Liberté -úvod

Liberté – připoj se k revoluci, nebo raději ne

10. 12. 2023

Liberté se řadí mezi rogue-lite hry se stavěním karetních balíčků. Navíc má být inspirovaná Francouzskou revolucí a tělesným hororem s Lovecraftovým nádechem. Titul vám umožní hrát za postavu Reného, na první pohled obyčejného Pařížana, jenž se zapletl do občanské války. Tu však způsobila nečekaně útočnice z jiné dimenze. V této hře na vás čeká sbírání karet, skládání nejlepšího herního balíčku, vytváření spojenectví a hlavně se musíte udržet naživu. Pojďme se společně podívat, jak tato karetní hra od vývojářů ze Superstatic vlastně dopadla.

Celkem obstojný příběh

Titul Liberté se odehrává v době Francouzské revoluce. Intro vám v rychlosti ukáže, co se stalo, a vaše postava Reného se vzápětí probouzí v kanálech a na nic moc si nevzpomíná. Během okolního průzkumu zjistíte, že na Reného mluví jakási květinami obrostlá dáma, jež si říká Lady Bliss. Od ní se postupně dozvídáte o jejím útoku na město (Renému sděluje, že přišla kvůli jakési kosmické nerovnováze, již musí napravit). Postupujete městem a bojujete s vojáky, dokud nenarazíte na Maxmiliána. Tento muž vás poznává a vysvětlí vám, že ve městě bojují čtyři frakce (rebelové, koruna, kmeny a církev) o moc a korunu. Každá z těchto frakcí má svého slibného vůdce. Vaším úkolem od Lady Bliss je najít toho, kdo si zaslouží korunu, tím i změnit historii a napravit rovnováhu vesmíru.

Jakmile poprvé zemřete, dozvíte se od Lady Bliss nemilou zprávu – již nejste člověkem, nýbrž jejím výtvorem. Díky tomu máte schopnost na sebe brát podobu Reného a také dalších postav z příběhu (i jejich schopností). Pokud zemřete, začínáte znovu na levelu jedna a ztratíte veškeré vybavení i talenty. Zůstane vám pouze uložený progres v příběhu a body vlivu. Po své smrti můžete zkusit náhodnou nabídku u květiny (jež se nachází nedaleko Lady Bliss), kde si vyberete ze dvou náhodných vylepšení.

Liberté - tajemný hlas

Stále se opakující prostředí a mise

Vaše mise začíná na mostě, běžíte a stanete se svědkem rozhovoru dvou znepřátelených vůdců (kteří se obměňují). Dostanete úkol od dané frakce a jde se na to. Každý průchod má pevně stanovený počet aktů/kapitol. Problém hry Liberté je, že ulice jsou všechny na chlup stejné, a tak jste při třetím průchodu unaveni z toho, že vidíte ty samé ulice už potřetí. Abych však jen nehanila, občas se naskytne menší změna v podobě prodejce na cestě či přidání trošku odlišné lokace v podání náměstí, přístavu či místního lokálu (které jsou ale stále stejné v dalších dvou následujících mapách). Dá se tak skoro říci, že po prvním průchodu pěti akty jste viděli vše, co hra nabízí. Po čase zjistíte, že přestáváte vnímat okolí (jež jede neustále dokola) a jen rubete nepřátele.

Liberté - francouzské uličky

Změním frakci, dostanu jinou mapu? Ne!

Můžete zkusit namítnout, že pokud změníte frakci, bude to jiné. Bohužel vás musím opět zklamat, poběžíte těmi samými opakujícími se francouzskými ulicemi dokola. Změna frakce znamená výměnu vypravěče a vašich nepřátel. Pokud splníte všechny dané úkoly frakce, získáte za ně body vlivu. Tyto body můžete v jakémsi battle pasu proměnit na odměny. Mezi odměnami najdete karty, runy, a dokonce i speciální postavy dané frakce (každá má svou postavu). Těmito postavami jsou René (koruna) Ana (rebelové), Viktor (církev) a Flea (kmeny). Postavy mají své speciální základní útoky. Například Ana je pistolnice a dává vysoké poškození pistolemi, a navíc velice rychle útočí na dálku.

Liberté - rebelové

Možnost experimentovat s kartami?

Jestli čekáte, že budete experimentovat s kartami, tak vás zklamu. U karet velmi závisí na postavě, již vlastníte. Lépe řečeno záleží, jakou kůži si zrovna navlečete (viz výše). Pokud máte Anu, potřebujete karty na střelné zbraně, jelikož karta, která přidává bonus k rapíru, je na nic. Systém karet je jednoduchý na ovládání. Karty totiž mají předem určenou svou pozici a jinam je prostě nenacpete, i kdybyste se rozkrájeli. Svým způsobem vás to docela omezuje.

Váš balíček může obsahovat až čtyřicet karet, ve hře jich pak naleznete celkově sto dvacet šest. Základní rozdělení je na karty aktivních schopností (položení pasti), pasivní karty (základní útok se zvedne o pět) a karty předmětů (jež mají určitý počet použití – bandáže, maso, lahvičky s jedem atd.). Pokud chcete kartu zahrát, musíte použít určité množství many. To získáte buďto spálením jiné karty ve stejné hodnotě many, nákupem u prodejce (doplnění many za 50,-), nebo vypitím doplňovacího lektvaru.

Ještě nekončíme

Hra je od vydání stále dosti zabugovaná. Některé ze sudů lze rozbít, jiné naopak ne. Stejně tak ostatní interaktivní prostředí – lahve, stoly, vozíky (něco jde, něco ne). Občas vás některý boss natlačí nebo zahodí do místa, odkud není návratu, pouze restartem od posledního uložení. Fixní kamera si občas žije vlastním životem a stejně tak i dabing postav. Občas řeknou půl věty a dál už nemluví. Nebo naopak nemluví a po půlce rozhovoru začnou. Chvílemi si tak u Liberté připadám spíše jak Alenka v říši divů.

Francouzská revoluce, Lovecraft…

Liberté nám slibuje téma Francouzské revoluce. Vše tak kolem vypadá a intro nám podsouvá, jak se vše odehrává na jejím pozadí. Jestli je tomu opravdu tak, těžko říci. Není tu nějaká velká spojitost s jakoukoliv známou historickou postavou Francouzské revoluce či nějakou zásadní událostí z té doby. Co se poté týká tělesného hororu a Lovecrafta, jediné spojení je tu Lady Bliss a její kosmický příchod a pak také několik nakažených lidí tančících kolem stromu (při speciálním úkolu ve hře). U stromu se můžete rozhodnout, zda budete šířit dál chorobu, či nikoliv. Primárně totiž vlastně bojujete proti lidem ze všech čtyř frakcí.

Titul Liberté má dobrý nápad a námět. Bohužel po zahrání několika hodin je hra repetitivní a jako ve smyčce. Trošku jsem si připadala jako ve filmu Na Hromnice o den více. Titul mi připadá nedotažený a plný technických problémů. Doufám, že autoři ze Superstatic dodají nějaký opravný patch a nějaké mapky navíc. Pro mě osobně je hra docela velkým zklamáním.

• zajímavý námět Francouzské revoluce + Lovecrafta
  • sbírání vlivu a získávání nových postav
  • repetitivní mapy – unavující