Observer System Redux-náhledovka

Observer: System Redux – psychologický horor z budoucnosti

4. 9. 2021
Zdroj náhledu: Bloober Team

Každá nová generace konzolí sebou přináší mnoho tzv. launch titulů, což jsou hry, jež většinou vycházejí zároveň s konzolemi či krátce po nich. Vesměs se může jednat o zcela nové kousky či exkluzivity, které jsou určeny jen na jednu danou konzoli. Mezi launch tituly ale najdeme i spoustu remaků a remasterů, mezi které patří i dnes recenzovaná hororová hra Observer: System Redux od polského vývojářského studia Bloober Team. Toto studio je u mnoha hráčů bezpochyby známé již z minulosti, a to především skvělou hororovkou Layers of Fear, která nabízela opravdu nervydrásající temný zážitek a kterou by si každý pravý hráč hororových her měl projít, pokud tak ještě do dnešních dnů neučinil. Jestli stejně atmosférický zážitek nabídne i Observer: System Redux, se dozvíme v následujících řádcích.

System Redux není pokračování!

Pokud jste už o Observeru v souvislosti s videohrou někdy slyšeli, bylo to pravděpodobně v roce 2017, kdy vyšla původní hra nesoucí název Observer. Jednalo se v té době o velmi kvalitní psychologický hororový titul, který si v tuzemských i zahraničních recenzích odnášel nad očekávání velmi pozitivní hodnocení. Díky úspěchu původního titulu se nám tak vývojáři z Bloober Team rozhodli po třech letech přinést vylepšenou verzi určenou jak pro novou, tak i starou generaci konzolí a taktéž PC. Tam se mimo jiné objevil i původní Observer z roku 2017, který se po vydání vylepšené verze přestal prodávat. System Redux jakožto remake nabízí o něco hezčí vizuální zpracování, podporu rozlišení 4K, včetně ray tracingu, a rovněž doplňuje některé mezery v příběhu, díky čemuž se stal plnohodnotným next-gen titulem pro nové konzole Playstation 5 a Xbox Series.

Jestli jste již původní titul hráli, pravděpodobně nemáte moc důvodů si Observer: System Redux pořizovat. Vylepšená verze je určena především pro nové hráče a majitele next-gen konzolí, kterým je tento titul optimalizován na míru. To znamená, že u starších konzolí Playstation 4 a Xbox One některé next-gen funkce chybějí. Já osobně jsem původní verzi nehrál, což přináší výhodu, že si můžu užít dobrodružství hned s tou nejlepší vizuální stránkou. Rovněž to znamená, že dnešní recenze nebude ani tak o úplně přímém porovnání staré a nové verze, ale spíše se budu snažit přinést pohled pro nové hráče, kteří Observera dosud nehráli a třeba plánují jeho koupi do budoucna.Tak už bylo dosti řečí okolo, pojďme se konečně vrhnout na samotnou recenzi hry Observer: System Redux.

Zdroj: Bloober Team

Temná budoucnost

Příběh hry se odehrává v budoucnosti, konkrétně v roce 2084 v tzv. Páté Polské Republice, kdy svět postihlo hned několik katastrof, od globální války až po digitální mor Nanophage, který zničil podobu Země, jak ji známe. Většina obyvatel se uzavřela do sebe a stále více lidí svoji pozornost upírá na virtuální realitu, různé mikročipy a drogovou závislost, aby se odpoutali od reality současného pošramoceného světa, ve kterém panují jen obavy a strach z další katastrofy, která bezpochyby dříve či později přijde. Náš hlavní hrdina, elitní neurodetektiv Daniel Lazarski, je tzv. pozorovatel, kterého zrovna většina obyvatel nemá v lásce. Proč? Jakožto neurodetektiv totiž dokážete za pomocí speciálního nástroje pronikat do lidské mysli a v případě potřeby tak dostat z člověka i ty nejtajnější informace. Příběh hry začíná ve chvíli, kdy se Danielovi po několika letech ozve jeho syn Adam. Z Adamova hlasu je však patrné, že není něco v pořádku, a jakmile se spojení přeruší, vaše pátrání začíná. Více z příběhu prozrazovat nebudeme, abychom nevyzradili nějakou důležitou informaci.

Musím ale říci, že příběh je silnou stránkou hry Observer: System Redux a při odhalování pravdy budete hltat každou informaci, kterých bude v průběhu hraní spoustu. Po této stránce se tedy rozhodně nudit nebudete. Navíc díky fanouškům je nyní možné titul hrát i s českými titulky, což může mnoho hráčům k úplnému pochopení příběhu pomoci. Nejedná se nicméně o oficiální překlad, a tak je nutné počítat i s možnými riziky, které modifikace přináší. Osobně jsem český překlad testoval a musím říci, že po celou dobu hraní jsem s ním neměl sebemenší problém.

Zdroj: Bloober Team

Horor s nádechem sci-fi

Vývojáři prezentují titul jako psychologický horor, což by atmosférou tak nějak odpovídalo. Musím však uznat, že některé scény ve hře na mě působily spíše komicky než děsivě, a třeba já jsem zdejší atmosféru vnímal s relativně velkým klidem a za celou dobu hraní nenastalo moc situací, kdy bych se vyloženě bál nebo leknul. Za to pravděpodobně může fakt, že již pár opravdu děsivých hororovek za sebou mám, a tudíž jsem schopen některé aspekty, řekněme, lépe skousnout. Tím ovšem nechci tvrdit, že je atmosféra ve hře špatná, ba právě naopak. Observer: System Redux na vás vyvine psychologický tlak již v samotném začátku, kdy vejdete do panelového domu, kde se celý titul odehrává, a začnete mluvit s jeho prvním nájemníkem. Z hlasu zdejších obyvatel jde cítit strach, deprese a beznaděj, která se v průběhu hraní bude čím dál více podepisovat i na vás. Čím více se náš hlavní hrdina Daniel Lazarski přiblíží samotnému odhalení pravdy, tím více začne ze zdejšího prostředí šílet. Samotné polorozpadlé prostředí činžovního domu působí možná trochu děsivě, husí kůži vám však budou nahánět spíše všudypřítomné divné zvuky, které vás v Observeru budou provázet prakticky po celou dobu. Ovšem to tak nějak k psychologickému hororu patří.

Samotné reálné prostředí a zvuky ovšem nejsou tím nejděsivějším aspektem hry Observer: System Redux. Velmi netradiční a depresivní zážitek nabízejí výlety do lidské mysli, kde vám titul ukáže tu pravou tvář dnešní zdrcené doby. Každá lidská mysl, kterou ve vaší cestě navštívíte, je pošramocená všelijakými hrůznými zážitky a různým způsobem pokroucené a divně vypadající prostředí vám dá nahlédnout do nitra duše lidí, u nichž žádná radost a chuť k životu v poslední době rozhodně nepanovala. Musíme v tomto ohledu Bloober Team pochválit za implementování této složky, jelikož výlety do lidské mysli zde zvláštním způsobem oživují atmosféru. Samotných lekaček pak také několik najdeme, ale jak už jsem řekl v úvodu, pro zarytého fanouška hororových her zřejmě nebudou představovat žádný velký problém. Pro mě osobně byly lekací scény v Observeru spíše příjemným doplňkem a jen jednou se mi za celou dobu stalo, že jsem nějakým způsobem vyskočil ze židle.

Zdroj: Bloober Team

Hratelnost je veskrze průměrná

Po hratelnostní stránce nic zásadního nečekejte, celá hra je vesměs postavena jen na vyslýchání zdejších nájemníků a prozkoumávání prostředí, přičemž nejčastěji budete prozkoumávat zdejší byty, v nichž většinu času strávíte hledáním různých stop a materiálů, jež vás posunou dále ve vyšetřování. Úkoly jsou poměrně jednoduché a je téměř vyloučeno, že byste se ve hře nějakým způsobem zasekli. K dispozici máte tzv. holografický deník, který vám detailně vysvětlí, co máte dělat nebo kam právě jít, a taktéž dvojici skenerů, přičemž první slouží k identifikaci DNA a druhý k dohledání různého technického hardwaru. Oba typy skenerů vám dokáží hledání důkazů značně ulehčit, takže jejich používání je ve hře klíčové.

Co mi zde jednoznačně chybělo, jsou častější schovávačky před různými nestvůrami či nepřáteli, které by sice v této hře asi neměly moc smysl, ale i přesto by značně oživily stále stejnou hratelnost, jež se v průběhu času může stát i repetitivní. Abych však jen neplandal, schovávačky zde obsaženy jsou, ale jejich počet se bohužel zastavil jen na dvou a nepříliš obtížných. Vývojáři nám do hry taktéž implementovali různý typ hádanek, přičemž nejčastěji bude vaším úkolem zjistit heslo k osobnímu počítači. Zde je velmi důležitá interakce s prostředím, poněvadž samotné heslo či vodítko k němu většinou naleznete poblíž vašeho okolí – nejčastěji v bytě, kde se nacházíte. Doplňkem k celkové hratelnosti je pak minihra v retro stylu Spiders and Sword, kterou naleznete v každém osobním počítači, přičemž každý počítač vám odemkne určitý počet levelů.

Minihra je to zábavná, ale dosti složitá, a musím přiznat, že jsem se nebyl schopen dostat dále než do sedmé úrovně. Je docela úsměvné, že v roce 2084 mají zdejší obyvatelé počítače vypadající na rok 2000 a obsah uložený většinou na všudypřítomných disketách. Zřejmě válka v tomto světě zapříčinila fakt, že se lidstvo navrátilo o několik desetiletí zpět, alespoň v některých ohledech. Je to sice více méně detail, kterého si možná za celou dobu hraní ani nevšimnete, ovšem při propagandě všelijakých čipů, implantátů apod. to působí trošku komicky. Bohužel, ať dělám, co dělám, nemůžu si pomoci.

Zdroj: Bloober Team

A co vizuální stránka?

Popsat a zhodnotit vizuální stránku bude poměrně obtížný úkol, jelikož, jak jsme v samotném úvodu recenze říkali, původní Observer z roku 2017 jsme v naší redakci neměli možnost vyzkoušet. V našich silách tak bude shrnout grafickou stránku a spíše ji porovnat s ostatními tituly dnešní doby. Po vizuální stránce vás jednoznačně hra potěší především svými efekty, animacemi a texturami, které jsou zpracovány skutečně dobře a v kombinaci s ray tracingem bych Observer: System Redux označil za takové umělecké dílo. Co bych malinko vytknul, jsou různá blikající světélka a efekty, kterých se dočkáte především po vstupu do lidské mysli. Zde vám bude blikat obrazovka poměrně často a ve velké míře, až i vy sami budete mít chvílemi pocit začínajícího epileptického záchvatu. Osobně jsem v jedné části musel s hraním na chvíli přestat, jelikož mě v jednu chvíli začaly neskutečně bolet oči. V tomto ohledu mohli polští vývojáři malinko ubrat plyn a spíše nabídnout zmiňované častější skrývání před nějakým nepřítelem.

Na závěr naší recenze už zbývá zhodnotit technické zpracování, které je v tomto případě na velmi slušné úrovni. V celém průběhu hraní jsem se nesetkal s žádným zásekem či pádem, stabilně působila také snímkovací frekvence a i na nejvyšší detaily hra běžela poměrně plynule. Malou vadou na kráse byly jen občasné bugy a glitche, ovšem nejedná se o nic, co by závratným způsobem omezovalo samotnou hratelnost. Teď už zbývá říci finální verdikt.

Zdroj: Bloober Team

Observer: System Redux od polského studia Bloober Team je bez pochyby skvělá psychologická hororovka z budoucnosti. Nabídne vám kvalitní příběh, hezkou vizuální stránku a nervydrásající temnou atmosféru, která však nemusí úplně dolehnout na zkušenější hráče hororovek. I přes celkovou kvalitu musíme zmínit pár nedostatků, mezi které patří stále stejná hratelnost, opakující se úkoly a různé přehnané efekty, které nemusejí na některé hráče zapůsobit dobře. Celkově vzato však můžeme Observer: System Redux jednoznačně doporučit!

• kvalitní a temný příběh
  • luxusní vizuální zpracování
  • děsivé výlety do lidské mysli