Pile Up! – úvodka

Pile Up! – katastrofa je nevyhnutelná

12. 2. 2024
Zdroj náhledu: Remoob

Vybudovat prosperující a fungující město rozhodně není žádná legrace a o náročnosti tohoto úkolu nás přesvědčilo již mnoho titulů. Nejčastější překážkou není ani tak nedostatek finančních prostředků jako neustálá nespokojenost obyvatel s každou malou prkotinou. Však vysoká úmrtnost v mladém věku, zplodiny či odstavená elektřina přece ještě nejsou důvodem ke vzpouře, no ne? Co kdybych vám nabídla videohru, v níž váš osud bude mít v rukou veřejné mínění? Troufnete se pustit do vod titulu Pile Up! od nezávislého vývojářského studia Remoob?

Pojďme spolu žít na hromádce

Pile Up! bych se nebála přirovnat k titulům, jako jsou Townscaper a Dorfromantik – na první pohled relaxační hry o vytváření idylické scenérie za určitých pravidel, která vám kladou za cíl herní mechaniky. V případě Pile Up! vás čeká něco velice podobného, ale jak už jsem psala v úvodu, váš úspěch či pád zapříčiní morálka občanů města. Na začátku vám bude dán velice omezený prostor drobného ostrova, na němž jste se z nějakého neznámého důvodu rozhodli založit prosperující komunitu. Protože expanze na tak malinkém prostoru do stran není úplně možná, jedinou cestou k růstu je vzhůru. Čím větší ideály a sny však budete mít, tím se úměrně zvýší i riziko nějaké katastrofy. Vytáhněte si trpělivost, kreativitu a hromadu štěstí z kabelky, protože bez nich jste ztraceni.

Titul byl vypuštěn do světa během minulého kalendářního roku jako prozatím rozpracovaný projekt v rámci předběžného přístupu. Z toho důvodu se obsahová stránka nemůže pochlubit mnoha možnostmi, jak hráče potěšit na dostatečně dlouhou dobu. Tři základní mapy vám holt budou muset vystačit, ale autoři na hře usilovně pracují, a tak je pouze otázkou času, kdy se nabídka rozroste.

Představte si, že jste velký stvořitel a rozhodli jste se pro své ovečky na zemi vybudovat příjemné a útulné místo k životu. V rámci každého tahu dostanete k dispozici několik typů budov a zde přichází na scénu veškerá zábava. Nejenže všechny nabízené budovy musíte umístit na rozlohou omezené základy vašeho budoucího velkoměsta, ale většina z nich vám může poskytnout nejrůznější výhody, či naopak způsobit onu katastrofu nepředstavitelných rozměrů. V prvních fázích bude pouze přirozené, že se domy a továrny pokusíte soustředit co nejvíce ke krajům, aby vám v centru zbylo místo pro zdroje. Než vám však bude dovoleno lidem dopřát vodu, elektřinu a plyn, budou naštvaní, protože tento luxus vám hra umožní ve velmi malém množství. Mimochodem, obyvatelé vašeho města znají pouze tři stavy mysli – buďto vás nenávidí, milují, nebo jsou mrtví. Jiné emoce jim naprogramovány nebyly.

Jakmile se vám podaří úspěšně umístit veškeré budovy na herní plán, budete odměněni součástkami jakožto herní měnou sloužící k odemykání nových typů staveb. Tímto způsobem má hráč pocit, že i přestože již mnohokrát selhal, neustále podniká kroky vpřed. Do každého nového pokusu tak vstupujete s o něco rozšířenější nabídkou a většími možnostmi.

Nečekané výbuchy a život na hraně

Hlavním cílem Pile Up! je uvědomění, že při stavbě chcete obytné domy dostat do spádové oblasti každého jednoho ze tří základních zdrojů, protože pokud nedokážete občany zavčas uspokojit, vypukne rebelie. Ta pro vás znamená konečnou v cestě za budováním impéria a musíte začít zase od nuly. Abyste to neměli tak snadné, pojďme se ještě chvíli pobavit o zdrojích. Ne nadarmo pod finálním hodnocením naleznete tagy jako „logické hry“ a „puzzle“. Je to právě manipulace se zdroji, co Pile Up! dodává prvky strategie a rozvahy, protože například taková vodní nádrž musí být umístěna na speciální podklad. V opačném případě zničí budovu pod ní, čímž pochopitelně zabije všechny v ní žijící lidi. Naopak plyn s elektrickým generátorem můžete postavit prakticky kdekoliv, ale umístíte-li je příliš blízko sebe, začne to mezi nimi jiskřit a výbuch je na světě. Opět počítejte s řádově desítkami až stovkami mrtvých.

Nemusíte věšet hlavu, všemu ještě není konec. Není lepšího léku na depresi občanů než zábava nebo možnost se v tomto industriálním vertikálním monstru dotknout kouska přírody. Parky v mžiku dokážou zahnat smutek, ale pochopitelně na nich už nelze nic dalšího postavit. Výbornou zlatou střední cestou jsou diskotéky, kasina, kina a další veřejné prostory k rozptýlení. Než se nadějete, pod rukama vám vzrůstá monumentální gigant, v němž by se dal každý volný kousek místa vyvážit zlatem. Upřímně si život v takovém městě nedokážu představit, ale naštěstí nemusíte řešit žádnou infrastrukturu. Směrodatným ukazatelem skóre je pouze míra spokojenosti a zuřivosti, případně počet obyvatel.

Pile Up! – pozor na ty exploze
Pile Up! – BUM!

Urbanistické zoufalství

To si tak stavíte a máte upřímnou radost z toho, co za výsledek jste za sebou zanechali, když se tu náhle ukliknete a v nejhorším případě zasadíte generátor v dosahu plynu. Než si stihnete uvědomit následky, je tu velké bada bum a nikde žádná možnost svůj tah vrátit byť jen o jediný krok. Vzhledem k tomu, že v pozdějších fázích hry je město poměrně nepřehledné – povíme si později –, drobnější skok v čase by se obzvláště hodil, protože ve vteřině můžete přijít klidně o půlhodinový proces. V roli hráče jsem při testování titulu byla neustále ve střehu, jako bych na sobě cítila tu vlnu stresu, že si nemohu dovolit chybovat. Když omylem způsobíte explozi a zabijete i jen pár lidí, možná jsou to pouhá čísla na obrazovce, ale přesto ze sebe nemáte zvlášť dobrý pocit.

Každá dostupná mapa má určité bodové milníky, abyste odemkli tu následující. Při jejich dosažení můžete hru ukončit nebo pokračovat dál režimem volného hraní a vystavět domy až do nebes. S tím přichází na řadu probrat, jak se Pile Up! postupně stává chaotickou změtí budov, v níž se zmatený hráč snaží vyznat. Přestože oceňuji snahu vývojářů nás neochudit o změnu denní doby, naštěstí v nastavení existuje možnost ji vypnout a mít stále stejné světelné podmínky podle toho, jakou intenzitu si vyberete. Kamera vám dovolí na město nahlížet z různých úhlů včetně ptačí perspektivy, ale obzvláště v šeru se detaily snižují na minimum. Osobně jsem měla potíže s umisťováním staveb do menších skulinek nebo doprostřed, zastavíte-li si okraje platformy. Ovládání není citlivé natolik, aby vám budovu vhodilo na to místo, kam skutečně míříte kurzorem. Udělejte pár koleček po obrazovce a snad se jednou trefíte tam, kam chcete.

Městské trable

Celá hra sice působí jako oddechová záležitost, alespoň já jsem se však u ní nemohla přimět relaxovat. Když už se zdálo, že jsem v celém tom systému našla přece jen nějaký řád, zvedl mě ze židle nečekaný výbuch a srdce mi málem vyletělo z hrudníku. Chválím i snahu hráče uklidnit skrze neustále se opakující hudební smyčku jedné a té samé melodie, ale stačila chvíle a sáhla jsem raději po vlastním zdroji hudby. Jemné zvukové efekty (vyjma exploze) na druhou stranu pohladí uši a dávají městečku pocit, že skutečně žije. To se ostatně dá napsat také o animacích. Co mě obzvláště bavilo, bylo sledování růstu. Kdykoliv budovu umístíte do prostoru, vyroste kolem ní zábradlí, žebříky a další detaily. Je jedno, zda vedle sebe položíte dvě rozdílně velké stavby. Jsou-li na stejné úrovni, spojí se v jednu větší a přesně tyto drobnůstky jsou něčím, co mě na Pile Up! neuvěřitelně bavilo od začátku až do konce.

Vizuál není úplně realistický, ale nízkopolygonová stylizace mi k tomuto typu žánru zkrátka sedí více. Má vlastní duši a žije vlastním životem. Někdy jsem kameru co nejvíce oddálila a pořádně si prohlédla, co jsem to stvořila za ohavnost v dobrém slova smyslu. Jindy se naopak chcete co nejvíce přiblížit, abyste si vychutnali každičký kousek živoucího města, v němž sice nejsou lidé, ale továrny vypouštějí smog, světla v domech se rozsvěcí a zhasínají v závislosti na denní době a někdy vám i přelet hejna ptáků kolem gigantické kovové konstrukce připomene proces industrializace. Škoda jen, že s kamerou nemůžete zamířit také mezi budovy, abyste měli lepší povědomí o tom, co se děje ve středu města, protože dosud neexistuje možnost, jak tam efektivně nahlédnout. Možná by nebylo od věci přidat nějaký systém vrstev, jako tomu je například u The Sims, kdy přesně vidíte to, co zrovna vidět chcete.

Nemyslím si, že by Pile Up! byla špatná hra. Myšlenka zvyšování populace na velice omezeném prostoru je příjemným propojením s logicko-strategickou povahou titulu. Odpusťte mi, ale nemohu to nezmínit. Projekt chce ještě hodně práce a lásky, než bude moct vykvést ve hráči oblíbenou a vyhledávanou zábavu. V aktuálním stavu mě nedokáže ke hraní přitáhnout na delší souvislou dobu hlavně kvůli tomu, že nenabízí rozmanitější možnosti. Chce to více režimů a všeobecně obsahu, aby Pile Up! zazářilo v plné kráse.

Pile Up! nám servíruje zajímavé spojení urbanistické strategie s ovlivňováním veřejného mínění, což zaručuje zábavný herní proces. Hra vyniká poutavou vizuální stylizací a detaily, ale bohužel trpí nedostatkem obsahu a nepřehledností v pozdějších fázích hry. Pokud vývojáři přidají více obsahu a vyladí ovládání i kameru, může se Pile Up! stát atraktivním titulem pro fanoušky oddechovějších strategií.

• svěží koncept
  • vizuální půvab
  • příjemná hudba, i když cyklická