První říše – náhledovka

První říše – ovládněte starověký svět

24. 1. 2023

První říše jsou lehkou civilizační deskovou hrou, kterou zvládnete odehrát pod hodinu svého času. Jako hráči převezmete roli jedné ze starověkých civilizací a budete soupeřit o nadvládu nad celým světem. Hlavním mechanismem je area-control, tedy dobývání území. Strůjcem této hry je Eric. B. Vogel, kterého můžete znát z naší dřívější recenze deskové hry Savana. Podobnost a jeho rukopis je v Prvních říších jasně viditelný v podobě oboustranného herního plánu a mechanikách mírumilovného dobývání regionů. Deskovku si můžete v češtině zahrát díky vydavatelství Blackfire.

První říše – krabice
První říše – mapa světa

Pět starověkých civilizací

První říše jsou určeny pro dva až pět hráčů, podle jejich počtu použijete příslušnou stranu herní desky. Při hře dvou hráčů budete dobývat euroasijskou desku, zatímco při vyšším počtu je vám k dispozici celý svět. Mapa je živými kontrastními barvami rozdělena do různých regionů a vše je obklopeno oceánem. Každý hráč si vybere nebo vylosuje svůj panel civilizace představující jeho říši, kterou je třeba rozvíjet. Další změnou u hry o dvou hráčích je, že mohou hrát pouze s předem určenými civilizacemi (žlutou a oranžovou), a tak mají o něco horší kombinovatelnost při opakovaných hrách.

Na panelu se nachází pět barevně odlišených stupnic pokroku. První znázorňuje počet kostek, kterými můžete na začátku svého tahu hodit. Druhou je pak určen počet hodů, které můžete opakovat, pokud se vám padnutý symbol nelíbí. Další ukazuje, o kolik bodů pohybu se můžete na mapě světa posunout. Předposlední udává, kolik karet úspěchů si můžete z dobíracího balíčku vzít, a nakonec poslední vám říká, kolik průzkumníků můžete za svou říši na mapu umístit. Cílem je na konci všech kol mít tyto stupnice co nejrozvinutější, protože čím dále se dostanete, tím více bodů získáte. Panely jsou vyrobeny z více vrstev kartonu a jednotlivé úrovně tak mají vytvořenou drážku pro umístění tzv. milníku civilizace, díky kterému jasně vidíte, na jaké úrovni se nacházíte.

První říše – krabičky říší
První říše – Mutapa
První říše – mapa Euroasije

Rozvíjení vaší říše

Veškeré body se počítají až na konci hry, žádné v průběhu hraní nezískáváte, a není tu tedy přítomna ani žádná stupnice. A jak tedy svou civilizaci rozvinout? Jednoduše! Na začátku svého tahu hodíte kostkami. Na kostkách je znázorněno pět barevných symbolů za pět stupnic s milníky, ke kterým je lze přiřadit. Stejnou barvou a symbolem pak oplývají regiony, které musíte na konci svého tahu ovládat, tedy mít na nich umístěného alespoň jednoho průzkumníka. Pokud se vám za své body pohybu podaří dostat na všechny regiony, které vám padly na kostce, můžete si posunout kostičku na stupnici o level výš. S vzrůstajícím rozvojem se vám zvyšuje počet kostek, bodů pohybu atd., s kterými můžete následující kola hrát.

Dobývání

Co když je ale vámi potřebný region v držení jiné říše? Budete jej muset dobýt. Dobývání funguje tím způsobem, že stačí do daného regionu umístit více průzkumníků, než v něm má váš soupeř. Tímto se dostáváme i k šestému symbolu, symbolu černého meče, který vám může na kostce padnout. Tento meč vám přidává +1 ke každému útoku vašich průzkumníků. Skvělou věcí pro rodinné hraní je, že pokud přebijete svým počtem soupeře, jeho průzkumníci nejsou zničeni, ale poražený je jen odsune na jiné políčko, které ovládá. Může si vybrat kterékoliv z dostupných a posílit tak jeho obranu před dalšími útoky. Tato možnost přidává strategické momenty, kam zaútočit jako první a kde se následně co nejlépe bránit.

A k čemu jsou karty úspěchů?

Karty úspěchů si lížete vždy, když posunete zelený milník civilizace, a slouží jako úkoly. Na každé kartě je popsaná úloha, kterou se můžete pokusit splnit, a pokud se vám to povede, kartu odhalíte a odložíte do své splněné zásoby. Na každé kartě je uvedený počet bodů, které na konci První říše za splnění obdržíte. To ale není všechno. Pokud si myslíte, že úkol nedokážete splnit, nebo je za něj málo bodů, můžete se rozhodnout v první fázi po hodu kostkami kartu zahodit. Jejím zahozením pak můžete jednu kostku změnit na symbol meče a využít ji k dobývání. Případně pokud vám obsazení regionů v druhé fázi nevyšlo tak, jak jste očekávali, můžete po ní opět zahodit kartu a libovolnou kostku (klidně i kostku meče, kterou jste již využili) změnit na vámi preferovaný region. Pozor ale, pokud máte dvě kostky se stejným symbolem, musíte ovládat dva regiony dané barvy najednou. Nelze použít jeden region pro dvě kostky.

První říše – kostky
První říše – úkoly

Žetony měst

Posledním prvkem, za který lze také získat nějaké ty body, jsou žetony měst. Ke každému z pěti milníků civilizace je přiřazeno město, které po dosažení určité úrovně rozvoje musíte umístit na herní plán. Žetony umisťujete do regionů, které ovládáte, a to primárně tam, kde ještě žeton města nemáte. Každý žeton má hodnotu několika bodů, ale vy do konce hry nevíte přesně jakou. Vaším cílem je své žetony města uchránit a naopak získat ty soupeřovy. Získat je můžete tak, že dobydete nepřátelský region a město vám tak připadne, nebo stačí nějaký nechráněný region jednoduše převzít. Ve výsledku se tedy nejen snažíte ovládnout regiony, které vám padnou na kostce, abyste rozvinuli dané milníky, ale snažíte se i plnit úkoly a dobývat nepřátelská města.

Velmi validní strategií je také odhazování karet a posouvání konkrétních milníků přednostně, abyste získali například více kostek a bodů pohybu pro více strategických možností v pozdějších kolech. Povedenou věcí je i možnost vstoupit do oceánu, který přiléhá téměř ke všem regionům na mapě, a vy se tak můžete pomocí maximálně tří bodů pohybu dostat zcela kamkoliv. Jedinou podmínkou je v oceánu nezůstat. Vždy musíte mít dostatek pohybu k tomu, dostat se zpět na pevninu. Důležité je také zmínit, že oproti Savaně se zde počítá každý pohyb jednou figurkou jako jeden bod pohybu. Nelze přemístit více figurek, byť po identické trase, a počítat to jako jeden pohyb.

Dokonalý inzert

Co jednoznačně stojí za zmínku a na co pěji ódy, je herní inzert. Po vyloupání mají všechny herní komponenty jasně určené místo, kam přesně zapadnou, a při jakémkoliv uložení se ani nehnou. Speciální jsou pak i krabičky jednotlivých říší, které jsou krásně vymalovány a do nichž lze uschovat všechny komponenty, které k říši patří – všechny karty úspěchů, žetony měst, milníky civilizace a veškeré průzkumníky. Každá první říše má totiž své. Tímto máte neustále připravené komponenty k okamžitému hraní a fáze přípravy téměř neexistuje. Velmi pěkným detailem je pak to, že každá říše má nejen vlastní barvu komponent, ale také jednotliví průzkumníci jsou jedineční. Každá civilizace má svůj vlastní tvar.

První říše – inzert
První říše – rozdílné komponenty
První říše – Civilizace

Poslední věcí, kterou bych zmínila, je, že na krabici je uvedený doporučený věk 14+. S tímto označením si dovolím nesouhlasit. Vzhledem k poměrně jednoduchým a krátkým pravidlům s pouze pár mechanikami ve třech fázích tahu zvládnou První říše určitě i mladší ročníky.

První říše jsou příjemnou rodinnou hrou, ve které můžete svět civilizačních her otevřít nejen svým ratolestem, ale také vašim primárně nedeskovkářským kamarádům. Herní doba pod jednu hodinu společně s nenásilným dobýváním je pro to ideální. Na druhou stranu pro již zkušené hráče deskových her to pravděpodobně bude nedostatečně hluboké vyžití.

• inzert
  • krabičky na komponenty
  • rychlý průběh
  • každá říše má jiné atributy a jedinečné meeply
  • ilustrace
  • při hře dvou hráčů jsou k dispozici jen dvě civilizace
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.