Mortal Kombat 1 – logiáš

Mortal Kombat 1 aneb historie se opakuje

27. 9. 2023
 

Mortal Kombat 1, který vyšel v roce 1992, způsobil revoluci v žánru bojových her a stal se okamžitým hitem mezi hráči. Díky svým jedinečným postavám, jako jsou Liu Kang a Kitana, a brutální hratelnosti si rychle získal oddané fanoušky. Nyní se však přesouváme do současnosti, Mortal Kombat 1 se vrací v jiném kabátku a přináší zpět některé z oblíbených postav, na které fanoušci netrpělivě čekali. Společně se na nový kousek podíváme a zodpovíme si otázky: Jak jsou na tom nové funkce Kameo a Invasion? Podíváme se na příběh a řekneme si, jestli restart byl nutný, či nikoliv. Především se společně zamyslíme nad tím, nakolik se titul vyvedl a jestli stojí za váš čas.

Nová éra a překvapivé změny postav

Po porážce Kroniky v MK11: Aftermath (DLC) se bůh ohně Liu Kang stal Strážcem času a po získání kontroly nad Přesýpacími hodinami vytvořil Novou éru. Po staletích míru mezi říšemi se objevují další ideologie, čímž mezi zeměmi vzniká napětí. Jakmile se objeví záhadný nepřítel, Liu Kang si uvědomí, že v nebezpečí jsou nejen ostatní, ale i jeho nová časová linie a celá realita. Musí proto sjednotit skupinu vyvolených, aby mu pomohli zabránit nejhoršímu.

Na premise není sice nic ohromujícího, ale bylo docela zajímavé sledovat postavy, se kterými jsem svým způsobem vyrůstal, jak se mění jejich historie. Abychom neprozradili všechny překvapivé momenty, můžeme si povědět o tom, co už dávno víme, a o některých souvislostech. Sub-Zero je Bi-Han, jehož mnozí z nás mohou znát jako Noob-Saibota. Scorpion není všemi milovaný Hanzo, nýbrž Kuai Liang. Klan Shirai Ryu prozatím neexistuje a je pozdějším výtvorem Kua Lianga a Smokea. Princezna Mileena je zamilována do dívek, přičemž její milenkou je Tanya, která je její věrnou následovnicí. Co se týče turnaje, nyní se jedná o Turnaj cti, který má prověřit schopnosti vybraných šampionů.

Tréning dělá mistra

Než se pustíte do brutálního dobrodružství, které nový Mortal Kombat 1 nabízí, měli byste si nejprve projít nezbytné tutoriály. Tato rada je určena především nováčkům, kteří s touto bojovou hrou nemají mnoho zkušeností. Nicméně i veteráni občas výukové programy absolvují, aby si udrželi své mistrovství. Co tedy lze očekávat? Naši čtenáři, co nás sledují již delší dobu, vědí, že osobně jsem typ hráče, jenž nemá rád návody a raději si na vše přijde sám. Nicméně toto není tento případ (pokud chcete hrát online). Vývojáři z NetherRealm Studios vám připravili podsložku Learn (v hlavní nabídce), ta skrývá několik důležitých věcí: practice, tutorial a fatality.

Tyto nástroje vám pomohou stát se lepším bojovníkem. Osobně bych doporučil začít tréninkem a až poté přejít k practice cvičení. V tutoriálu se naučíte nejen základy, ale i důležité kombinace, které vám v budoucnu umožní porazit soupeře. Co se mi na tom líbí nejvíc, je to, že všechny potřebné variace tlačítek jsou krásně zobrazeny ve vašem zorném poli. Jestliže si ovládání klávesnice nebo ovladače pamatujete nazpaměť, máte v podstatě vystaráno. Stačí sledovat nápovědy a nechat své prstíky klouzat po potřebných klávesách. Pokud máte s určitou kombinací potíže, můžete se podívat na výukové video, které ukazuje vyžadovaná tlačítka na Xbox ovladači (tuto ikonu naleznete v levém dolním rohu během každé lekce).

Zdroj: SteamDeck

To, co se dozvíte ve fatality, je, myslím, každému jasné. Zde si vyzkoušíte všechny ty úžasně brutální údery, co protivníka zcela zničí. Stejně jako v předchozích dílech si nejprve vyberete postavu, se kterou se je budete učit. Novinkou je však Kameo pomocník, s nímž také budete provádět závěrečné pohyby, což je docela fajn. Po spuštění tohoto tutoriálu dostanete možnost vypnout nebo zapnout časovač, abyste si mohli lépe zapamatovat jejich požadované kombinace. Jakmile si tyto dva uvedené programy projdete, není nic lepšího než si je vyzkoušet v praxi. V tomto případě buď přímo ve hře, nebo v praktickém režimu. Co si vyberete, záleží jen na vás. Mějte však na paměti, že se naučení všech pohybů a jejich načasování může pro opravdové začátečníky protáhnout na několik hodin, dní, týdnů, měsíců, nebo dokonce let. Pokud tedy v online zápasech prohrajete, nenechte se odradit a snažte se dál zlepšovat.

Slabší přizpůsobení postav

Ve srovnání s Mortal Kombat 1 nabízel Mortal Kombat 11 mnoho různých modifikací pro úpravu bojovníků. Kromě výběru oblečení si hráči mohli upravit úvodní a závěrečné scény, a dokonce i schopnosti svých hrdinů. Tato úroveň přizpůsobení umožnila vytvořit skutečně jedinečnou a osobní postavu, což přispělo k celkovému zážitku ze hry.

Zdroj: SteamDeck

Omezené možnosti v Mortal Kombat 1 lze považovat za nedostatek, zejména ve srovnání s rozsáhlými volbami dostupnými v předchozím díle. Zatímco některým hráčům nemusí nedostatek personalizace vadit, nepochybně se najdou tací, kteří si rádi vytvoří bojovníka na míru svým preferencím (jméno, oblečení, schopnosti). Absence funkcí, jako je nastavení dovedností a výběr úvodních filmečků, může vést k pocitu omezení a bránit plnému ponoření do titulu.

Neoddělitelnou součástí moderních her se staly nástroje pro přizpůsobení, které nabízejí příležitost vyjádřit svou kreativitu a individualitu v herním světě. Schopnost konfigurovat jednotlivé postavy zvyšuje hodnotu znovuhratelnosti a životnost hry, protože hráči jsou motivováni zkoumat různé kombinace a experimentovat s různými variantami nastavení.

Žádná načítací obrazovka

Je úžasné, jak vývojáři hry vyřešili otravnou načítací obrazovku. Bez ohledu na to, zda hrajete klasické zápasy proti přátelům, nebo umělé inteligenci, vaše postavy se v krátké animaci přiblíží k sobě a spustí několik monologů. Mezi těmi nejzajímavějšími je ten mezi Scorpionem a Liu Kangem. Jakmile hovor mezi postavami skončí, odstrčí se a plynule přejdou do boje, který již ovládáte vy. Nicméně to neznamená, že načítací obrazovku v Mortal Kombat 1 neuvidíte vůbec. Její využití se převážně nachází v novém režimu Invasion (o němž si povíme později), kde přeskakujete z jedné oblasti do druhé a jste neustále pod útoky nepřátel.

Věžičky jsou zpět… chudší

Neměli bychom opomenout ani věže, jež jsou součástí této série již několik let. V tomto ohledu se téměř nic nezměnilo, zápasíte a stoupáte na vrchol. Nicméně, abych byl upřímný, mnohem raději jsem hrál „Towers of Time“ v MK11, kde jste mohli získávat různé skiny a předměty. V recenzovaném projektu naleznete pouze pět klasických věží, co musíte zdolat až na samotný vrchol, kde vás čeká závěrečný boss. Pokud se ptáte, proč byste je měli dokončit, odpověď je spíše pro lidi, kteří chtějí dohrát MK1 na 100 %. Stejně jako v předchozích dílech, každá postava má svůj unikátní konec, ten se vám odemkne pouze po završení těchto věžiček.

Zdroj: SteamDeck

Jedinou skvělou věcí, kterou můžete získat, jsou ty závěrečné filmové scény, poněvadž jinak obdržíte pouze zkušenostní body a měnu, kterou lze utratit v chrámu, kde padají amulety a jiné předměty. Jinak nevidím žádný důvod, proč byste tyto věže měli zdolat. Oproti jedenáctce je to krok zpět, neboť disponovala i komunitními věžemi, při nichž jste se museli spojit s ostatními hráči, abyste porazili bosse a získali vzácnější materiály. Tady nic takového není, proto nemáte v podstatě ani žádnou motivaci je hrát.

Proč je krypta lepší než nový režim

Série Mortal Kombat je rovněž známá svými rozmanitými a zajímavými doplňky, které umocňují celkový zážitek. Abyste lépe pochopili mé tvrzení, že Invasion je prozatím špatný mód, v tomto odstavci nejprve proberu Kryptu z MK11, která vyniká jako jedna z nejlepších přídavných mechanik v sérii, a za chvíli vysvětlím proč. Krypta totiž nabízí jedinečnou kombinaci svobody, atmosférického prostředí a obohacujících herních mechanik a poskytuje pohlcující a podmanivý zážitek.

Krypta v MK11 poskytuje volnost a prostor k prozkoumání. Na rozdíl od jiných režimů hry umožňuje pohled z třetí osoby, což vám umožní plně se ponořit do temné a depresivní atmosféry. Tento jedinečný úhel pohledu přidává vrstvu napětí, když procházíte temnými chodbami a hledáte různé předměty potřebné pro váš postup. Důraz, jaký krypta klade na sbírání a odemykání jednotlivých položek, dodává pocit zadostiučinění a uspokojení, což z ní činí výrazný prvek série MK.

Pro kryptu bylo nutné vydělávat srdíčka, jedinečnou měnu, za kterou se odemykají bedny s novými skiny, kovářskými předměty, krystaly a dalšími věcmi. Kromě toho jste plnili různé úkoly, abyste obdrželi důležité předměty. Například socha Raidena vyžaduje ke své interakci získání Protector’s Amulet, jejž obdržíte po úspěšném dokončení výukových věží. Případně jste museli obstarat Kenshiho pásku přes oči, díky níž jste byli schopni vidět věci, které za normálních okolností nevidíte.

Narazíte také na několik zajímavých hádanek, jako je chybně umístěný ikonický drak, jehož rozluštění spočívá v manipulaci se třemi pákami.Tento režim výrazně zlepšuje celkový zážitek, protože nabízí zajímavou kombinaci průzkumu, řešení hádanek a uspokojivých herních mechanismů. Pocit zadostiučinění, který plyne z objevování nových předmětů a plnění úkolů, přidává další vrstvu satisfakce, která zvyšuje vaši motivaci.

Invasion spíše ubírá, než přidává

Když už jsme si řekli, v čem je podle mě Krypta lepší, pojďme se společně podívat na Invasion. Pochopitelně vím, že názory se budou opět lišit, protože každý jsme jiný, všichni máme jiné priority v tom, co nás baví a co ne. Rozhodně je to dost diskutabilní záležitost. Než se vydáte na drsné dobrodružství, máte si vybrat hrdinu (hlavní postavu a Kameo), se kterým budete hrát.

Předem však říkám, že nemusíte dlouho přemýšlet, neboť zápasníky ze soupisky lze během likvidování libovolně měnit. Přechod z pohledu třetí osoby na ptačí perspektivu drasticky mění rozměr. Některým uživatelům může tento styl připadat přitažlivější, nicméně se tím vytrácí smysl pro ponoření a prozkoumávání, který byl přítomen v režimu Krypta. Odstraněním volnosti pohybu sebou navíc nese omezení na chůzi mezi body spojenými přímkami, což značně limituje příležitost prozkoumávat nové oblasti a zapojovat se do řešení hádanek… vlastně žádné tu nejsou.

Na rozdíl od předchozího módu postrádá Invasion i rozmanitost a hojnost beden. Přestože se lze s bednami stále setkat, jsou ve srovnání s předchozím režimem výrazně řidší. Pro jejich odemčení si lze buď zakoupit klíče od obchodníka (Kolektora), nebo splnit specifické úkoly, abyste se k těmto truhlám dostali, což alespoň poskytuje pocit úspěchu a odměny.Režim Invasion nabízí celou řadu bojových střetnutí, která vás udrží v pozoru.

Od léček, které se objevují na cestě, až po klasické střety ve věžích a na kontrolních bodech. Neustále jste vystavováni výzvám, proto musíte přizpůsobovat své strategie a statistiky. Bojová střetnutí v režimu Invasion se sice liší od těch v režimu Krypta, ale poskytují vzrušující a dynamický zážitek. Je důležité zmínit, že všechny aktivity a zápasy lze po jejich absolvování neustále opakovat. Díky tomu pořád získáváte zkušenostní body a měnu, za niž si u obchodníka pořízujete předměty. To však není vše. Při rozebírání Krypty jsem zmínil, že pro ni sbíráte srdíčka, a Invasion má něco podobného. Jedná se o sezónní peníze, za něž lze v hlavní nabídce hry nakupovat nové skiny a vybavení pro vaše postavy. Celkově se tedy vyplatí procházet jednotlivé zápasy dokola, abyste si našetřili dostatek financí.Do jisté míry lze spekulovat o tom, že Invasion nabízí určitý prvek RPG.

Jak postupujete přes různé kontrolní body, věže nebo aktivity, jako je Test Your Might či Survival, postupně zvyšujete úroveň svého bojovníka a získáváte dovednostní body, ty přidělujete (ručně nebo automaticky) do statistik. Zde je třeba zmínit, že existují dvě odlišné úrovně, na kterých se postavy zlepšují: profilová a invazní. Jaký je mezi nimi rozdíl? Inu, zvyšování profilové úrovně vám poskytne pouze přísun odměn, jako jsou např. pozadí pro základní profil nebo různé barevné palety pro obleky. V režimu Invasion obdržíte pouze výše uvedené dovednostní body, které jsou k dispozici všem postavám, přestože za ně nehrajete.

Celkově lze říci, že režim Invasion nabízí odlišný zážitek ve srovnání s Kryptou. Postrádá sice možnosti průzkumu a různých odměn, nicméně přináší hráčům nová bojová střetnutí, RPG prvky a výzvy. To, zda je režim Invasion hodnotným doplňkem Mortal Kombat 1, nakonec závisí na individuálních preferencích a prioritách. Hráči, kteří mají rádi intenzivní boje, mohou nový mód považovat za atraktivnější, zatímco ti, kteří si cení průzkumu, volného pohybu a řešení hádanek, dají pravděpodobně přednost Kryptě. Největší výhodou Invasion však je, že pokud se vývojáři budou držet svého plánu, měli bychom se dočkat sezónních aktualizací (proto, jak jsem uvedl výše, šetřete).

Barevný a brutální svět plný detailů a vizuálních prvků

Živá a barevná paleta hry Mortal Kombat 1 vyniká v kontrastu s temným a depresivním vizuálem předchozích dílů. Tento protiklad nejenže dodává svěží a výtvarně přitažlivý prvek, ale také zapadá do příběhu nového vesmíru, kde Liu Kang naivně věřil v neposkvrněný ráj. Veselé a barevné prostředí vytváří ostrý protipól k brutální a násilné povaze titulu, což umocňuje celkový dojem a ponořuje hráče do jeho jedinečné atmosféry. Všude, kam se podíváte, na vás křičí veselé tóny a nezáleží na tom, jestli se díváte na budovu, strom, oblohu, nebo dokonce na podlahu. Všechno je tak radostné a pestrobarevné, že se chcete do tohoto univerza opravdu nastěhovat, obzvlášť vedle princezny Mileeny (nesuďte mě, v tomto díle jí to docela sekne).

Modely postav jsou sice povedené, nicméně jsou zde bojovníci, kteří by si zasloužili větší péči. Zároveň mi přišlo, že je tento díl zaměřen spíše na dívčí publikum, což rozhodně není na závadu. Přece jen kluci milují MK nejen kvůli brutalitě, nýbrž rovněž kvůli téměř odhaleným slečnám, jaké už v Mortal Kombat 1 nejsou. Mužští hrdinové jsou zde mnohem propracovanější, přičemž mezi nimi jednoznačně vyčnívá v současnosti oblíbený Reptile. Kdyby měl svět MK svou vlastní soutěž „muž roku“, určitě by ji vyhrál (což se nedá říct o takovém Johnnym).

Úroveň zpracování detailů v rámci grafiky Mortal Kombat 1 je skutečně působivá a přispívá k hloubce herního zážitku. Vývojáři z NetherRealm Studios předvádějí svůj smysl pro detailizaci prostřednictvím různých aspektů, jako jsou výrazy bolesti postav během soubojů a názorné ztvárnění různých poranění, například potrhané kůže a rozsáhlého krvácení. Tyto vizuální prvky nejenže dodávají pocit realističnosti a vtažení do gamesy, ale také přispívají k celkové brutalitě a intenzitě, kterými je Mortal Kombat známý. K vizuální podívané a vzrušení přispívají také pečlivě propracované detaily oblečení, zbraní a efektů doprovázejících komba.

Jednoduše řečeno, souboje vypadají skvěle díky vynikajícímu vizuálnímu zpracování. Jsou rychlé, dynamické, efektivní a technicky povedené. Co myslím tím technickým? V případě jedenáctky jsem občas měl pocit, že postavy reagují s menším zpožděním, zatímco zde naopak okamžitě. Neříkám, že tomu tak skutečně je, možná je to jen můj dojem. Nicméně to, co mi vadí nejvíc, je nevyužití okolního prostředí. V předchozím díle jste mohli hodit nebohou stařenku na nepřítele a ta ho pak zmasakrovala. Stejně tak jste mohli využít okraje mapy k přeskočení protivníka nebo strčit jeho hlavu do sochy draka a podobně. Pokud jste doufali v podobnou nebo ještě lepší zábavu, budete zklamáni. Vývojáři z NetherRealm Studios tyto prvky z neznámých důvodů odstranili, čímž do jisté míry omezili míru brutality.

Kamea vs. hratelné postavy

Zásluhou titulu Mortal Kombat 1 se mnohým z nás splnil sen a několik hrdinů se po dlouhé pauze konečně vrací. Někteří bojovníci, jako Nitara, Tanya a Li Mei (3D éra), jsou plně využitelní, zatímco takový Shujinko, na něhož se mnoho lidí těšilo, se objevil výhradně jako Kameo. Rozdíl mezi hratelnými a epizodními postavami je pro zážitek celkem podstatný. Ovladatelní bojovníci jsou kompletně propracovaní a lze je přímo ovládat, což umožňuje hlubší zapojení a personalizaci. Na druhou stranu Kameo není plně hratelné a lze ho kontrolovat pouze v omezené míře… můžete jim alespoň měnit kostýmy.

Kamea, navzdory tomu, že s nimi nemůžete nic dělat, jsou dobrým prvkem, který oživuje spoustu dřívějších postav a dynamizuje souboje, ale přesto ve mně zanechává hořkosladkou pachuť. Koneckonců by nebylo na škodu, kdyby kluci a holky z NetherRealm Studios raději zapojili postavy, co tu s námi nebyly celou dobu, a ty stávající přidali do epizodních rolí. To je však opět diskutabilní, protože někoho může bavit hrát za stejné postavy stále dokola. Ostatně božský Liu a půvabná Kitana jsou tu s námi od samého počátku, což je dlouhá doba.

Proto mě následující restart docela rozladil, neboť kvůli němu zmizela nová generace, tedy Takeda, Cassey, Kung Jin a Jacqui, a místo toho se nám vrátili hrdinové, za které hrajeme už léta. Nechápejte mě špatně, ale Mortal Kombat 11 představoval příležitost posunout sérii novým směrem a třeba se ponořit do života nových postav a jejich potomků.

Například Liu Kang měl příležitost oživit Scorpionovu mrtvou rodinu a umožnit mu najít klid a vykoupení. Podobně mohlo sledování cesty Kenshiho syna přinést nový pohled na věc a představit jiného hrdinu. Zaměřením se na zcela nové postavy a jejich příběhy mohl být rozšířen příběhový vesmír a vytvořen poutavější a rozmanitější herní zážitek. Bohužel rozhodnutí restartovat sérii a vrátit původní postavy omezilo potenciál pro rozvoj postav a prozkoumání nových příběhů.

Největší negativum na MK 1?

Největším negativem Mortal Kombat 1 je jeho vysoká pořizovací cena 70 € (1 708 CZK) pro základní edici. Dlouho jsem přemýšlel, co na tomto projektu je natolik inovativního, že stojí tolik, poněvadž v mnoha ohledech se jedná o krok zpět. Jediné, co je tu opravdu úžasné, je vizuál a technické provedení soubojů. Nicméně, příběhová linie je jednoduchá a dá se dohrát za šest až osm hodin (záleží na obtížnosti). Režim Invasion poskytne další tři hodiny navíc, jenže brzy začne nudit svou repetitivností a nezáživnou hratelností. Online režim je v podstatě to jediné, co může udržet MK 1 nad vodou (v době psaní tohoto článku nefunguje crossplay). To platí i pro skiny a předměty pro postavy, kterých zde není mnoho k nalezení.

Mortal Kombat 1 přináší klasické postavy a zachovává brutální hratelnost, kterou si fanoušci oblíbili. Vizuální stránka je poutavá a velmi propracovaná. Omezené možnosti přizpůsobení a rozhodnutí restartovat sérii sice mohou některé hráče zklamat, celkově se však stále jedná o kvalitní přírůstek do série Mortal Kombat.

Klady
  • revitalizace klasických postav
  • brutální hratelnost
  • vizuální kvalita
  • snížení počet načítacích obrazovek
  • dialogy mezi postavami
Zápory
  • omezené přizpůsobení postav
  • restart série
  • režim Invasion
  • nudné věže
  • vyšší pořizovací cena
Platforma PC
  • Datum vydání 19.09.2023
  • 0.0

    Doporučujeme

    Michal Mráz

    Hraní her podlehl už jako malý kluk díky svým retro srdcovkám jako byl Doom, Quake, Wolf a Duke Nukem. Skoro žádný žánr mu není cizí, ale nejraději má RPG, FPS a TPS hry. Jeho seznam dohraných her je delší než účtenka nákupu za doby korony. Jakmile vyjde nějaká nová hra jeho gusta, ihned se po ní sápe.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.