Patchwork – Titul

Patchwork – recenze

17. 10. 2022

Ti tvořivější z vás už možná někdy vyzkoušeli patchwork, tedy techniku, s jejíž pomocí si z různě sešitých útržků látky můžete vytvořit třeba deku nebo tašku. Německý vývojář Uwe Rosenberg se inspiroval právě jí a v roce 2014 ji přetvořil do podoby stejnojmenné deskové hry (v roce 2016 pak studio DIGIDICED uvedlo na trh digitální verzi), která z původní pohodové kratochvíle dělá strategii pro dva. V této podobě se už jedná o překvapivě chytlavou zábavu – určitě jste doteď netušili, jak moc takové vyšívání dokáže být kompetitivní záležitost.

Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Blackfire.

Herní plán a nabídka dílků

Na začátku každý hráč dostane svou vlastní herní desku (/dečku) tvořenou mřížkou s 9 x 9 políčky (tu budete zaplňovat dílky) a pět knoflíků sloužících jako herní měna.
Doprostřed dáte tzv. časový plán, na jehož start postavíte vaši i soupeřovu figurku a na nějž rozmístíte záplaty. Kolem této desky pak do kruhu rozložíte jednotlivé dílky a dřevěný ukazatel postavíte po směru hodinových ručiček vedle dílku ve tvaru 2 x 1 (který tedy bude na konci fronty). Následující tři dílky před ukazatelem jsou ty, které má hráč k mání. Jakmile je nějaký z dílků použit, ukazatel se postaví na jeho místo; to zajišťuje, že se nabídka bude postupně obměňovat.
Cílem hry je získat více bodů než protihráč, což se děje kombinací zaplňování dečky a získávání knoflíků. Začíná hráč, který naposledy šil něco jehlou.

Vyšívaná deka, co roste pod rukama

V každém tahu máte dvě možnosti – buď můžete zakoupit a umístit dílek na svou dečku, anebo zvolit PASS.

Možnost PASS znamená, že vezmete svou figurku a přesunete ji na první políčko před soupeřovu. Nezaplníte tím sice žádná místa na dečce, ale dostanete knoflík za každé pole, které takto překonáte. Pokud nemáte dost knoflíků a nemůžete zakoupit žádný z dostupných dílků, je to jediný možný tah.
Druhá možnost je pak zakoupení dílku – na každém z dílků vidíte dva údaje, cenu a čas. Cena znamená, kolik knoflíků musíte za dílek zaplatit, čas pak značí, o kolik políček po jeho umístění posunete svou figurku na časovém plánu.

Poslední hodnota, kterou byste měli sledovat, jsou knoflíky natištěné přímo na dílcích. Jakmile totiž přejdete obrázek knoflíku na časovém plánu, dostanete tolik knoflíků, kolik jich máte na vaší dečce. Kromě toho můžete přejít políčko se záplatou – první hráč, kterému se to povede, ji získává pro sebe. Dostane tak zdarma dílek 1 x 1, který ihned po obdržení použije.
Dílky můžete pokládat, dokud svou figurkou nepředeženete druhého hráče. Pak je na tahu zase on. Jakmile se oba hráči dostanou do středu časového plánu na poslední políčko, hra končí a určí se vítěz pomocí součtu bodů. Za každé prázdné políčko na vaší mřížce máte dva body dolů, za každý knoflík se vám naopak jeden bod přičte. Pokud některý z hráčů jako první souvisle zaplní plochu 7 x 7 polí, dostane navíc prémii sedmi bodů.

Z popisu se to sice nemusí zdát, ale Patchwork je velice svižná hra. Jedna partie zabere něco mezi patnácti až třiceti minutami, záleží na vaší zdatnosti.

Sběr dílků a knoflíků

Ačkoliv jsou tedy pravidla jednoduchá a návod zabere sotva šest stránek, je více způsobů, jak při hře postupovat. Můžete se soustředit na políčka s knoflíky a vybírat si na svou plochu dílky, které vám přinesou maximální zisk. Druhá možnost je naopak pracovat na zabrání co nejvíce polí, aby vám všechno dobře zapadlo do sebe a vy jako první získali sedmičkovou prémii.

Celé to ještě zamotává způsob střídání tahů, který byste každopádně měli zohledňovat také. Kupříkladu pokud se zastavíte na posledním políčku před záplatou, je na 100 % jisté, že ji získá váš soupeř (což pochopitelně nechcete). Jindy zase bude potřeba naplánovat další koupě – dílky s menší hodnotou času vám umožní víc tahů, čímž zaplníte více prostoru a získáte víc bodů. V neposlední řadě jde i o prostorovou představivost, když vybíráte dílky, aby zabraly plochu na dečce co nejefektivněji a nechaly minimum volných míst.

U pokládání dílků je vůbec dobré pořádně přemýšlet, protože jejich cena vůbec není náhodná. Některé jsou levné, ale posunou vás o více políček, jiné to mají naopak a další (většinou ty dražší) mají na sobě cenné knoflíky. Pečlivé zohlednění těchto tří proměnných je klíč k úspěchu a po několika partiích začnete chápat, jak geniálně je celá tato mechanika vybalancovaná.

Patchwork – Dečky
Patchwork – Balení

Chaos jako v tašce s ústřižky

Balení zpočátku působí prakticky. Při prvním otevření čtvercové krabice naleznete sáček s figurkami, dvoje čtvercová pravidla, čtvercové herní desky a čtvercové rámečky, z nichž musíte vylámat hrací dílky i knoflíky. Vše je navíc svázané páskem papíru, takže se jedná o úhlednou cihličku zabírající na výšku přibližně polovinu krabice.

Jakmile však dílky jednou dostanete z rámečků ven, můžete je akorát bez ladu a skladu položit zpátky do krabice, kde už si budou žít vlastním životem. Žádné další sáčky v balení nenajdete, takže vás při každé další hře přivítá hromada papírových dílků, které musíte vysypat, abyste se dostali k hernímu plánu. Pokud nemáte rádi zmatek, musíte si opatřit sáčky vlastní, případně si vypomoct nějak jinak.

Posledním drobným záporem jsou hrací figurky, které představuje žlutý a zelený kotouček. Je to minimalistické a funkční, nic proti ničemu, jen se vám mohou při špatném světle/barvocitu plést. Digitální verze přitom jako barvy zvolila modrou a oranžovou, které spolu kontrastují mnohem lépe.
Patchwork můžete zakoupit zde.

Patchwork je skvělým důkazem, že nepotřebujete žádná složitá pravidla ani herní mechaniky, abyste si užili velké množství zábavy. Princip pokládání dílků na mřížku si osvojíte velice rychle, a přesto nabízí dostatek strategických možností, které budete s dalšími partiemi postupně objevovat. Jen možná zamrzí, že ve více než dvou lidech si prostě nezahrajete.

• výborná vyváženost
  • překvapivý důraz na strategii
  • partie jsou rychlé
  • jednoduché na vysvětlení i pochopení
  • nedomyšlené balení
  • barvy figurek
  • pouze pro dva
0.0

Jan Pinc

Korektor, kterého občas políbí múza. Jeho specialitou jsou hry příliš staré, nudné, obskurní nebo bizarní na to, aby kohokoliv zajímaly. Je vášnivým lovcem achievementů a rád vše dohrává na 100 %. Zbožňuje české lokalizace, alespoň tedy ty povedené. Po nocích stále ještě oplakává Adobe Flash Player a svoje stařičké PSP.