Project Wingman – žoldákem oblak

8. 3. 2022

Létat v oblacích a cítit absolutní svobodu a volnost. Tedy do doby, než vám začne docházet palivo nebo vám začne pípat upozornění na blížící se nepřátelskou raketu, pokud budete mít dostatek štěstí. Jaký je život a povolání žoldáckého stíhacího pilota, okusíte ve hře Project Wingman.

Letecké simulátory, nebo lépe řečeno, hry zaměřené na pilotáž letadel, jsou téměř stejně staré jako hraní samotné. Jedná se o jednu z klasických herních kategorií, a to už od dob NES. Samozřejmě že od NES a prvních leteckých her na PC již uběhla řada let, a hráči mezitím mohli usednout do moderních strojů i do strojů z druhé světové války. Pojďme se tedy společně na Project Wingman podívat.

Project Wingman like a bird

„Bojujte a leťte dál do poslední kapky krve a poslední kapky paliva, do posledního úderu srdce.“ – Manfred von Richthofen

Při prvním, druhém a možná i třetím pohledu na hru Project Wingman budete mít pocit, že jste tento styl již někde viděli. Hra se totiž až náramně podobá herní sérii Ace Combat, což rozhodně není na škodu. Jedním z rozdílů je, že Project Wingman nemá multiplayer a je tedy čistě singleplayerovou záležitostí, což může některým hráčům vyhovovat. Dalším rozdílem je jednoznačně nižší počáteční rozpočet, na který musí být brán zřetel. Celou hru vyvíjel prakticky sám jediný člověk, který ji naprogramoval a také vymodeloval. Jeden z kamarádů vývojáře akorát napsal příběh a druhý složil hudbu. To nemá sloužit jako omluva některých chyb nebo nedostatků, ale spíše pro objasnění ambicí a cílů projektu. Zřejmě však i kvůli rozpočtu hra neobsahuje žádné střihové scény, jen textové brífinky a vysvětlivky. O tom se přesvědčíte již v úvodu.

Nyní však k samotnému příběhu. Project Wingman se odehrává v daleké budoucnosti, téměř 432 let po celosvětovém kataklyzmatu. Díky tomuto kataklyzmatu však vznikla nová cenná a nebezpečná látka zvaná Cordium.

Právě o tento prvek se rozpoutala krvavá a nelítostná válka mezi jednotlivými americkými státy. Protože světové armády a mocnosti již skoro neexistují, státy či republiky si najímají kontraktory, kteří za ně bojují.

Vy jste elitní letecké eso s přezdívkou „Monarch“ a momentálně létáte ve službách vojenského kontraktora Sicario Mercenary Corps (SCMC). Jedná se o žoldáckou jednotku, která vznikla již krátce po kataklyzmatu a která se účastnila Meilynxského incidentu i Kaskádského konfliktu. Jedná se především o jednotku pro vzdušné operace s podpůrnými prvky pozemních sil, elektronického boje a logistiky. Současným velitelem skupiny je pak Arnold „Kaiser“ Frenken.

Nicméně příběh jako takový je u této hry spíše na vedlejší koleji. To, co vás bude hlavně zajímat, jsou letadla, souboje a akce.

Project Wingman air4

„Úkolem stíhacího pilota je hlídat svou oblast na obloze a sestřelovat všechny nepřátelské stíhačky v této oblasti. Cokoli jiného je nesmysl.“ – Manfred von Richthofen

V hangáru na vás čeká přes 20 letadel a přes 40 různých unikátních vybavení a zbraní. Letadla, která naleznete, jsou vesměs soudobá, nicméně některá se považují již dnes za, řekněme, lehce zastaralá. Znalci letadel tak na první pohled rozeznají například MIG-21, F-4 Phantom II, ale i moderní stroje. Hra však nemá potřebné licence, takže i když se zde nacházejí skutečné stíhačky, mají pozměněná jména.

Krom toho ve hře potkáte letadla protivníků nebo také různá transportní letadla, která nemůžete pilotovat. Nicméně Project Wingman není letecký simulátor, ale kvalitní letecká arkáda. Proto se ve hře nacházejí také i smyšlená letadla, která jsou označována jako prototypy. Bohužel si v hangáru nemůžete jednotlivé stroje volně prohlédnout a vidíte vždy jen náhled z šikmého horního pohledu. Vzhledem ke grafice hry je to opravdu škoda.

Arzenál, kterým si můžete vašeho létajícího miláčka vybavit, je opravdu pestrý. Najdete zde jak reálné zbraně, tak i smyšlené, přece jen se děj odehrává v budoucnosti. Jsou tu tedy kulomety s různou municí, různé druhy raket určených na pozemní i vzdušné cíle nebo třeba světlice. Mezi ty smyšlené zbraně pak patří například railgun, který vystřelí vysokorychlostní výbušný projektil.

Project Wingman mission

„Úspěch vzkvétá pouze ve vytrvalosti – neustálé, neúnavné vytrvalosti.“ – Manfred von Richthofen

Dostáváme se k soubojům a hratelnosti. Samozřejmě, že většinu hráčů na PC bude zajímat otázka, zda je možné Project Wingman hrát pouze na klávesnici a myši, tedy bez použití joysticku. Ano, hrát bez joysticku za použití klávesnice a myši je možné. Je to ale rozhodně komplikovanější.

Myší ovládáte pouze váš pohled, tedy to, kam se díváte vy jako pilot. Můžete sledovat palubní desku, kochat se pohledem na mokré sklo kokpitu, když letíte skrze mraky, nebo se snažit lokalizovat, odkud na vás kdo střílí. Náklon a praktické manévrování s letadlem pak praktikujete za pomoci klávesnice. Pokud byste však chtěli přece jen trošku více „pohody“, můžete v nastavení přepnout na „zaměřování pomocí myši“, s nímž ovládáte celé letadlo, respektive jeho náklon.

Nutno zmínit, že je to pomalejší než na klávesnici a velmi často budete při zvolení této varianty zcela jistě využívat jak myš, tak klávesnici k rychlejšímu náklonu tam, kam potřebujete. Nicméně každý si najde to, co mu vyhovuje.

S ovládáním se dostáváme k soubojům. Nejdříve je nutno zmínit, že hra má čtyři základní obtížnosti, z nichž ani jedna nemá žádný záchytný bod. Pokud vás tedy sestřelí, začínáte od začátku. Obtížnost ale celkem dobře vystihuje vaši volbu, takže na nejlehčí je hra opravdu lehkou arkádou a na nejtěžší už představuje výzvu. Zde není prakticky co vytknout.

Můžete si vybrat mezi klasickým příběhem, tedy kampaní, anebo conquestem. V tomto módu čelíte stále lepším a silnějším vlnám nepřátelských letek, případně i pozemním nepřátelům v podobě protiletadlových děl a raket. Nutno zmínit, že design misí (i misí kampaně) a jejich rozvržení jsou velmi poutavé, a to zejména v grafickém spektru.

Za sestřely a zničené cíle, tedy letadla, zničené tanky, AA vozidla nebo komunikační věže, pak dostáváte body. Za tyto body si vylepšujete vaše vybavení a odemykáte nová letadla. Dále můžete také rekrutovat vaše parťáky, kteří vám pod kontrolou AI kryjí záda a pomáhají vám.

Project Wingman missle 2

Grafika a ozvučení

Umělá inteligence je povedená. V rámci obtížnosti opravdu odpovídá zvolení, ale i AI parťáci se celkem snaží a velmi pohotově reagují. To však platí i pro nepřátele na vyšší obtížnosti. Různé nálety a ničení působí trošku jednotvárně, ale přece jen létáte v letadle a bojujete – o tom to je.

Dogfighty neboli „psí souboje“, i když patří mezi neodmyslitelnou součást leteckých soubojů, jsou v dnešních dnech spíše ojedinělé. To platí zejména díky dalekonosným a naváděným raketám, ale také díky velké rychlosti, které letouny oproti starším předchůdcům v druhé světové válce nyní dosahují. I tyto souboje si vychutnáte do sytosti, budete k tomu však již potřebovat mít lepší synchronizaci ovládání a prostě si budete muset hru osahat – tedy pokud nepatříte mezi fanoušky žánru a nemáte tyto vlastnosti v malíčku.

Kokpity letadel a celkové jejich zpracování jsou opravdu velmi povedené. Jak jsem zmínil, při průletu mraky můžete vidět kapky vody na vnějším skle vašeho letadla. Přelet nad mraky při západu slunce působí až romanticky, taktéž když bojujete v bouřce.

Co se týče věrohodnosti zpracování (reálných) strojů, ty odpovídají své předloze. Vizuální zpracování letadel, pokud zvolíte pohled ze třetí osoby v klasickém arkádovém stylu, je také velmi povedený. Graficky se hře po stránce zpracování letadel, některých budov a protiletadlových vozidel nedá nic vytknout.

Co se však opravdu nepovedlo a zasluhovalo by vylepšení, je orientace v menu a jeho ovládání. Nejenže některé prvky jsou nepřehledné, ale kolikrát budete doslova „lovit“ myš, abyste na něco klikli. Zde je prostě opět vidět užší rozpočet. Ano, dá se tím prokousat, ale prostě to není intuitivní a uživatelsky příjemné.

Hra podporuje u všech letadel virtuální realitu.

Ozvučení je na vysoké úrovni, včetně dabingu, ve kterém je znát, že si dabéři dali záležet. Když za vámi letí nepřátelský pilot a zaměří se na vás, jeden z vašich kolegů vám emotivním hlasem řekne, že je za vámi nepřítel a na kolika hodinách. Ve hře je také povedený soundtrack, na kterém pracoval Jose Pavli.

Project Wingman je velmi povedená letecká arkáda, která se může hrdě srovnávat s AAA tituly. Místy je sice lehce znát, že se jedná o projekt jednoho muže s nižším rozpočtem, nicméně jde o příjemný svěží vítr, který si vás získá zejména svou hratelností, designem misí a grafikou. Umělá inteligence se chová přesně podle navolené obtížnosti a vaši parťáci nejsou jen pro okrasu. V módu conquestu si navíc vybudujete sami svoji armádu žoldácké letecké jednotky dle svého uvážení a zaměření. Jediné, co se dá vytknout, je ovládání v menu a jeho rozhraní. Pokud tohle překousnete, dostanete titul, který vás zabaví na dlouhé hodiny, ať už po stránce soubojů nebo po stránce volného letu a grafiky.

• grafika
  • soundtrack a ozvučení
  • povedené ovládání klávesnice + myš