OPUS Echo of Starsong – úvodka

OPUS: Echo of Starsong – zpěv čarodějky

18. 10. 2021
Zdroj náhledu: SIGONO INC.

Vesmír vždycky byl a bude místem opředeným tajemstvím a neznámem. Co je za naší sluneční soustavou? Co je mimo naši galaxii? Existuje snad ještě někde mimozemský život? Na tyto otázky se v nynější době nedá ani zdaleka odpovědět. Proto se filmoví, knižní, videoherní a další tvůrci často k tomuto tématu upínají. Dává jim totiž naprostou svobodu při tvorbě vizuálu roztodivných světů, vzdálených civilizací, futuristických technologií, děsivých forem života a poutavých příběhů, které nás dokážou často až uchvátit. OPUS: Echo of Starsong je svým způsobem unikátní neotřelým a brilantním příběhem. Nastupte na palubu silných emocí několika překrásných písní ještě krásnější čarodějky.

Zdroj: SIGONO INC.

Krutá realita válečných konfliktů

I když samotné jádro zápletky zosobňuje lidskou chamtivost a krutost, velmi silný obal plný napětí a dramatu nás zavede do vzdálené planetární soustavy Thousand Peaks, jež ještě nedávno bývala válečnou zónou. Lidé zde objevili starobylé ruiny pradávné civilizace Lumenů a několik frakcí lačnících po jejím tajemství vedlo jeden krvavý konflikt za druhým. Zříceniny totiž ukrývají vzácnou surovinu zvanou Lumen. Po dvaceti letech bojů se tato válka zapsala do historie jako Lumenová válka. Velká korporace United Mining se prohlásila za vítěze tohoto dlouhotrvajícího sporu a zavelela dodržovat mír. I přesto se našli tací, co chtěli Lumen ukořistit pro svou frakci. I když válka oficiálně již skončila, menší potyčky stále přetrvávají dodnes, čímž se rozpoutal nelítostný závod o těžbu Lumenu.

To dalo za následek vytvoření nové profese, tzv. lovců Lumenu, kteří vzácnou surovinu vyhledávají a s pomocí kouzelného zpěvu čarodějek odtajňují nová neobjevená místa, kde by se Lumen dal těžit. Příběh OPUS: Echo of Starsong se točí okolo lovce Juna, zoufale se snažícího očistit své jméno jako budoucího vůdce klanu, čarodějky Edy, která naopak hledá svého mistra, a samozřejmě kolem jejich přátel.

Extrémně promyšlený scénář a volby

Více vám z příběhu prozrazovat nebudu, ale rozhodně se máte na co těšit. Co vám ovšem prozradit mohu, a zřejmě i musím, je forma, jakou je vám děj představován. OPUS: Echo of Starsong je totiž bezesporu hra silně si zakládající na příběhu. Vzhledově připomíná vizuální román, avšak přidává některé prvky RPG, průzkumu a logické hádanky. Dalo by se říct, že jde trochu o takový mix toho nejlepšího z různých žánrů. Nemusíte se toho vůbec bát, vše dohromady funguje opravdu skvěle. Prakticky po celou dobu zůstáváte ve střehu díky četným zvratům, flashbackům, objevování nových zákoutí galaxie, bouřlivým výměnám názorů či cestování vesmírem. Neustále se něco děje, příběh se posouvá různými směry a vám se hlavní hrdinové více a více dostávají pod kůži.

Najdete zde spoustu interakcí postav a dialogů skrze psaný text. Musím říci, že právě jich se u podobných titulů vždycky nejvíce bojím, protože ne všichni vývojáři s nimi dokážou dobře pracovat. Kolikrát jsem narazila na táhlé a nudné rozhovory o ničem, ale tentokrát je to přesně naopak. Dialogy jsou krátké a naprosto výstižné. Nezahlcují vás hromadou zbytečných informací a je vidět, že si tvůrci dali při psaní scénáře extrémně záležet. Jasné úderné věty, které jsou smysluplné a dokážou vám předat danou informaci společně s budováním osobností a vztahů mezi postavami… to prostě nemá chybu.

Přidejte také dialogové volby, které, světe div se, skutečně ovlivňují situaci, náladu posádky a někdy i samotné vztahy. Je tu ovšem jedna mechanika, jejíž úplná absence by mi vůbec nevadila. Některé volby se totiž řídí štěstím. Při určitých situací dostanete na výběr ze dvou možností a jen jakýsi pomyslný hod hrací kostkou určí, jestli z ní vzejdete jako vítěz, nebo naopak selžete. Nejhorší na tom je, že se skutečně jedná o úplnou náhodu, takže výsledek dopředu nemůžete nijak odhadovat. Pokud byste si chtěli štěstí zvýšit a mít tak pravděpodobnější šanci na úspěch, stačí najít různé předměty, které se však neválí za každým rohem. Ani ty vám ovšem nezaručí neustálý úspěch.

Průzkum Lumenových jeskyní

Hlavní část hratelnosti se skládá mimo jiné z konverzací, správy a vylepšování vesmírné lodi a zejména z prozkoumávání soustavy Thousand Peaks – jejích Lumenových jeskyní a obydlených základen. Cestovat budete vážně dost a k tomu je také potřeba udržovat vaše vesmírné vozítko Red Chamber v dobrém stavu. Nejen že si budete muset hlídat stav paliva, naučit se hospodařit s průzkumnými balíčky, penězi, surovinami a dalšími položkami, ale po střetu s nepřáteli či rojem asteroidů se vám oprava pěkně prodraží. Pokud máte vytříbený úsudek, kdy stojí za to bojovat a kdy naopak stáhnout ocas a utéct, budete mít nejspíše navrch. Rozsáhlá mapa soustavy vám umožňuje přistát na jakékoli destinaci na asteroidu či v přístavu, pokud máte dostatek paliva. Hra vás tak nějak lehce tlačí určitým směrem a ukazuje, kam se zrovna máte vydat. Pokud ovšem budete chtít odbočit z plánované trasy a vydat se úplně jiným kurzem, udělejte to.

Prohledávání jeskyní je lineární a najít v nich můžete celou řadu předmětů. Je jen na vás, které z nich si ponecháte pro své účely, a které naopak prodáte za vidinou výdělku. Během prohledávání narazíte na lehké logické puzzly, jako propojování luminiscenčních trubic či otevírání bran pomocí libozvučného zpěvu Edy, nebo všelijaké úkony spojené s Lumenem. Hádanky nejsou těžké, spíš bych použila výraz až skoro primitivní, ale upřímně mi to nijak nevadilo. Aby to vše nebylo na jedno brdo a vyhnuli jste se stereotypu, vývojáři na určitá místa přidali akční pasáže, důležitá rozhodnutí, napínavé cutscény, hvězdné písně a NPC. Mnohdy vám půjde o život a právě vaše volby rozhodnou, jestli vyváznete živí, rozhádáte se s některým členem posádky nebo v budoucnu navážete hlubší vztah s dotyčnou osobou. Nudu rozhodně během těch cca deseti hodin hraní prakticky nepocítíte, to mi můžete věřit.

Hvězdné písně jsou důležitou součástí hry. Jak jsem již zmiňovala na začátku, Eda je čarodějka, jejíž krásné písně dokážou otevírat magií uzamčené brány starodávné civilizace. Poté už je jen na Junovi, aby vyřešil jednoduchou minihru, a cesta vám bude volná. Někdy v dané lokaci místo surovin najdete novou píseň, kterou se Eda naučí, nahraje a podle ní můžete nalézt jeskyni jejího původu. Ne všechna místa na mapě jsou hned viditelná, a tak bude nutné se v různých částech galaxie poohlédnout po nějakém tom náznaku hvězdné písně.

Kosmické vizuální porno

Grafická stránka hry je jedním slovem geniální. Prostředí vesmíru dovolilo vývojářům se vážně vyřádit na designu nespočtu asteroidů a starobylých zřícenin. Co se mi ovšem nejvíce líbilo, je podoba lodi Red Chamber, luminiscenční trubice a odkazy propojené s pradávnou kulturou a vzhled samotných postav. Ty jsou lehce stylizovány do anime a několik nádherných kreseb během určitých dialogů vás ihned přesvědčí o tom, že i když anime celkově moc nemusíte, jeho vliv zde si prostě zamilujete. Barvy jsou po většinu času laděny do temnějších chladných odstínů, ale k tomu vesmíru to zkrátka patří.

Důležitou ústřední stránkou hry je bezesporu zvuk, kolem kterého se točí všechno dění. Určitě vám doporučuji vzít si sluchátka a nebát si hlasitost nastavit o něco málo výše, než jste normálně zvyklí. Jedině tak budete moct docenit zvuky v pozadí, hvězdné písně a další efekty, kterých si bez sluchátek ani nemusíte všimnout. I když ve hře nenajdete jedinou vyřčenou větu, budete emoce postav vnímat skrze jiné aspekty stejně tak dobře, možná ještě lépe.

Předzávěr

OPUS: Echo of Starsong je pro mě po dlouhé době opět naprosto strhující hra, která mě zprvu zaujala svou neotřelou vizuální stránkou. Z emocemi nabitého začátku se mi zpočátku cestování po galaxii a navštěvování různých míst zdálo poněkud bezúčelné, ale čím jsem se nořila hlouběji do příběhu, tím víc mě pohlcoval, až jsem nemohla přestat. Samozřejmě nic není bez chyb, ale tentokrát je v tomto případě s klidným svědomím mohu přehlédnout, protože se skutečně jednalo o drobnosti, jako menší množství míst, které můžete blíže prohledat na vlastní pěst, nebo trochu horší navigace.

OPUS: Echo of Starsong je skvělou adventurou kombinující to nejlepší z několika žánrů. Dohromady tak vytváří zcela unikátní koncept dojemného a nezapomenutelného příběhu plného zvratů a emocí, působivé vizuální stránky, propracovaných postav chytře vmísených do děje a příjemného sound designu. Tato hra má vážně vše zosobňující kvalitu, a díky pomalejšímu tempu máte čas na to, se s postavami sžít a prožívat tak jejich srdcervoucí cestu společně s nimi, jako byste byli dalším členem posádky.

• působivý vizuál všech stránek titulu
  • skvěle podaný poutavý příběh
  • dobře sepsaný scénář dialogů