Lobo vs Maska – úvodka

Lobo versus Maska a další řežba – nejkrutopřísnější dvojice ve vesmíru

26. 5. 2022

Tak jsou zase zpátky. Při příležitosti 25 let nakladatelství CREW se museli vrátit, tušili jsme to tak nějak všichni. Sadistická dvojka bez výčitek svědomí, která vyšla v češtině poprvé už v roce 2004. Lobo versus Maska se tak nyní opět vrací, a to ještě s jedním příběhovým bonusem Lobo: Spoutaný. Jak si tato dvojice stojí i v dnešní době, když je komiks plný originálních a kreativních nadávek? To ukáže naše recenze.

Autor obálky:
Svět:

Alan Grant, John Arcudi
Dough Mahnke
Rafael Garrés
Crew
DC a Vertigo
Pavel Dort
124
barevný
brožovaná
duben 2022
9788074493904

Lobo a Maska, dva blbouni

Lobo, kdysi záporák (dnes antihrdina), mimozemštan, násilník, poslední Czarnian, hubitel vlastní rasy a především lovec hlav. V těchto pár slovech by se dal shrnout tento maniak, který se už narodil jako čisté zlo. Svou rasu vyhubil, když udělal jako školní projekt biologickou zbraň, která pak všechny Czarniany vyhladila. Samozřejmě je to Lobo, takže se oznámkoval za 1. Kromě toho, že je skoro nesmrtelný, je velkým rivalem i samotného Supermana. V komiksech jej proslavuje především násilí, krev, černý humor a velice špatné průpovídky.

Když se řekne Maska, většina si asi vybaví Jima Carreyho v jeho nejlepších letech, jak dělá bláznivé grimasy, vytahuje si super zbraně z kapes a má sexistické hlášky. A tak je to správně, to je totiž i originální komiksová Maska. Je to pouze Maska, kterou když si člověk (nebo kdokoliv z vesmíru) nasadí na obličej, probudí v sobě ty největší tužby, a tak bez problémů a bez výčitek jedná, dokud ji má na sobě, a je jedno jestli vraždí, krade, mstí se nebo tropí jakoukoliv jinou neplechu. Dělá pouze to, co vlastně chce, jenom s hromadou superschopností.

Zdroj: Crew

Lobo versus Maska

Jak se tedy k sobě tato šílená dvojka mohla dostat? Jednoduše. Lobo obdržel od vesmírné asociace kontrakt na ulovení příšery, která na Zemi zabíjí lidi. Tím monstrem je samozřejmě Maska, která je tak sama o sobě úplně nezastavitelná, a vzhledem k tomu, jak je mocná, se jí bojí i hrdinové z Ligy Spravedlnosti, kteří raději šli do prádelny, mají dovolenou, museli na operaci nebo na svatbu.

Jediným nepřítelem Masky se tak stává Lobo a tím se dostáváme do úplně jiné dimenze soubojů. Oba jsou prakticky nesmrtelní, takže atomovky, řetězy, sekání hlav, střílení, mlácení palicemi – to vše a více obsahuje souboj plný krve a nadávek typu „Pipinďoure!“ nebo „Smradržko!“Komiks tak sází na obrovskou dynamičnost, kterou tato dvojice přináší. Hlášky, potoky krve a brutalita komiksu je něco, co svým způsobem dokáže vtáhnout a nepustit, protože i když je většina komiksu pouze akce, nějaký ten příběh tam skutečně stále probíhá a teď ho jenom v té sféře průpovídek a nadávek najít.

Není to četba pro děti

Vulgarismy jsou jedna věc. Jsou místy kreativní a člověk se nad nimi když už ne zasměje, tak alespoň ušklíbne. To horší je všudypřítomná brutalita celého komiksu. Skoro celý je plný jenom mrtvol a létajících hlav, a to nejen lidí ale i emzáků. Ono vlastně kdyby celý komiks byl namalovaný v červené barvě, ani si nevšimnete, že je něco špatně.

Všechno to ale vypadá naprosto perfektně. Rafael Garrés je mistrem svého řemesla a z Loba a Masky během jejich souboje vytáhl doslova maximum. I když jsou to jatka, mají hlavu i patu, s velice pečlivě nakreslenými detaily. Do toho se snad na každé stránce dá najít nějaký ten vtípek či narážka na jiné projekty od Warner Brothers nebo prostě jenom nacistický hákový kříž pohozený do jednoho rohu.

Lobo versus Maska je tak překvapivě odpočinkový komiks, který se dá krásně zhltnout za kousek odpoledne. Zabavíte se u něj, zasmějete, zanadáváte si, a ještě toho ve vás mnoho zbude, abyste s nadšením dočetli celý příběh do konce. Navíc Lobův vesmír je svým způsobem velice neortodoxní a stále unikátní. Byla by škoda ho jenom kvůli všem těm zadkosmradům vynechat.

Zdroj: Crew

Bonusovka Lobo: Spoutaný

Jedna věc je Lobo versus Maska, druhá je bonusový příběh, který komiks obsahuje. Lobo: Spoutaný je totiž snad ještě větší krvák než zde zmíněný předchůdce. Co se asi stane, když zavřete vražedného maniaka a lovce všech druhů do věznice? No, asi může všechno, ale minimálně pro všechny ostatní to nemusí dopadnout dobře.

Krátký bonusový komiks je velice brutální, ale zároveň obsahuje extrémně pikantní zápletku, kterou bych doporučil každému čtenáři tohoto druhu komiksů.

Lobo versus Maska s bonusovým příběhem Lobo: Spoutaný je stále kvalitní komiks, který nabízí zábavu a velice kvalitní kresbu. Místy je zbytečně moc brutální a kresba moc perfekcionistická, takže vidíte i něco, co vážně vidět nechcete. Nicméně ostré hlášky a dynamika celého komiksu jenom posouvají vzhůru celý tento šílený příběh. Ale co já vím, „Lížu psí zadky.“

• perfektní kresba
  • dynamický příběh
  • skvělé hlášky