Paatron intro

Patron – pánem celé komunity

28. 8. 2021
Zdroj náhledu: igdb.com

Patron je survival city builder, který vyvinulo a vydalo nezávislé studio Overseer Games. V celé historii moderních her – tedy když přešly na PC – byly již od prvopočátků snahy o budovatelské strategie. Mezi jednou z prvních takovýchto her bylo legendární SimCity, kde jste si mohli postavit svoje funkční město.

 Následně se pak kromě samotného stavění měst tento žánr rozrostl o novou myšlenku tzv. přežití, nebo chcete-li, survival prvků. Kombinace budovatelské strategie s prvky přežití dala vzniknout novému subžánru, tedy survival city builder. Jinými slovy, stavíte město a musíte se vypořádávat s nástrahami okolí a běžných potřeb obyvatel, aby vaše komunita, nebo tedy město, přežila do následujícího období nebo dalších let. S touto myšlenkou bravurně operuje i hra Patron.

Patron start

Patron a inspirace, která se vyplatila

Na hře je již na první pohled patrné, že si bere inspiraci z jiných úspěšných titulů, což rozhodně není na škodu. Žánru znalí hráči tak mohou vidět prvky ze hry Banished, které nejvíce převažují, a následně i prvky z her Stronghold a Civilization, což potvrzují navíc i sami vývojáři. Pokud jste tedy hráli Banished, budete zde jako ryba ve vodě a prakticky ihned se můžete pustit do budování vašeho městečka.

Vzhledem k tomuto faktu se našli i hráči, kteří obviňovali vývojáře, že je hra pouhým klonem Banished bez jakékoliv inovace, jen s vymazlenější grafikou. To by rozhodně bylo mylné konstatování, tedy alespoň v určitých prvcích.

Mezi hlavní rozdíly patří jednoznačně obtížnost. Dokonce i na nejlehčí obtížnosti vás totiž může hra překvapit, nebo vám spíše pěkně zavařit. I na nejlehčí obtížnost můžete své obyvatelstvo snadno a rychle přivést na pokraj hladomoru, a to ani nebudete vědět, jak. Je zde opravdu důležité dobře vyvážit shromažďování zdrojů a zároveň prvek obyvatel. Samozřejmě že na nejlehčí obtížnosti nebudete čelit vzpourám a obyvatelé vašeho města nebudou tak často umírat. Klíčem k úspěchu je odhadnout, kdy je vhodné použít nashromážděné zdroje k expanzi a kdy je nutné expanzi zastavit a místo toho upřednostnit přežití vaší populace.

Začátek hry je pak prakticky stejný jako u většiny her žánru tycoon nebo city builder. Vyberete si tedy název vašeho města, váš prapor, nebo symbol, chcete-li, a následně si zvolíte typ mapy a různé obtížnosti. Map je několik, a to například jeden velký celek, mapa tvořená několika ostrovy nebo určitý mix hornatého a travnatého terénu s řekou. Zde si jistě vybere každý. Následně pak přichází na řadu volba různých atributů hry, respektive obtížnosti celkově: kterým měsícem začínáte, počáteční množství surovin, počáteční počet obyvatel, frekvence náhodných události apod. Hru si tak můžete navolit, jak je vám libo, aby vás nejvíce bavila.

Patron přístav

Rychlá expanze, nebo se držet při zemi?

Základním cílem hry je tedy samozřejmě postavit město, rozšířit obyvatelstvo a celkově expandovat a přežít, co nejdéle to půjde. Přebytek zdrojů obvykle znamená dobrou příležitost k rozšíření města. Příliš rychlá expanze však může mít nedozírné následky. Zde hráči Banished spatřují ve hře Patron jednoznačnou podobnost. Nicméně i když je zde stejná herní smyčka, v Banished tento faktor byl v daleko menší míře. Pokud si v Banished pokazíte hospodaření se zdroji, zpomalí to váš postup.

Pokud však takto budete riskovat ve hře Patron, může to dozajista ukončit celou vaši předešlou několikahodinovou snahu. Obnovit společnost, a tak i fungující město, pokud vaše obyvatelstvo odešlo, například kvůli nějaké události, katastrofě nebo jinému neštěstí, je velmi obtížné. Může to trvat i několik let, než se vám populace vrátí alespoň na polovinu původní hodnoty. O spokojenosti ani nemluvě.

K růstu populace může docházet buď tím, že se ubytovaným občanům rodí děti, nebo přijímáním trestanců a přistěhovalců z různých nahodilých eventů nebo událostí. Náhodné události se dějí prakticky bez jakéhokoliv předešlého varování a jsou opravdu čistě nahodilé. Někdy vás tyto události mohou zachránit, jindy vám mohou pěkně zamotat hlavu, nikdy se však nejedná o kritickou situaci, která by vás mohla stát existenci. Vždy je zde tedy možnost určité záchrany situace.

Některé události jsou však spjaty se střídáním ročních období, a tak například může přijít daleko tužší zima, větší sucho než předešlý rok apod.

Zdroj: igdb.com

Strom výzkumu, který se rozhodně hodí využívat

Patron má i velmi rozsáhlý strom dovedností, ve kterém se postupem ve hře a následným odemykáním otevírají určité technologie.

Strom dovedností, nebo tedy výzkumu, je opravdu obrovský a jeho kompletní dokončení vám může s přehledem zabrat i několik desítek hodin. Rané odemykání zahrnuje jednoduchá řemesla, jako je tesařství, zatímco na konci hry vám umožní stavět složité stavby, jako jsou cechovní domy a sídla. Celkově je strom výzkumů jedním z taháků hry, protože vás určitým způsobem chtě nechtě prostě podvědomě nutí si odemknout různé libůstky, které vám značně pomohou nebo usnadní práci.

Nechybí samozřejmě pestrá paleta různých budov. Najdete tu tu vše, od klasických chatrčí, postupem času přes prvotřídní domy, kostel, studny, hřbitov, obchody, mlýn, ševce, výrobce či vzdělání – prostě všechno, co se dá očekávat od poctivého city builderu. Budovy jsou navíc velmi povedené a zapadají do středověkého městečka se vší parádou.

Zdroj: igdb.com

Grafika a ozvučení

Nejvýraznější prvek, ve kterém Patron jasně překonává svou herní předlohu, nebo předchůdce, chcete-li, je grafické zpracování, které je opravdu velmi povedené. Pokud si můžete dovolit hrát na maximální detaily a ve 4K, dostanete opravdu perfektní hru. Detaily a propracovanost jsou jednoznačně prvky, na kterých hra staví, a to včetně uživatelského rozhraní, které je velmi příjemné a snadné na obsluhu. Zde se také jedná o značný rozdíl oproti Banished. V některých situacích budete mít chuť nebo spíše nutkání nechat prostě život běžet svým tempem a jen tak se kochat grafikou a třeba sledovat obyvatele při jejich činnosti.

Ozvučení hry je také velmi příjemné. Při hraní slyšíte okolní vegetaci, zvuky při stavbě budov nebo i efekty různých budov. Vše je doplněno velmi klidným a líbivým soundtrackem se středověkým nádechem.

Patron je z praktického a také faktického hlediska obtížnější a modernější verzí Banished. Hra nabízí propracovaný sociální systém, rozsáhlý strom výzkumů, ale také možnost vydávat různé vyhlášky, které mohou zapříčinit i rebelii vašich občanů. Pro fanoušky žánru jasná volba, která vás zabaví, nicméně absence nějaké kampaně nebo většího cíle může působit na některé hráče určitou prázdnotou. Stačilo by třeba cíl „vybudovat velký monument“, jako například ve volné hře ve Pharaoh, a hned by to bylo o něco zábavnější. Nicméně se jedná o jednoznačně vkusnou hru, která si svého hráče najde a potěší jej.

Klady
  • zpracování
  • rozsáhlý strom výzkumu
  • mnoho budov
  • propracovaný sociální systém
  • grafika
  • soundtrack
Zápory
  • absence zakřivených a diagonálních silnic spolu
  • prakticky žádná kampaň nebo cíl
  • málo informací o potřebách občanů
Platforma PC
  • Datum vydání 10.08.2021
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.