Na křídlech – krabice

Na křídlech – s ptáčky ještě nikdy taková zábava nebyla

27. 3. 2023

Na křídlech je hrou, kterou bych mohl charakterizovat pojmem nomen omen, protože při jejím hraní se člověk leckdy cítí, že se vznáší, a pocit pohody a klidu, který se při hraní dostavuje, je skutečně esencí toho správného relaxu. Hru v originále vydávají Stonemaier Games a o českou verzi se postaral Mindok. Říct, že se jedná o nejlepší hru o ptácích, by bylo poněkud chabé, protože téma opeřenců není úplně časté – dá se říct, že je skoro až výjimečné. Rozhodně se ovšem jedná o nejlepší deskovou hru pro ornitology, protože při jejím designu autorka Elizabeth Hargrave, která mimo jiné navrhla třeba hru Mariposas, nezapomínala používat encyklopedii, a tak všechny informace na kartách mají i edukativní charakter.

Takže se ve hře stanu chovatelem ptáčků?

Popravdě, odpověď na tuto otázku je poněkud ošemetná. Desková hra Na křídlech sice referuje o desce každého hráče jako o voliéře, ale nepředstavujte si, že chudáka orla zavíráte do nějaké drátěné klece. Vaše „voliéra“ má tři biomy, a to les, louku, nebo chcete-li pole, a vodu s přilehlými mokřady. Osobně téma hry chápu spíše jako vypouštění ptáků do přírody, než že byste je drželi někde v zajetí.

Cílem hry je nepřekvapivě získat co nejvíce vítězných bodů, ale způsobů, jak toho dosáhnout, je hned několik. Nejvíce jich získáte za vykládání karet s ptáky, jejichž bodová hodnota se liší podle toho, jak je náročné kartu zahrát. Musíte splnit podmínky biotopu, zaplatit náležité žetony potravy a popřípadě i vajíčka. Dále získáváte body za na kartách uskladněnou potravu a „zasunuté“ karty, tyto akce se dějí jako efekty na některých kartách. Výrazný bodový zisk máte za vajíčka, která máte vyložena. Přiznám se, že strategie, kdy se oponent soustředí na to, mít právě nejvíce vajec, je mojí pomyslnou Achillovou patou, protože sám tento aspekt hry velmi zanedbávám, a tak „na vajíčka“ často dojedu. Body získáte i za veřejné a osobní úkoly. Zatímco ty veřejné jsou transparentní a můžete se na ně připravit, což samozřejmě dělají i soupeři, ty osobní si draftujete na začátku a znáte je jen vy.

Popravdě, v základu máte osobní úkol jen jeden, pokud si nedoberete další pomocí efektu na kartě. Osobní úkoly dokáží se závěrečným skóre značně zamíchat, ale soustředit se na ně příliš znamená vložit značnou část moci do rukou paní Štěstěny, protože se může stát, že za celou hru nepotkáte kartu, která by podmínky úkolu splňovala.Určitě si teď říkáte: „Jak se to vlastně hraje?“ Na začátku hry si nalížete pět karet ptáků a vezmete si žeton od každého druhu potravy, takže jich máte také pět. Poté odhodíte určitý počet karet a podle toho, kolik jste si jich nechali, odhodíte i žetony potravy, takže součet bude tvořit opět pětku. Hráč má na výběr čtyři akce – vyložit kartu ptáka, dobrat potravu z krmítka, snést vajíčka (ale musíte mít vyloženou kartu, aby je bylo kam snést) anebo si dobrat kartu či karty do zásoby. Patřičnou akci vždy na svojí desce označíte kostičkou své barvy.

Kostiček máte v prvním kole osm a jejich počet se každým kolem snižuje, protože je používáte k označování pořadí umístění ve veřejném úkolu na konci každého kola. Tato mechanika je velmi elegantní, protože jednak ukazuje, kolik tahů vám zbývá, a zároveň zabraňuje tomu, aby se na někoho při hraní zapomnělo. Také značně umocňuje dynamiku hry, protože s každým kolem máte méně tahů, ale o to jsou silnější. Tahy si hráči pravidelně střídají, po každém kole vyhodnotí úkol a takhle to jde až do konce. Pravidla to jsou vskutku velmi jednoduchá, a přesto je hra poměrně komplexní.

Ptáčci jako malovaní

Nedá se to říct jinak. Na křídlech je nádhernou hrou, a to jak po stránce vizuální, tak i po stránce produkční. Vajíčka vypadají suprově, jsou příjemná na dotek a jsou provedena v moc pěkných pastelových barvách, které odpovídají skutečným barvám vajíček v přírodě. Krmítko, do kterého házíte dřevěnými kostkami potravy, je sice jen takovým praktickým doplňkem, ale taktéž je zpracované velice pěkně a na stole mu to sluší. Zároveň se i dobře skládá do krabice, což mě mile překvapilo. Nejkrásnější jsou samozřejmě ilustrace na kartách ptáků, kterých je 170, potažmo 180, protože Mindok vydává v tuzemsku základní hru i s rozšířením Střemhlavý start, které pomáhá první hru rychleji rozchodit.

Kromě ilustrace opeřence obsahují karty info o tom, kolik vajec obvykle snáší (z důvodu herní vyváženosti však maximálně šest), kde se ve světě vyskytují, a ještě nějakou jinou zajímavost. Stejně tak lze z karty vyčíst, čím se daný druh živí a jestli se jedná o vodního jedince. Nechybí ani informace o rozpětí křídel, což často ovlivňuje efekty karet, a najdeme tam i speciální schopnost, ta je však už čistě herní věcí. Pokud jste si o ptactvu chtěli rozšířit obzory, Na křídlech může uspokojit i tuto potřebu.

Hra pro milovníky nejen ptáčků

V předchozích odstavcích jsem hru pouze chválil a s kritikou nezačnu ani nyní. Není to dokonalé, samozřejmě. Štěstí někdy hraje zbytečně velkou roli, obzvláště v osobních úkolech. Dokázal bych si představit více interakcí mezi hráči než jen vzájemné vyzobávání potravy z krmítka. Jsou to ovšem skutečně jen detaily. Jedná se o svižnou záležitost i v maximálním počtu pěti hráčů, nechybí ani mód pro jednoho hráče s automatou, což je sólo mechanismus všech her od Stonemaier Games. Hra má jednoduchá pravidla, přesto nabízí komplexní strategii s několika způsoby, jak dosáhnout vítězství. Je velmi přístupná pro nehráče a všechny ostřílené deskovkáře potěší stejně tak. Zároveň je hned vybalená z krabice a snad ještě rychleji po dohrání do ní vrácena. Jedná se o skvělou deskovku pro úplně, ale úplně všechny, nedokážu si představit člověka, který by nad ní ohrnul nos. Není důvod nad jejím pořízením jakkoliv váhat.

Na křídlech je krásnou deskovkou, která má jednoduchá pravidla, ale to rozhodně nesvazuje její strategickou hloubku, pouze ji to dělá velmi přístupnou. Po produkční stránce se jedná o první ligu a všechny herní komponenty vypadají na stole suprově. Partiím nechybí dobré tempo a nejsou ani příliš dlouhé, takže není problém ji vytáhnout jako doplňkovou hru po hraní nějaké grandiózní strategie. Jednoduše řečeno, Na křídlech exceluje ve všech ohledech a je vhodná jak pro příležitostné hráče, tak i zaryté deskovkáře.

• vizuál
  • jednoduchost
  • svižnost
  • edukativní informace na kartách
  • komplexní, přesto přístupné
  • minimum interakce mezi hráči
  • někdy zbytečně velký vliv náhody
  • Autor Elizabeth Hargrave
  • Vydavatel Mindok
0.0

František Hampl

K prvním hrám přičuchl už ve školce, ale do hraní ho pořádně až na základce vtáhla první Mafie, druzí simíci a třetí Heroes of Might and Magic. Hry ho od té doby nepustily, PC velice rychle doplnil „PSPéčkem“, od kterého přesedlal k větším konzolím, a dnes už je hrdým konzolistou. Jeho hlavním zájmem jsou příběhové adventury a RPGčka, ale nepohrdne ani dobrou strategií či karetkou. Pokud nepřebývá ve svém hráčském doupěti plném Lega a deskovek, tráví nejvíce času v kině a na farmačce.