Potion Tycoon – logiáš

Potion Tycoon – lektvarník tvrdý chleba má

29. 10. 2023

Všichni fantasy hrdinové to znají. Potřebujete vyrazit na dobrodružnou výpravu, a ať už jdete osvobozovat princeznu, nebo chcete vyplenit nějakou katakombu, musíte mít tu správnou výbavu. Zbraň a zbroj jsou samozřejmě základem úspěchu, ale vyrazili byste do boje bez léčivého elixíru? Jak byste překonali magické bariéry, kdybyste neměli lektvar na doplnění many? Hmmm? Těžko byste to zvládli, tyto magické nápoje jsou jedním z nejdůležitějších stavebních kamenů úspěchu. Položili jste si ovšem někdy otázku, kde se všechny berou? Někdo je přece musí uvařit, předtím, než si je koupíte a hodíte do brašny.

Potion Tycoon - první obchod

O tom, jaká je cesta těchto lektvarů a elixírů předtím, než se dostanou hrdinovi do rukou, je právě Potion Tycoon. Jedná se o novou hru studia Snowhound Games, které stojí například za Deep Sky Derelicts. Jak už název mírně naznačuje, stanete se v ní majitelem magického obchodu a budete se snažit vybudovat malé obchodní impérium.

Lektvarnictví je tvrdý business

Potion Tycoon je ve základu relativně tradiční manažerský simulátor, kde budujete jednotlivé místnosti, ve kterých produkujete léčivé byliny a houby, z nichž se poté tvoří právě lektvary. V dalších místnostech naopak děláte zázemí samotné produkci, protože jednotlivé rostlinné drogy (dle odborné definice se jedná o usušené nebo jinak konzervované rostliny, živočichy či jejich části nebo produkty jejich metabolismu, sloužící jako léčivo nebo k podobným účelům) se musí poupravit, než z nich budete něco kuchtit, takže je musíte třeba vysušit nebo rozdrtit v třecí misce (spíše míse v tomto případě). Nechybí ani zázemí pro zaměstnance, kde si dávají oraz po tvrdé práci, a samozřejmě nejdůležitější část, kterou je samotný obchod, kde své produkty prodáváte zákazníkům z řad rytířů, zlodějů i čarodějů. Především se tam však vaše tvrdá dřina promění na kupu zlatých chechtáků. A přesně to chcete!

Stylově bych se to nebál připodobnit k poněkud zapomenutému Fallout Shelter, se kterým má Potion Tycoon několik styčných ploch. Nejedná se o žádnou revoluci, ale téma a především pěkná stylizace dělají ze hry něco, co by fanoušci žánru neměli přehlédnout. Mechanicky však hra jednu velkou specifitu má a tou je navrhování receptů. Jednotlivé rostliny musíte vhodně zkombinovat, aby se dostavil patřičný efekt a zároveň byl nápoj pro zákazníky dostatečně atraktivní. Pokud se tím chce hrdina léčit, bylo by fajn, kdyby to bylo chuťově poživatelné, naopak repelent pro příšery lahodnou chuť vskutku mít nepotřebuje. Jako absolvent předmětu farmakognozie jsem ocenil i krájení rostlin, protože každá část má jiné efekty a ne vždy potřebujete všechny. Vlastně je nepotřebujete všechny skoro nikdy, takže vždy používáte jen určitou část rostliny. Někdy si skutečně musíte potrápit hlavu, abyste recept opravdu vyladili.

Časy jsou těžké, konkurence je tvrdá

Když už se vám podaří namíchat něco poživatelného, musíte být také schopni to celé zpeněžit a tady začíná ta pravá sranda. Vaše elixíry budou v tisku podrobeny kritice, konkurenční manufaktury se vám budou neustále vrtat do businessu a nesmíte opomenout správný marketing, aby se o vašich elixírech vědělo. Udržet fungující obchodní model je celkem oříšek, protože když se něco dobře prodává, dřív nebo později se to omrzí, nebo některý z vašich konkurentů namíchá něco o chlup silnějšího za stejnou cenu a zákazníci jsou najednou fuč.

Tady jsem si vzpomněl na povedenou survival strategii Banished, kde mi na prvních pár pokusů osada vždy spolehlivě vymřela, než se mi to podařilo rozlousknout a vytvořil jsem dlouhodobě dobře fungující model. V Potion Tycoonu jsou měl pocity velmi obdobné, sice mi zaměstnanci nevymřeli, ale obchod úspěšně krachl. Je to trochu pokus–omyl, než si vychytáte všechny nuance, abyste nespadli do dluhů a nebyli jste nuceni vyhlásit bankrot. Je tam i jistý hazard, kdy nejde úplně odhadnout, jak se situace bude vyvíjet. Superatraktivní lektvar vám někdy absolutně nevydělá a někdy nějaký obyčejnější nestačíte doplňovat do police.

Před otvíračkou do obchodu lepší nelézt

Potion Tycoon je zatím v early accessu a musím konstatovat, že kostra funguje velmi dobře, takže celý projekt stojí na pevných základech. Část věcí jako cyklus dne a noci nebo plánované „útoky na obchod“ zatím ve hře zcela absentují. Některé mechaniky, jako třeba atraktivnost pracovních prostor, nejsou uspokojivě vysvětleny a ani moc nefungují. Určité statistiky je obtížné sledovat a celkově se dá říct, že interface není zrovna nejpřehlednější. Stejně tak stavění dokáže být poměrně krkolomné. Nic z toho ovšem hru nerozbíjí a hlavně se nejedná o nic, co by se nedalo relativně jednoduše vyladit.

Potion Tycoon můžu s klidným svědomím doporučit už nyní. Hlavní cíl hry, kterým je stát se hlavním a exkluzivním dodejcem lektvarů pro královský dvůr, zatímco z obchodu uděláte impérium, je zatím poněkud abstraktní. Přesto jsem se s chutí u hry zasekl do dvou do rána bez sebemenších problémů. Musím konstatovat, že když si dva až tři patche ještě počkáte, rozhodně neprohloupíte. Vývojáři mají jasný plán, kam hru posunout, a karty mají rozdané velice slibně. Jestli je tento žánr vaše herní skupina, určitě Potion Tycoon zvažte.

Potion Tycoon je manažerským simulátorem, kde se stanete majitelem obchodu s kouzelnými elixíry. Přes relativně tradiční mechaniky výrobních řetězců si hráč potrápí závity při navrhování nových receptur a nakonec si to ještě rozdáte s obchodními konkurenty. Přes klasické nešvary her v early accessu má tato strategie velmi slibné jádro, na kterém budou tvůrci dále stavět, a nakonec tu budeme mít velice povedené dílo. Navíc to celé už teď i suprově vypadá.

• stylizace
  • navrhování receptů
  • téma
  • chytlavá herní smyčka
  • nepřehledný interface
  • slabší AI vašich pracovníků
  • dost věcí ve hře zatím chybí
  • Datum vydání 13.03.2023
  • 0.0

František Hampl

K prvním hrám přičuchl už ve školce, ale do hraní ho pořádně až na základce vtáhla první Mafie, druzí simíci a třetí Heroes of Might and Magic. Hry ho od té doby nepustily, PC velice rychle doplnil „PSPéčkem“, od kterého přesedlal k větším konzolím, a dnes už je hrdým konzolistou. Jeho hlavním zájmem jsou příběhové adventury a RPGčka, ale nepohrdne ani dobrou strategií či karetkou. Pokud nepřebývá ve svém hráčském doupěti plném Lega a deskovek, tráví nejvíce času v kině a na farmačce.