Mňauštejnové - karetní hra_

Mňauštejnové – kočičí ornitologie

29. 11. 2023

Jedním z mých nejoblíbenějších mechanismů v deskových hrách je „já rozdělím, ty vybereš“ (z anglického „I split/cut, you choose“). Díky němu totiž hry poskytují velké množství interakce bez škození a zároveň dokáží pořádně potrápit mozkové závity. Musíte se zkrátka hodně snažit, aby vám zbylo to, co ve skutečnosti potřebujete. Mňauštejnové přesně tento mechanismus obsahují. Jak ale obstojí v silné konkurenci skvělých her, jako je The Great Split, Boj o Řím, Hanamikoji, Řekni to květinou nebo Pizzeria?

Otestujte své sebeovládání v roli kočičí elity

Mňauštejnové jsou jednou ze šestice deskových her, kterou do češtiny lokalizovalo vydavatelství REBO International CZ, tedy Knihy Dobrovský. Původně vyšla pod křídly nizozemského studia MNKY Entertainment. Autory hry jsou začínající Douwe Terluin a Robert Brouwer. Druhý zmíněný pro MNKY Entertainment vytvořil i hry Velká pětka nebo Hrachouni, které Knihy Dobrovský také lokalizovaly. Za ilustracemi stojí Mohamed Ali, podobnost jmen se slavným boxerem je však jen náhodná. Mňauštejnové jsou hrou určenou pro 2–5 hráčů od 8 let a na jednu herní partii byste si měli vyhradit 20–40 minut.

V karetce Mňauštejnové se ocitnete v kůži kočičí smetánky. Ta se rozhodla potlačit své nízké pudy a věnovat se ornitologii. Někteří z nich se orientují na chov pávů, další na krocany nebo slepice. Ušlechtilé kočky i vznešení Mňauštejnové dobře ví, že velká míra sebeovládání jim pomůže na společenském žebříčku postoupit co nejvýše. Občas se však stane nehoda, naplno se projeví jejich ptákoholické pudy a začne lítat peří. Pro všechny je proto bezpečnější, když ptactvo bude zavřené v hradních voliérách.

Mňauštejnové - karty pávů
Mňauštejnové - karty krocanů

Ilustrace nadchnou malé i velké

Hru dostanete za sympatickou cenu v sympaticky malé krabičce. V ní naleznete spoustu karet a několik málo hlasovacích žetonů. Pevný karton žetonů i papír, ze kterého jsou vyrobeny karty, a sametově hladká krabička… hra se produkčně povedla.

Hodně musím pochválit ilustrace. Jednotlivé druhy ptáků jsou roztomilé, kočičí smetánka vznešená a vyděšené slepice, oškubaní pávi a vyzáblé krůty jsou ilustrované opravdu vtipně. Zvládly pobavit jak děti, tak dospělé deskoherní harcovníky. Jednotlivé ptačí druhy, stejně jako jednotliví členové kočičí smetánky, jsou zcela jednoznačně barevně odlišeni. O to více zamrzí, že ilustrací je jen pár. Všechny karty slepic mají totiž ilustraci stejnou, všechny hraběnky jsou taky naprosto shodné, a neliší se to ani u ostatních druhů. Chápu, že by pak hra zřejmě byla o něco dražší, ale ocenila bych více rozdílných ilustrací v různých polohách, podobně jako tomu bylo například u hry Happy Fox, která má podobnou cenovku i obsah.

Rozděl to, však já si něco vyberu

V každém kole hry se mezi hráče rozdělí malý balíček karet. Ve hře dvou hráčů každý z nich dostane pětici karet, ve více hráčích již jen tři karty. Ty musí rozdělit do dvou skupin a nabídnout je protihráči. V jedné skupině budou karty viditelné, ve druhé skryté. Protihráč si poté musí jednu z těchto skupin vybrat a vám se vrátí ta druhá. Půjde na jistotu do skupiny, ve které je jen jedna karta? Nebo zariskuje a zvolí skupinu skrytou, v níž se však může schovávat proradný ptákoholik, který mu sní jeho druhý nejhodnotnější ptačí druh? Co když je to celé jen lest a ve skutečnosti jsou ve skryté skupině samé skvělé karty?

Všichni hráči se musí rozhodnout simultánně a poté před sebe vyloží všechny karty, které v daném kole získali. Kočky následně mohou opeřence doprovodit do bezpečí hradních voliér. Potíž je však v tom, že kočky mají vysokou negativní bodovou hodnotu a vy se tak potřebujete ujistit, že hejno, které doprovodí, je dostatečně hodnotné na to, aby tyto negativní body vyvážilo.

Během hry se střídá, kterému ze svých sousedů nabídku ukážete a od koho si vybíráte. Navíc v pozdějších kolech do hry vstoupí i silnější karty s ptačími bonusy, kočkami s menším počtem negativních bodů, ale také ptačím závislákem, který spořádá váš nejhodnotnější nechráněný ptačí druh.

Repetitivní hratelnost

Celé je to ale na hru ve svém žánru poměrně bezduché. Karet se rozdává jen pár, a vy tak vůbec nezažíváte ten úžasný pocit napětí a nerozhodnosti, který hry „já rozdělím, ty vybereš“ obvykle dopřávají. Moc tomu nepomáhá ani fakt, že můžete nabídku obohatit o některé karty, které máte před sebou vyložené z minulých kol. Jediným prvkem napětí je potenciální přítomnost ptákoholika nebo ptačího závisláka. Není to však dost na to, aby to hru vyvedlo z vod průměrnosti.

Je skvělé, že podobně jako u ostatních her tohoto žánru, i v Mňauštejnech hrají všichni hráči simultánně. Nemusíte tak na svůj tah čekat příliš dlouho a neustále se něco děje. Počet kol je předem určen počtem hráčů, nikdy jich ale není víc než jedenáct. Bohužel však hra zvládne být i tak repetitivní a příliš dlouhá, vzhledem k tomu, že vám na tom dění vlastně tak úplně nezáleží. Je to škoda. Mňauštejnové měli velký potenciál být zábavnou a interaktivní hrou s vtipnými ilustracemi a jednoduchými pravidly. Trochu se jim to ale nepovedlo.

Karetní hra Mňauštejnové slibovala mnoho, a skoro to zvládla i splnit. Bohužel jí ale něco chybí. Má zábavné a netradiční téma a velice povedené ilustrace, je jich však příliš málo. Využívá vysoce interaktivního a zábavného mechanismu „já rozdělím, ty vybereš“, ve hře však chybí napětí, protože vám na ní vlastně moc nezáleží. Všichni hrají simultánně, ale přesto jsou jednotlivá kola repetitivní. Hru bych tak mohla doporučit pouze příležitostným hráčům, kteří toho nemají odehráno příliš. I tak si ale myslím, že v dnešní zlaté éře deskovek mají řadu lepších možností.

• neotřelé téma
  • vtipné ilustrace
  • tak akorát velká krabička
  • jednoduchá pravidla
  • postrádá napětí
  • repetitivní hratelnost
  • příliš málo rozdílných ilustrací
  • některé zvláštní formulace v pravidlech
0.0

Cena/výkon

Mozkovar index

Náhoda

Prostoje

Simona Rex

Mládí propařila ve společnosti her Diablo, Fallout a MMORPG Ragnarok Online. Na vysoké se prohloubila její láska k deskovkám. Přes fázi hraní pouze párty her a fillerů se dostala k hrám atmosférickým a odmítání čehokoliv, co jen vzdáleně připomínalo euro hru. Nakonec vzala na milost i ty a dnes je deskoherní „omnigamer“. Mezi její největší lásky patří Glorantha: The Gods War, Mars: Teraformace, série Evolution, 51st State, Studená válka a Milostný dopis.