Heroes of Might and Magic V

„Liga Heroes of Might and Magic V není mrtvá a je stále mezinárodní,“ říká Michal Hager

7. 2. 2024
Zdroj náhledu: IGDB.com

Když v roce 2006 poprvé vyšel Heroes of Might and Magic V, byl jsem jeden z těch klikařů, kteří stihli koupit originál za tehdy neuvěřitelných tisíc korun (padlo dvouleté prasátko, prosím minutu ticha)! Ke hře byl tenkrát ještě přiložený malý červený energy drink v ampulce. A pak přišlo to nejkrásnější, hra mi samozřejmě na počítači nešla rozjet, protože byla na můj tehdy už starý stroj tak moderní, že jsem se musel skutečně snažit v nastavení, abych odehrál alespoň kousky, než se mi stroj začal vařit. Taková historie počítačů, jen v novém tisíciletí. Nedávno jsem ale zjistil, že komunita tohoto počinu je stále živá a velmi aktivní. Poté přišlo ještě příjemnější odhalení, že jedním z hlavních zástupců je také Michal Hager, jenž se nám k tomuto tématu velmi pěkně rozpovídal.

Zdravím, Michale, než se do toho všeho pustíme, můžete se nám krátce představit?

Předem bych rád poděkoval za možnost rozhovoru a jsem rád, že mohu rozšířit povědomí o aktivní komunitě Heroes of Might and Magic V. Sebe bych označil za veterána, alespoň tedy co se této hry týče 😀 Začal jsem s ní krátce po jejím vydání – rok 2007 – to už se blížilo také vydání velmi úspěšného rozšíření Tribes of the East a stabilního patche (3.1), na kterém se hraje doteď. Stal jsem se velmi aktivním hráčem české ligy Heroes V. Později jsem převzal i administrátorskou roli a organizoval jsem jednotlivé turnaje. Následně jsem se také zapojil do mezinárodní ligy TOH (Tournament of Honor) a polské ligy. Nyní už jsem pouze hráčem v nové aktivní mezinárodní komunitě, která začala fungovat po mnoha letech, kdy jediné co se odehrávalo, bylo pár her na Game Rangeru.

Proč zrovna tento díl, a ne onen legendární Heroes of Might and Magic III?

Přiznám se, že mi učaroval gameplay a grafika pětky. Řekl bych, že hlavně grafická stránka mě od trojky vždy odrazovala. Kdybych začal s trojkou, tak v pohodě, ale zpátky už to prostě nešlo.

Zavzpomínáte trošku na počátky Heroes of Might and Magic V u nás?

Velmi rychle vznikla česká liga Heroes V, která byla vytvořena pod hlavičkou Heroes Centra. Postupně však hráčů ubývalo a s vydáním šestého dílu zcela zanikla. Bohužel šestý díl byl, jaký byl, a oživení komunity nepřinesl.

Myslíte, že hrál velkou roli dabing?

Zpočátku si myslím, že určitě ano. Nicméně následně už moc ne a v dnešní době už skoro vůbec. Dnes už se anglicky dorozumí skoro každý a stejně tak se dají snadno využít překladače.

Jako vášnivý hráč této série, jak si myslíte, že se Ubisoft s touto značkou vypořádá? Sledujete nějak fóra či drby?

Sleduji národní i mezinárodní fóra, nicméně ta významně utichla a čekají na nový impulz. Hráčská komunita byla vždy velmi aktivní, a to i v komunikaci směrem k Ubisoftu. Bohužel bych ale neřekl, že toho Ubisoft nějak využil, a výsledkem byly dva následující a ne příliš úspěšné díly. V poslední době jsem zachytil zprávy o možném pokračování, tak uvidíme, jestli z toho něco bude, nebo ne 🙂

Je to časem, že popularita hry u nás natolik upadla?

Určitě. Dokonce nadvakrát, řekl bych. Jednak časem od doby vydání a jednak časem, který je potřebný k jejímu hraní. Obzvláště hraní klasických map zabere několik hodin, pokud se hry odehrávají na vysoké úrovni. Právě z tohoto důvodu začaly vznikat mapy, které se zaměřují výhradně na boj – zrychlený vývoj hrdiny + finální bitva proti protivníkovi.

A nyní se pusťme do toho hlavního: kde se nyní hráči schází a jak vlastně funguje celý princip? Online hraní snad původně ani hra nenabízela, tedy kromě soubojů na jednom monitoru.

Naopak bych řekl, že v Heroes V fungoval multiplayer velmi dobře. Hrálo se buď na oficiálních Ubisoft serverech, nebo s pomocí nástrojů Hamachi, Game Ranger. Nyní už je možná pouze možnost č. 2 (Ubisoft svoje servery vypnul) a oproti Hamachi roste obliba Radmin VPN. Nicméně princip je stále stejný a jednoduchý – dostat se na stejnou síť s hráčem, se kterým chci hrát.

V současnosti dochází k oživení a rozšiřování komunity, která funguje v prostředí aplikace Discord. Zde se odehrává veškerá komunikace, turnaje apod. Jedná se o mezinárodní komunitu, kde velmi silně převažují zástupci z Polska. Všechno potřebné je ale dostupné v angličtině, včetně samotné mapy s názvem Arena, na které se hraje převážně.

Vše je tedy na dobrovolnosti?

Ano, je to tak. Veškerý vývoj map, organizace turnajů atd. Velikostí zatím nedosahujeme na možnosti sponzoringu apod. Nicméně turnaje mají vždy nějaké prize money a v minulém roce se už povedlo zorganizovat i jeden opravdu velký turnaj se sponzoringem ze strany Jaskinia Behemota a H3GG.

Záznam z finále:

Může ji hrát každý?

Rozhodně. zapojit se může kdokoliv a kdykoliv. V současné době běží kromě turnajů také systém rankingu, do kterého se propisují veškeré hry. Od začátku roku, kdyby byla tabulka resetována, už bylo odehráno více jak 1000 her, což je velmi slušné číslo.

Stačí si nainstalovat Discord a dostat se na server Tavern of Ashan. Se vším rád pomohu – je mě možné kontaktovat na e-mail: m.hager(zavináč)seznam.cz nebo přímo na Discordu (nick: lordmichal).

Získá vítěz něco?

Vítězové turnajů (většinou Top 3) získávají podíl z prize money a výjimkou nejsou ani 3D sošky jednotek, PC příslušenství apod.

Jak je na tom komunita? Dnes se hodně řeší určitá toxicita ve všech online hrách.

Řekl bych, že zde panuje velmi přátelská a klidná atmosféra. Pokud se objeví něco nepřístojného, je v rámci Discordu možné udělovat dočasné a permanentní bany. I to se už stalo, neřekl bych, že tomu lze úplně zabránit.

Pořádáte někde turnaje na místě? Že by se někde mohli sjet hráči z Čech, a ještě si to proti sobě rozdat?

Zatím se nic takového neodehrálo, a to dokonce ani v době, kdy se hrála česká liga Heroes V.

Můžete dát nějaké tipy, triky, fíky či doporučení k Heroes of Might and Magic V? Ať už na klasickou kampaň, či do ligy? Ono totiž jedna věc je kampaň a druhá nakonec porazit reálného hráče.

Ta odlišnosti mezi single- a multiplayerem by byla asi právě ta hlavní věc. Ač se to nezdá, Heroes V je velmi náročná a komplexní hra v případě, že ji hrajete na té nejvyšší úrovni. Hru ovlivňuje spousta faktorů a některé z nich jsou založeny na náhodě (RNG). To s sebou přináší konstantní potřebu adaptace nastavené strategie v rámci konkrétní hry. A na to vás nedokáže připravit předem vůbec nic jiného než trénink. Rada by zněla tak, že prohrou se člověk vždy naučí nejvíc a nejlepší je hrát už od počátku i s těmi nejlepšími hráči. Existuje navíc spousta videí na YouTube, která mohou sloužit jako výukový materiál. Při každém turnaji jsou realizovány streamy. Záznamy z nich jsou pak volně dostupné všem. 

Nakonec ještě jedna poslední zákeřná otázka, jaká frakce a hrdina jsou nejlepší?

Těžká otázka 🙂 Nejednoznačná odpověď by byla, že pro každého je to jiná frakce, protože každému hráči bude vyhovovat odlišný herní styl, který každá z osmi frakcí představuje. A ta frakce bude pro něj bude zároveň tou nejsilnější. 

Jednoznačná odpověď dle historie a statistik by pak zněla, že na mapách má nejvyšší % výhernosti Nekropolis a na Areně Trpaslíci (dle 1. uzavřené sezóny skoro 55% výhernost). Dle těchto statistik je ale zároveň vidět také to, že hra je velmi dobře vybalancovaná, zejména v případě větších map a Areny. Proto si myslím, že spíš platí nejednoznačná odpověď výše 🙂

Děkujeme za rozhovor, ať se daří!

Patrik Klicman

Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.