Lobo Poslední Czarnian - úvodka

Lobo: Poslední Czarnian – Ježíši, prosím!

19. 4. 2024

Dokážete přesně říct, co jediného byste ve svém životě nechtěli zažít? Respektive s kým byste nechtěli strávit den? Já jsem to ještě donedávna nevěděl. Naštěstí ale nakladatelství Crew znovu vydalo počin Lobo: Poslední Czarnian a mně došlo, že přesně vím, s kým už nikdy v životě nechci být ani jednu jedinou minutu. Dokáži se tak přesně vcítit do chudáčka Loba, jenž to do určitého momentu v životě také nevěděl. Než dostal ten jeden jediný úkol. Ten, co změnil vše. Předtím, než se pustíme do recenze, ještě upozorním, že komiks je brutální, vulgární a značce DC Comics dělá v tomto ohledu skutečně čest. Možná dokonce tak velkou, že i Batman / Soudce Dredd by se od něj mohli lecčemu naučit.

Autor obálky:
Svět:

Alan Grant
Keith Giffen
Simon Bisley
Nakladatelství Crew
Lobo
Šimon Španihel
112
barevný
brožovaná
březen 2024
9788076795259
druhé

Zdroj: Nakladatelství Crew

Poslední není nikdy poslední

Víte, jak se ve světě World of Warcraft pravidelně žije v tom, že je někdo poslední, než se objeví třeba nový kontinent nebo úplně náhodou stranou přeživší příbuzný? V případě Czarnianů to tak ale skutečně mělo být. Lobo měl být ten poslední. Jediný. Unikátní. Však to byl on, kdo prakticky vyhladil celou svou rasu, která jím také od začátku opovrhovala jako démonským dítětem. Navíc je schopný se v přímém souboji utkat i s těmi nejsilnějšími tvory ve vesmíru, včetně samotného Supermana, jenž je jeden z těch mála, kteří ho dokáží porazit, možná spolu s pár dalšími členy Ligy spravedlnosti. Tedy pokud nejsou na dovolené a neutká se Lobo s Maskou, že?

Lobo se ale také musí uživit, stejně jako každý, a tak kromě toho, že je lovec hlav, má i svého šéfa. Ten mu však dá úkol, s nímž by nikdy nepočítal. Jedná se o převoz Czarniana, jedné jediné osoby, jež přežila genocidu. Jeho učitelku ze základní školy. A i když se jedná o někoho, kdo svou rasu prakticky vyhladil, má také jednu, řekněme, kvalitní charakterovou vlastnost. Lobo vždy drží své slovo. Ať už se jedná o cokoliv, jakmile to slíbí, dodrží to. Vezme tak svou učitelku skrz celý vesmír, přes všechny ty úchyláky, kteří v něm jsou, a napraví se, nebo bude ještě horší? Nechte se překvapit.

Tvůrci tohoto komiksu, Simon Bisley a Keith Giffen, v roce 1991 přesně věděli, jak mají v tehdejší době tohoto dnes antihrdinu ukázat. Jako násilníka, šílence a blázna. Nenapravitelného hříšníka, kacíře, heretika. Jako někoho, kdo nenávidí celý vesmír, narcise, vraha, masochistu. A přesně takto zde můžeme Loba vidět. V jeho doslova nejšílenější, nejsurovější a nejbrutálnější formě, kde dominují šílené hlášky, rozmanitost a především jeho odpor k vlastní rase.

Zdroj: Nakladatelství Crew

Lobo: Poslední Czarnian vás dostane do kolen…

smíchy. Upřímně, dialog mezi ním a paní učitelkou Tribbovou při jejich znovusetkání mi přišel tak nádherně realisticky spontánní, že jsem ten blbý úsměv od ucha k uchu už dolů nesundal. Určitě totiž někoho z nás nějaká ta paní učitelka někdy naštvala (ta moje mi ve druhé třídě zabavila dva vojáčky a dodnes si to nesu v srdci) a přece jen, když ji potkáte, máte k té osobě určitou formu respektu. Lobo vám přesně tohle ukáže, to trauma z dětství, a paní učitelka přesně ukáže, jak moc má svého nejméně oblíbeného žáka i po těch letech u zádele. Humor dominuje, funguje a já ho žeru. Prostě Kristova játra!

Příběh sám o sobě je svižný, akční, brutální a samozřejmě krvavý. Asi nebylo co čekat jiného. Filmově bychom byli u ztřeštěné akční komedie s úžasnou vesmírnou atmosférou. Především ta svižnost musí vyhovovat úplně každému. Jen opět dodám stejně jako výše, že Lobo je velmi, ale velmi specifický charakter a Lobo: Poslední Czarnian je až šíleně, řeknu, individualistický komiks. Spousta knih, filmů, seriálů nebo her se divákovi/čtenáři vždy snaží zavděčit. Lobo ne. Ten jede bomby. A stejně jako je to jeho největší přednost, bude to i jeho největší nedostatek, protože mainstream ho tak nikdy nepřijme.

Nehledě na to, že se občas i tento počin zatlačí příběhově nenápadně na pilu.Vizuál jsou klasické DC devadesátky. Svižné, šíleně barevné, až takové možná i hektické. Kdybych vám měl tu kresbu přiblížit co nejvíce, napadá mě snad jen kresba Davea McKeana v podání Batman: Arkham – Pochmurný dům v pochmurném světě. Nutno ale dodat, že jen OKRAJOVĚ! Zatímco doporučený Batman je skutečně až psycho, styl Lobo: Poslední Czarnian je bláznivá komedie. Nicméně máte alespoň tak lepší představu vizuálu komiksů z konce osmdesátých a začátku devadesátých let.

Zdroj: Nakladatelství Crew

Lobo: Poslední Czarnian je naprosto boží, skvělá a zábavná jízda. Já sám nedostatky hledám hrozně těžko, a to především kvůli tomu, že si uvědomuji, jak tento charakter nebude nikdy naplno využit. Kresba je v pořádku, příběh je dokonalá komedie, trauma z dětství bylo oživeno. Brutální jízda posledních dvou Czarnianů. Posledních přeživších dokonalé rasy. Než zazní malé cvrčkovy housličky na dobrou noc.

• neskutečné hlášky
  • komiks útočí na pocity, co zná snad každý
  • kvalitní kresba