Pomiluj smrt – úvodka

Pomiluj smrt – recenze

14. 8. 2023

Vzhledem k tomu, že rozsah knížky je jen sto dvacet osm stran, pro mě bylo nesmírně obtížné Pomiluj smrt recenzovat. Snažím se vymyslet, jak vám publikaci předložit, aniž bych prozradil příliš informací, což se ukázalo jako nelehký úkol. Autorkou tohoto románu je česká spisovatelka Veronika Fiedlerová. Možná znáte jiné autorčiny práce jako Pozdravy záhrobí nebo Ozvěny záhrobí. Nakladatelství Golden Dog poskytlo recenzní výtisk Pomiluj smrt jako součást speciální edice Zrnka temnoty. Jedná se o desátý svazek sbírky, jenž je zaměřený na kratší povídky.

Autor obálky:
Svět:
Žánr:
Formát:
Cena:
Korektury:

Veronika Fiedlerová
Detelina Kožucharova
Golden Dog
Zrnka temnoty
Horor, fantasy, erotika
Radka Pavlíková
128
měkká / brožovaná
104 × 174 mm
červen 2023
179,–
978-80-88635-06-2
Nelly Černohorská

Zdroj: Golden Dog

Temná Cesta mladé Aloisie

Příběh se odehrává na počátku dvacátého století v Rakousku-Uhersku, kdy se mladá Aloisie (protagonistka) stěhuje z malé vesničky do města za prací ke své vzdálené sestřenici. Potíže však na sebe nenechají nikterak čekat, což hrdinku přivádí do velkých nesnází. Povídka Pomiluj smrt je mým prvním seznámením s autorkou a musím konstatovat, že jsem byl velice překvapen. Prostředí, které nám spisovatelka předkládá, je bezútěšné, temné, až kruté. Individua, která v něm žijí a jsou nám skrze děj představována, jsou názornou ukázkou všech hrůzných vlastností, jaké člověk může vykazovat.

Rozpor Krátkosti a Velkoleposti

Vzhledem ke krátké stopáži se dá příběh přečíst za několik hodin, což je podle mého názoru výhoda i nevýhoda. Předpokládám totiž, že Veronika Fiedlerová by nám dokázala poskytnout velkolepý brutální svět (jak jej zde vykreslila), který by mohl být určitým způsobem rozšířen v několika delších vydáních. Hlavní hrdinka povídky je zajímavou postavou, s níž bych rád zažil více dobrodružství.Kratší vydání má na druhou stranu tu výhodu, že se při něm spisovatel nemusí zabývat nejrůznějšími složitými věcmi, jako je rozsáhlé představování postav a jejich dílčích zápletek, aby je mohl určitým způsobem uvést nebo uzavřít. To autorce umožnilo soustředit se výhradně na Alois s jejím strašlivým výletem. Vyprávění je vedeno výhradně z první osoby a je rozděleno do dvou časových úseků (její minulost a současnost).

Zdroj: Golden Dog

Pomiluj smrt ve Světle Různých Žánrů

Jak už jsem nastínil v úvodu, vydání titulu Pomiluj smrt spadá do kategorie Zrnka temnoty, což může naznačit (pokud už název knihy nenapověděl), že se jedná o hororový kousek. Na druhou stranu autorka do děje zařadila i smyslné pasáže, aby ho okořenila. Pokud se v románech nevyžíváte v sexuálních představách, ujišťuji vás, že v této publikaci mnoho sexu nenaleznete. Smyslnost obsahuje v podstatě jen pro zpestření děje a dokreslení hororového světa.Podle mého upřímného názoru si Pomiluj smrt získá příznivce napříč žánry. Je to díky různým stylům vyprávění, které zahrnují erotiku, fantasy a horor. Fanoušci červené knihovny budou pochopitelně zklamáni, neboť romantika není hlavním tématem.

Příběh Pomiluj smrt je zajímavý hororový román s řadou charakteristických rysů, které mohou zaujmout ty, kdo hledají temnější, hororovější prostředí. I přes svou krátkou délku odvádí vyprávění vynikající práci a vtáhne čtenáře do světa hlavní hrdinky Aloisie.

• silná atmosféra temnoty a hororu
  • zajímavá postava hlavní hrdinky Aloisie
  • různorodé styly vyprávění (erotika, fantasy, horor)