Wrath of the Righteous intro

Pathfinder: Wrath of the Righteous – proti démonům

19. 10. 2021
Zdroj náhledu: Owlcat Games

Vývojáři z Owlcat Games se svou hrou Pathfinder: Kingmaker sklidili velký úspěch, a není tak překvapením, že je tento úspěch namotivoval k vytvoření pokračování prvního dílu. Dějově však hra Pathfinder: Wrath of the Righteous na svého předchůdce nenavazuje, jde o další dobrodružství z příběhových knih Pathfinder. Tentokrát se příběh točí okolo démonické invaze a „křižáckého“ odporu, který má zabránit v jejím tažení napříč světem.

Původní hra Pathfinder: Kingmaker, která přinesla úvod do světa, postavila hráče před úkol vybudovat království a následně jej tvrdě bránit před hrozbami zvenčí, ale i z vnitřních kruhů. Naproti tomu v příběhu hry Pathfinder: Wrath of the Righteous, jak bylo uvedeno výše, se tentokrát postavíte proti opravdové invazi, která přináší o poznání dynamičtější etapu celého světa. Když invaze démonických monster a jejich přisluhovačů zaútočí, tak se samozřejmě každý, kdo může, snaží přiložit ruku k obraně, snaže se postup této krvelačné armády odrazit, nebo alespoň zpomalit. Nicméně armáda bitvami zocelených démonů z pekelných hlubin je příliš silná a na své cestě masakruje všechno, co se jí připlete do cesty.

To se bohužel přihodilo i vám, tedy spíše řečeno vámi vytvořenému hrdinovi. Váš „vyvolený“ dostal co proto a jen tak tak se mu podařilo přežít. To byl však pouhý začátek toho, co budete mít před sebou a čemu budete čelit.

Zdroj: Owlcat Games

Pathfinder: Wrath of the Righteous a začátek nabitý atmosférou

Hned jak se trochu zmátoříte, totiž na malé městečko Kenabres dolehne vlna teroru, když na něj zaútočí armáda vedená mocným démonem. I když se snažíte pomoci ostatním, silný démon nemá na boj s vámi ani pomyšlení, protože jste pro něj pouhý plevel. Pomocí mocného útoku rozboří městské náměstí a vy spadnete do útrob pod městem, do temných skalních hlubin, kde již plně startuje vaše cesta za pořádným dobrodružstvím. V těchto skalních tunelech také naleznete první z některých vašich budoucích společníků.

Na co je jednoznačně ve hře Pathfinder: Wrath of the Righteous kladen velký důraz a čemu byste se rozhodně měli věnovat, je tvorba postavy. Tu si zvolíte ihned ze začátku, tedy ještě před samotným úvodem do děje. Tvorba postavy by se dala nazvat až „fanatická“, a to rozhodně v dobrém slova smyslu.

První, co si budete moci vybrat, je váš portrét, můžete zvolit portréty z hry Wrath of the Righteous nebo z Kingmakera, další na řadě je vaše profese. Těchto profesí je zde opravdu požehnaně, rovnou 25 unikátních profesí, ze kterých si vybere opravdu každý, co se mu nejvíce líbí. Respektive si vyberete hlavní zaměření, například tedy Alchymista, Barbar, Cleric, Druid, a následně se vám „rozevře“ specifikace, nebo, chcete-li, podtřída tohoto zaměření, díky které si můžete vybrat ještě větší specializaci a vytvořit si tak osobitého unikátního hrdinu. V případě zmíněného Alchymisty se pak profese dělí na další podtřídy Chirurgeon, Grenadier, Incense Synthesizer, Metamorph, Preservationist a Vivisectionist. U každé profese je podrobně sepsáno, co je specialitou tohoto zaměření, silné a slabé stránky, a o totéž se jedná i u podtříd. Hlavní třídu si však můžete zvolit jenom jednu.

Zdroj: Owlcat Games

Pečlivě zvolený hrdina, který vám přiroste k srdci

Další na řadě v procesu vytvoření vaší postavy je volba jedné z dvanácti ras. Můžete si vybrat elfa, gnóma, člověka, ale třeba i trpaslíka nebo míšence různých ras. Samozřejmě že jsme v poctivém RPG, takže se nejedná pouze o kosmetickou vizáž, ale každá rasa (i míšenec různých ras) má své specifické atributy. Další možností je vybrat si odkaz na vaši minulost. Všechna tato specifika a zvolené odkazy se odrazí na vašich základních atributech, které přinášejí jak různé bonusy, tak i postihy.

Pokud se při této volbě unáhlíte, můžete se již od začátku potýkat s určitými problémy, protože špatnou kombinací zvoleného povolání a rasy můžete dostat takové atributy, které vaši postavu s daným zaměřením spíše oslabují, nebo se můžete připravit o řadu užitečných bonusů.

Následuje rozdělení již klasických základních bodů v tradičním RPG standardu. Co rozhodně v tomto momentě stojí za zmínku, je, že cenné bodíky nemusíte nutně rozdělovat do nevhodných kategorií. Je zde totiž přítomna malá, ale o to více užitečná nápověda v podobě zelených a rudých palců, které jasně symbolizují, co je pro vaši postavu vhodné pro investování bodů a na co se raději nezaměřovat a neutrácet tak body. Za tohle si rozhodně vývojáři zaslouží velký zelený palec nahoru.

Pokud se však chcete připravit o určitou osobitost, je zde pro vás v nabídce i několik předvytvořených postav. Tím se však rozhodně ochudíte o spoustu možností si vašeho hrdinu přizpůsobit vašemu hernímu stylu, očekávání a osobitému ideálu.

Stále něco na práci a k tomu si užít legraci

Ve hře je stále co dělat. Respektive krom hlavního příběhu je zde i pestrá škála vedlejších úkolů. Vedlejší úkoly jsou tím spíše zajímavé, že občas vám do cesty za jejich splněním připraví určitou morální volbu. Vaše rozhodnutí mají větší váhu než kdykoli předtím. Váš cíl je jasný, ale musíte si k němu vytvořit vlastní cestu. Kdo zemře a kdo bude žít? Kdo zůstane a kdo odejde? Rozhodněte se a sledujte, jak se svět kolem vás mění.

S vedlejšími úkoly a tvorbou postavy jde ruku v ruce i bojování, tedy tahový soubojový systém, který je v Pathfinder: Wrath of the Righteous opravdu povedený. To, jakého hrdinu a s jakým zaměřením si ze začátku vytvoříte, je velmi zásadní, nicméně v rámci této volby přichází ihned další. Musíte se ještě rozhodnout, jak se pro hratelnost, zaměření a celkový váš osobitý herní styl bude hodit vaše parta hrdinů.

Na vaší cestě za dobrodružstvím totiž potkáváte celou řadu postav a některé z nich je možné i naverbovat do vašeho týmu. Nicméně v jeden moment můžete mít kontrolu pouze nad šesticí hrdinů, takže vás čeká kolikrát i velmi důležité rozhodnutí, kdo zůstane a půjde s vámi do boje a koho necháte na střídačce. Zde je důležité však důkladně myslet na efektivitu celé skupiny a také na to, že řetěz je tak silný, jako jeho nejslabší článek. Na první pohled silné skupiny mohou být v praktickém bojovém použití spíše pouhá hračka pro běsnící démony. Nezbytné je tedy vhodně kombinovat třídy a funkčnost celého týmu. Parta plná silných barbarů a válečníků sice vypadá impozantně, ale proti démonům, co bojují na dálku nebo mají fyzickou odolnost, toho opravdu moc nesvede. Taktéž pokud budete mít partu tvořenou alchymisty a čaroději, budou mít možné problémy proti běsnícím monstrům, která se je budou snažit potrhat z blízka.

Zdroj: Owlcat Games

Bojování ve dvou režimech

Vývojáři si vzali k srdci názory i prosby hráčů a komunity z Pathfinder: Kingmaker, a tak do bojů v Pathfinder: Wrath of the Righteous zařadili dva možné způsoby, jakými je můžete vést. První z nich je velmi žádaná tahová varianta, která vám dává možnost pečlivě zvážit a promyslet každý tah. V tomto režimu se jednotliví válečníci střídají na základě toho, jak vysokou mají iniciativu.

Samozřejmě že tento způsob nesedí úplně každému, a tak nechybí ani klasické bojování v reálném čase. Tam sice nemáte tak úplně přehled nebo kontrolu nad jednotlivými útoky všech válečníků, nicméně se jedná přeci jen o něco rychlejší a svižnější tempo hry pro hráče, kteří chtějí více akce.

Nicméně pomalu se dostáváme k jednomu z patrně nejvíce diskutovaných a bohužel i faktických problémů hry a tím je chování umělé inteligence, tedy AI vašich spolubojovníků. Ta se chová často dosti nepředvídatelně, až nelogicky. V určitých střetech funguje tak, jak má, a všechno šlape jako hodinky, AI se snaží vyvarovat zbytečných chyb a snaží se také dost pomáhat ostatním členům party. V jiných situacích máte pak pocit, že jste uprostřed party opilých nebo jinak toxicky posilněných šílenců, kteří dělají kroky, jež vedou do záhuby skoro celou partu. V tomto ohledu se tak volba tahového systému jeví být přece jen lepším řešením. Případně abyste mohli i v bitvě v reálném čase rozdělit patřičné úkoly, je možné hru kdykoli zapauzovat, rozdělit příkazy a následně spustit. Tato varianta se v určitých způsobech jeví jako zlatá střední cesta, protože vám nabízí dostatek akce a rychlé tempo v reálném čase, ale také zároveň určitou kontrolu nad ostatními členy týmu.

AI nepřátel je pak více mění v pořádku. Nepřátelé se vás snaží zneškodnit za každou cenu, respektive dokáží velmi efektivně odhadnout slabé stránky jednotlivých tříd a využívat je k útokům, případně i kombinují různé útoky se zaměřením na jednu z vašich postav. Zde funguje všechno, jak má.

Zdroj: Owlcat Games

Na záchranu světa nejste sami

Na záchranu světa před démony tu nejste sami. Válka se v této hře totiž vede na dvou frontách. Tou jednou jste vy a vaše parta hrdinů a v té druhé se ujmete velení hned několika stovek odhodlaných válečníků, s kterými se pokusíte zahnat démony zpět, odkud přišli. Nečekejte však bitvy v klasických rozhlehlých RTS hrách. Celé šiky jsou ztvárněny v podobě jednotlivců, kteří bojují a odvádějí práci za spolubojovníky patřící ke stejné třídě. Škála tříd je zde velmi pestrá a vojsko můžete poskládat, jak jen budete chtít – osud armády, nebo spíše její složení, je tak plně ve vašich rukou.

Samozřejmě že každá armáda potřebuje i dobrého velitele, který vojáky povede do bitvy. Zde je volba opět plně ve vašich rukou a je jen na vás, zda vyberete čaroděje, mistra obrany nebo nebojácného válečníka, který je v čele útoku a je zastáncem tvrdého přímého útoku.

Armád je navíc možnost mít vícero, takže můžete i různě kombinovat, tedy pokud máte dostatek zdrojů a dalších potřebných surovin.

Zdroj: Owlcat Games

Grafické zpracování a ozvučení

Po grafické stránce patří Pathfinder: Wrath of the Righteous jednoznačně ke skvostům tohoto herního žánru. Hra má grafiku plnou detailů a je vidět velmi pečlivé zpracování. Prostředí je různorodé – ať už jste ve městě, tunelech, katakombách, různých chrámech nebo pustinách, všechno působí velice pěkně, s krásným puncem elegance. Postavy, nepřátelé, různé efekty, zde je prostě opravdu vidět kus poctivé práce a kolikrát zůstanete jen s mírně pootevřenou pusou a budete sledovat ohavné monstrum, které se k vám přibližuje, abyste se kochali jeho zpracováním. Herní svět je opravdu rozsáhlý, pestrý a velmi různorodý, tohle jsou prostě prvky, které přidávají k dobrému pocitu z hraní.

Po zvukové stránce je hra určitým způsobem dechberoucí. Ozvučení, dabing postav, všechno, jak má být, bohužel hlavní hrdina namluvený není. Soundtrack je opravdu povedený, skvěle zapadá do hry i příběhu a dodává onen punc atmosféře, která je už tak velmi povedená. Jistě se najdou i fanoušci, kteří si soundtrack budou pouštět zvlášť jen tak pro poslech nebo jako příjemnou zvukovou kulisu.

Pathfinder: Wrath of the Righteous jednoznačně patří mezi jedno z nejlepších RPG ve své kategorii. Hra nabízí poutavý příběh, rozsáhlý a propracovaný herní svět s pestrou paletou hratelných tříd, zajímavých NPC postav a monster, a to všechno v krásném grafickém zpracování. Většinu počátečních chyb již autoři zdárně opravili nebo na nich pracují. Pokud překousnete někdy slabší AI spolubojovníků (které nicméně můžete ovládat sami), nic vám nebrání pustit se za velkolepým dobrodružstvím a užít si svět a celé universum Pathfinder v plné kráse.

• velmi pestrá paleta povolání a podtříd
  • rozsáhlý herní svět
  • příběh