OhShape - Cover

OhShape – rytmická VR hra pro celé tělo

5. 11. 2021
Zdroj náhledu: Odders Lab

Pokud se řekne rytmická hra pro virtuální realitu, většina z vás si asi představí Beat Saber nebo Pistol Whip. Rytmických her pro VR je ale nepřeberné množství a většina si je navzájem velmi podobná. Najít něco dalšího unikátního s vlastním inovativním konceptem není jednoduché. A proto zde máme OhShape, který je světlou výjimkou.

Projdi dírou ve zdi?

Ano, to je totiž základní princip této hry. Vyberete si písničku, její obtížnost a jste postaveni na dráhu. Proti vám letí stěny různých barev. Základní světle modré stěny pokrývají celou hrací plochu a v jejich středu je výřez postavy v různých pozicích a postaveních, které musíte napodobit, abyste úspěšně prošli. Pozice jsou jak ve stoje, tak v pokrčených kolenou, či s různě nahnutým tělem a s všemožným nastavením rukou. Celkově je zde velmi široká škála pohybů, které se musíte naučit vykonat, a tak oproti jiným workoutovým hrám na VR zde opravdu procvičíte celé tělo, včetně nohou, které jsou většinou opomíjeny. OhShape je více než hra, je to plnohodnotné cvičení.

To ale není vše!

Mimo tyto světlé stěny se zde nacházejí i stěny oranžové, které pokrývají jen část herní plochy a vy se jim musíte úplně vyhnout. Stěny mohou být nejen rovné, ale i různě dle obtížnosti zkosené. Posledním typem stěn jsou stěny červené. Tyto stěny jednou nebo oběma rukama musíte přímým úderem prorazit. Pokud by to pro vás bylo stále málo, mezi stěnami můžete pro dodatečné body sbírat žluté mince. Pokud vám to naopak zní jako moc věcí najednou, může vám pomoci váš vlastní stín, který se odráží na blížících stěnách, a tak se můžete dopředu ujistit, že je vaše pozice správná. Jak se ale budete zlepšovat a hudbu zrychlovat, nějakého stínu si vůbec nebudete stíhat všímat.

Zdroj: Odders Lab

Budu to vše zvládat?

Ze začátku doporučuji si projít pěkný tutoriál, který vám vše jednoduše vysvětlí, a vy pak nebudete muset nijak tápat. Začátky jsou totiž poněkud těžší, kdy se s jednotlivými pohyby musíte opravdu seznámit, jinak vám z nich půjde hlava kolem. Herní lobby a i herní prostor jednotlivých skladeb jsou ztvárněny poměrně jednoduchým čistým designem s pár příjemnými barvami. Snadno se v nich zorientujete, a nemusíte se tedy bát, že byste se nemohli pořádně soustředit na cvičení.

OhShape má i své neduhy

Standardně se snímá vaše hlava a ruce. Poloha loktů a kolenou je následně softwarem domýšlena. Ve většině případů to funguje velice dobře a vy můžete slyšet spokojené cinknutí perfektního průchodu stěnou. Ale občas se i stane, že jste poctěni červeným bliknutím neúspěšného pokusu, přestože jste udělali vše správně.

Různé modifikátory, nastavení a žebříčky

OhShape nabízí čtyři obtížnosti: začátečnickou, střední, těžkou a úroveň experta. Dále si k jednotlivým písničkám můžete nastavit jejich rychlost a také přesnost, s jakou se do daného obrazce musíte strefit. Nedílnou součástí je i tréninkový mód, kde si můžete písničku spustit v určité části a daný úsek si natrénovat nebo si konkrétní skladbu dát do smyčky a zkoušet ji stále znova. Pokud máte menší herní prostor, je zde skvělá možnost si zaškrtnout políčko malé místnosti. Tím se vám zafixuje pouze střední postavení a nebudete se muset celým tělem posouvat na některé obrazce tolik doprava a doleva. Poslední možností je si také zapnout mód „No Fail“, při kterém si klidně můžete zapnout experta, pořádně se při svých pokusech zapotit, a i když nebudete přesní, hra vás pustí bez ukončení dál.

Zdroj: Odders Lab

Zdroj: ohshapevrChce-li však tryhardit, získat co nejvíce bodů a zapsat se nesmazatelně do tabulek nejlepších hráčů, budete muset být velice přesní a nebrat si žádné úlevy. Za každé zpomalení či snížení přesnosti se vám snižuje i multiplikátor bodů. Své výkony si můžete porovnávat, jak se svými kamarády, tak s celým světem. Nebo si můžete prohlédnout porovnání jen v rámci České republiky. Žebříček je multiplatformní, Steam si lze zvlášť vyfiltrovat. Hra také nabízí domácí party mód, ve kterém se může prostřídat a porovnat u jednoho VR headsetu více lidí. Online multiplayer v reálném čase zde však chybí. V poslední řadě je také možné nahlédnout na vaše staty: kolik času jste v jednotlivých obtížnostech strávili, kolik zdí jste prošli, anebo jakou vzdálenost jste už dohromady překonali.

A jak je to vlastně s hudbou?

V základní nabídce OhShape jsou tři alba, dohromady s 32 písničkami od více interpretů. Původní hudba byla skládána přímo pro tuto hru. Najdeme zde různé rytmické písničky různých stylů, například: K-Pop, Trap, Rap, Hip-Hop aj. Dále je možné si dokoupit v době psaní recenze dvě DLC, která přidají dalších 14 písniček. Nebylo by to však ono, pokud by zde nebyla i možnost přidat si vlastní songy. OhShape toto naštěstí podporuje, a tak se jeho portfolio a možnosti značně zvyšují. K dispozici je pro Windows také opensource editor, ve kterém si jednotlivé mapy můžete vytvářet.

Zdroj: Odders Lab

Pokud máte rádi rytmické VR hry, při kterých se i zapotíte, a chcete zkusit zase něco jiného, je OhShape pro vás. Trefování se do výřezů ve stěně je originální nápadem a vy v rytmu hudby máte pocit, že tančíte. Možnost přidání vlastních písniček, kombinace různých modifikátorů a získávání různých achievementů vám pomůže si opakovaně pořádně procvičit celé tělo a při troše šikovnosti se můžete umístit i v síních slávy.

• procvičení celého těla
  • pravidelné eventy a aktualizace
  • možnost vlastních skladeb
  • občasné nepřesnosti
  • chybí online multiplayer v reálném čase
Platforma Valve Index
  • Datum vydání 13.12.2019
  • 0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.