Persona 5 Tactica - úvod

Persona 5 Tactica – úspěšná strategická hra

8. 12. 2023
Zdroj náhledu: ATLUS

Již na první pohled je jasné, že Persona 5 Tactica má jiný vzhled, společně s ním přichází i nový příběh se starými známými Phantom Thieves of Hearts a několika novými tvářemi. Persona 5 Tactica je taktická hra na hrdiny z letošního roku vyvinutá společností Atlus a publikovaná společností Sega. Titul je vedlejším projektem ze série Persona, jež je sama součástí mnohem větší franšízy Megami Tensei. Hra se vydala také na Nintendo Switch, PS4, PS5, Windows, Xbox One i Xbox Series X/S 17. listopadu 2023.

Ze začátku přinášel svět Persony hráčům klasické JRPG s osvědčenou a léty prověřenou formulkou tahových soubojů, jež doprovázely několikahodinové příběhy a management volného času. Vývojáři z Atlusu si však řekli, že jejich cesta u tohoto dílu tentokrát povede jinudy, a stvořili taktickou hru na hrdiny. Tento žánr představují hry jako Disgaea, Final Fantasy Tactics, Tactics Ogre, Fire Emblem či série X-COM.

Vítejte v metaversu

Persona 5 Tactica se odehrává společně s událostmi z dílu Persona 5 (2016), jenž zobrazuje naši známou partu Phantom Thieves (Haru, Futaba, Ryuji, Morgana, Yusuke, Ann a Makoto), kteří si užívají na své tajné základně v kavárně LeBlanc, odkud se transportují do alternativního světa, v němž se odehrává válka a útlak. Ten však podnítí skupinu místních bojovníků za svobodu, kteří si říkají Rebel Corps (v čele s vůdkyní Erinou), aby uspořádali revoluci proti tyranským vůdcům. Na pozadí se dozvídáme, že v reálném se ztratil světě člen japonského národního sněmu, pan Toshiro Kasukabe. Jak nečekané je pro Phantom Thieves, když narazí na Toshira. Ten se nachází uvězněný společně s rebely ve vězení šílené nevěsty Lady Marie v tomto alternativním světě. Joker a jeho přátelé se rozhodnou zachránit Toshira, společně s ním napravit křivdy v tomto novém světě a zjistit, co se vlastně doopravdy děje.

Zdroj: ATLUS

Zaměření na taktické přestřelky

Po hrací ploše (čtvercovém bitevním poli) se s vaší postavou můžete pohybovat volně, omezuje vás pouze počet kroků (ty se samozřejmě dají malinko navýšit za GP – Grow Points – ve stromu vlastností). Pokud se vám zdá, že zde není dobré ukrytí, můžete si přeběhnout jinam. Váš pohyb po ploše se zastaví pouze tehdy, pokud zaútočíte na nepřítele – ať už za pomoci použití střelné zbraně, či využití persony. Existuje tu však možnost speciálního knockoutování nepřítele na zem, čímž se prodlouží tah vaší postavy. Vy tak můžete doběhnout dále a opět si o dalšího soka prodloužit váš tah. Celou akci musíte dopředu pečlivě naplánovat.

Persona 5 Tactica - tah navíc

Zdroj: ATLUS

Ve hře najdete i společný ultimátní útok s názvem Triple Threat, jímž překvapíte soupeře. Tento útok sebere nepříteli pořádný kus zdraví, pokud se nachází uprostřed ohnivého trojúhelníku nebo jeho okrajích. Vše je navíc doplněno o efektní animaci, při níž vámi vybrané tři postavy Phantom Thieves střílí do všech, již se nacházejí uvnitř.

Zdroj: ATLUS

Jestliže se vaše postava zastaví na otevřeném prostoru, hrozí, že vzápětí ji nepřátelé rozstřílí jako cedník. Je tedy dobré využít krytí za bednami, kameny a podobně, nejlépe v plné výšce – jen tak totiž úplně zablokujete střely. Krytím se za polovičními krabicemi (neblokují střely) dostanete minimální poškození. Stane-li se, že některá z vašich postav zahyne v boji, nebojte se. Existuje zde záchranné lano v podobě Baton Passu (pro každou obtížnost je jiný), jenž vám v bitvě třikrát dovolí nahradit padlou osobu.

Zdroj: ATLUS

Vývojáři z Atlusu sáhli po arkádovitějším pojetí bojů. Všechny souboje jsou dobře nadesignované a díky tomu většinu misí zvládnete v několika tazích. Nemusíte se ovšem bát, že by titul byl až moc jednoduchý. Některé mise či úkoly vám zavaří na chvilku vaše mozkovny. Rozhodně se pobaví i strategičtí veteráni, již si mohou nastavit nejtěžší obtížnost s názvem Merciless. Mezi úkoly zde najdete například „zabij všechny nepřátele na jeden tah“ či „dostaň alespoň jednoho člena party na pět tahů na druhou stranu“. Na hráče tu čekají i výzvy v podobě několika boss fightů s Lady Marie, Lordem Yoshikim, Salmaelem a závěrečný s Toshirem a Eri Natsuharou.

Zdroj: ATLUS

Persony prostě musí být

Všem je jasné, že pointa celé herní série Persona nesmí chybět ani v tomto díle. Ano, jsou to persony, s nimiž přichází i Sametový pokoj (Velvet Room) a mladá dívka Lavenza. Její role pomáhá hlavnímu hrdinovi „Jokerovi“ (vaší herní postavě) a zároveň má na starosti fúze těchto person. V Sametovém pokoji můžete slučovat dvě až tři persony do jedné, kterou následně využijete.

Jednotlivé postavy oplývají jedinečnými personami, ke každé z nich můžete získat další sub-personu pomocí fúzí. To vede ke zvýšení zdraví (HP), SP a dalších útoků (klasických i speciálních, jež jsou spjaté s danou personou). Tím získáte další schopnosti a budete odolnější v boji.

Zdroj: ATLUS

Stále dokola – bojuj, čti a nakup

Milovníci série jistě čekají na nějaké to prozkoumávání kolem, jak jsou zvyklí. Bohužel v tomto dílu to tak není. Hra jede podle jasného vzorce „nakup lepší zbraně, vylepši personu a pokračuj“. V LeBlancu na vás sice čekají rozhovory, po nich však musíte hned do další bitvy. Pobijete soupeře, vrátíte se, přečtete hromadu textu, nakoupíte a znovu do boje. A tak stále dokola. Jediné, co vás vytrhne z této repetitivní činnosti, je seznam úkolů. Jedná se o jakési výzvy pro hráče, za které získáte body pro vylepšení vašich postav.

Persona 5 Tactica - konec mise

Zdroj: ATLUS

Fenomenální hudba i zajímavý grafický styl

Persona 5 Tactica má hravější grafický styl. Ten připomíná spíše dětskou pohádku nebo mně osobně japonské chibíky (roztomilé postavičky s velkými hlavami a minimálními detaily) než stylizaci, na jakou jsou hráči zvyklí. Efekty z různých dovedností jsou velice pěkně provedené a zapadají do stylu hry. Titul má v rozhovorech postav zpracování podobné japonské manze. Podobnost najdete hlavně ve formě obrázků, jež se nachází u hlav postav (například: stydění se – slzička, divení se – otazník a další). Jediným problémem může být, že hra se zdá opakující, a to hlavně kvůli nedostatku odchylek v tom, s kým bojujete. Většina nepřátel vypadá totožně, jen mají na sobě jiné oblečení.

Hudba v tomto titulu je, jak jinak, fenomenální. Již při spuštění hry vás dostane nadupaný opening s názvem Revolution in Your Heart, jejž vokálně doprovází Lyn Inaizumi, a skladbu nesložil nikdo jiný než Toshiki Konishi, který napsal hudbu i k předcházejícím dílům Persony. Mně osobně se nejvíce líbí skladba Fall Out a Got Your Tail.

Zdroj: ATLUS

Pokud bych měla shrnout tento netradiční díl, musím říct, že jsem nadšená. Titul je zábavný, ať už se jedná o rozhovory mezi postavami, či o taktické souboje ve hře. Nejsem znalcem Persony, mně osobně je bližší herní série Disgaea, takže taktické souboje pro mě nebyly úplnou novinkou. Mohu tak říci, že na nižší obtížnost to zvládnou i úplní nováčci bez problémů. Hra není nijak dlouhá, zabere vám kolem třiceti hodin. Hudba je navíc taková třešnička na dortu. Jediné, k čemu bych měla u tohoto titulu výtku, je malá rozmanitost nepřátel (to, že se převlečou, není rozmanité) a cena hry. Ta by rozhodně mohla být o nějaké to euro levnější.

• hravější grafický styl
  • hudební třešnička na dortu
  • svižná hra + úkolové výzvy