Townscaper – Titul

Townscaper: městečka jako na dlani

10. 4. 2022

Když už člověka unaví všechny ty úkoly, body a časové limity (ať už ve hře, nebo v reálném životě), rád sáhne po něčem trochu pohodovějším. V tu chvíli vezme zavděk spíše nenáročnou zábavou a stává se cílovou skupinou Townscaperu, který v roce 2020 vydal vývojář Oskar Stålberg. Tato hra se dá koupit na Steamu buď samostatně, anebo jako balíček spolu s hrami Dorfromantik, Cloud Gardens a Islanders (zatím jsme v redakci neměli tu čest). Ve srovnání s prvními dvěma jmenovanými je Townscaper takový přechodový článek. Nebudete si zde skládat krajiny ani se piplat s detaily jednotlivých domků, zato si ale můžete postavit své vlastní městečko či jednu rozsáhlou stavbu.

Stačí myš a představivost

Hratelnost je minimalistická, stejně jako celá hra. Levým tlačítkem umístíte domek, pravým ho smažete. Konec. Jsou zde i další klávesové zkratky, ale ty jen usnadňují ovládání kamery, výběr barvy nebo třeba vracení/opakování tahů. Pravé kouzlo Townscaperu spočívá v propracovaném algoritmu, který odhaduje, o co se snažíte, a podle polohy jednotlivých bloků se sám zapojuje. Pokud například dáte několik stejně vysokých domků vedle sebe, jejich střechy spojí na další patro. Stačí však přistavět jednu kostku na vrchol a střecha se zaoblí, aby vytvořila věžičku. Když pak ze základů této budovy zase nějaký blok odstraníte, udělá se vám ve stěně oblouk nebo se část věže nahradí podpůrnými sloupy. Sama vám také vznikají nádvoří, která zarůstají trávou, nebo se objevují uličky s lavičkami a prádelními šňůrami. Zvídavější hráči pak mohou přijít i na to, jak třeba vygenerovat maják, postavit jeřáb či vytvořit létající ostrov. Takhle napsané to možná zní lehce zmatečně, ale při hraní je vše překvapivě intuitivní.

Nic pro nedočkavé

Je ovšem třeba se obrnit lehkou dávkou trpělivosti – postavit nějakou větší stavbu zabere klidně i několik hodin a dost možná potrápíte mozek, než dosáhnete toho kýženého dojmu. Pokud si ale vyhrajete, výsledek bude stát za to. Zde bych osobně ocenil možnost nějakého plošného stavění, třeba tažením myši, i když bych se nedivil, kdyby to bylo schválně. Ono to pokládání domečků pěkně jednoho po druhém má také něco do sebe.
Jediná věc, která působí trochu zvláštním dojmem, je herní mřížka, kam umisťujete bloky. Ta není čtvercová, ale zvláštně se kroutí, a tak některé domky budou mít tvary trojúhelníků či pětiúhelníků, zatímco jiné budou různě nepravidelné. Je to ve výsledku asi estetičtější, než kdybyste sázeli samé krychle (Minecraft, že?), ale snažit se o věrný model nějaké konkrétní budovy bude občas dost bolehlav. Když nic jiného, tuto mřížku si můžete dle potřeby zobrazovat či skrývat.

Bude se čím chlubit

Samozřejmostí jsou vymoženosti jako fotorežim, precizní kamera a volba nasvícení (tedy barvy světla a směru stínu). Co mě ovšem opravdu zaujalo, je možnost si uloženou hru vyexportovat ve formátu .obj a následně nahrát do 3D tiskárny. Neměl jsem sice příležitost toto vyzkoušet, ale mechanika je to opravdu zajímavá.

Další bodík k dobru si zaslouží aktivní autor, který na Steamu průběžně sdílí různé povedené stavby od hráčů. Tam se najdou i lahůdky jako hora Fudži, model Králova přístaviště, římské Koloseum nebo třeba Minas Tirith (ten se objevuje až podezřele často). Pokud se tedy cítíte se svou kreativitou v koncích, na internetu najdete mnoho příkladů pro inspiraci.

Za pozornost také stojí možná budoucí podpora VR. Ta zatím není oficiálně potvrzena, ale Stålberg nedávno sdílel video prototypu, který vypadá slibně.

Fantazii se meze nekladou

Hlavní problém Townscaperu je ten, že jen s přimhouřenýma očima se mu dá vůbec říkat hra. Lepší označení by bylo hříčka nebo (jak to ostatně dělá i sám vývojář) hračka. Je pravda, že vnést do podobně pohodového titulu herní prvky není lehké, ale jde to. Dorfromantik to vyřešil tím, že umožňuje skórovat body, nutí skládat políčka podle pravidel a obsahuje velké množství achievementů. Cloud Gardens má zase nepovinnou (ale zábavnou) kampaň, která slouží k odemykání předmětů pro sandbox.

Townscaper nic takového nenabízí. Stavebních dílů máte neomezené množství, přidávat nebo mazat je můžete dle libosti a konkrétní cíl neexistuje. Hra je také nyní v plné verzi, a tak se v této oblasti zřejmě už nic neposune. Ryzí sandboxovost není vyloženě na škodu, jen je dobré o ní vědět. Alespoň cenovka odpovídá a s ohledem na obsah hry je více než příjemná.

Townscaper je půvabná hříčka pro umělečtěji založené hráče. Po technické stránce všechno skvěle klape, systém stavění je propracovaný a s trochou trpělivosti se v něm dají vytvořit opravdu pozoruhodná díla. Veškerá zábava však doslova závisí jen na tom, co si dokážete představit a následně zrealizovat. Pokud tedy nejste prudce kreativní a potřebujete v průběhu hraní nějaké cíle či pokyny, Townscaper vás asi příliš nenadchne.

• milá grafika
  • uživatelsky přívětivé
  • velice chytrý algoritmus
  • možnost vyexportovat stavby jako 3D model
  • připravovaná podpora VR (snad)
  • česká lokalizace
  • jádro hratelnosti už se zřejmě nebude dále rozšiřovat
  • absence bodů, achievementů, úkolů nebo jiných cílů
  • mřížka s nepravidelnými políčky
  • Datum vydání 26.08.2021
  • 0.0

Jan Pinc

Korektor, kterého občas políbí múza. Jeho specialitou jsou hry příliš staré, nudné, obskurní nebo bizarní na to, aby kohokoliv zajímaly. Je vášnivým lovcem achievementů a rád vše dohrává na 100 %. Zbožňuje české lokalizace, alespoň tedy ty povedené. Po nocích stále ještě oplakává Adobe Flash Player a svoje stařičké PSP.