Lawn Mowing Simulator - pergola

Lawn Mowing Simulator – další zbytečnost, nebo simulátor na úrovni?

4. 9. 2021

Před spuštěním této hry jsem byl nucen položit si jednu zásadní otázku, a to tu, zda mám dostatek odvahy a nervů přenést všemi oblíbenou činnost sekání trávy (myšleno ironicky) i do virtuálního světa her. Musím se vám přiznat, že sekání trávy jakýmkoliv způsobem v reálu ze srdce nenávidím, což zřejmě má spousta lidí naprosto stejně. Zajímalo mě však, jak dlouho vydržím u této činnosti za monitorem počítače, jak vlastně taková běžná úprava trávy virtuálně vypadá a zda je možné z nepříliš oblíbené práce udělat zábavný simulátor s hlubším smyslem. Vítejte u recenze zřejmě nejvíce bizarního simulátoru roku 2021, vítejte u hry Lawn Mowing Simulator.

Vzhůru na výsluní

První věcí, které si na hře již při spuštění všimnete, je poměrně jednoduchá hlavní nabídka. Ta se opírá jen o jeden režim, kterým je kariéra. Nikdy bych neřekl, že i v činnosti jako sekání trávy lze odstartovat životní kariéru, v níž se budete neustále zlepšovat od absolutního začátečníka až po mistra sekáče, kterého budou lidi obdivovat pro jeho jedinečné umění. Tak nějak totiž na mě celý kariérní režim u Lawn Mowing Simulator působí. Jak už to v podobných simulátorech bývá, ze začátku máte pouze omezený kapitál. V tomto případě je to 3 000 liber, za které si koupíte vaši první traktorovou sekačku.

Zpočátku máte k dispozici pouze dva typy sekaček, přičemž ostatní si postupem času odemknete. Celkový počet strojů se nakonec zastavil na krásných dvanácti. Co je rozhodně pozitivní zprávou, je fakt, že všechny stroje jsou kompletně licencované. Najdeme zde známé značky jako Stiga, Toro či Scag. Za licencování jednotlivých strojů musíme vývojářům udělit velký palec nahoru. Lawn Mowing Simulator obsahuje rovněž tvorbu postavy, kde si vašeho fachmana vytvoříte podle vašich představ do absolutního detailu.

Kariéra bez větších detailů

Co se samotné náplně a kariéry týče, zde bohužel nehledejte nic složitého. Celá kariéra je zpracována tak, že si na herní mapě vyberete tzv. kontrakty, které představují různá místa, kde budete vaši vysněnou práci vykonávat. Po výběru každé mise vás už hra automaticky přesune na místo určení, přičemž zde absolutně absentuje jakýkoliv otevřený svět či něco podobného. Chybí mi zde možnost si například naložit sekačku na vozík a pomocí auta ji převést, nebo alespoň se sekačkou přijet ze své garáže na místo zakázky. Celá hratelnost tak spočívá jen ve vybírání jednotlivých misí, po kterém už se bez nějakého většího snažení můžete pustit rovnou do sekání trávy. Pro někoho může být jednoduchost příjemná vlastnost, mně však více komplexnější a složitější kariéra u Lawn Mowing Simulator jednoznačně chybí. Abychom však jenom nekritizovali, vývojáře musíme pochválit za implementování některých detailů.

Před každou praci je nutné si například nastavit vysunutí nožů, jež je závislé na tloušťce a typu porostu, zkontrolovat pracovní plochu, zda se na ní nenachází něco, co by mohlo váš stroj nějakým způsobem poškodit, nebo pravidelně hlídat váš koš a při přeplnění ho nechat vysypat. U některých typů porostů je pak nutné i vybrat určitý typ sekačky, jelikož ne všechno můžete sekat jen jedním typem – respektive můžete, ale riskujete tím, že si u slabších sekaček velice rychle zničíte motor či nože.

Za pořádnou práci pořádná odměna

Za každé úspěšné dokončení mise dostáváte určitý počet peněz, který většinou využijete na opravu vaší sekačky či v pozdějších fázích na zaplacení vašeho zaměstnance a nákup lepšího stroje. Jaký obnos za vaši práci dostanete, záleží na různých okolnostech. Obvykle platí, že čím větší trávník upravujete, tím vyšší částku dostanete. Rovněž záleží i na vašem chování. Pokud si při práci nedáváte pozor a kromě trávy posekáte například květiny, hra vás penalizuje stržením určité částky z vaší výsledné odměny. Pokud to tedy stručně shrneme, kariéra nabízí vesměs jednoduché zpracování, při němž nemusíte dělat nic jiného než vybírat mise a občas vaši sekačku nechat opravit v servisním středisku. Zpracování je skutečně primitivní a musím říci, že po dlouhodobé stránce ani ne moc zábavné.

Všechny trávníky a prostředí vypadají vesměs stejně a pochybuji, že se najde mnoho hráčů, kteří budou mít chuť několik desítek hodin stále jezdit po podobně vypadajícím trávníku a vykonávat tu samou činnost pořád dokola. Co Lawn Mowing Simulator trošičku zachraňuje, je zmíněný počet sekaček a jejich specifické použití. Určitá malá odlišnost v sekání zde tedy je, i když vám velmi dlouho potrvá, než si nějaký lepší stroj pro vaši práci budete moci dovolit.

Ovládání arkádové, ale…

Samotnou fyziku a ovládání bych zde považoval spíše za arkádové, a i když některé určitosti spojené s realitou zde najdeme, nejedná se o nic významného. Rozhodně mi ale arkádovější ovládání nevadilo a při takovém drobném odpočinku se zapnutou hudbou na pozadí mi to lépe vyhovovalo. Za co musíme vývojáře jednoznačně pochválit, je ozvučení jednotlivých sekaček, které se opravdu povedlo. Při poslechu budete mít pocit, že sedíte v reálném stroji nebo slyšíte vašeho souseda, jak v letní podvečer upravuje svůj zarostlý trávník.

Jak je to s tou optimalizací a požadavky?

Velmi diskutovaným tématem u Lawn Mowing Simulator byly hardwarové požadavky. Jen pro pořádek, doporučenou grafickou kartou pro rozjezd hry na 60 fps ve FHD je RTX 2060 případně RX 5700XT, což je více než například u hry Cyberpunk 2077, a tak je namístě položit si otázku, jak je na tom samotná optimalizace.

Ta je skutečně katastrofální a při hraní budete rádi, když titul bude vůbec schopný normálního provozu. Hra mi na RX 570 (což, pravda, není již žádná ultra výkonná karta, ale Cyberpunk 2077 na ní běží na střední detaily při stejném rozlišení poměrně dobře) běžela na nejnižší detaily do 30 snímků, což vzhledem k vizuální stránce, která se pohybuje pouze na průměru, není žádná paráda. Pokud vlastníte silnější hardware, pravděpodobně vám bude Lawn Mowing Simulator běžet líp i na vyšší detaily. Pochybuji ovšem, že se dostanete plynule na 60 snímků při rozumných detailech. Je možná trošku úsměvné, že samotné problémy s výkonem přichází ve chvíli, kdy se ocitnete na trávníku.

Hra jinak běží poměrně slušně, takže příčinou všech problémů je jednoznačně špatná optimalizace trávy, což u titulu, kde je tento aspekt velmi důležitý, působí dosti vtipně. Nevíme, zda se podaří vývojářům tento problém alespoň částečně nějak upravit, za současné situace ale optimalizace hru rázným způsobem zabíjí. Jak už jsme řekli, vizuální stránka působí takovým průměrným dojmem, neurazí, ale ani nenadchne.

Na co by se vývojáři měli zaměřit do budoucna?

První věcí, kterou by vývojáři měli vylepšit, je jednoznačně optimalizace, jež titul, jak už jsme řekli, značným způsobem zabíjí. Dále by hře prospělo rozšíření hratelnosti. Mým velkým přáním by bylo do hry přidat multiplayer, v němž byste spolu s dalšími kamarády mohli sekat trávníky spolu, což by se zvláště u těch rozměrově větších map jednoznačně hodilo. Rozhodně by to hratelnosti prospělo a mohla by to být i docela sranda. Nyní už se pojďme vrhnout na naše závěrečné zhodnocení.

Lawn Mowing Simulator je na první pohled zajímavý titul, který hráče zaujme především svým zaměřením, a po naší recenzi musíme říci, že nás svým způsobem i v některých ohledech mile překvapil. Můžu vás ujistit, že se nejedná jen o další bizár, a pokud by některé aspekty byly zpracovány lépe, mohl by být Lawn Mowing Simulator i dobrým simulátorem. Co musíme jednoznačně vyzdvihnout, jsou licencované stroje a jejich zpracování, zvláště po zvukové stránce, a přítomnost některých detailů, jako je nastavení sekačky na určitý typ porostu. Stále stejná hratelnost a příšerná optimalizace však z titulu dělají jen průměrný kousek, který po několika hodinách pravděpodobně přestane být pro většinu hráčů zábavný. Hru vám tedy doporučíme jen v případě, že máte dostatečně silný stroj a z nějakého důvodu nechcete hrát například Farming Simulator či nějaký jiný, kvalitnější titul.

• licencované sekačky a jejich zpracování
  • přítomnost některých detailů, které dodávají na autentičnosti
  • ozvučení