MotoGP 25 – hurá na okruh!

27. 5. 2025
Zdroj náhledu: Milestone

Každý rok se na trh dostávají nové ročníky sportovních her, které však často přinášejí jen minimální změny oproti předchozím verzím a kvůli tomu čelí i určité kritice kvůli nedostatku inovací. U závodních simulátorů to platí dvojnásob, zejména tehdy, když nějaké studio drží exkluzivní licenci a konkurence je prakticky nulová. Do této kategorie pomyslně spadají také italští vývojáři z Milestone, kteří drží licence a několik let přináší nové ročníky MotoGP. Sluší se však zmínit, že na rozdíl od jiných vývojářů ročníkových titulů, se Milestone vždy snaží přijít s něčím novým. Dnes se podíváme, zda MotoGP 25, oficiální hra mistrovství světa silničních motocyklů pro sezónu 2025, přináší více než jen kosmetické změny a kam se vývoj od předešlých ročníků MotoGP 23 a MotoGP 24 posunul.

zdroj: Milestone

Brno, Brno, motorek je tu plno!

Jak se říká “není čas, ztrácet čas“, a tak jdeme hned na věc a ze začátku si řekneme největší novinky. Nový ročník s sebou přináší nejen aktualizace sestav týmů a jejich jezdců, ale také motocyklů. Své schopnosti budete moci navíc otestovat na legendárním Masarykově okruhu v Brně, který se objevuje po dlouhé pauze od roku 2020. To ale není všechno, Horste! Novinkou je také okruh Balaton Park v Maďarsku, který byl čerstvě zařazený do reálného kalendáře.

Titul navíc staví na osvědčených základech předchozích dílů, jak co se týče ovládání, tak i věrného vizuálu a přechází na Unreal Engine 5, což slibuje pokrok zejména v oblasti vizuálního ztvárnění tratí a fyziky motocyklů. K vizuální stránce hry se však ještě dostanu. Autoři rovněž přepracovali kariérní režim, přidali nový systém rozhodování (Turning Points). Novinkou je také návrat split-screen režimu v oblasti multiplayeru.

zdroj: Milestone

MotoGP 25 nabízí plnohodnotný režim kariéry

Režim kariéry byl vždy považován za srdce celé série MotoGP a ne jinak je tomu u MotoGP 25. V aktuálním ročníku je znatelné mnohem hlubší propojení s realitou. Můžete si vybrat začátek, jako neznámý talent v Moto3, případně můžete zvolit jinou vstupní úroveň jako Moto2 nebo přímo královské MotoGP, kdy se postupně vypracujete, nebo můžete jezdit třeba v kůži Márqueze a mnoha dalších. Ihned odpovím na otázku, která provází sérii již několik let. Ne, historické biky a jezdce zde nenajdete.

Když se vrátím ke kariéře, tak samozřejmě tato flexibilita nabízí zážitek, takříkajíc na míru, přesto je nejvíce odměňující tradiční cesta, kdy sledujete vývoj své postavy skrze jednotlivé soutěžní úrovně.

Novinkou je systém Turning Points, který by se dal označit jako rozhodující momenty, které ovlivňují průběh vaší kariéry. V určitých bodech musíte učinit volby, které mají přímý dopad na vztahy v týmu, rivalitu s jinými jezdci nebo technické směřování vašeho motocyklu. Tento systém přidává do jinak lineárního postupu prvek interaktivity a pocitu zodpovědnosti za vlastní cestu. Všechny dialogy, které svedete v rámci různých interview, reakcí nebo i zmíněných Turning Points, jsou čistě formou textového okna, nedabované a připomínají lehce manažerský simulátor.

V tomto ohledu stojí za zmínku správa týmu, která byla rozšířena. Investovat můžete do vašeho týmu, tedy personálu, vývoje motocyklu, zázemí, ale také marketingu a propagace. Za zmínku stojí také systém testování a vývoje, včetně následného nasazení nových dílů, kdy každá změna nebo vylepšení se projeví na chování motocyklu po jízdních, ale také zvukových projevech.

Dalším užitečným prvkem je interaktivní kalendář, který vedle závodů nabízí také různé doplňkové aktivity, jako jsou tréninkové dny, mediální povinnosti, simulace nebo účast na menších promo závodech. Vaše volby akcí pak ovlivňují nejen technický rozvoj, ale i vaši reputaci a marketingovou hodnotu jezdce.

Samozřejmostí je také přehledný trh s jezdci a týmy, který se v průběhu sezóny mění. Rivalita a vzájemná nevraživost mezi jezdci je zvýrazněna a zohledněna i v samotných závodech, což přináší zajímavé momenty při soubojích na trati.

Celkově je režim kariéry obsáhlý, strukturovaný a nabízí dostatek možností, co se týče jak manažerských aktivit, tak jízdy na závodních okruzích.

zdroj: Milestone

Klasické režimy zůstaly zachovány

MotoGP 25 není pouze o kariéře, nabízí také další režimy. Je zřetelné, že vývojáři z Milestone se tentokrát zaměřili na větší diverzitu, a to jak pro nové hráče, tak i veterány série.

Titul nabízí klasický Grand Prix, který umožňuje odehrát libovolný závod s vybraným jezdcem a týmem. Je vhodný pro rychlé závodění bez nutnosti řešit dlouhodobý postup nebo strategii.

Dále je zde Time Trial nebo lehce přeloženo „časovka“, která slouží hlavně k tréninku ideální stopy a vylepšování rekordů na jednotlivých závodních tratích. Časovky jsou navíc propojeny s online žebříčky s ostatními hráči.

Dalším režimem, který hra nabízí, je Race Off, který do hry přidává alternativní formy závodění, jako je například Flat Track, Motard nebo Minibike disciplíny. Tyto jsou ideální hlavně na odreagování mezi důležitými závody, protože využívají jinou fyziku i tempo. Jedná se nicméně o skvělý prvek, kterým můžete pilovat ovládání. Bohužel je zde poměrně málo tratí.

Zároveň nechybí možnost multiplayerového klání, a to  v rámci klasických online závodů (u konzolí s cross-playem) s ostatními hráči. Největší novinkou je však návrat ke „starému dobrému“ split-screenu, který známe již z dob NES her. Jedná se tedy o lokální závody dvou hráčů na jedné obrazovce. To je vítaná změna, která v posledních ročnících chyběla a potěší zejména fanoušky gaučového multiplayeru.

zdroj: Milestone

Po začátečníky i profíky, tedy skoro

Vývojáři se rozhodli jít vstříc všem typům hráčů, tedy od začátečníků po pokročilé závodníky. Z tohoto důvodu je hra rozdělena do dvou herních stylů Arcade Experience a Pro Experience. První jmenovaný zjednodušuje ovládání a fyziku, cílí na začátečníky nebo hráče, kteří hledají rychlou zábavu bez frustrace. Naproti tomu Pro Experience nabízí simulaci blížící se realitě s plnou správou brzd, pneumatik, převodovky, telemetrie i strategie pit stopů. I přes tento prvek je však v některých případech rozdíl v ovládání méně patrný a jedná se hlavně o zmíněnou telemetrii a strategii v pit stopech.

Pokud hrajete na klávesnici, tak máte prakticky klasický mustr. Samozřejmostí je možnost nastavit  nebo povypínat různé asistenty, od asistencí brzdění, kontroly trakce, ABS, až po přenos hmotnosti jezdce nebo řízení strategie ERS. Tím se lehce dotýkáme fyzikálního modelu motocyklů, který byl přepracován s důrazem na věrné zachycení dynamiky jízdy. V Pro režimu si musí poradit s rozkládáním váhy při nájezdu do zatáčky, s progresivním náklonem, prací s plynem i brzdami, stejně jako s opotřebením pneumatik. Detaily jako vibrace, sklouznutí při akceleraci nebo vliv větru a výškového profilu trati činí z každého kola skutečnou výzvu. Zvlášt zajímavé je přepracování rear-wheel gripu (záběru zadního kola), které má nyní větší vliv na výjezd z pomalých zatáček. Při neopatrné práci s plynem hrozí prokluz a ztráta kontroly. Zní to skvěle, že? Kdyby to ovšem fungovalo podle plánu.

Pokud se rozhodnete využít gamepadu (máte samozřejmě stejné možnosti nastavení asistentů), tak se ale můžete setkat s určitými problémy s odezvou, s kterými se potýká většina hráčů, a to včetně vibrací. Vyšlo již několik aktualizací a updatů, ale zdá se, že řešení není přece jen dostačující.

zdroj: Milestone

„Oko za oko a zub za zub“

Přišel čas si říci něco bližšího o umělé inteligenci vašich soupeřů. Letos jsou jezdci poměrně inteligentní a naštěstí nespoléhají na gumování, aby vás předjeli. Přítomen je systém adaptivní obtížnosti, který upravuje chování soupeřů na základě vaší jízdy. Zároveň se do tohoto mechanismu projevují i vzájemné vztahy. Tedy pokud budete jezdit agresivně a budete do někoho schválně narážet (i když to je samozřejmě pod penaltami) a ještě budete nabubřelí v rozhovorech na toto téma a k tomuto soupeři, tak stáj, ze které soupeř je a sám závodník budou dělat prasárničky i vám. Toto nastavení můžete samozřejmě vypnout a nastavit umělou inteligenci na libovolné pevné procento, ale když ho necháte zapnuté, budou závody mnohem napínavější. Hra se učí váš styl závodění a podle toho upravuje chování ostatních jezdců, což každému závodu dodává pocit nepředvídatelnosti.

Samotná akce v rámci rozhovorů nebo sociální kanály, kde mohou ostatní řidiči komentovat vaši jízdu a vy musíte reagovat, je hezké zpestření, nicméně postrádá určitou větší hloubku. Jedná se nicméně o fajn prvek, který neurazí.

AI v konečném důsledku v závodech dodržuje pravidla, ale nezdráhá se je někdy i lehce porušit. Některé incidenty působí přirozeně ze situace na trati, což posiluje pocit, že skutečně závodíte proti reálným jezdcům. V některých případech to však i tady skřípe, a to zvláště, pokud je trať mokrá. AI se chová nelogicky, a to i v návaznosti na pravidla MotoGP.

zdroj: Milestone

Nejen Masarykův okruh vás okouzlí

Vizuální stránka by se dala rozdělit na dvě škály, tedy na hlavní a vedlejší. Detaily motocyklů jsou prvotřídní, viditelné jsou karbonové textury, vibrace dílů i opotřebení pneumatik. Jezdecké kombinézy, přilby a pohyby těla působí velmi živě. Animace jezdců při přenosu váhy v zatáčkách nebo při ztrátě rovnováhy, všechno je parádní. Taktéž zpracování okruhů je dynamické, mlha, proudění horkého vzduchu, stíny a samozřejmě znatelné detaily v rozdílu povrchu. Trošku horší to je s některými prvky a detaily v dešti, ale i tak se jedná o solidní podívanou.

Horší je to už s prvky, které by spadaly do oné pomyslné vedlejší škály, jako jsou vedlejší NPC postavy a různé okolní detaily, které působí oproti hlavnímu záměru lehce zastaralý dojmem, a to i v případě nového prvku stevardů. V určitých situacích je pak zřetelný pokles zaměření grafického stylu na detail a také pokles fps.

Ozvučení motocyklů je detailní a realistické, každá kategorie má unikátní zvukový profil. Změna výfukového systému nebo úprav motoru se projeví i zvukově. Můžete slyšet různé vibrace, kvílení pneumatik i rány při přejezdu obrubníků.

Hudební doprovod je decentní a drží se v pozadí. Komentář je však něco, kde hra ztrácí. Je opakující se a prakticky se po čase dostanete do situace, že po závodu budete komentář úplně ignorovat.

MotoGP 25 je pro fanoušky motocyklových simulátorů a závodních her celkově solidní zážitek. S vylepšenou grafikou, reálnou fyzikou a přidanými režimy poskytuje hodiny zábavy, jak pro jednotlivce, tak pro více hráčů. Titul má určité chybky, hlavně co se týče ovládání na gamepadu a odezvy, ale i přesto nabízí povedenou zábavu. Pokud patříte mezi dlouhodobé fanoušky této série, MotoGP 25 vás potěší a nabídne dostatečnou výzvu.

Klady
  • povedené grafické zpracování
  • obsáhlý režim kariery s mnoha prvky
  • split-screen pro lokální multiplayer
  • Masarykův okruh v Brně
Zápory
  • špatná odezva při používání gamepadu
  • dialogy nejsou namluvené, slabý voice acting
  • adaptivní umělá inteligence někdy jedná zvláštně
Platforma PC
  • Datum vydání 30.04.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Hratelnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 30 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.