Prognostic úvod

Prognostic – tajemné praktiky médií

16. 12. 2021

Prognostic je detektivní horor z pohledu první osoby od Steppe Hare Studio. Od tohoto studia můžete znát hry jako například Palmyra Orphanage, Mists of Aiden či Spellfront. Hráč si zde může vyzkoušet realistické praktiky médií a prognostiků, jako například výklad tarotových karet, výklad run a podobně.

Zpět domů

Ve hře Prognostic budeme hrát za postavu mladého muže, sirotka, který se vrací do domu své šílené babičky Randolphy. O rodiče jste přišli během záhadného přepadení, přežili jste pouze vy a váš bratr. Babička Randolpha se stala známím médiem a pomáhala řešit policejní případy. Bohužel při jednom vyšetřování zemřela stejně jako vaši rodiče. Vy se rozhodnete vrátit zpátky do domu a nahradit ji jako nový prognostik a médium pro policii. U policie dělá váš bratr a dodává vám různé případy, které potřebuje vyřešit. Kromě řešení případů pro policii se snažíte přijít na stopu vraha vaší babičky.

Mystické vyšetřování

Každý den na hráče čeká nový případ, ať už se jedná o nový zločin či nějaký starý, ještě nedořešený. Hráč prozatím může vyřešit pouze deset případů, protože je hra v předběžném přístupu. I tak slibuje hráči velice děsivou atmosféru za pomoci hry světla a stínu, k tomu přidejte tajemné zvuky a přízrak ze zrcadla. Každý případ je jiný. Dostanete k němu vždy informace o oběti, podezřelých a vraždě (čas, místo a datum), abyste věděli, jakou techniku máte použít při objasnění případu. U každého případu najdete i vypsáno, co musíte zjistit a vypsat do protokolu před odevzdáním vašemu bratrovi. Pokud se hráč splete, musí celý postup od začátku opakovat.

Tajemné rituály

Na hráče tu čeká spousta tajemných rituálů, množství věšteckých propriet a také spousta čtení. Většina rituálů je velice jednoduchá na pochopení, kromě jednoho, se kterým jsem jako ne dobrý angličtinář dosti bojovala. Moc čtení a trošku divně podané některé informace, které nedávaly úplně smysl, mi kazily určování znamení zvěrokruhu. Tento rituál je tu celkem častý. Pomáhá hráči určit čas a datum smrti oběti. Mezi další rituály patří výklad z tarotových karet, který vám odhalí skryté věci, a výklad pomocí run, který slouží k určení toho, co podezřelý provedl nebo by chtěl. Například se dozvíte, že lže o datu narození, runa ukazuje novou lásku a podobně. Hodně často také musí hráč určovat místo smrti nebo místo oběti či podezřelého na mapě. Zde musí hráč zadat správný čas a datum a za pomoci virgule pak hledá místo na mapě, které později označí vlaječkou.

Virgule

Toto zařízení pro vás bude ve hře Prognostic něco jako druhé ruce, jelikož jej potřebujete hned v několika rituálech. Slouží také jako varování, když se do vašeho domu snaží dostat entita ze zrcadla, která vás může zabít, čímž vaše hra končí. Pokaždé když tato entita zkusí překročit hranici mezi naším a jejím světem pomocí zrcadla, začne vaše virgule červeně zářit a navádí vás k zrcadlu, které má stažený závěs. Hráč ho musí stihnout co nejdříve zakrýt spadlým závěsem, jinak je po něm. Nevýhodou je, že každý den se hráči otevírají další a další části domu. Pak je větší problém identifikovat, kde je to správné zrcadlo, protože dům má i patro. Pokud nestihnete zahalit zrcadlo, vaší jedinou možností je zkusit přerušit rituál tím způsobem, že zhasnete speciální vykuřovací tyčinku.

Atmosféra

Prognostic je hra, která umí skvěle navodit atmosféru. Hráč bude mít neustálé nutkání sledovat, zda se něco neplíží za jeho zády. Kromě zvuků starého domu se připravte na děsivý šepot, děsivé zvuky z okolí, a u některých případů dokonce na zvuky obětí. Perfektně tu působí i hra světla a stínu, velké množství zatáček a tmavých koutů, do kterých se vám, čím dál jste v příběhu, moc jít nechce. Do toho všeho jsou tu dveře, které se samy zavírají, a to i ve chvíli kdy to čekáte nejméně. A tohle není konec, přidejme ještě onu tajemnou entitu ze zrcadla, která vypadá jako vaše zesnulá babička. Budu upřímná a přiznám, že jsem dům chtěla opustit už po třetím dni, kdy z ničeho nic začalo všechno krvavě blikat a já měla málem infarkt.

Graficky je hra velice pěkně vyvedena a jsou tu vidět perfektní detaily, ať už se jedná o tarotové karty, kusy nábytku nebo další věci. Všechny knížky máte možnost si přiblížit a dají se bez problému přečíst. Postava entity za zrcadlem je též velmi povedená, v některých chvílích je i velice děsivá. Pokud provádíte rituál, poznáte to snadno, protože všechny svíce v domě svítí modrým plamenem. Každá interakce je podsvícena, aby hráč viděl, co zrovna provádí.

Hra je prozatím krátká, zabere vám něco kolem dvou až tří hodin. Rozhodně má ale velice dobře našlápnuto, aby z ní byla dobrá hororovka. Prognostic má opravdu dechberoucí děsivou atmosféru se zajímavým příběhem a zároveň ukazuje hráči i svět člověka, který se živí jako médium, což je nové a neokoukané. Hra vás nutí zapojit mozkové závity. Za mě tedy rozhodně doporučuji zkusit.

• atmosféra
  • hudba a zvuky
  • vykládání tarotových karet a ostatní rituály