zlatý věk – antický svět jako na dlani

11. 11. 2022

Moderního člověka vždycky tak trochu lákal antický svět. Literární a filmová díla, která se odehrávají ve starém Řecku, za doby bojovných Sparťanů a moudrých filozofů z Athén, nebo na vznešeném území Olympu, budou přitahovat pozornost. Nemusíte však cestovat časem, abyste se do této doby vydali. Do antického světa se můžete díky deskové hře Khôra: Zlatý věk ponořit z pohodlí vašeho pokoje.

Městské státy bojující o moc

Za deskovou hrou Khôra: Zlatý věk stojí vydavatelství Board Bros, které můžete znát díky hrám Savana a Útulná doupata. Zlatý věk antického Řecka se přesunul do další fáze. Městské státy se stávají stále mocnější, zdokonalují své vědění, ekonomiku a samozřejmě i vojenství. Každý městský stát se snaží získat pro sebe větší vliv a moc nad bohatým územím Řecka.

Khôra: Zlatý věk spadá do kategorie euroher. Jde tedy o hry německého stylu, které mají několik shodných charakteristik, jako jsou nepřímé konflikty mezi hráči s bojem o zdroje či body, nemožnost vyřazení hráčů v průběhu hry a určitý podíl náhody (což není nutně podmínkou, jde většinou o hod kostkami či draftování karet).

Jak jste jistě pochopili, v této deskovce se přesunete do antického světa a stáváte se vládcem jednoho ze sedmi městských států. Na začátku hry se tyto státy náhodně (nebo dle dohody s ostatními) rozdají a můžete hrát za Spartu, Korint, Athény, Olymp, Théby, Argos nebo Milét. To je na hru pro 1–4 hráče celkem slušný výčet, státy se však od sebe ve své podstatě zas tolik neliší.

Nemusíte se tedy bát, že by jeden stát byl vyloženě silnější než jiný. Na druhou stranu tento fakt nevýraznosti jde i ruku v ruce s chutí zkusit hru znovu za jiný stát a poté opět za jiný. Můžete se tak dostat do fáze, kdy vám bude jedno, za koho hrajete, protože rozdíl je tak nepatrný, že to nemá cenu řešit. To je u takto tematicky zaměřené hry celkem škoda.

Na druhou stranu musím jednoznačně vyzdvihnout, že se hra opírá o historická fakta a reálie z tamní doby. Každá karta státu má na jedné straně statistiky a příslušná pole a na straně druhé je charakteristika daného státu podle historických poznatků a dochovaných faktů.

Khôra: Zlatý věk nabízí stabilní tempo hry

Každý stát má na své kartě stupnice rozvoje, kam se můžete posunout, pokud splňujete patřičné požadavky. Může se jednat o body v ekonomice, kultuře nebo ve vojenství a samozřejmě i dostatečný počet peněz, v tomto případě se jedná o drachmy. Požadavky, které musíte splnit, má každý stát různé a taktéž benefity za každou splněné úroveň jsou rozdílné.

Vedle karty státu se na hráčské desce nachází stupnice, kde jsou již zmíněné pokroky v rámci ekonomiky, kultury a vojenství. V průběhu hry se budete pohybovat na stupnici pro každé ze zmíněných odvětví, čímž si budete odemykat i určité bonusy, které jsou v této části pro všechny hráče stejné. Každý hráč má stejnou hrací desku, rozdíl je tedy pouze ve státech.

Centrální herní deska má další stupnice, možná si budete připadat spíše jako v kurzu pro pracovníky v Excelu než ve hře. Najdete zde stupnice pro počet obyvatel, aktuální výši daní, slávu daného státu a sílu vojska. V druhé polovině centrální desky se nachází žetony vědomostí, které jsou důležité, protože slouží pro rozvoj vašeho městského státu. Jejich další funkcí je, že ovlivňují karty ve hře.

Jakmile si hráči vyberou nebo vylosují městský stát, hra se přesouvá do stabilního herního rytmu. Každé z devíti kol začíná odhalením karty událostí, která se řeší až ke konci kola. Karet událostí je celkem čtrnáct a v každé partii se jich využije devět. Nutno zmínit, že tyto karty událostí jsou taktéž inspirovány skutečnými událostmi z tamní doby. Jedná se o různé svátky, uctívání božstev, mor, eleusinská mystéria apod. Tyto karty mají vliv povětšinou na všechny hráče, případně je postižen nebo odměněn hráč, který má něčeho nejméně, nebo naopak nejvíce.

Například se může stát, že hráč s nejvíce vojáky získá dvě drachmy, naproti tomu hráč s nejméně vojáky dvě drachmy ztratí. S další kartou může každý hráč získat tři vojáky, hráč s nejvyšší hodnotou XY se může posunout na stupnici v ekonomice apod.

Hra kostkou je hlavně o štěstí

Dalším faktorem jsou akční karty, nebo lépe řečeno destičky akcí. Každý hráč má sedm karet (destiček), které jsou barevně rozlišeny pro každý stát. Každá destička má svoji hodnotu od 0–6 a každý hráč má tyto destičky skrytě rozmístěny před sebou.

Po odhalení události hráči hodí svými kostkami a nastupuje onen faktor štěstí a smůly. Můžete jásat, že se na vás bohové usmáli, nebo je můžete proklínat, proč máte již několikáté kolo tak mizerný hod. Vaše kostky jsou v podstatě vaši dělníci a platí, že čím více bodů na kostce, tím větší výběr akčních polí má daný dělník. Hoďte 1 a (pokud nejste ochotni obětovat populaci) váš dělník může použít pouze akce 1. úrovně, což je legislativa, nebo 0. úrovně, kterou je filozofie, což jsou relativně slabé akce na sběr zdrojů.

Zajímavější akce přicházejí od 4. úrovně  (vojenství), 5. úrovně (politika) a 6., finální úrovně (rozvoj). Díky vojenské akci můžete získat kritické žetony znalostí, které potřebujete k získání většiny bodů na konci hry. Politika je způsob, jakým hrajete karty, které vám dávají schopnosti lehce porušit pravidla (prostě politika je špinavá hra všude, nejen v reálném světě). Rozvoj pak slouží k vylepšení vašeho městského státu jako celku. Vylepšení můžete provést maximálně třikrát, a pokud se vám podaří dostat se na 4. úroveň (což je opravdu velmi drahá a obtížná záležitost), odměna je poměrně cenná. Jedná se o body koncové hry nebo odměny během hry, které obvykle tyto body přinášejí.

Kostka přiřazená ke každé akci musí mít stejnou nebo vyšší hodnotu. Pokud nesplňujete daný počet, musíte rozdíl doplatit na stupnici obyvatel. Hráči mohou své akce vykonávat simultánně, kromě akce válečnictví, kterou je nutné vyhodnotit v pořadí hráčů.

Persepolis je místo síly a vědění

Když každý hráč vyřeší své akce, je zde možnost si koupit za drachmy vylepšení na jedné ze tří stupnic (jde-li vám už z těch stupnic hlava kolem, nejste sami), tedy zmíněné ekonomiky, kultury nebo vojenství. Díky politice však můžete dojít do takového stádia, že si můžete koupit i více než jedno vylepšení, pokud si to tedy můžete dovolit. Díky těmto vylepšením jsou všechny vaše další akce silnější a mohou také vést k úspěchům, které zase generují další dva důležité zdroje, čímž jsou daně a sláva.

Všechny tyto body slouží zejména k získávání žetonů vědění, u nichž je vždy uvedena cena. Pokud si jej vezmete, na stupnici se vám odečte daný počet vojáků, obyvatel, daní nebo slávy. Hráč, který získá patnáct vojáků, může vyrazit na Persepolis, což je centrální bod na hlavní hrací desce. Hráč musí tedy mít patnáct vojáků a patnáct jich zemře, ale díky této oběti získá tři nejsilnější žetony vědění ve hře. Ty opět zahrnují ekonomiku, kulturu a vojenství a každý žeton, který má na sobě vavřínové věnce, je důležitý pro sčítání bodů na konci hry.

Pokud čekáte na nějaké válečné akce proti jiným hráčům, musím vás zklamat. Vojsko ani tak nebojuje, jako spíše hledá žetony znalostí, ať už menší (bez vavřínů), nebo větší (s vavříny).

Bojuje se tak o získání co nejvíce důležitých žetonů v návaznosti na akce a hody kostkou. V jádře se jedná o příjemně jednoduchou hru, v níž tvůrci navíc umístili na každou hrací desku návod a pořadí tahů. Máte před sebou praktický tahák, abyste neměli nos přilepený na vnitřní straně knihy pravidel. Každá událost vám dává smysl, a je tedy pouze na vás, jak se rozhodnete změnit výsledek daného kola ve svůj prospěch.

Nemohl jsem si však nevšimnout, že hra v průběhu kol jasně nahrává dominantnímu státu a ještě více trestá prohrávající. Když se vám podaří získat určitý důležitý stupeň nebo získat Persepolis, případně být jinak na výši, dokážete si hravě poradit se všemi nezdary karet událostí i s nevydařenými hody kostkou. Díky politice a slávě můžete získat výhody navíc a něco na vás nebude ani platit. Naproti tomu hráč, kterému se nedaří, nemá svůj den a bohové na něj zanevřeli, z 90 % už nemá šanci postavit na nohy a vzchopit se.

Tento princip bývá označován jako Metoda sněhové koule. Jako když uděláte kouli ze sněhu, pustíte ji z kopce a necháte ji na sebe dále nabalovat sníh, tady je to stejné. Jak se dostanete do určitého stádia, nabalujete na sebe jeden úspěch za druhým.

Líbivé ilustrace doplněné o mince

Zpracování hry je formou tvrdého několikavrstvého kartonu. Ilustrace jsou povedené a vcelku líbivé, karty jsou doplněny o popisky a celkově působí dobře. Krabice je navíc uzpůsobena, abyste mohli všechny desky a karty po jejich „vyloupnutí“ bezpečně uložit. Je zde také možnost si dokoupit kovové mince, které jsou opravdu kvalitně provedené, a co si budeme povídat, přece jen se s nimi pocitově hraje lépe.

Khôra: Zlatý věk je příjemná desková hra, která vás zavede do dob antického Řecka. I když se nejedná vyloženě o akční hru, určité soupeření a intriky vůči ostatním hráčům zde rozhodně najdete. Hra má svižné tempo a stabilní hratelnost, i když se na první pohled kvůli všem stupnicím a úrovním jeví lehce krkolomně. Vyzdvihnutí si rozhodně zaslouží historické události a fakty, o které je hra nepřímo opřena a na kterých staví i různé akce a události.

• zasazení hry do antického světa
  • opření se o různá historická fakta událostí
  • ilustrace a zpracování