Overpass - náhledovka

Overpass – když se snažíte odlišit, ale nejde to

7. 11. 2021

Vývojářské studio Zordix Racing, které je mimochodem absolutním nováčkem na poli herního vývoje, se rozhodlo svým způsobem oživit žánr závodních her a místo klasického simulátoru či arkády na okruzích a rychlých silnicích nám přineslo zcela jiný typ závodění. Jejich prvotina jménem Overpass se zaměřuje čistě na off-road. Zapomeňte tedy na závodní sporťáky, zde usednete za volant čtyřkolek a bugin a vaším úkolem nebude nic jiného než zdolávat jednu překážku za druhou. Jak se titul Overpass vydařil, nám ukáže dnešní recenze.

Overpass pravděpodobně nebude pro každého

Už při prvních metrech vaší jízdy v tutoriálu zjistíte, že hratelnost i přes svou arkádovost nebude žádným medem a pravděpodobně se nezavděčí každému. Hraní totiž vyžaduje nutnou dávku trpělivosti, nervů a svým způsobem i odvahy. A o co ve hře Overpass vlastně jde? Vaším úkolem je za pomoci buginy nebo čtyřkolky projet trať v co nejrychlejším čase, přičemž závodní okruh obklopují různé překážky, které s vaším prostředkem musíte překonat. Většinou se jedná o různé strmé svahy, pneumatiky, či kamení, jež jsou rozesety libovolně po trati. Není to ale zdaleka tak jednoduchý úkol a při projíždění každé překážky musíte přesně trefit vaši jízdu, jinak se velmi rychle a snadno ocitnete v koncích.

Ze začátku budete hodně trpět a pravděpodobně i nadávat, jelikož různé záseky v překážkách a uvíznutí v blátě budou na denním pořádku. Jakmile si váš stroj vylepšíte a získáte nějaké ty zkušenosti, které spočívají hlavně v poznávání terénu, dokážete být natolik konkurenceschopní, že se můžete snažit pokořit i první příčky v každém závodě.

Zdroj: igdb.com

Hratelnost tak někde mezi

Hratelnost v Overpass bych osobně označil za takový mix simulace a arkády, i když musím pochválit fyziku a hlavně pak chování buginy a čtyřkolky v jednotlivých překážkách. Oba typy prostředků velmi dobře reagují na vaše ovládání, a pokud někde v kluzkém prostředí se tříkolkou například zatočíte příliš rychle a agresivně, následuje nepříjemný smyk, jenž může vašeho řidiče dokonce katapultovat ze sedla. Dalším důležitým bodem je pak rychlost, při níž na jednotlivé překážky najíždíte. Příliš rychlé najetí může způsobit poškození, které vám postupem času přinese nemalé problémy s řízením, což u hry, jako je Overpass, opravdu nechcete. Pokud ovšem na překážku najedete zase příliš pomalu a opatrně, může se stát, že strmý kopec či kopec s pneumatikami nevyjedete ani s uzamykatelným diferenciálem, jenž by vám měl pomoci při zdolávání těch složitějších překážek. Hranice je v tomto případě příliš tenká a nutí hráče při jízdě přemýšlet a především plánovat jednotlivé kroky, což rozhodně chválíme.

Nebyl bych to ale já, kdybych po hratelnostní stránce nenašel něco, co mi na hře vyloženě vadí, a bohužel stejný osud se nevyhne ani hře Overpass. Jak už bylo zmíněno, příliš rychlé najetí na překážku může zapříčinit to, že vaše vozítko dostane poškození, které později může značným způsobem ovlivnit celkové řízení. Za celou dobu hraní mi ovšem přišlo, že poškodit vaši čtyřkolku a buginu je až příliš snadné, přece jen se bavíme o off-roadu, kde bych očekával, že závodní prostředky něco vydrží. To naštěstí lze alespoň zčásti omezit upgradem. Na samotné poškození samozřejmě nejvíce trpí přední náprava a kola, která schytají většinu nárazů.

Zdroj: igdb.com

Pouze dva typy závodů a nicotná atmosféra

Dalším a docela velkým problémem jsou pouze dva typy závodů, i když ty možná nejsou ani úplně tím největším. Prvním typem je časovka na tři kola, v níž máte za úkol projet trať a překážky v co nejrychlejším čase. Pod druhým typem se skrývá tzv. hill climb, což je zase závod do vrchu, kde opět v co nejrychlejším čase musíte vyjet strmý kopec. To je bohužel vše, co Overpass po stránce obsahu nabízí, a můžu vám osobně říci, že je jen otázkou pár jednotek hodin, než vás stále stejné závodění přestane bavit. I přes fakt, že samotné tratě jsou rozmanité, určitého pocitu prázdna se bohužel nevyhnete, a to je bezpochyby ten největší problém Overpassu.

Docela bych skousnul i to, že titul nenabízí klasické závodění s protivníky s tím, že kdo první protne cíl, vyhrává – přece jen podobně ražených her s časovkami najdeme několik, například nedávno recenzované WRC 10, které se zaměřuje především na rally. Co ale rozhodně neskousnu, je absence diváků po okolí tratí či jakýkoliv jiný aspekt, jenž by alespoň zčásti nabudil nějakou tu závodní a sportovní atmosféru, jak to dokázalo právě zmíněné WRC 10. Nic takového Overpass nenabízí a celé prostředí působí pustě a prázdně. Skvěle zpracovaná atmosféra by dokázala hezky vyvážit jen dva typy závodů a jízda s vaším strojem by byla o něco zajímavější, no bohužel.

Zmíněné dva typy závodů jsou rozděleny do více než čtyřiceti okruhů a odehrávají se v celkem šesti lokacích. Ke čtyřem desítkám tratí se přidává také přibližně dvacet licencovaných bugin a čtyřkolek, známých pod zkratkou UTV, respektive ATV. Všechna vozidla jsou kompletně licencovaná od renomovaných výrobců, jako jsou Yamaha, Suzuki, Polaris nebo Arctic Cat. Každý typ si můžete postupem času vylepšovat o lepší motor, nápravu a další věci, které vám značným způsobem pomůžou při zdolávání překážek.

Zdroj: igdb.com

Podprůměrné vizuální zpracování a nejen to…

Atmosféře v Overpassu nijak nepřidá ani vizuální zpracování, které je na rok 2021 bohužel podprůměrné. Prostředí je takové mázlé, špatně nasvícené, skálám a stromům chybí detaily a celkově je pocit z jízdy, jak už bylo řečeno, suchý a prázdný. K tomu všemu přičtěme i horší optimalizaci s doskakováním textur nebo delším načítáním a dostaneme po vizuální stránce podprůměrný titul, v němž se vrátíme cca pět až šest let do minulosti, kdy svou cestu zahájily konzole minulé generace.

Malým bezvýznamným plusem je alespoň možnost zašpinit vaše vozidlo. Průměrně je zpracovaná také kariéra, kde máte za úkol absolvovat jakýsi šampionát (kvalifikaci) s cílem dostat se do vrcholové třídy a bojovat o mistrovský pohár. Kvalifikace se dělí na dvanáct částí, přičemž závody, jež chcete podniknout, si vybíráte kompletně sami. Můžete si tak zvolit, zda chcete jezdit raději v bugině či tříkolce a vrhnout se na okruhové časovky, nebo spíše dáte přednost náročné jízdě do kopce. Kromě výběru závodu je zde přítomna i garáž, kde si za vydělané peníze vylepšujete nebo kupujete nové vozidla a také upravujete vašeho jezdce, jemuž můžete zakoupit libovolné části závodního oblečení. Chybí tu ovšem jakákoliv správa vašeho závodního týmu nebo nějaký ten strom dovedností, kde byste mohli odemykat různé lepší aspekty pro vašeho závodníka.

Mimo kariérního režimu je ve hře přítomen i klasický libovolný závod a také multiplayer, na kterém musíme pochválit přítomnost split-screenu, který jistojistě pomalu umírá. Multiplayer ovšem zeje prázdnotou, což znamená, že jedinou možností, jak si užít hru pro více hráčů, je pozvat ke hraní vaše kamarády a známé.

Vytvořit závodní off-roadový simulátor a odlišit se tak trochu od konkurence je bezpochyby skvělý nápad. Ten však musí být také dobře zpracován, což se o Overpassu rozhodně říci nedá. I přes fakt, že titul nabízí obstojnou fyziku, kde musíte plánovat každou vaši jízdu, je zde mnoho aspektů, které Overpass sráží do horšího průměru. Těmi jsou především zastaralá grafika, nezajímavá kariéra a pouze dva typy závodů bez nějaké omáčky kolem. Pro velmi zaryté fanoušky off-roadových závodů asi můžeme i se zmíněnými nedostatky s přimhouřením obou očí a uší titul doporučit, pro ostatní ale rovnou říkáme, ruce pryč.

• nápad vytvořit off-roadový simulátor
  • obtížnost a plánování vaší jízdy
  • rozmanitost závodních tratí