King Arthur Knight's Tale intro1

King Arthur: Knight's Tale – temný rytíř povstal

12. 3. 2022

Každý zcela jistě někdy slyšel zmínku o bájném britském panovníku králi Artušovi (v angličtině King Arthur), který vedl obranu proti Sasům na konci 5. a začátku 6. století. I když se dle historiků jedná o literární postavu, převzatou z lidové tvořivosti, král Artuš a bájný hrad Kamelot, spolu s rytíři Kulatého stolu, patří mezi britské legendy. Do časů krále Artuše vás zavede tahové RPG King Arthur: Knight's Tale.

King Arthur Knight's Tale battle

Oblíbený a moudrý panovník, nebo krutý tyran?

Podle mnoha legend byl král Artuš moudrý panovník a také velmi zdatný bojovník. V rukou třímal bájný a mocný meč Excalibur a nechal vybudovat hrad Kamelot, ve kterém byli rytíři Kulatého stolu. U něj si byl každý roven a nikdo neseděl v čele, každého hlas měl stejnou váhu.

Podle legend král Artuš zemřel, když se proti němu obrátil jeho syn (v některých verzích se uvádí synovec) jménem Mordred, který vytáhl do války proti Artušovi. V mnoha verzích legendy se Mordred uvádí jako syn Artuše a jeho nevlastní sestry. V jiných legendách pak byl Artuš omámen krásou tajemné ženy, která byla pomocí mocného kouzla přeměněna v neodolatelnou krásku. Artuše tak učarovala, že neodolal a zplodil s ní syna Mordreda, jenže toho se ujala královna temných kouzel Mab, která naučila čarovat i samotného Merlina (ten však spíše využíval pomoci a rad sestry Mab, Jezerní paní). Souboj Mordreda a Artuše byla pak vysoká a smrtonosná hra čarodějů Mab a Merlina.

King Arthur: Knight's Tale vás již tedy podle názvu zavede do doby tohoto legendami opředeného krále. Nicméně pokud jste čekali, že v nejnovější hře orientované na příběhy o tomto panovníku budete hrát za samotného Artuše, v jehož kůži budete odolávat silám temna, budete lehce zklamáni. Vy totiž nebudete hrát za Artuše, ale za jeho syna Mordreda! Přesně tak, vy jste ten, kdo proti Artušovi vedl obávaná monstra a nelítostné bojovníky, a nakonec jste to vy, kdo zasadil králi Artušovi smrtící ránu a zároveň sám padl k zemi. Podle pověstí byl Artuš převezen na ostrov Avalon, kde na něj čeká věčná rekonvalescence.

Když je dobro temnější než zlo

Hlavním hrdinou King Arthur: Knight's Tale je tedy Mordred. Příběh hry pracuje s myšlenkou, že nedopadlo všechno podle toho, jak Jezerní paní zamýšlela a jak si představovala. Namísto pozvolného uzdravení se se z kdysi milovaného panovníka stalo něco, co mělo zůstat navždy skryto a nemělo být probuzeno. Z Artuše se stalo monstrum, které jen vzdáleně připomíná kdysi moudrého panovníka, i když velet armádě stále dokáže bravurně. Artuš, který prošel proměnou, má totiž nyní namísto oddaných rytířů armádu tvořenou zástupy odporných nemrtvých monster, která ničí a zabíjejí každého bez slitování.

Jezerní paní si je moc dobře vědoma nebezpečí temnoty a krveprolití, které může postihnout celou zem, a proto se rozhodne pro nejlepší možný tah. Jedinou možností, jak porazit „temného“ Artuše, je přivést zpět k životu muže, který se s ním již jednou střetl a porazil ho. Mordred je oživen a dostane dostatek sil na to, aby se mohl vypořádat s armádou zla pod vedením svého otce, krále Artuše.

Mordred v tom naštěstí nezůstal úplně sám. Krátce po probuzení v kobkách se k vám přidává sir Kay a následně i rytíř Balan s lady Dindraine. Hned ze začátku na vás také čeká jedno z morálních a velmi zásadních rozhodnutí. Na základě vašich rozhodnutí se bude váš charakter přiklánět na určitou stranu. Tyto strany by se daly nazvat jako zlo, dobro, stará víra a křesťanství. To, jakým směrem se vydáte, nejenže ovlivňuje průběh hry, a tedy i příběh, ale také i možnost nových společníků. Na vaše činy vaši současní i budoucí společníci reagují a mohou se k vám odmítnout přidat, odejít od vás nebo na vás i zaútočit.

King Arthur Knight's Tale camera

Zajímavé stromy schopností

Hra vzhledem k tomu, že je to RPG s tahovými souboji, klade i velký důraz na postavy ve vaší družině. Každá z postav se samozřejmě řadí do unikátních specializací. Lady Dindraine je zdatnou lučištnicí schopnou kromě obyčejných šípů střílet též projektily schopné nepřátele zapálit. Sir Kay a rytíř Balan patří mezi hrdiny orientované na obouruční zbraně s mírně odlišnými dovednostními stromy, které se však od větví, jimiž disponuje Mordred, liší.

Mordred je totiž bojovník vybavený štítem a mečem a místo velkých a smrtících ran, jak bychom od něj očekávali, se specializuje spíše na magii, která mu umožňuje oponenty oslabit. Všechny postavy jsou ze zvláštního důvodu orientovány pro leváky. Vybavení, zbraň a sekundární zbraň, případně štít či obouruční zbraň, se nedají žádným způsobem změnit na praváky. Tady je vaší hlavní rukou prostě levačka, což působí opravdu zvláštně a absence možnosti změny pak bere z hry onen osobitý prvek.

Nutno také zmínit, že v rámci předběžného přístupu zatím moc hrdinů, které můžete do vaší party přidat, není. Vývojáři však již avizovali značné rozšíření o mnohé hrdiny a další třídy.

Stávající stromy schopností a dovedností jsou ale opravdu povedené. Na určité úrovni máte zpřístupněny tři základní útoky nebo kouzla. Tyto pak můžete ještě vylepšit nebo lehce upravit. V rámci přesné střely lučištníka můžete zvolit, zda bude střela zápalná, otrávená nebo bude způsobovat krvácení. Taktéž při útoku s mečem můžete vylepšovat základní poškození nebo přidat například krvácení či útok do slabin. V případě štítu pak je možnost použít odhození nebo smrtící charge, který protivníka srazí na zem nebo paralyzuje. U obouručních zbraní je zase možnost mrzačit nepřítele zaměřením na končetiny nebo mocný švih, který zraní i více nepřátel vedle sebe. Je tedy čistě na vás, jaké útoky a kouzla svým hrdinům vyberete.

King Arthur Knight's Tale fight3

Když už máte postavenou družinu, následuje pohyb po mapě a různých lokacích, kde se střetnete s různými nepřáteli. Pohyb po hlavní mapě, tedy cestování do lokací, je na principu vybrání dané lokace a pouhého kliknutí. Po mapě lokace se pak pohybujete buď klikáním nebo klávesami WASD.

Putujete pouze po svých (mapy jsou taky poměrně malé) s tím, že Mordred je velitelem skupiny a ostatní postavy ho následují. Můžete si však zvolit formaci, která ovlivňuje rozestavení vašich bojovníků při začátku boje.

Když se dostanete do konkrétní lokace v rámci příběhu nebo do určité vzdálenosti od nepřátel, automaticky začne boj, ve kterém vždy odehraje svůj tah celý tým a následuje tým soupeře.

Tohle je trochu nešikovné, zejména protože se může stát, že se AI zaměří na konkrétního hrdinu, kterého může i v určitých situací během jediného kola vyřadit. Praktičtější pro hratelnost bývá střídání daných postav podle levelu nebo iniciativy, což nejenže dává možnost více taktizovat, ale také je to další RPG prvek. To však bohužel v této hře není.

Nicméně boje jsou bezesporu jedním z hlavních taháků hry. Jsou akční, zábavné, a díky pestré kombinaci nepřátel, která zahrnuje lidi, nemrtvé, různé příšery a monstra, se jedná opravdu velmi často o dost tuhé souboje. To platí tím spíše, že každý nepřítel má své speciální dovednosti, útoky a k jejich konečnému zabití je potřeba v určitých případech i různé taktiky či zasazení finálního úderu. Velmi často si taky budete muset vybrat, zda dorazit pomalu se regenerujícího nemrtvého, nebo naopak čelit tomu, který stále stojí, aby vám nemohl uštědřit další úder.

King Arthur Knight's Tale fight1

Vybavený a připravený na všechno

Brnění a vybavení vašich společníků hraje samozřejmě nezanedbatelnou roli. Aby nedošlo k omylu, výbavu vašich hrdinů nemůžete měnit. Mordred bude mít vždy meč a štít, sir Kay bude mít vždycky obouruční meč atd. Tyto věci jsou prostě pevně dané. Co můžete měnit, jsou však různé runy a očarování vašich zbraní a vybavení. Tyto runy můžete pak následně nechat ještě vylepšit na další úroveň. Díky tomu získáte větší poškození, které budou vaše zbraně udělovat, odolnost nebo body AP navíc.

Velmi zajímavým prvkem je správa a oprava legendárního hradu Kamelot. Hrad je vaše základna, kde odpočíváte a plánujete vaše další kroky. Kamelot byl však téměř zničen (vámi), a tak je na vás jej opět opravit, vrátit jej do původní krásy a přizpůsobit k obrazu svému.

Hrad slouží nejen jako herní zpestření, ale také pomáhá vašim hrdinům. Pokud byli v bitvě vážně zraněni, můžete jim za pomoci odpočinkových pozic a různorodých svatyň obnovovat životy nebo ztracenou zbroj, jež redukuje zranění způsobené nepřátelskými výpady téměř až na nulu. To docílíte opětovným vybudováním těchto svatyň, vybudováním kovárny nebo také obchodní pasáže.

Samotná oprava Kamelotu sestává pouze z nashromáždění různého množství financí a dalšího materiálu. Když však hradu vrátíte jeho zašlou slávu, plně jej vybavíte a určíte každého ze svých hrdinů správou určité sekce, tato investice se vám velmi rychle vrátí. Budete mít přístup k lepším runám, které budete moci vylepšovat. V případě použití tréninkového centra budou vaši hrdinové získávat například o 10 % více zkušeností z každé bitvy či použití léčivého lektvaru nebude spotřebovávat body AP v rámci souboje. Škála je opravdu pestrá a skvěle oživuje hru.

King Arthur Knight's Tale tactic

Grafické zpracování a ozvučení

Po grafické stránce se jedná o velmi povedené dílo plné detailů, barev a krve. Grafika je na svou herní kategorii opravdu vydařená a můžete vidět i detaily obličejů při rozhovorech. Taktéž velmi příjemně je zpracované prostředí, lokace a herní rozhraní.

Co je opravdovou třešničkou na dortu, je však krom grafiky a hratelnosti také ozvučení. Hra je nadabovaná a dabing se opravdu povedl. Rozhovory jsou taktéž nadabované, nicméně ještě se někde objevuje problém s titulky.

Hrou doprovází skvělý soundtrack, který je kombinací několika různých stylů, dechových a strunných nástrojů. Najdete v něm jak bubny, tak styl, který znáte ze seriálu Vikingové nebo Boudica.

Grafika, ozvučení a dabing si však berou svoji daň, a to v podobě neuvěřitelných 125 GB místa na disku. Taktéž se při hraní vyskytlo několik grafických bugů, zejména v uzavřených prostorách, kdy bylo potřeba několikrát otočit kamerou, aby byla postava vidět skrze zeď nebo pilíř.

King Arthur Knight's Tale kay attack

Předběžný přístup a multiplayer

King Arthur: Knight's Tale nabídne také multiplayer, který zatím bude pouze 1v1. Na začátku si v něm hráči vyberou ze čtyř týmů, z nichž každý nabízí čtyři hrdiny v rámci rozdělení víry, tedy tyrany, křesťany, starou víru a oprávněné. Tyto postavy jsou pak spolu dány do týmu právě v rámci svého základního přesvědčení ve hře.

Hra je zatím v předběžném přístupu, a proto se mohou některé prvky a mechanismy při vydání značně lišit.

Hru najdete zde.

King Arthur Knight's Tale intro art2

King Arthur: Knight's Tale je bezesporu velmi zajímavým titulem, který hráčům nabízí skvělý pohled na legendu o králi Artušovi. Vzhledem k různým morálním rozhodnutím, která ovlivňují vaši cestu a vaše společníky, se jedná o hru s příjemnou znovuhratelností, protože prostě neodoláte a budete chtít zkusit projít vše s jinými společníky a jiným stylem. Třešničkou na dortu je pak grafické zpracování, ozvučení a skvělý soundtrack. Co však hru táhne dolů, jsou nefunkční titulky v některých pasážích a lehké bugy. Hra zabírá také neuvěřitelných 125 GB místa na disku.

• příběh a zasazení hry
  • zajímavé třídy postav a skilly
  • morální rozhodování s dopadem na příběh