Monster Prom – úvodka

Monster Prom – jak sbalit spolužáka v pár dnech

5. 4. 2023

Bezpochyby se všichni shodneme na tom, že jednou z nejtěžších životních etap každého člověka je ve zdraví přežít střední školu. Než se však dostanete ke zkoušce dospělosti, čeká vás něco mnohem horšího… maturitní ples. Toto slovní spojení má většina z nás spojena s prohýřenou nocí plnou divokého tance, alkoholem i ztrátou cudnosti, ale nic z toho nezažijete, nebudete-li mít po svém boku doprovod. Mezilidské vztahy nejsou jednoduché, a co teprve v případě, když nejste člověk, nýbrž příšera… a to doslova. Dnešní recenzovaný titul není Coffee Talk, nýbrž Monster Prom, který otestuje vaše balící schopnosti, protože nikdo přece nechce jít na školní ples sám.

Štěstí ve hře, neštěstí v lásce

Premisa titulu Monster Prom je ve zkratce velice jednoduchá. Za pár týdnů se koná maturitní ples a vy bohužel nemáte nikoho, kdo by vás na něj doprovázel. Jestli se v životě středoškoláka může udát ten nejhorší trapas, je to právě zůstat v tak významnou chvíli na ocet. Jak záhy zjistíte, budovat vztahy je tuze složité, a ještě složitější to bude ve vaší situaci. Jste totiž příšera, ale ničeho se nebojte. Na vaší střední škole jsou také samé příšery, jako démoni, vlkodlaci, duchové, zombie, čarodějky, upíři a mnoho dalších. Kdo si nakonec večer v den plesu užije po boku romantického partnera, a kdo naopak bude brečet osamělý v koutě, se rozhodne na základě dovedností zahrnujících svádění, komunikaci, flirtování i smysl pro humor.

Jak už vám asi došlo, Monster Prom je randicí simulátor, do jehož vod nemusíte zabrouzdat sami. Hra nabízí možnost hrát sólo, nebo rovnou se třemi dalšími spoluhráči skrze remote play. Dejte si však bedlivý pozor na soky v lásce, protože se klidně může stát, že vám váš přítel rozjetou romantickou linku naruší, nebo ještě hůř, přebere. Nezáleží na tom, zda budete hrát za muže, či ženu, příšery mají zkrátka rády příšery bez rozdílu pohlaví. Monster Prom se k otázce LGBTQ+ staví čelem a vychází vstříc snad úplně každému, protože láska nekvete jen v každém věku, ale i v každé podobě.

Láska stojí pot a hromadu nervů

Svou cestu započnete výběrem ze čtyř základních postav. Pod jménem Blue se skrývá zombie slečna, Red je ohnivá diva, Green taktéž nedávno vylezl zpod hlíny a Yellow je tichý nevýrazný stín… asi. Podle prvního dojmu je výběr členěn na dvě dívky a dva chlapce, ale i díky změně oslovení se můžete nechat kategorizovat jako muž, i když budete chtít hrát za postavu vzhledově odpovídající ženě. Samozřejmě i změna primárního jména je zde možná. Upřímně, výběr postavy nemá na příběh jakýkoliv vliv, protože do každého pokusu jdete s čistým štítem a vaše základní statistiky určuje až počáteční kvíz, z jehož tří až čtyř otázek hra odvodí, v jaké oblasti začnete s lepší startovací pozicí. Nelekněte se, některé otázky jsou naprosto bizarní a kladou před vás rozhodnutí typu „s jakým zvířetem byste raději měli sex“. Kromě odhalení toho, jaké máte očividné úchylky a jak moc pochroumanou mysl schováváte pod nevinným výrazem, vám ten nejstupidnější kvíz všech dob z časopisu pro teenagery navíc předurčí nejlepšího nápadníka, se kterým byste si mohli padnout do noty. Bohužel je v průběhu hry už jen velice těžké a prakticky nemožné si zvolit někoho jiného, s kým povedete rozhovory, jakmile se děj rozjede.

Na hledání toho pravého máte velice omezený čas a ještě omezenější možnosti, protože pro navázání romantického spojení dostanete na výběr ze šesti spolužáků, již symbolizují klasické středoškolské typy studentů, jaké moc dobře znáte z amerických komedií. Nechybí sportovní hvězda alias vlkodlak, hipster alias upír vegetarián, naivní princezna alias mořská panna, typický frajírek popírající jakoukoliv autoritu alias démon, zlatokopka alias Medúza a ta cool oblíbená holka pro každou neplechu alias duch. Každý z potenciálních milenců bude vyžadovat jinou strategii k tomu, abyste se jim zalíbili, a dopředu mohu říci, že hledání této strategie může být namáhavé. V rámci několika málo voleb nemáte v podstatě moc prostoru pro chyby a kolikrát budete mít pocit, jako by si titul některé akce doslova cucal z prstu. Během hraní totiž nikde nevidíte nějaký ukazatel či cokoliv dalšího, co by znázorňovalo vztahový vývoj. Vidíte pouze statistiky, z nichž jen stěží odvodíte, jak na tom jste. Připravte se na to, že většina… naprosto valná většina vašich pokusů skončí neúspěchem a odmítnutím.

Přítel, nebo nepřítel?

Bude to intelekt, zábavnost, šarm, stav peněžního konta, odvaha, či kreativita, co zaručí váš úspěch? Z těchto šesti statistik ve výsledku vzejde odpověď na tu nejdůležitější otázku: „Půjdeš se mnou na maturitní ples?“ Jak je zřejmé, každá postava má vlastní osobnost a líbí se jí jiné charakteristické rysy. Zatímco ambiciózní Medúza letí na inteligenci ve spojitosti s naditou peněženkou a šarmantním úsměvem, uhulákaný démon si libuje v odvaze ztropit kreativní neplechu. Co na koho zrovna platí, bude vaším úkolem rozluštit skrze dialogy a poznávání každého z několika možných milenců. Pomoct si můžete ve školním obchodě a naprosto legálně si za bitcoiny natěžené na počítači v knihovně zakoupit pytlík kokainu, růžové brýle, použitý tampon, mrtvolu a další předměty zvyšující šance na úspěch či speciální konec. Problém těchto předmětů tkví v tom, že vám dopředu mohou zablokovat navázání romantických vztahů. Jen chození s mrtvolou na hlavě, přesvědčování ostatních, že je to nejnovější módní výstřelek, a bránění tohoto tvrzení veškeré budování vztahů odsune ne na druhou, ale rovnou na třetí kolej.

Monster Prom vám randění rozdělí na rychlovku a delší předehru. Jeden průchod většinou trvá přibližně třicet minut až celou hodinu v závislosti na tom, pro jak dlouhou hru se rozhodnete. Pro rychlovku se námluvy scvrknou do tří týdnů, delší varianta tento čas zdvojnásobí. Zkrácená verze či plnohodnotný zážitek je volba podporující flexibilitu titulu, protože hra vyloženě cílí na znovuhratelnost.

V čem se Monster Prom odlišuje od jiných randicích simulátorů, je možnost titulem projít ve čtyřech hráčích. Pro tyto případy je lepší ke hře přizvat přátele a nespoléhat se na online režim, v němž můžete potkat kohokoliv. Multiplayer oproti sólo hře více cílí na komunikaci v otevřených diskuzích a možnost své přátele sabotovat či naopak jejich šance zvyšovat. Bude jen na vás, jakou možnost si vyberete.

Spirála selhání

Ať už titulem prosvištíte sami, či s přáteli, nejdůležitější roli hrají volby. Přesněji řečeno zodpovídání otázek nejen počátečního kvízu, ale i během dopoledního vyučování, při obědové pauze v kantýně a večer. Výběrem místa, které navštívíte, získáváte různé benefity odrážející se na statistikách, což je skvělý způsob, jak například zvýšit svou inteligenci navštěvováním hodin či svou odvahu na veřejných záchodcích apod. Problém pro české hráče nastává v momentě, kdy někteří zcela neovládají anglický jazyk, protože porozumění otázkám a situacím je naprosto klíčové pro úspěch.

Monster Prom se totiž dokáže točit v začarovaném kruhu a je potřeba, abyste byli ruku v ruce se svými aktuálními statistikami. Během různých situací učiníte hromadu voleb a buď z nich vzejdete jako ten nejvíce cool středoškolák, nebo totálně selžete a své spolužáky naštvete. Abych to upřesnila, sice existuje spoustu špatných odpovědí, ale co platilo dnes, nemusí platit zítra. U odpovědí musíte totiž určit, co v dané situaci vyznívá více vtipně, atraktivně, odvážněji apod. Přesně to určují vaše statistiky. Když se při první příležitosti pokusíte někoho sbalit, máte nízkou úroveň humoru a zvolíte tu více vtipnou odpověď, pohoříte. Zejména během krátké hry vás i jedno zaškobrtnutí bude stát cenné body, které už se nijak nedají dohnat a vy jste tím pádem odsouzeni k selhání. Odhad toho, jakým stylem odpověď zapůsobí na ostatní, je navíc často těžce určitelný. Ve zkratce si musíte vybudovat potřebné statistiky navštěvováním různých míst a skrze dialogy k tomu, abyste zapůsobili na vašeho vytouženého. Stačí však jedna špatná volba, jeden neúspěch na to, aby se těžce vydřené statistiky snížily, a to vedlo k celkovému neúspěchu. Jak říkám, jedna velká spirála selhání. Spolužáci na vás kolikrát budou dost nepříjemní v případě, že se jim netrefíte do noty, a penalizace za tyto drobné zádrhele je příliš vysoká. Jsou zkrátka chyby, které se nepromíjejí.

Čím víc, tím líp

Monster Prom není titul, u kterého byste odehráli jedno, dvě, tři či pět kol a už ho nikdy více nezapnuli. Silnou stránkou hry je nutkání ke znovuhratelnosti, protože když to nevyšlo teď, vyjde to příště. Šance na úspěch jsou zpočátku mizivé a možná budete po několikátém odmítnutí v řadě frustrovaní. Čím déle však u flirtování strávíte, tím více poznáte vzorec fungování, mechanik i dialogů. Zdálo by se, že hrát tu samou hru stále dokola se může velice rychle omrzet, a do jisté míry máte pravdu. Mně stačilo pět hodin, ale během nich jsem čelila tolika jiným situacím, že mi žádný pokus nepřišel stejný jako ten předešlý. S více než tisícovkou unikátních výsledků a událostí se autoři skutečně zaměřili na to, abyste pokaždé dostali zcela jiný zážitek, a za to je moc chválím. Čím více času v tomto světě strávíte, tím více z něj dokážete objevit, protože na pozadí toho všeho je hned několik vtipných minipříběhů dodávajících titulu pocit opravdovosti.

Když už jsem nakousla humor, Monster Prom se nebojí vulgarit ani narážek na sex a jeho různé formy praktik. Tomu všemu dominuje žertování ve stylu typických puberťáků, což nefunguje úplně na všechny. Buď si budete humor v Monster Prom užívat, naladíte na jeho vlnu a povezete se s ním až do konce, nebo tento typ vtípků zkrátka nebude pro vás a přijde vám dětinský a místy přehnaně tahaný na sílu jen proto, aby scéna působila vtipně za použití co nejvíce sprostých slov a Caps Locku. Titul je sám o sobě absurdní, přece jen mixuje motiv svádění se šíleným světem příšer a podle toho to taky vypadá. Neříkám, že jsem se za celou dobu upřímně nezasmála, ale byly i momenty, kdy jsem nevěřícně civěla na monitor s pootevřenými ústy a chystala se použít překladač pro ujištění, že jsem událost pochopila správně.

Monster Prom odvádí skvělou práci v tom, se držet originality, a to se titulu rovněž daří ve výtvarném zpracování. Každá z randících, ale i těch vedlejších postav hráči nabízí rozmanitou škálu charakterů i sebeujetějších vzhledů. Humor je navíc podpořen i vizuální stránkou, a tak postavy kolikrát zastihnete v různých kostýmech či tematicky sladěných outfitech. Celé grafické pojetí působí tak trochu jako pohádka, což skvěle podporují ručně kreslené kulisy a pestrá paleta barev. Titul sem tam ozvláštní pár nadabovaných frází, smíchu či jiných hlasitých projevů emocí, ale ne veškeré dialogy uslyšíte v mluveném slově. Atmosféru podporuje i doprovodná hudba v pozadí, jejíž přítomnosti si mnohdy ani nevšimnete, pokud se zrovna nedostanete do vyhrocenějších událostí.

Monster Prom: Second Term

Monster Prom: Second Term je DLC obohacující řady potenciálních milenců o dva nové přírůstky – robota a chapadlovitou tsundere dívku libující si v yaoi. Rozšíření navíc obsahuje i hromadu nových vedlejších postav, dialogů, událostí a tajných konců. S tímto DLC je do základní hry navíc přidán nový herní režim s názvem Second Term, díky němuž si můžete všechny novinky užít a vychutnat. Princip hry se v tomto případě ani trochu nemění. Stále vás na začátku čeká stupidní kvíz, stále svými odpověďmi směřujete cestu k bolestivému zklamání či happy endu a stále se snažíte budovat vztahy ať už s novými spolužáky, nebo se starými známými ze základní hry.

Monster Prom se z řad dalších randicích simulátorů snaží vybočit, co to jen jde, a daří se mu to. Titul nejenže nabízí možnost hrou projít v doprovodu až tří dalších hráčů, ale nabízí zajímavý a vtipný svět se spoustou různých možností, zakončení i událostí, které vás jen tak nepřestanou bavit. Trochu mě mrzí, že je hra tolik nekompromisní a trestá sebemenší chybku, protože najít si společníka na maturitní ples nebude otázkou pár pokusů. Ta touha po objevování je však hlavním důvodem, co vás u Monster Prom udrží několik hodin.

• dobrá znovuhratelnost
  • výtvarné zpracování
  • každý pokus je jiný