Nastupovat, prosím - úvodní fotka

Nastupovat, prosím – řidičem autobusu v New Yorku a Londýně

6. 12. 2022

Vidět všechny památky New Yorku nebo Londýna, nakoupit si, dojet do práce nebo na univerzitu. Tyto potřeby mívají obyvatelé i turisté právě v těchto městech. Vzhledem k tomu, že dopravní špička je zde otřesná, musíte pracovat s tím, co máte. Proto je autobus velice vhodným veřejným dopravním prostředkem. Co všechno řidiči autobusů mohou zažít? Přiblížit se k jejich každodenní práci můžete s novou hrou Nastupovat, prosím od společnosti Dino, která vás přenese do spletitých silnic New Yorku a Londýna.

Nastupovat, prosím - úvodní fotka

Dobrý den, kontrola jízdních dokladů

V této hře je pro vás důležité sestavit si směr a cestu linky vašeho autobusu tak, abyste dovezli co největší počet cestujících na požadované místo. Cestou se musíte vyhnout dopravním špičkám, jiným linkám, přizpůsobovat se předepsané trase a plnit si svůj osobní plán. Kromě toho musíte nabrat cestující a vyložit je na pro ně určeném místě. Přitom si budete odškrtávat jízdenky a počítat body. Pravidla jsou jednoduchá, napsaná velice kreativně a vizuálně na nás udělala dojem. Jejich čtení a pochopení pro nás však bylo náročné, obzvláště s přiloženým kusem papíru cestujících se nám hra zdála komplikovaná. Naštěstí společnost Dino udělala pro všechny případy i videonávod, který nám velmi pomohl a my jsme tak porozuměli pravidlům mnohem lépe.

Herní obsah

• 1 oboustranný herní plán (New York a Londýn)
  • 50 oboustranných záznamových listů
  • 160 značení trasy
  • 28 karet
  • 5 startovních figurek
  • 5 tužek
  • 1 žeton revizora
  • 1 pravidla

Vyberte si trasu

Nastupovat, prosím lze hrát ve dvou až pěti hráčích. Pro menší počet hráčů – maximálně do tří – budete řídit autobusy v New Yorku. Pokud vás hraje čtyři až pět, odeberete se do silnic Londýna. Herní čas je zhruba půlhodinka. Čím větší počet hráčů máte ve hře, tím více času vám zabere. Během plánování jízdy musíte zahrnout všechny okolnosti, od rozmístění cestujících přes vaše osobní cíle až po tahy soupeře. Procvičíte si tak svoji prostorovou představivost a schopnost naplánovat logistiku. Můžete vyzkoušet i nejrůznější strategie a vozit tak jen turisty nebo penzisty.

Jízdenky jako z reálného světa

Autobusová tematika je v tomto případě velice pěkně zpracovaná. Jízdenky jsou udělané přesně tak, jaké byste při koupi očekávali. Dokonce jsou i cvaklé. Po grafické stránce je hra ilustrovaná minimalisticky, zato ale barevně a vesele. Autobusy a způsob trasy jsou zpracované ve formě dřevěných figurek. Samotná forma zpracování je vyvedená, avšak některé barvy figurek si jsou velice podobné a některé až příliš tmavé. Celkově tak některé figurky působí, jako kdyby do veselé hry vůbec nepatřily. Záznamové archy jsou vytisknuté na obyčejném papíru, který je oboustranný. Máte tak k dispozici celkem 100 záznamových archů, ale pokud vám dojdou, máte smůlu. Proto bychom v tomto případě ocenili záznamový arch, který vydrží déle a dá se používat stále dokola. Oceňujeme přidané tužky ke hře, které se jen tak nevidí.

Být řidičem je nudná práce

Musíme přiznat, že hra se nám na začátku příliš nezamlouvala. Vypadalo to, že se bude jednat o další nudnou strategii, ale dočkali jsme se příjemného překvapení. Po urputném studování pravidel a pochopení počítání bodů jsme na všechno přišli a hraní nás neskutečně bavilo. Kombinace všech požadavků cestujících a požadované trasy vám zavaří mozkové závity. Postup v každém kole je systematický, a i když se může na první pohled zdát, že od vás hra vyžaduje spoustu činností, není tomu tak. Jedná se o velice lehké úkony, které plníte postupně, a váš záznamový list se tak plní množstvím cestujících. Kromě této motivace vám vyhlídku na body zajišťují i společné cíle a osobní cíle. Ty vám přidají až 10 bodů navíc, pokud svezete několik typů určitých cestujících nebo zastavíte na konkrétních místech. Osobní cíle vám naopak určí několik křižovatek, které byste měli projet. Hra je tak znovu zpestřena a vám se může stát, že se vaše autobusová linka bude křížit s tou soupeřovou. Budete tedy muset obětovat několik bodů, abyste další získali, nebo se můžete rozhodnout nezískat žádné bonusové body, ale ani si žádné neubrat.

Konečná stanice. Prosíme, vystupujte

Celkově Nastupovat, prosím zanechává velmi pozitivní dojem a my jsme si velice rádi projeli trasy New Yorku i Londýna. I přes několik předepsaných protokolů hra nabízí veliké množství improvizace i taktizování. Plánování linky byla veliká zábava a doplňkové ilustrace zpříjemní herní zážitek. Vybírání si mezi dvěma mapami je skvělá, jelikož se zde snižuje riziko stereotypu. Jediné, co během hry nebylo příjemné, bylo počítání konečných bodů. To bylo chabě vysvětleno a museli jsme si několikrát přečíst pravidla, abychom koncept pochopili. Vy si můžete přečíst i další recenze deskových her.

Nastupovat, prosím je strategická a svižná hra. Herní materiál je skvěle zpracovaný, ovšem ocenili bychom nějaké menší změny. Grafické provedení hry je vydařené a ulice New Yorku i Londýna se stanou velmi atraktivními. Pokud tedy milujete plánování tras, autobusy nebo máte řidičský průkaz, rozhodně doporučujeme hru zkusit. Zabaví vás na několik večerů, a ještě si přitom procvičíte mozkové závity.

• grafické provedení
  • herní vybavení
  • svižnost hry
  • zábavné ilustrace
  • kombinace úkolů
  • jednorázové použití záznamových listů
  • mnoho igelitových pytlíčků
  • matoucí pravidla
0.0

Anežka Ebrová

Anežka je hráčka již od dětských let. Její vášeň propukla již na základní škole díky školním počítačům, kde ztrácela pojem o časoprostoru. Mezi její první herní lásky patří série Half-Life. No a jak se říká, stará láska nerezaví. Hry od Valve prostě zbožňuje stejně jako střílečky a skákačky. Mezi její další koníčky patří hlavně sport, cestování, knihy a deskovky. Avšak její láskou zůstávají vždy hry, stejně jako pivo - tanková Plzeň 12° středně vychlazená.